Verseny- és tereppályán a legvagányabb Skoda Octaviák
Skoda Octavia RS és Scout menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olyannyira széles a Skoda Octavia kínálata, hogy legütősebb verziói, az RS és a Scout külön bemutatót kaptak.
RS-ként semmiképp sem unalmas, de ugyanolyan tágas az Octavia, mint a többi verzió. Az RS-en is újak a lökhárítók, ennek köszönhetően 4 mm-rel nőtt is a hossza, ami persze mellékes ahhoz mérten, hogy benzines motorja már 230 lóerős, fényszórói akár adaptív full LED-esek
Ha Skoda Octavia, akkor legtöbbeknek a szürke cégautó jut eszébe. Hazánk évekig legnépszerűbb, tavaly és idén második legnépszerűbb modellje valóban jól szerepel a flottaautók piacán (ami felénk nem szerény), ugyanakkor népszerű családi autó is. Nem véletlenül, hiszen a kompakt Golf alapjain már-már középkategóriás méretű, kívül és belül is. De nem csupán praktikusan nagy, hanem vagány is lehet, az Octavia RS már-már fogalommá nőtte ki magát a praktikus, mégsem unalmas autót keresők körében, a Scout pedig a Skoda Allroadja, magyarán az Octavia legsokoldalúbb kivitele. E két verziót tehettük próbára minap a sógoréknál, azaz Ausztriában, Bécs környékén, illetve a pachfurthi Driving Camp területén.
Az RS két új színe a ralizöld és az acélszürke - mindkettő dögös
A Scout alapáron összkerekes, szintén új lámpákkal és fényszórókkal szerelt, hossza elenyésző 2 milliméterrel nőtt. Míg az RS 15 mm-rel ültetett, a Scout 30-cal emelt futóművel szerelt, élhetőbb, de terepen is egészen sokat tud
Le kell szögezni, sem az RS, sem a Scout soha nem is volt, nem is lesz tömegmodell, de az RS azért az összes Octavia eladáson belül globálisan 13 százalékot tesz ki, ami bizony nem szerény, tavaly csupán RS Octaviából több mint 50 ezer példány fogyott. A Scout az eladások 6 százalékát adja csak, de a Skoda tavalyi rekordévében ez is több mint 25 ezer darabot jelentett. A magyar piacon szerényebbek az arányok, csak 8 százalék az RS részaránya (ez 422 RS-t jelentett tavaly), a Scout vevőköre pedig még szűkebb, de az Octavia számainál látható, hogy a ritka kivitel sem feltétlenül fehér holló.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
5 ajtós | 4689 | 1814 | 1448 | 2680 | 590-1580 |
Combi | 4689 | 1814 | 1452 | 2680 | 610-1740 |
Az RS lapított aljú, piros cérnával vadított, DSG-váltó esetén kapcsolófüleket is adó kormánykereket kap, immár akár fűtéssel
Akár full Alcantara kárpitozás is kérhető az RS egyedi, remekül tartó üléseihez. Octavia szabvány, hogy az ajtózsebek elöl 1,5 literes palackokat is fogadnak, hátra kivehető, zacskóval bélelhető szemetes jár, a sofőrülés alá pedig gyári esernyő
Az RS és a Scout esetén is igaz mindaz, ami a már külföldön és itthon is próbált frissített Octavia esetén. Újak a lámpái, fényszórója nem csupán osztott, immár akár automata reflektoros és LED-es is lehet. Újak, de eleve típusspecifikusak a lökhárítók, az utasterekben friss, az alapverzió felett akár laptopnyi, 1280x640 pixeles, kristálytiszta felbontású kijelzős a hifi. A navigációnak akár már otthon, okostelefonunkon megadhatjuk az útvonalat, de szintén zsebkészülékünkről az autó alapadatait is elérhetjük.
a csúcs hifi 9,2 colos kijelzőt ad, igen komoly, 1280x640 pixeles felbontással
A lényegesebb, illetve az izgalmasabb azonban az, hogy mit is tudnak a legvagányabb Octaviák. Miként az Octavia-kínálat erősebb modelljei, ezek is multilink hátsó futóművesek (az alapverziók ugyebár csatolt lengőkarosak), az elöl MacPherson rendszer is specifikus. Az RS 15 milliméterrel ültetett futóművet, opcióként adaptív lengéscsillapítókat ad. Utasterében lapított az immár akár fűthető kormánykerék, logózottak és az alapénál jobban tartók az ülések, amelyek alcantara és bőr borítással is kérhetők.
A legfürgébb RS papíron a benzinmotoros és kézi váltóval szerelt, összkerékhajtás viszont csak az automata dízelhez kérhető. Márpedig ilyen teljesítményhez nem árt, ha az erőt nem csak az első kerekek kapják
Az RS esetén immár 230 lóerős az "alap" benzinmotor is, ami gyakorlatilag a korábbi RS 230-ból került át, utóbbi helyét pedig a Genfi Autószalonon már látott, de csak kicsivel később érkező RS 245 veszi át, a nevéből származó lóerőszámmal. A benzines RS csakis elöl, de 6 fokozatú kézi vagy szintén 6 sebességes DSG automatizált váltón keresztül is hajthat, míg a 184 lóerős dízel az automatához összkerékhajtást is adhat. Az elektronikus vezérlésű önzáró differenciálmű az összes RS-hez alap. Papíron a kézi váltós benzines RS gyorsul legjobban, vizes úton viszont úgy elkapar 350 Nm nyomatékával, mintha jégen indulnánk. Az ideális RS tehát összkerekes, ami a DSG-s dízelt jelenti. Az automaták esetén van kormány mögötti váltófül és a menetstabilizáló Sport programjában rajtelektronika is. Továbbá az ívbelső kerekeket megfékező önzáró diffivel egészen szépen lehet driftelni is. Bizarr dolog az ötajtós esetén is 590, a kombinál 610 literes csomagterű RS-sel, de lehet vele.
