Vegyes vágott – Próbán a Renault Koleos
Renault Koleos nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Radikálisan újult meg a Renault Koleos, hajtásláncát és motorizációját tekintve viszont nem sokat változott. Lássuk, miben változott és vajon sikeresebb lesz-e mint elődje?
Meglehetősen sokat, 17 évet kell visszamenni az időben, hogy képbe kerüljünk a Renault közepes méretű SUV-jával. A Koleos koncepció változata 2000-ben mutatkozott be, ezt követően hosszú csend uralkodott körülötte. Hat évvel később újabb koncepció következett, amelyből további egy év alatt a szériaérett változat is elkészült. A Nissannal közösen fejlesztett, és a koreai Busanban gyártott modellnek Európában nem volt nagy sikere. A világszinten 300 ezer legyártott darab 70 százalékát ugyanis Európán kívül értékesítették. 2010 augusztusában a brit piacról kivezették, az első években ugyanis mindössze 2600 darab talált gazdára belőle. A többi európai országban sem volt nagy kedvenc, formabontó külseje miatt ez érthető is volt. Erősen át kellett gondolni a franciáknak a formatervet és az egész koncepciót. E nélkül ugyanis a manapság egyre népszerűbb SUV szegmensben erősen alulmaradtak volna.
Renault Koleos, 2017 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4673 | 1843 | 1678 | 2705 | 498-1706 |
Az újgenerációs modell 2016-ban Pekingben mutatkozott be, hazánkban most kezdődött el a forgalmazása. A gyártó elmondása szerint egy olyan autót alkottak, amely az Espace, a Talisman és a Talisman kombi tulajdonságait ötvözi, megspékelve a SUV-okra jellemző terepjáró képességekkel. A Nissan X-Traillel közös CMF platformra épülő Koleos második generációja tagadhatatlanul Renault-os lett. A Talismannal majd a Mégane-nál alkalmazott külső dizájn itt is visszaköszön. Az első lámpák és az alatta végigfutó C-alakú nappali LED-es menetfény ugyanúgy az említett két modell vonalait követi. Ugyanígy a hátsó, szintén LED-es lámpatest, amely hosszan benyúlik a hátsó ajtón, egészen a Renault emblémáig.
Nem csak a külső megjelenés megy egy kaptafára manapság a Renault-nál, a belső sem sok újat mutat az újdonsült Koleosban. Ha csak a műszerfalat nézzük, akkor semmi újat, sőt a kormány és a rajta lévő gombok elrendezése is teljesen azonos a Talisman és Mégane esetén látottal. Ezzel nincs még vége a másolódásnak. A középkonzolon lévő R-Link 2 infotainment rendszer, a mellette lévő légbeömlők és az őket körbevevő fekvő C alakú króm díszítés is egy az egyben standard. Lassan odáig jutunk, hogy ha valaki ma beleül egy új Renault-ba, akkor elmondhatja, hogy ült mindegyikben. Értem én, hogy így lényegesen csökkenthető a gyártási költség, hiszen a fél modellpaletta ugyanazokat az elemeket kapja meg, de jó lenne némi változatosság a belső összképet illetően.
Renault Koleos, 2017- műszaki adatok
dCi 130 | dCi 175 | |
Emissziós norma | Euro 6 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1598 | 1995 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 (CVT) |
Teljesítmény [LE] | 130 (4000) | 175 (4000) |
Nyomaték [Nm] | 320 (2000) | 380 (2000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,4 | 10,7 (9,5) |
Végsebesség [km/h] | 185 | 202 (201) |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,6 | 5,3 (5,8) |
CO2-kibocsátás [g/km] | 120 | 140 (153) |
Saját tömeg [kg] | 1540 | 1660 (1747) |
Megengedett össztömeg [kg] | 2153 | 2250 (2300) |
Extrákat tekintve sem villant sokat a Koleos, sőt, házon belül némileg el is van maradva. Hiányzik például a Head Up Dispaly, a távolságtartós tempomat és a tolató mellett egy felülnézeti kamera is jól jönne méretes karosszériája miatt. Tudhat viszont magától parkolni, lehet LED-es a tompított és a távolsági fényszóró, elöl hűthetőek és fűthetőek, hátul csak fűthetőek az ülések, ezen felül pedig ha szükséges, akkor a kormány és a szélvédő is melegen tartható. Vezetőt segítő rendszerből városi vészfékasszisztens, sávelhagyásra figyelmeztetés, holttérfigyelő és sávelhagyásra figyelmeztetés is került bele. Az összkerekes változatból viszont hiányzik a lejtmenet vezérlő.
