Vezettük a Merciket, amikkel ingyenes a parkolás
Ingyenes parkolás, szerény fogyasztás és emisszió - EQ modellek a Mercedes-Benztől
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Több olyan újdonságot is bemutatott nemrégiben a Mercedes, ami hazánkban zöld rendszámra jogosult. Stuttgartban próbálhattuk ki őket.
Igencsak komolyan gondolja a Mercedes-Benz is az elektromobilizációt. Ezt hangsúlyozandó össze is hozott egy egyetlen napos rendezvényt szülővárosában Stuttgartban, ahol az elektromos smartoktól a konnektoros hibrid Mercedeseken és az üzemanyagcellás GLC F-CELL modellen keresztül az első EQ, azaz az EQC villanyautóig bezárólag felsorakoztatta a már ma is létező alternatív hajtású modelljeit. Most azt mondják, hogy 2022-re a teljes kínálatuk "elektromos" lesz, amiben persze továbbra is része lesz a csak részint elektromos, azaz akár 48 V-os, rásegítős hibrid modelleknek, a plug-in hybrideknek és a tisztán elektromos hajtású, az áramot akár üzemanyagcellával termelő modelleknek is. Nem úgy a smartnál, ugyanis náluk már két év múlva, 2020-tól csakis elektromos verziók fognak szerepelni. Bár nem újdonságok, a kipróbálható autók között ezúttal is szerepelt a smart EQ fortwo és a smart EQ forfour is.
Az EQ név, ami a gyáriak szerint az "electric intelligence", azaz elektronikus intelligencia szavakra utal, már ma megjelenik a Mercedesnél is, s ahogyan ígérik, 2022-re minden autójuk ilyen lesz. Az EQ Boost csak a rásegítős, izmosított önindítós, vagy ha úgy tetszik az önindítót is kiváltó, a főtengelyre szíjjal csatlakozó villanymotoros verziót jelenti, ilyet láthatunk ugyebár például az új CLS-nél. Az EQ Power már komolyabb, váltóba épített villanymotort jelent, ami az autó önálló mozgatására is képes, továbbá ezeket a Mercedes konnektoros (plug-in) hibridként készíti, az EQ pedig a villanyautókat fogja jelölni, e modellcsalád első tagja az EQC teljesen elektromos SUV. Utóbbi csak statikusan, zárt ajtókkal pózolt Stuttgartban, de persze fontos szereplő, hiszen jövőre már piacra ígérik, s a Mercedes-Benz számításai szerint (az ösztönzők és persze az infrastruktúra építés függvényében) 2025-re az autóeladások 15-25 százalékát fogják adni a tisztán elektromos modellek. Az EQ Power, azaz a konnektoros hibrid modellekhez visszakanyarodva fontos megjegyezni, hogy EQ Power+ modellek is érkeznek a közeljövőben, a Mercedes-AMG kínálatából, s a ma még a Formula-1-ben alkalmazott megoldásokkal.
Hibridek C-től S-ig
Beszélhetünk villanyautóról és üzemanyagcelláról, ám ma a legszélesebb kört a hibridek érik el. A Mercedes hibridrendszere a hosszmotoros, hátsókerékhajtású modelleknél választható, benzines és dízel motorokhoz egyaránt, s mindegyiknél igaz, hogy teljesítménytől függetlenül hatékonyabbá és jobb dinamikát adóvá teszi őket, valamint a márka új generációs konnektoros modelljei egységesen 50 kilométer körüli emissziómentes hatótávot adnak. A 9G-Tronic (9 fokozatú) automata váltóba épített villanymotor 90 kW-os teljesítményével és 440 Nm nyomatékával a belső égésű motortól függetlenül is tudja mozgatni az autókat, legyen szó a C-, az E- vagy akár az S-osztályról. Egységes, hogy a EQ Power modellek akár 130 km/órás hatótávot tudnak, ahogyan az is, hogy a korábbi plug-in modelleknél megszokott töltőáram duplájával (7,4 kW-tal) tölthetők, így 13,5 kWh-ás akkumulátoruk fali dobozról vagy publikus töltőről akár 1,5 óra alatt felölthetők 10-ről 100 százalékra. Ugyanakkor a nem egész 5 órás konnektoros töltés és az akár 50 kilométeres elektromos hatótáv is megadja annak a lehetőségét, hogy legtöbbször üzemanyag-égetés nélkül használhassuk őket.
