A Dacia és a Citroën vezetője szerint az egyre szigorodó biztonsági besorolások veszélybe sodorhatják az olcsóbb autók jövőjét.
(fotó: Euro NCAP / YouTube)
Európában az új autók biztonságának megítélése tekintetében megkerülhetetlen mutató az Euro NCAP elemzése. A szervezet 1-től 5-ig terjedő skálán, csillagokkal értékeli egy adott személygépjármű biztonságát különböző mutatók alapján. Ilyen a felnőttvédelem, a gyerekvédelem, a gyalogosvédelem, illetve a baleset-elkerülő rendszerek megléte. Az utóbbi években egyre nagyobb szerepet tulajdonítanak utóbbinak. Ez főként azért aggályos, mert az NCAP minden típust az alapfelszereltséggel tesztel (néhány kivételtől eltekintve), vagyis a felárral járó extra szisztémákat nem veszik figyelembe. Ennek következtében az olcsóbb modellek rendre szerényebb értékelést kapnak, mivel a kötelező baleset-elkerülőkön túl inkább ezeket plusz pénzért kínálják a gyártók, hogy minél olcsóbban tarthassák az adott személyautó indulóárát.
(fotó: Euro NCAP / YouTube)
Jó példa erre a Suzuki Swift vagy Dacia Duster új generációja is. Mindkét modell három csillagos besorolást kapott, ennek pedig nem kis részben a baleset-elkerülő rendszerekre vezethető vissza az oka. De ugyancsak lehetne említeni a Jeep Avengert, amelyet a gyalogosvédelem és a különböző aktív biztonsági funkciók hiánya miatt pontoztak le - fontos hangsúlyozni, ezt is alapfelszereltséggel tesztelték.
(fotó: Euro NCAP / YouTube)
A jelenség már az autógyártóknak is szemet szúrt. A Citroën és a Dacia vezetője is arra figyelmeztet, az egyre szigorúbb szabályozás veszélybe sodorhatja az megfizethetőbb új autók jövőjét. Thierry Koskas és Denis Le Vot az Autocarnak adott interjújában elmondta, kifejezetten támogatják a döntéshozók erőfeszítéseit a minél biztonságosabb gépjárművekért, de az Euro NCAP tesztjei szerintük túl szigorúak. Kifejtették, a hatályos EU-s jogszabályoknál már most komolyabb technikát kívánnak meg az új modellektől, jövőre pedig még keményebb szempontrendszer alapján értékelnek, és csak olyan autók kaphatnak öt csillagot, amelyek "összességében kiváló teljesítményt nyújtanak ütközésvédelem terén, és jól felszereltek, a legmodernebb baleset-megelőző rendszerekkel". Vagyis az olcsóbb típusok még rosszabb besorolást kaphatnak, vagy a gyártók választhatnak, hogy beleteszik ezeket, viszont akkor a vételár is megnő.
(fotó: Euro NCAP / YouTube)
Koskas kiemelte, azzal, hogy folyamatosan változik az előírás és a tesztek szempontrendszere, úgy néhány éves autók is hamar elavultnak tűnhetnek az Euro NCAP szemében. "Vegyük az előző generációs C3 esetét. Anno négy csillagos besorolást kapott, ma egyet sem adnának neki. Ezt nem azt jelenti, hogy az az autó ne lenne biztonságos, egyszerűen az elvárások nőttek" - mondta a Citroën-vezér. Mindennek fejében még arra is rávilágított, hogy számos olyan rendszer akad, amelyek egyszerűen idegesítőek, a legtöbb felhasználó minden indulás előtt kikapcsolja őket, mégis alapkövetelménynek minősülnek - ilyen például a sebességtúllépésre figyelmeztető hangjelzés. "Be kell vallanom, én is minden alkalommal kikapcsolom ezeket az ë-C4-emben" - tette hozzá.
Mit jelentenek az Euro NCAP csillagok?
5 csillag: Összességében kiváló teljesítmény az ütközésvédelem terén, jól felszerelt típus a különböző balesetmegelőző technológiákkal
4 csillag: Összességében jó teljesítmény az ütközésvédelem és -megelőzés terén, de nem éri el a legmagasabb színvonalat minden kulcsfontosságú területen.
3 csillag: Átlagos biztonsági teljesítményt nyújtó jármű, közepes biztonsági és védelmi szinttel
2 csillag: Névleges ütközésvédelem, de egy vagy több kulcsfontosságú területen átlag alatti teljesítmény
1 csillag: Minimális ütközésvédelem és kevés ütközéselkerülő technológia a jogi követelményeken túl
0 csillag: Megfelel a jogilag előírt típus-jóváhagyási szabványoknak, így legálisan értékesíthető, de hiányzik belőle a kritikus biztonsági technológia
Egészen 2021 kell visszamenni az időben, hogy 3 csillagosnál rosszabb töréstesztet találjunk az Euro NCAP felületén. Akkor a Dacia Jogger és Spring csupán 1, a Logan és Sandero Stepway mindössze 2, míg a (képen szereplő) Renault Zoe nulla csillagot kapott. A kettes besorolású modelleket leszámítva minden esetben a baleset-elkerülő rendszereket értékelték a legalacsonyabbra, pontosabban azok hiányát (fotó: Euro NCAP / YouTube)
Az Autocar az Euro NCAP-et is megkérdezte, hogyan vélekednek a kialakult helyzetről. Richard Billyeald, a szervezet igazgatótanácsának tagja elmondta, a tesztjük mindig is túlmutatott a jogszabályok által megkövetelt normákon. "Az előírásoknak nem szabad túl magasan lennie, csupán az alapokra kell összpontosítaniuk. Mi a technológia fejlődést hajtjuk előre. A határokat feszegetjük, hogy minél biztonságosabb autók kerüljenek az utakra". A csillagok kapcsán is ismertette álláspontját. "Szükség van erre az egyszerűségre. Például az anyukám nem fog százalékokat nézegetni, megnézi hány csillagot kapott az adott típus, ez alapján tudni fogja mennyire biztonságos, és ez így hoz döntést" - mondta. Ezzel együtt Billyeald egyetértett azzal, hogy az olcsóbb szegmenseket célzó gyártóknak - mint a Dacia és a Citroën - nagyobb kihívást jelent ezeknek megfelelni, de állítása szerint ezek a márkák például a használhatósággal tűnhetnek ki - persze megfelelve a biztonsági előírásoknak.