Vérző szívvel is kéne – Volvo XC70 teszt

Volvo XC70 D5 Ocean Race teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tágas és hangulatos utastér, hatalmas csomagtartó, öthengeres, 215 lóerős dízelmotor, összkerékhajtás, automata váltó, modern vezetőtámogató rendszerek tömkelege - a Volvo XC70 sok pénzért sokat ad.


Egy Volvóval kapcsolatban mindig bajban van az ember, pláne, ha egyszeri, magyar tesztelő. Bajban van, mert a Volvo elvileg prémiumautónak számít, mégsem férkőzhet az "igazi" prémiummárkák, a németek uralta szűk elitbe; bajban van, mert túlárazottnak tartja, s mert még csak, már csak nem is svéd, hanem 2010 óta kínai. Tulajdonú. A gyártás és nagyjából minden más, a központ is maradt a skandinávoknál, s nem is alakulnak rosszul a cég eladásai, azaz akár legyinthetnének is a vevők a megváltozott háttérviszonyokra. Lényeg, hogy a végtermék a lehető legjobb legyen, márpedig Volvóék nyilván ezen fáradoznak. Majd az egyszeri, magyar tesztelő (a továbbiakban e.m.t) megkaparintja a nemrég finoman frissített XC70 kulcsát, próbálgatja, ízlelgeti, s újfent bajban van. Kollégájával együtt, aki ugyan nem újságíró, de autóimádó, s mivel közel 1000 kilométeren át égette a "sátán üzemanyagát", programozói szemmel alább maga is kifejti különvéleményét.
Az ezzel a generációjával 2007-től kapható, V70-alapú XC70 úgy titulálható tán a Volvo középső szabadidő-autójának, hogy egyrészt nem is SUV, azaz szabadidő-autó, hanem "csak" egy emelt hasmagasságú, összkerékhajtású kombi, másrészt hosszabb is egy leheletnyivel a nagytestvér XC90-nél. Magasságban és szélességben bezzeg nem kevés centivel józanabb, az XC60 öcskösnél meg..., öö, kombibb. Szögletesebb. Volvóbb. Mindegy is igazából, milyen skatulyába gyömöszölnénk be, ami fontos, hogy nem egy böszme batár, viszont elég méretes ahhoz, hogy tiszteletet parancsoljon, hogy lazán hozza a márka imidzsét, s hogy ne csak a családfő, de a teljes család vígan elférjen benne - útban a tóparti víkendházba, hosszú hétvégére, a fél háztartással a fedélzeten.

