Vettel kisfiú, Räikkönen bolond

F1 2013: a szezon képekben, számokban, különvéleményekkel

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén olyan volt az F1, hogy jövőre tuti jobb lesz sok-sok változással pilótafronton és technikailag is. Kicsit vissza-, kicsit előretekintünk, és vajon tényleg Vettel az isten?


Sírhatnánk magyarosan, lehetnénk pesszimisták is, hogy így volt unalmas meg úgy volt egyhangú a szezon. Mert Vettel szétnyerte, nézhetetlenné, végképp unszimpatikussá győzte magát, és jövőre is ez lesz, mert annyira tökéletes a Vettel/Red Bull csomag, hogy jaj. De részben inkább optimistán látjuk és várjuk a folytatást, a turbókorszak visszatértét, a változásokat.


Hirdetés

A változások vázolása előtt azonban tekintsük át, mi is történt a 2013-as évadban. Abban az évadban, ami deklaráltan átmenetinek számított, hiszen a csapatok eleinte párhuzamosan fejlesztették az idei és a jövő évi technikát is, hogy aztán a színfalak mögött hamar már csak a jövő évire koncentráljanak. Pár futam ment csak le, s kiderült, hogy a Red Bull már megint, még mindig verhetetlen, s hogy lazán meglesz a zsinórban negyedik világbajnoki cím. Konstruktőrileg és Vettelnek egyéniben is. A német végül bántó fölénnyel vált minden idők legfiatalabb négyszeres világbajnokává, de úgy, hogy utoljára július végén, a Hungaroringen tudott más nyerni. És azt követően 9 versenyen kizárólag az a 26 éves Vettel diadalmaskodott, aki képtelen lassítani, aki akkor is a leggyorsabb körre és a statisztikai bravúrokra tör, amikor csapata már spórolásra utasítja, amikor szerencsétlen és kiebrudalt kollégája esetleg győzelemmel búcsúzna, s ezért szurkol a világ, amikor előnyéből arra is futotta volna, hogy hetedikben korzózza körbe az aktuális pályát.

Július végén ugye Hamilton végzett az élen a Magyar Nagydíjon, na de hát a híres-hírhedt malajziai multi21-gyel bizonyítottan támogatott Vettel már ekkor is közel 40 ponttal vezetett Alonso előtt. Kellett ehhez az is, hogy árnyékában a riválisok keresztbeverjék egymást (Hamilton és Alonso mellett nyert futamot Räikkönen és Rosberg is), Vettelt meg negyediknél sosem intette le hátrébb a kockás zászló. És csupán egyszer nem szerzett pontot. És a 19 versenyből 13-at nyert meg. És 16 ízben mutogatott a dobogón, mind többször keseregve a közönség fújoló reakcióján. És kilencszer csípte meg a pole pozíciót. És hétszer lett az övé a leggyorsabb kör is. Megdöntheti Schumacher és Senna rettenet rekordjait? Meg. Aki elmélyedne a mindenféle statisztikákban, erre tessék.


A pilóták helyezései futamról futamra
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19
1 Vettel 3 1 4 1 4 2 1 - 1 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1
2 Alonso 2 - 1 8 1 7 2 3 4 5 2 2 2 6 4 11 5 5 3
3 Webber 6 2 - 7 5 3 4 2 7 4 5 3 15 - 2 - 2 3 2
4 Hamilton 5 3 3 5 12 4 3 4 5 1 3 9 5 5 - 6 7 4 9
5 Räikkönen 1 7 2 2 2 10 9 5 2 2 - 11 3 2 5 7 - - -
6 Rosberg - 4 - 9 6 1 5 1 9 19 4 6 4 7 8 2 3 9 5
7 Grosjean 10 6 9 3 - - 13 19 3 6 8 8 - 3 3 3 4 2 -
8 Massa 4 5 6 15 3 - 8 6 - 8 7 4 6 9 10 4 8 12 7
9 Button 9 17 5 10 8 6 12 13 6 7 6 10 7 8 9 14 12 10 4
10 Hülkenberg - 8 10 12 15 11 - 10 10 11 13 5 9 4 6 19 14 6 8
11 Pérez 11 9 11 6 9 16 11 - 8 9 11 12 8 10 15 5 9 7 6
12 Di Resta 8 - 8 4 7 9 7 9 11 18 - - - - 11 8 6 15 11
13 Sutil 7 - - 13 13 5 10 7 13 - 9 16 10 20 14 9 10 - 13
14 Ricciardo - 18 7 16 10 - 15 8 12 13 10 7 - 19 13 10 16 11 10
15 Vergne 12 10 12 - - 8 6 - - 12 12 - 14 18 12 13 17 16 15
16 Gutiérrez 13 12 - 18 11 13 20 14 14 - 14 13 12 11 7 15 13 13 12
17 Bottas 14 11 13 14 16 12 14 12 16 - 15 15 13 12 17 16 15 8 -
18 Maldonado - - 14 11 14 - 16 11 15 10 17 14 11 13 16 12 11 17 16
19 Bianchi 15 13 15 19 18 - 17 16 - 16 18 19 18 16 - 18 20 18 17
20 Pic 16 14 16 17 17 - 18 15 17 15 - 17 19 14 18 - 19 20 -
21 Kovalainen - - - - - - - - - - - - - - - - - 14 14
22 Van der Garde 18 15 18 21 - 15 - 18 18 14 16 18 16 15 - - 18 19 18
23 Chilton 17 16 17 20 19 14 19 17 19 17 19 20 17 17 19 17 21 21 19