2.0 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI 4x4 | ||
Emissziós norma | Euro 6 | |||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1984 | 1968 | ||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 (automata/6) | kézi/6 (automata/6) | automata/6 | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 230 (4700-6200) | 184 (3500-4200) | ||
Nyomaték [Nm (1/min)] | 350 (1500-4600) | 380 (1750-3250) | ||
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,7 (6,8) | 7,9 | 7,6 | |
Végsebesség [km/h] | 250 | 232 (230) | 228 | |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,5 (6,6) | 4,5 (4,9) | 5,1 | |
CO2-kibocsátás [g/km] | 149 | 119 (119) | 134 | |
Saját tömeg [kg] | 1420 (1440) | 1445 (1465) | 1550 | |
Megengedett össztömeg [kg] | 1887 (1907) | 1912 (1932) | 2017 |
Alapáron kap terepprogramos ESP-t a Scout, itt már nem csak visszagurulásgátlót, hanem lejtmenetvezérlőt is élvezhetünk. Elsőre furcsa, de komoly lejtőn, laza talajon is rábízhatjuk magunkat
Szimpatikusabb és - szerintem legalábbis - értelmesebb választás az Octavia Scout, ami nem ültetett, hanem 30 milliméterrel emelt futóművet kap, hátul ugyanúgy multilink rendszerűt, ahogyan az RS, hiszen ez is csak az izmosabb motorokkal készül. Szintén egyedi és frissített, középen fémszínű betétes lökhárítója elöl 14,5 fokos terepszöget ad. A Scout esetén alapáras az összkerékhajtás (ami a hátsó tengely elé épített hidraulikus működésű, de elektromos, így az ESP jelei alapján a csúszást megelőző vezérlésű többlamellás kuplungcsomagot jelent). Ezzel az RS-hez hasonlóan 17 colos, de ballonosabb gumikkal szerelt Scout egészen sokra képes terepen, 17 colos hasmagassága nem szerényebb, mint manapság a valódi szabadidőautóké. Elmegy akkor is, ha két kereke levegőben van, komoly oldaldőlést bír, de van benne lejtmenetvezérlő elektronika is. Ezekkel a jellemzőkkel jóval többet tud annál, mint amit kinéznék belőle.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4687 | 1814 | 1531 | 2680 | 590-1580 |
Ahogyan az RS, úgy a Scout is alapáron kapja az elektromos vezérlésű önzáró első-hátsó differenciálművet. A Scout esetén mindez azt jelenti, hogy két tapadó kerékkel is gond nélkül elmegy, az RS-sel pedig a driftelésbe is belekóstolhatunk
A Scout motorpalettájának egyetlen benzinese a 180 lóerős 1.8 TSI, ami csakis 6 fokozatú DSG-vel választható. Összkerékhajtás, benzinmotor, DSG váltó - mindez eleve nem hangzik rosszul, ráadásul a Scout esetén is alapáras a nyomatékirányítós differenciálmű. A tereppályán túl megnéztük az alapvetően az RS-ekhez ajánlott versenypályán is, bár hasmagassága 4,5 centivel nagyobb, mint az RS-é, ott sem volt rossz. Ha dízel Scoutot szeretnénk (márpedig a vevők zöme ilyet szeretne majd), akkor a 150 lóerős 2,0 literest kézi és 7 fokozatú DSG, míg a 184 lóerőset csakis 6 fokozatú DSG váltóval kérhetjük.
RS Octaviát valamivel több mint 9 millió forintért, Scoutot (ami már alapból összkerekes) kevéssel 9,6 millió forint felett kaphatunk. Lámpáik aljában végig fut a LED menetfény/irányjelző
Bár az új Octaviák RS és Scout kivitelben is sok-sok újdonságot hoznak (például segédvonalakat rajzoló tolatókamera, holttérfigyelő, gyalogosfelismerős vészfékrendszer, tréler-asszisztens, több USB-csatlakozó, a kombinál kivehető csomagtérlámpa), az alapáraknál jelentős változás nem látható, az RS (5 ajtós, 2.0 TSI, kézi váltóval) belépője 9 017 850 Ft, míg a legolcsóbb Scout (2.0 TDI, 150 LE, kézi váltó) 9 620 630 Ft. Meg kell jegyezni, utóbbinál alig drágább (9 637 140 Ft) az 1.8 TSI automatával. Bár a dízelek se rosszak, én utóbbit választanám, már ameddig nincs legalább hibrid vagy elektromos Octavia, ami persze néhány év múlva szintén várható.
1.8 TSI | 2.0 TDI 150 LE | 2.0 TDI 184 LE | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1798 | 1968 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||
Váltófajta/-fokozat | automata/6 | kézi/6 (automata/7) | automata/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 180 (4500-6200) | 150 (3500-4000) | 184 (3500-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 280 (1350-4500) | 340 (1750-3000) | 380 (1750-3250) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 7,8 | 9,1 (9,3) | 7,8 |
Végsebesség [km/h] | 216 | 207 (206) | 219 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,8 | 5,0 (5,1) | 5,1 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 158 | 130 (135) | 133 |
Saját tömeg [kg] | 1522 | 1526 (1561) | 1559 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2092 | 2096 (2131) | 2129 |