Mert az XC70 tágas elöl, kellő helykínálatú hátul, alacsony peremű, gusztusosan burkolt, rögzítősínes, térelválasztós, a tetőből lehajtható rácsos, bővítve síkpadlós, 12V elektromos csatlakozós csomagtartója pedig 575 literes, öblös, na. Ajtaja ráadásul elektromosan nyílik és csukódik - "természetesen" felárért, ám őszintén szólva a pénzügyekről ez esetben (is) abszolút fölösleges parlírozni: akinek futja egy ilyen autóra, annak megérheti, a sokaságnak meg úgysem futja, sajnos. Sajnos bizony, mert az XC70 annyival, de annyival jobb mondjuk egy Opel Astra Caravan Classicnál, hogy az csuda.
A csuda persze nem feltétlen abban nyilvánul meg, hogy a márka vitorlásosdi-vonalon évek óta kínált egyedi, Ocean Race fantázianevű, óceánkék vagy csillámezüst fényezéssel, ezüst tetősínnel, fekete védőbetétekkel virító verziója stílusos (és 18 colos) könnyűfém kerekeken gördül, s logóval is hirdeti a tengerjáró, Föld körüli hajóversenyt. Az sem csudaszám, hogy nem kell holmi kulcsokkal babrálni, elég, ha beszálláskor meghúzzuk a kilincset, utunk végeztével meg rábökünk a kis fekete jeladókra. A csuda a beülést követő kb. negyedik másodpercben ejti rabul az embert, s a kényelemben, no meg a hangulatban manifesztálódik. Zseniális az ülés. Hátul sem rossz, ám elöl valóban fejedelmi komforttal pihenteti és tartja a dolgos hétköznapokban megfáradt testet. És lelket, naná. A vezető oldalán motoros mozgatással, memóriával, s azt is majdnem feledtetve, hogy legalacsonyabb állásában is igen magasra pozicionált. Legalább viszonylag minden irányban jól kilátni belőle. Ó, ölelő kényelem ide, magával ragadó hangulat oda, az azért ciki, hogy a tizenpárezer kilométert futott tesztautó vezetőülésének bal oldalán csúnyán repedezett a bőrkárpit... Döbbenetünkben le sem fotóztuk.
Az utastérben is elszórt egy-két Ocean Race logónál, a talán a yachtkikötők árbocrengetegét idéző, karckavalkádnak látszó mintáknál, a hangsúlyos varrásoknál, az alumínium sarokmerevítős szőnyegeknél és a kötélben végződő, feliratos kalaptartónál megkapóbb az összeszerelés, a kidolgozás, illetve a felhasznált anyagok minőségérzete (az említett, használtautós kopással együtt is) - jó lenni az XC70-ben, és pont. Tetszetős a skandináv minimáldizájn, nincs zavaró olcsóságszag, a tetőablakon át árad be a fény, közhelyes, mégis helytállónak tűnik az otthon melegével párhuzamot vonni. Pirospontos a bézs belső, csak ugye tisztán tartani... Akinek a fekete bőr jön be, feketével kapja, még jó.
A használható ajtózseb, a kesztyűtartó, a "lebegő" középkonzol mögötti dugirekesz vagy az okos kialakítású pohártartó kismiska a széles könyöklő alatti, médiacsatlakozót és (elképesztően súlyos) távirányítót is rejtő tárolóhoz képest. A távirányítóval a mindenféle médiákokat lehet távirányítani. Igen, felárért. És akkor most már fussunk át a gazdag, az alap Kineticnél tartalmasabb, a Momentumnál és a csúcs Summumnál polgáribb felszereltség megkülönböztető elemein: jár a spéci 18-as kerék, a spéci metálfény, az oldalablakok krómkerete, a tetősín, s a megannyi, már említett VOR-emlékeztető (VOR, mint Volvo Ocean Race). A szériaellátmány egyebek mellett City Safety koccanásgátlót, (automatán mondjuk nem oldó) elektromos rögzítőféket, lejtmenet-vezérlést, légzsákerdőt, kétzónás digitklímát, sebességhatárolós tempomatot is ad.
