Veszélyes a téli gumi, de a nyári se mindegy, hogy milyen!
Nyárigumiteszt 2021: 15 garnitúra vallott a magyar aszfalton
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Közeleg a nyári szünet, most már tényleg mindenkinek erősen ajánlott nyári gumira váltania. Mutatjuk, hogy miért, és azt is, hogy milyenre érdemes.
Szokásos helyszínen, a mogyoródi Groupama Tanpályán, Skoda Octaviákon teszteltük a Nonstopgumi által szállított és szerelt abroncsokat.
- Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
- Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
- Kigurulás 15 km/órás tempóról - enyhe, konstans emelkedőn - a gördülési ellenállás vizsgálatára
- Menetzaj 60 km/óránál
- Kanyarsebesség száraz úton: adott íven elérhető maximális sebesség
- Kanyarsebesség nedves úton: adott (de a szárazzal nem azonos) íven elérhető maximális sebesség
- Kopásállóság: a teszt végén látott kopási kép pontszáma
A teszt során 150 vészfékezést kellett végrehajtani
a fékút a sebességgel négyzetesen nő, tehát minél gyorsabban megyünk, annál nagyobb jelentősége lesz a gumiabroncsnak is.
A teszten melegebb volt a száraz aszfalt, mint a vizes, az útfelületen és az abroncson túl a hőmérséklet is jelentősen befolyásolja a fékút alakulását
Kereken 4 méteres, autóhossznyi fékútkülönbség adódott már 60 km/óráról is a legjobb és a legrosszabb abroncs között, 120 km/óráról 16 méteres differencia várható
a legjobb és a legrosszabb gumi fékútja között autóhossznyi, 4 méteres különbség mutatkozott.
Vizes úton általában nagyobb fékútra kell számítani ezt igazolta a teszt is, itt a mezőny kisebb szórást mutatott, de hozzá kell tenni, a fékutak az abroncsokon túl az út milyenségétől és az aktuális hőmérséklettől is erősen függenek.Vizes aszfalton nagyobb átlagos fékutat, de kisebb szórást, 3 méteres differenciát láttunk az egyes gumiabroncsok között
a négyévszakos abroncs kompromisszumos, ahogyan a téli gumi is erősen kerülendő nyáron, főként akkor, ha már használt, s egy használt nyári gumitól is csak közepes eredményt várhatunk el.
Száraz és vizes aszfalton egyaránt a Falken Ziex adta a legjobb kanyartempókat, stabilitása is remek volt
Continental ContiEcoContact 6 (A/A/71) | 30 510 Ft |
Michelin Primacy 4 (C/C/70) | 31 168 Ft |
Kumho Ecsta HS51 (C/C/69) | 20 463 Ft |
Barum Bravuris 5 (C/B/71) | 21 202 Ft |
Falken Ziex ZE310 Ecorun (C/A/69) | 21 016 Ft |
Toyo Proxes Comfort (C/C/70) | 20 711 Ft |
Continental AllSeasonContact | 36 120 Ft |
Kleber Quadraxer 2 | 36 273 Ft |
Michelin CrossClimate+ (C/B/69) | 34 860 Ft |
Pirelli Cinturato P7 (C/B/70) | 28 264 Ft |
Barum Quartaris 5 (C/B/68) | 22 693 Ft |
Új téli gumi (C/B/69) | 34 721 Ft |
Használt nyári gumi (n. a.) | ~8000-10 000 Ft |
Taurus High Performance (C/C/71) | 16 079 Ft |
Használt téli gumi (n. a.) | ~8000-10 000 Ft |
A mezőnytől elmaradt az elérhető kanyarsebesség versenyszámban a Barum Bravuris 5 nyári gumi, ugyanakkor kopásával ezúttal masszívnak bizonyult, féktávjai is kielégítőek, zaja a legszerényebb, összességében éppen nem került dobogónkra, amiről a legjobb ár/érték arányt a Kumho Ecsta HS51 adja
A kategóriánkénti eredményeket szokás szerint összesítettük és súlyoztuk. Mi a száraz aszfalton mért fékezhetőséget 30, a vizesen mutatottat 20%-os súllyal vettük figyelembe, a kanyarsebességet, a gördülési ellenállást (kigurulást) 10-10, a kopásállóságot 15%-kal, a zajszintet 5%-kal. Így a külön kategóriagyőzelmet nem mutató, de mindenhol jól szereplő (és az ADAC tesztjén is elsőként végző) Continental ContiEcoContact 6 került az élre, második a Michelin Primacy 4, a harmadik pedig az Auto Bild tesztjén tartóssága miatt győzedelmeskedő Kumho Ecsta HS51 lett. Ugyanakkor jó eredményt ért el a Barum Bravuris 5, a Falken Ziex Z310 EcoRun és a Toyo Proxes Comfort is. Ezek között valójában nincs drasztikus különbség, nyugodt szívvel meg lehet venni őket, pláne most, amikor sokszor annak is örülni kell, ha találunk a kívánt méretben elfogadható abroncsot.
Egyre drágább tényező az idő, egyre többen szeretnék megspórolni a gumicseréket, ugyanakkor látni kell, a négyévszakos abroncsok igényelnek kompromisszumot. Persze még mindig jobb egy fiatal és korrekt négyévszakos, mint egy korosabb nyári, vagy pláne egy téli gumi a nyárra
A sorrend persze változhat a súlyozás preferenciák szerinti súlyozásával, amire táblázatunk szokás szerint lehetőséget ad. Egy biztos, az abroncsok közti különbségek drasztikusak, ugyanakkor egy már viszonylag jó és a csapnivalóan rossz gumigarnitúra árkülönbözete minimális. Ennek tudatában érdemes dönteni a gumicseréről!