Vettel tökéletes. Tiszteletre méltó, ahogy koncentrál, akarása emberfeletti. Lassan tudása is az. Evidens, hogy ő lett a Red Bull élharcosa, Webber meg kiesett a vezetőség kegyeiből, na de arra jó volt, hogy hozzátegye a magáét a konstruktőri elsőségekhez. Azonban érthetően mehetnékje támadt, lejjebb már nem kívánta adni (mint mondjuk Massa), elvesztette őt az F1. Lehetett volna világbajnok, nyerhetett volna több futamot, de 12 év alatt végül „csak” kilencszer győzött, s nem bírta felülmúlni Vettelt. A Red Bull pedig leiskolázta a mezőnyt. Hogy a Pirellivel mennyire paktáltak le, hogy Ecclestone-nál az energiaitalosoké volt-e a leghangosabb lobbi, mindegy. Gyorsak voltak egy körön, gyorsak voltak a versenyeken, a pályák többségén, gyakorlatilag mindenütt.

A Vettel és a Red Bull utáni nem létező trófeákat Alonso és a Mercedes nyerte. Alonso a Ferraritól nem kapott elég jó kocsit, csapattársa, Massa kis túlzással csak parádés rajtjaival tűnt ki, a maranellóiak most már hosszú évek óta képtelenek bajnok technikát kiállítani az egyik legzsírosabb, ha nem A legzsírosabb büdzséből. A sokat látott, Webberhez hasonlóan majdnem-világbajnok Massát mindenesetre eltávolították, s leigazolták azt a Räikkönent, aki utoljára, még 2007-ben vb-címet szerzett az ágaskodó lovacskának.
Mercedes. Hamilton első mercis évében megverte Rosberget, futamot mindketten nyertek, időmérőt is. De versenytempóban nem voltak elég erősek, s a Ferrari meg a Lotus bukdácsolása is segített abszolút ezüsthöz jutni. Ross Brawn csapatfőnök a szezon végeztével távozott. A Mercedes titkos, majd csak kiszivárgott tesztje a Pirellivel a szánalom kategória.
Lotus. Mint kiderült, anyagilag nem voltak elég stabilak, ez közrejátszhatott abban, hogy Räikkönen elment, abban is, hogy a várt eredmények nem jöttek. Grosjean feje lágya viszont benőhetett, s jövőre már elsőszámú pilótaként futamgyőzelmekig is viheti. Räikkönen a Belga Nagydíjig húzta megbízhatósági rekordját, a szezon végéhez viszont már vagy nem volt kedve, vagy tényleg nagyon fájt a háta. Austinban és Interlagosban Kovalainen vezetett a Lotusnak, hogy kiderüljön: egy év kihagyás rengeteg.