Ám ahhoz, hogy egy, a tesztautóhoz hasonlatosan puccos XC70-ese legyen az embernek, még egy kisautó árát rá kell költenie az olyan, még nem citált extrák megrendelésével, mint fény- és esőszenzor, elektrokróm tükör, Bluetooth-kihangosító, tolatóradar, Dual-Xenon lámpák, navigációs rendszer, adaptív, automatikusan fékező távolságtartó, sávelhagyásra figyelmeztetés, holttérfigyelés, elöl-hátul ülésfűtés, stb. Prémiumos autóhoz prémiumos extralista és drágán mért cuccok dukálnak - másutt is így van, s nem olcsóbban, sőt.
Hopp, kis híján kihagytuk a bolygóműves, 6 fokozatú Geartronic automata váltó 570 ezres felárát. Így lészen a kéziváltós D5 Ocean Race 13 650 000 forintos alapárából 14 220 000 forint, a tesztautó-féle konfiguráció pedig 17 195 000 forintot kóstál. Hogy gyorsan át is robogjunk az ebben a szegmensben valóban nem túl fontos anyagi megközelítésen, jó, ha tudjuk, hogy akad ennél kevésbé borsos árú összkerekes kombi is (például a gyengébb Subaru Outback), egy Audi A6 Allroad meg sokkal drágább. A4 Allroad? Kisebb, hasonló áron. Egyébként az XC70-es, kiváltságos klubba 9,77 (DRIVe Kinetic), összkerekesen meg 10,25 millió forint a beugró (D3 AWD Kinetic). Nem is vesztegetnénk több szót erre a kérdéskörre, viszont az első bekezdésben ígért különvélemény alapja a 17 millió magyar pénz.
A sátán üzemanyaga és egyéb problémák
17 millióé’ már ne legyen:
  1. Csattogó dízel, aminek reggel hiába nyomnám ki a szemét, nincs szívem, mert olyan csúnya hangja van, hogy a szívem szakad meg, amikor a gázpedálra lépek. A dízel a sátán üzemanyaga! :))
  2. Olyan navigáció, amiben, amikor a határon jövök át, akkor a sávinformáció, hogy melyik sávba soroljak, félig kitakarja az országzászlót és az üdvözlőszöveget, ha épp úgy sikerül megoldani szoftveresen.
  3. Olyan navigáció, ami magyarul írja ki a szöveget, de angolul beszél hozzám.
  4. Olyan fedélzeti computer, amiben érthetetlenek a fordítások (radar blokkolva = távolságtartó tempomat radarja koszos, meg valami olyasmi szöveg, hogy sávvált. szenz. szerviz = sávváltást segítő rendszer szenzorjai koszosak, stb.)
  5. Olyan fedélzeti computer, amiben a szövegek egy része angol, egy része magyar (pl. a sávfigyelő rendszer angol volt, ha jól emlékszem.
  6. Négy pontra spriccelő ablakmosó-bizbasz, mivel így pont annyira való, mint egy Wartburgban. A 950 km alatt sikerült 8 liter ablakmosót rátolni, hogy épp ki is lássak. Egy vízporlasztós megoldás jól jött volna...
  7. Olyan ablaktörlő lapát, hogy a 13 ezer km-t futott autónál ugrált és csíkozott a szélvédőn, úúú...