A Mercedes-Benz új plug-in hybrid modelljei
C 300 de | E 300 e | E 300 de | S 560 e | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 6/24 | ||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1950 | 1991 | 1950 | 2996 |
Üzemanyag | gázolaj | benzin | gázolaj | benzin |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 194 (3800) | 211 (5500) | 194 (3800) | 367 (5500-6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 400 (1600-2800) | 350 (1200-4000) | 400 (1600-2800) | 500 (1800-4500) |
Elektromos teljesítmény [kW] | 90 | 90 | 90 | 90 |
Rendszerteljesítmény [kW/LE] | 225/306 | 235/320 | 225/306 | 350/476 |
Összesített nyomaték [Nm] | 700 | 700 | 700 | 700 |
Váltófajta/-fokozat | automata/9 | |||
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,6 | 5,7 | 5,9 | 5 |
Végsebesség [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Végsebesség elektromosan [km/h] | Legalább 130 | |||
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 1,6-1,4 | 2 | 1,6 | 2,6-2,5 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 38-42 | 45 | 41-44 | 57-59 |
Akkumulátorkapacitás [kWh] | 13,5 | |||
Elektromos fogyasztás - kombinált [kWh/100 km] | 18,7 | 14,5 | 18,7 | 20 |
Elektromos hatótáv [km] | 57 | 50 | 54 | 50 |
Ahogyan az elektromos Mercedeseknél, a töltést ezeknél is okostelefonos applikációból figyelhetjük, ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy legjobb menetdinamikai értékeiket a konnektoros hibridek csak akkor adják, ha belső égésű motorjuk is megy, s egy padlógázas gyorsítással akár a hidegen beindított motort fogjuk magasabb fordulatszámmal hajtani. Ez a személyes próba alapján furának tűnik, de meg kell jegyezni, tényleg nagyon-nagyon agresszív gyorsításra van szükség ahhoz, hogy megfelelő töltés mellett a motor beinduljon. Amúgy az alapbeállítást jelentő "Hybrid", az elektromos közlekedést célzó "E-mode" és az akkutöltést megőrző "E-Save", valamint az akkut a belső égésű motorral töltő "Charge" üzemmódok is választhatók. Az autó egyrészt a navigációs adatok alapján is választ, hogy az út során hol és milyen módban közlekedjen, de a sofőrnek is visszajelzést ad a gázpedállal és a műszerfalon is, ha az a javaslata, hogy ne nyomjuk olyan mélyre a gázpedált. Az Eco Assist persze a táblafelismerővel is együttműködik, s ha a tempomatot használjuk, ő automatikusan lassít/gyorsít a megengedett tempóra, ami elég nagy kényelmet ad.
Ami a konkrét modelleket illeti: két benzines és két dízel plug-in hybridet mutatott most be a Mercedes-Benz. A C-ből csakis dízel, az E-ből mindkettő, míg az S-ből kizárólag benzines plug-in verzió készül. A C és az E 2,0 literes, soros négyhengeres motorokat alkalmaz, míg az S egy 3,0 literes V6-ost. A rendszerek összesített nyomatéka mindegyik verzió esetén 700 Nm, a teljesítmények 306-476 lóerő közöttiek, s a 100 km/órára gyorsítási szintidők is 5,0-5,9 másodpercesek, miközben mindegyik képes 250 km/órás végsebességre és legalább 50 kilométeres (elvi) hatótávra.
GLC, amit tölthetünk árammal és hidrogénnel is
A Mercedesnél is létezik már hidrogén-üzemanyagcellás modell, ráadásul a GLC F-CELL olyan, ami árammal is tölthető. Mondjuk felvetődik a kérdés, hogy ha benne van egy áramot termelő üzemanyagcella, akkor mi értelme van utóbbinak, hiszen igaz, hogy például a napelemből előállított áram rendszerszinten tisztább lehet, mint az üzemanyagcella hidrogénnel táplálásán keresztüli, már valóban teljesen tiszta áramtermelése, de jellemzően utóbbi a kevésbé környezetterhelő. A GLC F-CELL ugyanakkor mégis érdekes modell, mert egy hagyományos hajtásláncú széria üzemanyagcellás változata. A korábbinál 90 százalékkal csökkentett méretű üzemanyagcellát orrában a belső égésű motornál alkalmazott bakokra szerelik, két darab, a hidrogént 700 bar nyomáson tároló tartálya közül az egyik a padlólemez közepén hosszában, a másik a hátsó tengely előtt keresztben, a hátsó ülés alatt helyezkedik el, míg az itt is 13,5 kWh-ás akkumulátor a csomagtér padlója alatt. A hátsó kerekeket 211 lóerős, 365 Nm nyomatékú villanymotor hajtja.