McLaren? Az év csalódása. Csúnyán elbaltázták az autót. Button brazíliai, tehát szezonzáró negyedik helye volt a legjobbjuk, még egy dobogóra sem futotta. Az újonc Pérezt meglepetésre elküldték. A Force India, a Sauber, a Toro Rosso és a Williams egy-egy meccsen villantott, azaz főleg Di Resta, Hülkenberg, Ricciardo és Bottas. A Marussia és a Caterham megvívta a maga melyik lesz az utolsó előtti, pontszerzésre tökéletesen sansztalan gárda, s a Marussiánál örülhettek.
És akkor 2014: a 2.4-es szívó V8 helyett jönnek az 1,6 literes V6-os turbómotorok, a feltöltés 25 év után tér vissza az F1-be. A V6-osok a 18 helyett csak 15 ezret foroghatnak, hangjuk ványadt, de majd ordít a kipufogó, és hát a 750 LE körüli becsült teljesítmény kb. 20 százalékát a KERS tolja majd. Ami nem is KERS lesz, hanem ERS, hiszen nem csak a kinetikus, hanem a motor hőenergiáját is hasznosítja.

Hogyan értékeltek szakértőink, s mit várnak a 2014-es szezontól?
Három szakértőt is véleményezésre kértünk, ha nem is tömegek számára ismert és elismert szakértőket. Hanem kollégákat a cégtől, akikhez a következő kérdéseket intéztük, továbbá megadtuk a lehetőséget, hogy ki is fejtsék nézetüket jelenről és jövőről egyaránt.
  1. Ki most a legjobb pilóta a mezőnyben?
  2. Kik azok, akik Vettel autójával szintén bajnokok lettek volna?
  3. Vettel bajnok lett volna Ferrarival, Mercivel, Lotusszal is?
  4. Hogyan jellemeznéd egy-két szóval Vettelt, Alonsót, Webbert, Hamiltont, Räikkönent, Rosberget, Grosjeant, Massát és Buttont?
  5. Jövőre is a Red Bull lesz a bajnok?
  6. Ricciardo lesz olyan jó már jövőre, mint Webber volt?
  7. Alonso vagy Räikkönen lesz a jobb a Ferrarinál?