Az már csak úgy mellékesen volt a bajom, de biztos nem az autó hibája, hogy a vezetőülésen a bőr szét volt kopva. Viszont elég kényes ez a bőr... Nyilván egy igényes tulajnál ez nem jelentkezik hátrányként.
Járja Norbert (okleveles Hummerológus)

Nos, a mi petrolhead Norbink igen csúnyán nézett az e.m.t-re (jelentését lásd az első bekezdésben), akinek ezzel a 2,4 literes D5 dízelmotorral speciel nem volt baja. Mert öthengeres a drága, így orgánuma egészen különleges, morajló, lúdbőröztető. Izmosabb és állítólag tisztább is lett a korábbinál, most 215 lóerőt és (1500-as percenkénti fordulattól) 440 Newtonmétert tud, s az XC70 üresen is több mint 1,7 tonnáját 8,3 mp alatt gyorsítja fel 100 km/h-s sebességre. A "csak" 420 Nm-es kéziváltós vonatkozó adata három tizeddel ennél is jobb, míg stop-starttal annak gyári kombinált fogyasztása 5,6, ennek az automatának bezzeg 6,8 l/100 km. A mi - végül vagy 1200 km-es - tesztátlagunk rengeteg autópályázással, Ausztriába ruccanással, majd városi rohangálással hóban-fagyban a fedélzeti számítógép szerint 8, tankolás után számolgatva 8,3 literesre adódott.
Amúgy az e.m.t szerint is kerepelt és szenvedett a dízel-automata páros a durván mínuszos reggeleken, de aztán bemelegedve az öthengeresség és a puhán, ha nem is veszettül gyorsan kapcsoló kuplung nélküliség kiegyenlített, sőt nyertes gólt is rúgott a sátán kapujába. A Haldex-rendszerű automata összkerékhajtás a csúszós utakon ügyesen teljesített - az XC70 nem terepjáró, de a 4x4 bizony áldásos is lehet, ha úgy hozza a sors.
A navigáció a soroltakon túl is produkált érdekességeket: többször eljátszotta például azt, hogy a megadott úticélt nem végállomásként, hanem mintegy köztes pontként kezelte tán a Föld és a Hold között - ki tudja? Járja úr négyszemközt az adaptív tempomatot is szapulta, megoldásként mindenesetre kikapcsolva a radaros segédletet. Az e.m.t hagyta, hadd dolgozzon, ha már van, azonban ugyanarra a távolságra állítva egyszer nagyot vészfékezett, pedig a besoroló autós nem volt vészesen közel; másszor meg a vártnál közelebb merészkedett az előtte haladóhoz, hogy humán beavatkozásra, azaz saját erőből történő fékezésre késztesse a sofőrt.
Hirdetés
A 30 km/h-s tempó alatt működő koccanásgátló hasznos holmi lehet, szerencsére nem kaptuk hibázáson, a szép, nagy, narancsos fénnyel operáló holttérfigyelőt viszont ezúttal is szerettük - valóban okos szerkezet. Mit szerettünk még? Az úthibák zömét kivasaló futóművet, a hólepte földutakon is bámulatos, hajós rugózási komfortot, a nyomatéktengert, a precíz féket, a nem lézerpontos, de állítható rásegítésű kormányt, s hogy az autó sztrádán sem zajos, bár a viszonylag rövid hatodik fokozat miatt 130-nál relatíve sokat, 2500-at forog a motor.
Konklúzió? Bajos a dolog. Jó autó, Norbi szerint is kitűnő utazóautó az XC70, tán a legjobb Volvo is így a D5-Geartronic kombóval, kényelmes, hangulatos, biztonságos - mégsem tökéletes. Ahhoz túl sok a bosszantó kis hibája, fogyaszthatna kevesebbet, lehetne olcsóbb, kedvezőbb ár/értékarányú, bónuszként adhatna mellé a gyár egy vitorlást, legalább az importőr egy kis vitorlázást, balatonit.
Értékelés
Pozitív
Hangulat, kényelem, helykínálat, motorerő, összkerékhajtás biztonsága, gazdag felszereltség, vezetőtámogató rendszer
Negatív
Túl magas üléspozíció, fura navi, magas ár, prémiumosan drága extrák
Árak
Tesztmodell alapára
14 220 000 Ft (2012.02.16.)
Tesztautó ára
17 195 000 Ft (2012.02.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2400 cm3
Teljesítmény:
158 kW (215 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
440 Nm 1500-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Végsebesség:
205 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4838 mm
Szélesség:
1870 mm
Magasság:
1604 mm
Saját tömeg:
1740 kg
Össztömeg:
2400 kg
Tengelytáv:
2815 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
575-1600 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
890-960 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
210 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1330 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1140 mm
Csomagtér magassága:
380-720 mm
Csomagtér hossza:
1150 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1940 mm
Raktérnyílás szélessége:
1160 mm
Raktérnyílás magassága:
790 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
2400 cm3
Hengerek/szelepek száma:
5/20
Sebességváltó:
tiptronic - 6 fokozatú
Nyomaték:
440 Nm 1500-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
158 kW (215 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
205 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
CO2-kibocsátás:
182 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
64 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

8 thoughts on “Vérző szívvel is kéne – Volvo XC70 teszt

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    Hosszabb hasznàlat soràn az autó sokkal praktikusabb mint egy német tökéletesség, talán ember közelibb ha lehet ilyet mondani.Ami a lebosszantóbb, hogy a fedélzeti egység még a megszokás után is szoftveresen lassú, ami elmondható a parkolássegítő radarok jelzésére is.
    Az elektromos kézifék pedig automata, tévedés, hogy nem az…csak akkor működik ha az vezető már becsatolta a biztonsági övet…:)
    1êv alatt 50ezer km-t tettem bele egy ilyen xc70 be és a világos bőr üléseken nyoma sincs kopásnak, megbízható , kényelmes utazó autó, amivel jó közlekedni minden körülmény közt.Sokkal józanabb alternatíva mint a prémium telekjárók és talán másabb ember kinézetét is adja…

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    Nem mondod, hogy ilyen gyökér vagy!
    Egy új autót akarsz össze hasonlítani egy 10 éves autóval!
    Gratula neked is meg a fentebb írt kollégáidnak is!