A Mercedes-Benz GLC F-CELL adatai
CO2 emisszió | 0 |
Kombinált hidrogénfogyasztás hibrid módban [kg/100 km] | 0,34 |
Kombinált áramfogyasztás [kWh/100 km] | 13,7 |
Kombinált hatótáv [km] | 478 |
Elektromos hatótáv [km] | 51 |
Villanymotor teljesítménye [kW/LE] | 155/211 |
Villanymotor nyomatéka [Nm] | 365 |
Akkumulátor kapacitása (bruttó/nettó) [kWh] | 13,5/9,3 |
Végsebesség [km/h] | 160 |
Hosszúság [mm] | 4671 |
Szélesség [mm] | 2096 |
Magasság [mm] | 1653 |
Tengelytáv [mm] | 2873 |
Mit érzünk vezetés közben? Azt, hogy egy elektromos SUV-t hajtunk, a Mercedestől megszokott váltókapcsolóval irányt választva, a szokott asszisztensekkel, teljes kényelemben. Van Hybrid, azaz vegyes üzemmód, F-CELL, amikor mindenképp dolgozik az üzemanyagcella, ez elsősorban hosszú távú utazásokkor ajánlott, míg az akkumulátorban tárolt energiából dolgozó Battery mód a rövid távokhoz. Választhatunk továbbá Charge üzemmódot is, amikor az üzemanyagcella fel is tölti árammal az akkumulátort, ami egyébként itt is 7,4 kW-tal tölthető. Tisztán elektromosan 51 kilométert tud megtenni a GLC F-CELL, míg ha a 4,4 kilogrammnyi hidrogén-töltettel is számolunk, úgy már 478 kilométeres kombinált hatótávot kapunk. Kár, hogy hazánkban még nincs hidrogén töltőállomás.
Jövőre már kapható lesz, most még nem vezethettük: az EQC
A Mercedes első EQ modellje, az EQC a márka leírása szerint egy újfajta kategória-keresztezés: crossover SUV. 300 kW-os teljesítménnyel és 765 Nm nyomatékkal, Comfort, Eco, Max Range és Sport menetmódokkal, visszajelzős gyorsítópedállal, meg persze applikációból indítható előhűtéssel/előfűtéssel, a Mercedes Me alkalmazásból a legtöbb ország legtöbb szolgáltatójánál érvényes fizetési lehetőséggel és 110 kW-os DC töltővel. Utóbbi remek, mert 40 perc alatt 10-ről 80 százalékra tölthetnénk 80 kWh-ás akkumulátorát, ha lenne ilyen töltőnk. Egyelőre azonban hazánkban nincs, s a jövő nyáron már piacra kerülő modell AC töltésből ugyanúgy csak 7,4 kW-osat tud, ahogyan mondjuk a Jaguar I-Pace is. Amúgy méretben az EQC a GLC-hez közeli (tengelytávjuk teljesen egyező), de önálló dizájnú modell, amivel természetesen a fenntartható fejlődést célozza a Mercedes-Benz. Ugyanakkor mint azt Johannes Reifenrath-tól, a Mercedes-Benz személyautók termékfejlesztési és stratégiai vezetőjétől megtudtuk, a kényelmet és a luxust egyik modelljük sem fogja mellőzni, ugyanis az önvezető autók korába épp ezen értékek és jellemzők átörökítésével kívánnak átlépni, hogy amikor a vezetési élmény kiesik, náluk akkor is legyen ütőkártya.
A Mercedes-Benz GLC F-CELL adatai
CO2 emisszió | 0 |
Kombinált fogyasztás [kWh/100 km] | 22,2 |
Hatótáv [km] | 450 |
Hajtás | Két villanymotor, összkerékhajtás |
Teljesítmény [kW/LE] | 300/408 |
Nyomaték [Nm] | 765 |
Gyorsulás [0-100 km/h, s] | 5,1 |
Végsebesség [km/h] | 180 |
Akkumulátor kapacitása [kWh] | 80 |
Akkumulátor tömege [kg] | 650 |
Hosszúság [mm] | 4761 |
Szélesség [mm] | 2096 |
Magasság [mm] | 1624 |
Tengelytáv [mm] | 2873 |
Csomagtér kapacitása [l] | 500 |