Vezettük a Skoda első hétüléses SUV-ját
Skoda Kodiaq nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mallorca szerpentinjein próbáltuk a csehek első 7 személyes SUV-ját. Dízel és benzines változatban is kellemes meglepetés volt.
Superb, SUV-ként. Már a berlini nemzetközi világpremier alkalmával is volt szerencsém közelebbről megismerkedni a csehek első hétüléses SUV-jával (részletes mérettábla és műszaki adatok abban a cikkben). Azóta is változatlan motorpalettája már akkor ismert volt, de vezetni azért mégis más. Sok egyéb infóval is gazdagabbak lettünk a cseh medvével kapcsolatban. Ilyen például a csomagtérméret összes infója. Az 5 üléses csomagtere alapból 720 liter, üléshajtással 2065 liter. A 7 üléses még hétülésesként is 270 litert ad, a harmadik üléssor ledöntésével 630 litert, míg a második sor 60:40 arányú döntésével már 2005 litert. A leghátsó ülések - kategóriaátlag szerint - kisgyermekekre szabottak, de a második sor lábtere akkorára sikerült - a Skoda szerint kategóriaelső -, hogy nyugodtan előre lehet tolni az üléseket, és úgy még a harmadik sornak is jut elég lábtér. Kár, hogy ott magasított a padló, így felnőtt nem sokáig bírná fájdalmak nélkül az utazást. Az 5 üléses esetében nagyszerű TSZ-elnöki ülést kaphatunk hátul (a második sorban), háttámladöntéssel, pohártartós könyöklővel, fejtámasszal és tablettartóval. Akár jó alternatíva lehet a Superb helyett. Hiszen azt a színvonalat simán hozzá, csupán nagyobb testben.
Mindig kapcsolatban. A Kodiaq infotainment-rendszere is most vallott először élesben. A grafika nagyszerű, a rendszer baromi gyors, már a Superbből ismert. Nem mellesleg tud magyarul, ahogy a navigáció is. A telefoncsatlakoztatás két gombnyomás, hatásos az akár Google Street View képet adó navigációs rendszer, a 360 fokos parkolókamera, említendő, hogy a Skodák esetében először nincsenek hagyományos gombok a 8 colos érintőképernyő mellett. Fontos szerepet kapott a kapcsolatteremtés, így akár wifi hotspotot is kaphat a Kodiaq, valamint az okostelefonokra letölthető applikáció valós időben mutathatja a legtöbb hasznos információt magáról. Arra is emlékszik, hova parkoltunk le legutóbb. Akár 2,5 tonna vontatására képes, a volánpörgetős parkolássegéd pedig utánfutóval is képes a manőverre. A parkolás irányát a tükrök állítására szolgáló kapcsolóval adhatjuk meg. Ha érzékeltetni akarom a minőségérzetet, úgy tudnám leírni, hogy a SEAT Ateca felett, de az Audi Q7 alatt helyezkedik el. De ami a legfontosabb talán, hogy egy nagyon átgondolt, logikus felépítésű autó, aminek sikerül egy kicsit mást adni a konszerntársakhoz képest. Mind külsőleg, mind belsőleg.
Gazdag felszereltség. Temérdek beállítás közül választhatunk a módválasztóval, ilyen az Eco, ami odafigyel a gázadásokra, vagy a Sport, ami valóban hatásos: dinamikusabb vezetést enged, közvetlenebb az egyébként is szuper kormányzás és a magasabb fordulaton indított gyors váltáskor nagy szeretettel dobálja a fordulatot. Van továbbá Individual, ami teljesen személyre szabható, vagy éppen Snow mód a havas utakra. Külön gombot kapott az Off-road mód, ami például lejtős, sziklás talajon lehet segítségünkre a lejtmenetvezérlővel. Biztonsági rendszerek arzenálját kínálja csehek első SUV-ja, például tolatáskor keresztforgalomra figyelmeztető, sávtartó és holttér figyelő, adaptív tempomat, ráfutásra figyelmeztető, gyalogos- és táblafelismerő rendszer, vagy automata távolsági fényszórókapcsolás is segítheti a sofőrt.