Tibor, programozó: "Vettel, Alonso, Hamilton és Räikkönen szerintem kb. egy szinten vannak, az autó és a körülmények döntenek közöttük. Vettel autójával Alonso, Hamilton, Rosberg, Räikkönen is egész biztosan nyert volna, és talán még egy-két fiatal is (Hülkenberg, Grosjean). Vettel egyértelműen nem lett volna bajnok más autóval! Vettel? Sok-sok rekordot meg fog még dönteni, az egyik legjobb. Alonso? A "professzor" méltó utóda. Webber? Örök második. Hamilton? Maximalista. Jövőre partiban lesz a vb-címért. Räikkönen? Jövőre odavág mindenkinek, ha a Ferrari végre tud csinálni egy rendes autót. Rosberg? Csak a Mercitől függ, rajta nem fog múlni a 2014-es év. Grosjean? Egyre érettebb és kiegyensúlyozottabb, jövőre komoly tényező lesz, ha a Lotus tesz alá egy rendes autót. Massa? Megy a süllyesztőbe. Button? Angol hidegvér. Jövőre nem a Red Bull lesz a bajnok és igen, Ricciardo már 2014-ben webberi szinten lesz. Hogy Alonso vagy Räikkönen a jobb, passz - szerintem a két pilóta kb. hasonló kvalitású, olyasmi lesz, mint anno Senna és Prost a Mclaren-Hondánál."
Gábor, ügyintéző: "Nem tudni, ki a legjobb, 2013-ban sajnos csak Vettel tudta megmutatni, hogy mire képes egy jó technikával. Alonso, Webber, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Massa, Button – mindegyikükben benne van szerintem a bajnok cím, csak a technika és egy nagy adag szerencse hiányzik. Vettel másik autóval nem hinném, hogy győzött volna. Ő nem akar veszíteni. Webber a higgadt öreg. Hamilton többre képes. Räikkönen bolond. Rosberg nyerhet még pár futamot. Grosjean a jövő bajnoka lehet. Massa a lázadó. Red Bull? Mindenük megvan a jövő évre is ahhoz, hogy bajnokok legyenek, ez a gyanúm. Ricciardónak viszont szerintem még minimum egy szezon kell ahhoz, hogy beérjen annyira, mint Webber. Alonso vagy Räikkönen? Utóbbi. 2014-től nagyobb csatákat várok, ami remélem, az új motoroknak köszönhetően meg is lesz. Nem az a lényeg, ki lesz a bajnok, hanem hogy milyen csatában, szerintem a sportágnak is jót tenne, ha az utolsó futam előtt is még 2-3 pilóta pályázhatna a címre. Akkor talán nem aludnának annyian az F1-es közvetítések alatt sem."
csaapi, informatikus-operatőr: "A szezonról leginkább annyit, hogy elég sok verseny alatt/közben aludtam egész jókat, kimaradt néha fél-egy óra 😀 Az, hogy Vettel ennyire jó, az egyértelműen látszik, hogy nem csak a tehetségén múlik, hanem a Red Bullon is, sőt. Uralta szinte egész évben a mezőnyt, de ha éppen elrontott valamit, azt is simán visszahozta, kihasználva az autó tudását - lásd az utolsó brazil versenyt, ahol a rajtja pocsék volt, de az első kör végére már vissza is előzte Rosberget, és aztán egyre csak növelte az előnyét... Így aztán unalmas is lett, hogy elöl egymaga csak autózgat a saját kis tempójában, néha szófogadatlan kisfiút játszva csak azért is megfutja a leggyorsabb köröket. (Mi mást tenne, hajtja a vére, ő egy versenyző, aki nem tud veszíteni, és minden létező rekordot meg szeretne dönteni.) Így aztán a szezonban maradt Alonso, Hamilton, Webber, néha Rosberg, meg nagy ritkán szegény Massa, de ezen kívül nem sok érdekesség volt, és hiába volt Alonso elég jó passzban néha, a vacak Ferrarival esélye sem volt a világbajnoki címre. 2014 szerintem szintén Vettelről fog szólni, amennyi pénz és tudás a Red Bull-Renault-ban van, simán összedobnak egy jó autót meg egy turbós motort, a többiek meg csak kullogni fognak utánuk. A legjobb Vettel, de másik autóba beülve nem biztos, hogy ennyire jó lenne, viszont elképzelhetőnek tartanám, hogy Alonso vagy Räikkönen, de inkább Alonso a Red Bullban tudna olyan jó lenni, mint Vettel, pláne, hogy ő azért egy fegyelmezettebb pilóta. Egy szóval jellemezni a jövő évet vagy Vettelt? Ha a jövő évet, akkor passz, mert inkább szörnyű hangú idénynek hívnám, bár biztosan megszokás kérdése. Ha Vettelt, akkor kisfiú. Ricciardo szerintem messze nem lesz olyan jó, mint Webber. A Ferrarinál Alonsónak már van elég sok friss tapasztalata, ez előny lehet neki, a Jeges viszont szerintem hamar felzárkózik hozzá, és hát vezetni meg nagyon tud, mint azt néha bemutatta az idén (többször kellett volna)."

Az új technika sokak szerint megbízhatósági problémákkal jár majd együtt, a Pirelli – kérésre – továbbra is béna gumit gyárt majd, ami vélhetően néha defektben csúcsosodik ki, s egy csomó új, fizetős pilóta is megjelenik. Ez az „öregeknek”, a tehetséges, ám pénztelen fiataloknak és a szurkolóknak is bökheti a csőrét, na de a szponzorpénzekre senki nem mond nemet. Orosz tinik érkeznek, lesz futam Oroszországban – Putyin bácsiék megirigyelhették a Hungaroring állandóságát, sikerességét. Apropó, az év futamának nevezzük meg a Magyar Nagydíjat, mert egyrészt nem Vettel nyert, másrészt hihetetlen előzéseket láttunk, szuper volt.

