Vezető nélkül száguldhat a legújabb Cadillac
Super Cruise: sofőrhelyettes a Cadillactől
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már nem először, de most megint oda jutottunk, hogy az autó kiveszi a kormányt a kezünkből. Ezúttal a Cadillac mutatta be, hol tart a témakörben.
Bármennyire reménykedünk abban, hogy mi már életünk végéig vezethetjük autóinkat, és kevéssé merjük elhinni ennek ellenkezőjét, hamarosan maguk az autóink fogják kivenni kezünkből a kormányt. A nagy autógyárak mellett például a Google is beszállt az önmaguk által irányított autók fejlesztésébe, és most a Cadillac érezte úgy, hogy valamennyit megvillant mindabból a technológiából, amit – ahogy ők mondják – a sofőr teljesítményének és a vezetés élvezetének fokozására szánnak. Azt is hozzátették, hogy jó esély van arra, hogy 3 év múlva, azaz 2015-ben már sorozatgyártású autókban is elérhetővé tegyék az egyesek szerint új élményt, mások szerint a vezetés végét jelentő Super Cruise technológiát.
A rendszer, ahogy a mellékelt videón is látható és hallható, tulajdonképpen a már ma is ismert, és külön-külön vagy bizonyos esetekben kisebb egységekben összesítve kapható baleset-elkerülő, forgalom- és sofőrfigyelő, járművezérlő rendszereken alapul. A Cadillac beszámolója szerint egyelőre optimális körülmények között – ez feltehetően szabálykövető közlekedőtársakat és nem túl sűrű forgalmat jelenthet – már majdnem teljesen önálló kormányzásra, fékezésre és sávtartásra képes a Super Cruise. Mindehhez kellett a jármű teljes sebességtartományában működőképes távolságtartós tempomat, egy halom radar, érzékelő, kamera és GPS-jel, valamint térképadat, a sofőr pedig a tengerentúli luxusmárka idén bevezetett érintőképernyős és hangvezérlésű CUE rendszerével avatkozhat közbe.
Természetesen tartozik még hozzá sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, hátsó kamera, keresztbejövő forgalmat figyelő berendezés, és ami külön becsülendő, hogy az egészet úgy programozták, hogy tisztában legyen saját korlátaival: ködben például muszáj a sofőrnek megfognia a kormányt. A Cadillac elsősorban a közlekedésbiztonság növelése érdekében folytatja ilyen irányú fejlesztéseit, hiszen az ilyen berendezésekkel felszerelt, és egymással is kommunikáló autók elterjedése esetén jelentősen csökkenhetne az emberi mulasztásból bekövetkező balesetek száma.
Mi van akkor, ha a vezető leköti magát valamivel menet közben és a sofőrhelyettes bemondja az unalmast? Én nem merném magam rábízni.