Veteránok, korhű kosztümök a biciklipályán
Oldtimerek a Millenáris Velodrom betonján
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Millenáris Velodrom évszázados dicső múltja eddig szinte ismeretlen volt a nagyközönség számára - de most egy oldtimeres rendezvény miatt a figyelem központjába került.
„Sokan talán nem is tudják, hogy fővárosunkban két Millenáris is létezik. Az egyik a közismert kulturális rendezvényhelyszín Budán; a másik a Népstadion létesítményeinek területén szinte teljes ismeretlenségben meghúzódó kerékpáros pálya. Pedig a Millenáris Velodrom jó 100 évvel ezelőtt épült, és dicső múltjával, patinás környezetével kínálja magát egy stílusos, benzingőzös esemény helyszínéül. De mit keresnek egy kerékpárosoknak épített pályán oldtimer autók és motorok? Régebben, különösen a háború előtt és utána még egy ideig divatban voltak a motorvezetéses kerékpárversenyek, ahol egy nagy hengerűrtartalmú motor és lehetőleg testes vezetőjének szélárnyékában tekert egy bringás” – kezdődik Noszvai András felhívása egy hazánkban újszerű veteránautós megmozdulásra. Külföldön ugyanis gyakran rendeznek hasonló, szabadtéri betonpályákon, amelyeken a hely szellemétől elvárt "stéheres" bemutatók mellett viszonylag könnyű sportkocsik és versenymotorok is indulhatnak.
A szervezők elsősorban háború előtti, kis súlyú autók és motorok, esetleg az ötvenes-hatvanas évek klasszikusainak részvételére számítanak – de természetesen akár jármű nélkül is érdemes kimenni. Lesz magyar "stéher" bemutató is, hiszen a hely kötelezi a rendezőt. Jó néhány veteránautós-motoros fantáziáját már meg is mozgatta a felhívás, így a teljesség igénye nélkül ott lesz például egy Riley Brooklands Sport Racer a "cycle car" besorolás angol iskolájából. Ez a kocsi 1931-ben készült, motorja körülbelül 40 lóerős. A Motor Klassik újság által kiírt Sachsen Classic verseny győztese volt 2007-ben, bizonyítva ezzel képességeit, hiszen egy 150 autóból álló mezőnyt utasított maga mögé a három napos, 600 km-es viadalon. Végsebessége 110 km/óra.
Persze nem csak az autók, hanem a hazai veterán versenymotorosok is igen eredményesen szerepelnek a külföldi rendezvényeken. Ennek ellenére jó néhányan most először mehetnek a Millenáris Velodrom betonján. Háború előtti gépeik között BMW, Norton, Calthorpe, Bianchi, Rudge Whitworth, Royal Enfield márkák is találhatók. Korántsem kiállításra restaurált példányok, hanem vérbő telivérekkel ficánkoló motorjaik hangja és persze látványa maradandó élmény lesz. Na, ki jön?