Pár szóban még változásokról: állítólag Alonso a McLarenhez tart (2015-ben), ahová a Honda csatlakozik majd motorszállítóként. Tény, hogy Ricciardo lesz Vettel csapattársa, Räikkönen meg Alonsóé. A Merci marad a Hamilton, Rosberg duónál. A Lotusnál Grosjean mellé talán Maldonadót csüccsentik be a dollármilliói. A McLaren Pérezt saját nevelésű Magnussenjére cseréli Button oldalvizén, a Force India visszaigazolhatja Hülkenberget a Saubertől. Ahova az orosz Szirotkint fizették be. A Toro Rossónál egy másik orosz siheder, Kvjat kötött ki Vergne kollégájaként, a Williams Massa, Bottas párossal várja 2014-et. Tény az is, hogy a Red Bull-fióka Toro Rosso Ferrariról Renault-motorra vált, a Williams a Renault-t Mercedes-motorra cseréli, s mivel a Cosworth kiszállt, a Marussiában Ferrari-szív fog dobogni. Majdnem biztos, hogy az előzetes híresztelések ellenére jövőre is "csak" 19 futam lesz. Start március idusán Ausztráliában.
Futamok és győztesek
Ausztrália, Melbourne Räikkönen, Lotus-Renault
Malajzia, Szepang Vettel, Red Bull-Renault
Kína, Sanghaj Alonso, Ferrari
Bahrein, Szahír Vettel, Red Bull-Renault
Spanyolország, Barcelona Alonso, Ferrari
Monaco Rosberg, Mercedes
Kanada, Montreal Vettel, Red Bull-Renault
Nagy-Britannia, Silverstone Rosberg, Mercedes
Németország, Nürburgring Vettel, Red Bull-Renault
Magyarország, Hungaroring Hamilton, Mercedes
Belgium, Spa-Francorchamps Vettel, Red Bull
Olaszország, Monza Vettel, Red Bull
Szingapúr Vettel, Red Bull
Korea, Jeongam Vettel, Red Bull
Japán, Szuzuka Vettel, Red Bull
India, Új-Delhi Vettel, Red Bull
Abu-Dzabi, Yas Marina Vettel, Red Bull
USA, Austin Vettel, Red Bull
Brazília, Interlagos Vettel, Red Bull

Az egyéni és a konstruktőri pontverseny végeredménye
pilóta pont csapat pont
1. Vettel (német, Red Bull-Renault) 397 pont Red Bull-Renault 596 pont
2. Alonso (spanyol, Ferrari) 242 Mercedes 360
3. Webber (ausztrál, Red Bull-Renault) 199 Ferrari 354
4. Hamilton (brit, Mercedes) 189 Lotus-Renault 315
5. Räikkönen (finn, Lotus-Renault) 183 McLaren-Mercedes 122
6. Rosberg (német, Mercedes) 171 Force India-Mercedes 77
7. Grosjean (francia, Lotus-Renault) 132 Sauber-Ferrari 57
8. Massa (brazil, Ferrari) 112 Toro Rosso-Ferrari 33
9. Button (brit, McLaren-Mercedes) 73 Williams-Renault 5
10. Hülkenberg (német, Sauber-Ferrari) 51
11. Pérez (mexikói, McLaren-Mercedes) 49
12. Di Resta (brit, Force India-Mercedes) 48
13. Sutil (német, Force India-Mercedes) 29
14. Ricciardo (ausztrál, Toro Rosso-Ferrari) 20
15. Vergne (francia, Toro Rosso-Ferrari) 13
16. Gutiérrez (mexikói, Sauber-Ferrari) 6
17. Bottas (finn, Williams-Renault) 4
18. Maldonado (venezuelai, Williams-Renault) 1

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

3 thoughts on “Vettel kisfiú, Räikkönen bolond

  • 2017.10.29. at 19:44
    Permalink

    Arra azért kíváncsi lennék, hogy ha mindenki egyforma autóval -teszem azt pl.:a Red Bullal indult volna, akkor is ilyen simán nyert-e volna ez a taknyos(Vettel)?! A legjobb autóval könnyű dolga volt…

  • 2017.10.29. at 19:44
    Permalink

    Alonso egyértelműen a legjobb a jelenlegi mezőnyben. Egy ilyen autóval – mint az idei Ferrari – képes volt hozni a VB 2. helyet, erre más nem lett volna képes. Ha csak egy kicsi esély is adódik (lásd tavaly), azonnal él vele, csak ugye vannak Grojeanok és egyéb jó kvalitású versenyzők, akik feljogosítva érzik magukat, hogy eldöntsék a VB címet…persze nem futamgyőzelmekkel.
    Vettel majd akkor mutatja meg igazi énjét, amikor már nem lesz nyerő autó a RB…mondjuk azért Malájziában volt egy kis izelítő belőle. Az olyan kutyát, amelyik a gazdája etető kézébe harap, le kéne lőni.
    Szánalmas és szomorú a F1 jövője, nevetséges gumik, trágya motorok, egyre lassabb autók, csalások, lopások és trüközések korszaka, nem beszélve az állandó szabályváltozásokról, akár év közben is. A pirelli is maradjon inkább az utcán, legalább oda is szarok.
    Remélem egyszer észbekap az a vén majom.

Vélemény, hozzászólás?