Összértékelés saját preferencia szerint / Melyik szempont mennyire fontos? | ||
---|---|---|
Fékút száraz úton: | 30% | |
Fékút vizes úton: | 20% | |
Kanyartempó szárazon: | 10% | |
Kanyartempó vizesen: | 10% | |
Zajszint: | 5% | |
Kigurulás: | 10% | |
Kopási kép: | 15% | |
Tesztelt abroncs | Eredmény | Fékút száraz úton | Fékút vizes úton | Kanyartempó szárazon | Kanyartempó vizesen | Zajszint | Kigurulás | Kopási kép |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
60 km/h-ról | 60 km/h-ról | |||||||
Continental ContiEcoContact 6 | 90.9 % | 15.2 m | 15.6 m | 55.5 km/h | 45.0 km/h | 61 dBA | 39.0 m | 0.7 |
Michelin Primacy 4 | 89.6 % | 15.5 m | 15.6 m | 56.8 km/h | 46.4 km/h | 62 dBA | 32.0 m | 0.8 |
Kumho Ecsta HS51 | 88.8 % | 15.5 m | 14.9 m | 56.1 km/h | 46.6 km/h | 60 dBA | 30.0 m | 0.6 |
Barum Bravuris 5 | 88.7 % | 16.2 m | 15.8 m | 53.0 km/h | 42.9 km/h | 60 dBA | 37.5 m | 0.7 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun | 88.0 % | 14.5 m | 15.0 m | 58.5 km/h | 49.1 km/h | 64 dBA | 28.0 m | 0.6 |
Toyo Proxes Comfort | 87.5 % | 15.4 m | 15.4 m | 57.2 km/h | 46.7 km/h | 61 dBA | 32.5 m | 0.6 |
Continental AllSeasonContact (négyévszakos) | 83.9 % | 16.1 m | 15.3 m | 56.7 km/h | 48.0 km/h | 62 dBA | 29.3 m | 0.5 |
Kleber Quadraxer 2 (négyévszakos) | 82.6 % | 16.5 m | 17.8 m | 53.8 km/h | 44.7 km/h | 62 dBA | 30.0 m | 0.7 |
Michelin CrossClimate+ (négyévszakos) | 82.0 % | 15.4 m | 16.4 m | 56.7 km/h | 47.1 km/h | 61 dBA | 30.5 m | 0.3 |
Pirelli Cinturato P7 | 81.0 % | 15.7 m | 16.4 m | 57.4 km/h | 46.1 km/h | 61 dBA | 30.0 m | 0.3 |
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) | 79.2 % | 18.5 m | 17.4 m | 54.4 km/h | 45.4 km/h | 64 dBA | 29.5 m | 0.7 |
Új téli gumi | 77.9 % | 16.4 m | 16.5 m | 48.2 km/h | 43.5 km/h | 61 dBA | 25.3 m | 0.4 |
Használt nyári gumi | 77.8 % | 15.7 m | 15.9 m | 56.0 km/h | 45.8 km/h | 62 dBA | 30.5 m | 0.1 |
Taurus High Performance | 76.2 % | 15.8 m | 16.8 m | 55.4 km/h | 43.9 km/h | 61 dBA | 29.5 m | 0.1 |
Használt téli gumi | 75.2 % | 16.2 m | 17.1 m | 53.6 km/h | 43.3 km/h | 63 dBA | 36.0 m | 0.1 |
Még március elején rakattam fel a Falken-t (akkor még bruttó 71e forintot fizettem a teljes szettért, azóta kicsit felment az ára), óriási előnye, hogy tavaly nyáron kezdték csak a forgalmazását, emiatt friss gyártású gumit kapsz.
Ár/érték arányban szerintem kiváló gumi (ami számomra fontos egy gumiban ezen a teszten is az élen végzett), volt már régebben is Falkenem, de ez klasszisokkal jobb. Drágább gumik mellett valószínűleg elvérezne, de 20e alatt teljesen jó választás (azért egy Semperit SL3 beleférhetett volna a tesztre, mert egy árkategória)
” Bár a Barum Quartaris 5 már nem ajánlott, még mindig jobb, mintha téli gumival, vagy használt nyárival járnánk.” Ez meg hogy jött ki? A nyolcéves nyárigumi szárazon 2 méterrel rövidebb úton áll meg, vizes úton meg még nagyobb a különbség !!? Szóval akkor most mi van?
A Taurus HP rövidebb fékutat produkál szárazon, mint a Barum Bravuris, jobb kanyartempót szavatol szárazon és vízen, a vízes fékútjának többletét pedig 6 századmásodperccel (!) előbbi fékezés már kompenzálja, tehát a való életben elhanyagolható a hátránya a guminak. Az, hogy egy ilyen nyúzópróbát nem bír, nem valami releváns a hétköznapi használat kapcsán. Furcsa súlyozás, hogy a Barum lett a „jó”, a Taurus pedig a „rossz”. Vagy az is lehet, hogy ezek a számok nem adják vissza a gumik között érezhető valós különbséget – de ekkor a tesztelési módszereken kellene változtatni.
A kulcsszó a kopási kép. A Taurus nagyjából kukázandó volt a teszt után, a Barum Bravurison alig látszott a teszt.
A szövegírónak is a vírushelyzeti veszélyhelyzet van /talán/ az agyában ?
Miért lennének veszélyesek a téli gumik ? Talán az autós zsebére gondolt mert jobban kopnak a
téli gumik és ilyen pénzhiányban valóban gond másik gumikat vásárolni ?
Netán a puhább gumik még jobban tapadnak mint a nyári /keményebbek/ …..