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    Ne töröd a ZOLI val, az nem ért hozzá, csak sok a pénze, meg német érdekeltségű lehet…
    XC70 azt is a 2007-ig gyártott ig.
    Az külsőleg belsőleg és méretben is kifogástalan és a kocsi, Maga az Úr és Férfiasságot sugározza, persze, míg ki nem száll belőle, egy törpe… 🙂

    XC70 ez ami ma van viszont külsőleg igen ronda, minden oldalról, főleg az eleje és a hátulját, elcseszték, de nagyon.
    Az oldala, meg tiszta VW-en Passat, szóval egy gagyiba öltöztetett, egy jó autó.
    Nem tudom ki hogy van vele, de mint férfiszemmel, Én a Nőnél először a külső jegyeket és szépséges formát tartom elsődlegesnek.
    Sajnos a 2007-es modellt már nem gyártják, 5 évesnél idősebbet meg, ha engedi a pénztárca, nem szabad venni.
    Német autóból, csak is a BMW az egyetlen autó, ami szóba jöhet, az mindig autó marad, bár ott is eléggé beletúrtak a szépség világérzetembe velük kapcsolatban, de ha BMW, akkor az X5 vagy a BMW 525 Tourung.
    Nálam már 6-7 éve ez a 3 autó a nyerő a többi gagyik.
    Üdv. 🙂

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    Az utolsó kép alatt le van írva: A Volvo megcsinálta azt a kategóriát amit a németek nem tudnak, mivel a kocsijaik tele vannak előítéletekkel, amiket viselni fognak örökre!

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    A német autó valahogy nem nyerte el tetszésem mivel ormótlan a forma, talán a BMW ami kicsit kifinomultabb és szebbnek mondható az audi és merci mellett! A hátsókerék hajtás végett nem akarok tehetetlen kocsit venni, nem csak aszfalt útra akarom használni!

    4×4-es kombi, ami erős, nagy és méltóságteljesen szép, ezt az XC70 tudja csak!
    A német elavult hátsókerék hajtása és formátlan külseje az ami unszimpatikussá teszi az autóit.
    Megnéztem az E270CDI-t, de talán majd 30 év múlva nyugdíjasan elkocsikáznék ezzel a típussal.

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    Irob! Én egy W210-es Mercedes E270CDI-vel járok. Nagyon nehéz igazán jót találni, én is vagy fél évig kerestem vagyis kerestettem egy erre a típusra szakosodott sráccal németországban. Véleményem szerint ez a világ legjobb kombija. Kényelmes, otthonos, egyenletes hőmérséklet mindenhol az utastérben télen-nyáron, szóval nem fúj sehonnan semmi, csak jó az idő. SOHA nem párásodik sehol. Korábban ebbe őrültem bele több más típusnál, hogy nem látok hol oldalra, hol előre rendesen. Brutális tolóerő, rendkívül csendes menet közben. Egyszerűen zseniális. Ja, a fogyasztás vegyesben 6,2 liter. Szóval a Mercedest nem lehet megverni, ha prémium kategóriáról beszélünk. Ha komoly kombit akarsz, nem érdemes másban gondolkodni…

  • 2017.10.31. at 03:50
    Permalink

    Szerintem egy ideális autó minden téren. A formája, teljesítménye, nagysága, hajtáslánc és sorolhatnám ……. !
    Pár hónapja keresek normális formájú és minőségű kombit, az XC70 ami minden igényemnek megfelel, persze nem újat keresek, hanem elfogatható árban használtat.

    Azért ismét a német prémium az etalon, amit már űrtechnikával gyártanak és szinte felülmúlhatatlan! Az istenített német kocsikat is nézegettem, de sajnos az összemosódott három prémium márka torzszülöttei közül messze ezt tartom a legjobb választásnak! Ezt akárhonnét nézem Volvo!

Vélemény, hozzászólás?