Vegyesfelvágott francia módra
A 2012-es Párizsi Autószalon újdonságai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Holnap kezdődik a Párizsi Autószalon, előzetesnek gyorsan átfutjuk, milyen csemegékkel készülnek a gyártók az új ízekre fogékony újságírók, majd pár nappal később a hasonló érdeklődésű, de akkreditációhoz nem jutó látogatók számára.
Apróságok, közepességek, szabadidősök és terepességek, kombikshootingbrake-ek és persze a soha meg nem valósuló tanulmányok: nem árulunk kombiba macskát, ezen a szalonon is pont ugyanazok a kategóriák fognak szerepelni, mint máskor. Vagy nem. Hiszen eddig kereshettük volna az elsőkerék-hajtású BMW-ket nagyítóval a mérnökök lába alatt, nem léteztek. Most sem vagyunk benne biztosak, hogy szükségszerű, de már eldőlt, jönnek.
Vagy mondjuk egy puttonyos Porsche? Ugye, hogy ki hallott már ilyet? Na persze, ha a Mercedes megcsinálja a CLS Shooting Brake kivitelt, a BMW meg esetleg a 6-os Touring verzióját, akkor miért pont a Panamera maradna ki a jóból? Addig is örülhetünk a nyolchengeres gázolajossal érkező Cayenne S Dieselnek, illetve a szintén súlyos piaci rést betöltő Macan kompakt szabadidő-autónak. Ez utóbbi géposztályban amúgy is dömpingre számíthatunk a francia fővárosban, hiszen lesz itt a már Genfben debütált, de piacra csak a tél közeledtével belépő Opel Mokka és Chevrolet Trax, a Panda 4x4, vagy a még kisebb Fiat 500 X: utóbbi műszaki rokona a Suzukinál az új SX4-et elővetítő S-Cross tanulmánynak.
Szabadidő-autó témában amúgy sem lesz hiány, jön a frissített, s USA-ban már tavasz óta kapható Hyundai Santa Fe/Kia Sorento páros, Japánból a megújított Honda CR-V, a prémium termékek vásárlóit pedig két újdonság izgathatja fel, a Countrymanből két ajtó elvételével kialakított Mini Paceman, illetve a Volvo V40 felszerszámozott, először általunk is XC40-ként emlegetett, de végül V40 Cross Country néven piacra lépő változata. És persze a bivalyerős, limitált Audi SQ5.
Új kompaktból sem lesz hiány, jön a kabrió Astra Cascada néven, a Golf VII-et elkíséri a teljes MQB-s pereputty - Audi A3 Sportback, Skoda Rapid/SEAT Toledo páros és Leon, a ferdehátú. A koreai küldöttséggel érkezik a háromajtós Kia pro_cee'd, de nyilván melléteszik a szomszédban már gyártás alatt álló kombiváltozatot is. Szintén párban jön az ötajtós Toyota Auris és az Auris Tourer, ahogy - bár már egy kategóriával feljebb - a Mazda6 is nagyfenekű partnerével együtt áll a nyilvánosság elé. Még egy pillanatra vissza a Toyotához, a Prius családból most a hétüléses plus kivitel és a plug-in hybrid jelentik az újdonságokat.
A Mazda6-tal megnyitott középkategóriában hazánkban, főleg flottavásárlói szinten, az egyik legérdekesebb új jövevénynek a Párizsban négy- és ötajtós kivitelben, valamint kombikasztnival, sőt, egyliteres háromhengeres Ecoboost motorral kiállításra kerülő Mondeo ígérkezik. Egyterűből frissített Citroën C4 Picasso, Kia Carens, míg kicsikből a rögtön sportverziójával is bemutatkozó új Renault Clio, a prémium fele kacsintgató Opel Adam kisautó, vagy épp a Peugeot 208 sportváltozatai, a GTI és Type R5, a C3 Picasso vagy épp a DS3 kabrió tűnnek a legnagyobb érdeklődésre számot tartó autóknak. Persze - főleg a mi régiónkban - a Dacia Logan/Sandero páros megújulását is erős várakozás övezi, de a végső sikert illetően sokat számít majd, mennyivel nő a 8 évvel ezelőtt diszkontmodellként színre lépett dákok vételára.
Akiket a sportmodellek étvágya nem riasztja el élvezetüktől, azoknak a Mercedes A45 AMG, az Audi S3 esetleg az RS5 kabrió, netán az Abarth 695, egy fokkal vaskosabb pénztárcával pedig a Jaguar F-Type, a Maserati GranCabrio MC, az Aston Martin DB9, vagy a McLaren MP4-12C Spider, esetleg a vadonatúj, s az ígéretek alapján zseniálisnak ígérkező P1 kelthetik fel kíváncsiságát. Nem végül, és nem is utolsósorban azoknak nyújtunk át egy csokrot, akik pont fordítva vannak, azaz nem bírják már elviselni a Földbolygóra zúdított károsanyag-mennyiség tömegét, de azért az autózásról sem tudnak lemondani, s ezért enyhe skizofréniájukat elektromos, illetve hibridköpeny mögé rejtik. Őket az új Priusok, egy akár F-Sport csomagos Lexus LS600h, esetleg a Ford C-Max sima hibrid, vagy plug-in hibrid Energi változatával próbálják megszédíteni a párizsi kiállítók.