Milyen vezetni? A két TDI és a 3 TSI motor közül egy dízel és egy benzines került karmaim közé, mind a kettő a 150 lóerős. A gyengébbik 2,0 literes, 340 Nm nyomatékú dízel Haldex kuplungos összkerékhajtással és 6 sebességes manuális váltóval, a kínálat legtakarékosabb motorja (vegyes fogyasztási értéke 5,3 l/100 km). Emellett jól is megy. Egyedül a váltó kapcsolása volt furcsa az elején. Túl laza, nehezen bekattanós, de megszokva végül egész dinamikusan lehetett vele autózni Mallorca gyönyörű, ralipályákat idéző útjain. A legmeglepőbb mégis az volt, hogy ez az óriási, 4,7 méter hosszú, kb. 1,7 tonnás test mennyire könnyedén fordult a szerpentineken. Olyan szűk szerpentinen, amilyeneket még életemben nem láttam. A csehek mégis fel merték küldeni ide az autóikat, megpakolva a sajtósokkal, és nem is vérzett el a Skoda SUV. A hasmagasság pont elegendő egy városi terepjáróhoz, de talán terepen sem vallana szégyent. Annyi biztos, hogy nagyon stabilan vette a kanyarokat, a kormányzás meglepően közvetlen, a futás a 18 colos felnik ellenére is épp elég komfortos volt a MacPherson első, és független többlengőkaros hátsó futóművekkel.
Benzinessel is kellemes. Nem csak a nyomatékosabb TDI, de a TSI 150 lóereje is tökéletesen elég volt hozzá. Utóbbi benzines, 1,4 literes, és már (6 sebességes) DSG váltóval és szintén összkerékhajtással vallott. Ez is kellemes, de nyomatékával nem csak papíron, érezhetően is elmarad dízel társától, pedig a próbált nem is a részterheléskor hengerlekapcsolással is spóroló változat volt. A DSG viszont hozta a formáját, észrevétlenül váltott, bár néha hosszabb gondolkodás után. Persze semelyik tesztautó nem adott szívszorító vezetési élményt, de ez a SUV nem is élményautónak készült. Sokkal inkább egy megbízható társ, amivel ha akarjuk, azért letérhetünk az aszfaltról játszadozni, de csak papásan. Azért a Kodiaq valamivel közvetlenebbnek tűnt a többi VW-csoportos SUV-nál. A dízelnek összkerékhajtással 5,3 liter/100 km-es, legjobb átlagfogyasztást ígérnek a gyári adatok, míg a benzines értéke már 7,0 liter/100 km. A fogyasztáson stop-start és motorféküzemre időzített generátorral dolgozó „fékenergia-visszanyerő” rendszer hivatott segíteni minden motor esetében. Ehhez a kategóriához egyértelműen a dízel passzol jobban, de a benzines is nyugodt szívvel ajánlható. Az az igazság, hogy nem sok rosszat lehet erről az autóról mondani.
A jövőről. A Skoda elnökétől, Bernhard Maiertől megtudhattuk, hogy elsősorban családi autó szerepre tervezték, de flottaautóként is megállja a helyét. Mivel a Skoda nem SUV márkaként él a köztudatban, fontos szerepet kapott a dizájn, ami definiálja a Skoda jövőbeli SUV/crossover palettáját is. Az új Yeti például egy hasonló kinézetű, kis-Kodiaq lehet/lesz majd. 2019 elején terveznek elektromos hajtással párosított (hibrid) modellt is a nagy-SUV-ból, valamint ajánlotta, hogy figyeljük a 2017-es Sanghaji Autószalont, mert egy olyan önálló elektromos modellt mutatnak majd be, ami szintén egy nagyobb paletta előfutára lesz. Visszatérve a gyár első nagy-SUV-jára, erősebb motorokat csak akkor kapna, ha piaci igény mutatkozik rá. A Kodiaqra tesztként tekintenek, sokat számítanak most a visszajelzések. Fő piaca Európa mellett Kína lesz. Itthon kb. 6,5 millió forinttól indul majd az alapfelszereltségű modell, a csúcs 11 millió Ft környékén lesz. Nem kérdés, hogy sikeres lesz-e, egy nagy piros pont a Skodának a fejlesztésért, még ha az anyacég készletével és MQB platformjával is dolgoztak. Ez egy nagyon jó szabadidő-autó lett.
Valószínűleg erre a cikkre örökké emlékezni fogok, meg a hasonlókra, nem tudom ki fizeti ezeket az autózgatásokat, de ha csak ennyi telik a bemutatóra, akkor jó kis pénz kidobás.Persze én is élvezném, ha csak úgy kocsikázhatnék más pénzén mallorcák, de ha nem így lenne véletlen akkor bocsika. Tartalmasabb cikket is lehetne írni gondolom.
T. Márk!
Örülünk , hogy olyan munkája van ami lehetővé teszi a legújabb autókkal furikázni a pálmafák alatt…de ez a cikk nem indított el engem az autószalon felé…Amit látott azt leírta… a (gyári)fogyasztási adatok ugyan kit érdekelnek…főleg a vw csoportnál:)a méretek…stb. azt én is látom…azt kéne…amit nem látunk…amit Ön megtapasztalt….de arról nincs hír…További jó munkát kívánok.