A hajtásláncot és a felszereltségi szinteket sem túlozták el. Hazánkban összesen kétféle motorral lehet rendelni az új Koleost. 1,6 és 2,0 literes dízellel. Előbbi 130 lóerőt és 320 Nm-t, utóbbi 175 lóerőt és 380 Nm-t ad. Az 1,6-os csak kétkerékhajtással és hatos kézi váltóval érhető el, összesen két (Zen és Intens) felszereltségi szinttel. A 2,0 literes manuálisa csak összkerékhajtással és a középső, Intens felszereltséggel rendelhető. Ha automatát, pontosabban CVT-t szeretnénk, akkor a 2,0 literest kell választanunk, amelyhez összkerékhajtás társul, és a közepes, valamint a legmagasabb Initiale Paris felszereltséggel juthatunk hozzá.
A finnországi menetpróbán az 1,6-os dCi-t vezettük elsőként manuális váltóval. A 130 lóerő nem tűnik soknak egy ekkora SUV esetében, a 360 Nm viszont szépen vitte, különösen 2000 1/perc fordulatszám felett. A futómű kényelmes és stabil, egészen addig, amíg egy keresztborda vagy egyéb úthiba nem jön közbe kanyarban, ilyenkor ugyanis ahogy a legtöbb franciánál megszokhattuk, odébb táncol az úton. A kormányzás jó, bár lehetne egy kicsit közvetlenebb, a fékek jól adagolhatóak. Az üléspozíció is rendben van, egyedül az ülőlapok hossza érződik némileg rövidnek. A váltó útja franciásan hosszú, ettől függetlenül jól és pontosan kapcsolható.
A csúcs Initiale Paris felszereltséget a 175 lóerős 2,0 literessel, CVT-vel és fronthajtással próbáltuk. Ez a modell idehaza viszont csak összkerékhajtással érhető el. A magasabb felszereltség nagyobb kényelmet is ad. A kormány részben perforált, finom bőrből készült, az ülések Nappa kárpitjaiban is jobb érzés ülni. A CVT automata módban meglehetősen lomhán mozgatja a bő 1,7 tonnás karosszériát, manuális módban már élvezhetőbb, de nincs meg érzésre az a 45 lóerő és 60 Nm különbség, ami a két motor között papíron szerepel. Összkerékhajtással is próbára tettük a Koleost, méghozzá egy off-road parkban, ahol könnyedén vette a komolyabb akadályokat, még utcai gumival is. A 4x4-es hajtásnál egyébként kapcsolhatunk 2WD, 4WD auto és lock funkciót. Utóbbi kettő az érdekesebb. A 4WD auto esetében mindvégig elsőkerékhajtású marad, amíg nem érünk csökkent tapadású útfelületre. Ilyenkor maximum 50-50% arányban osztja el a hajtást a tengelyek között. A 4WD lock mindvégig hajt elöl és hátul is, amíg 40 km/h alatt marad a sebesség, e felett automatikusan 4WD autóba áll át.
Renault Koleos árlista (Ft)
Motor | Zen | Intens | Initiale Paris |
dCi 130 (4x2) | 8 599 000 | 8 999 000 | - |
dCi 175 (4x4) | - | 10 299 000 | - |
dCi 175 CVT (4x4) | - | 10 799 000 | 11 699 000 |
Összességében felemás érzés fog el a Koleost illetően. Ránézésre nagyon tetszetős, végre egy olyan formát sikerült alkotni az első generáció után, ami minden bizonnyal sikeres lesz az európai piacon is. Beülve ugyanakkor tényleg azt érzem, hogy itt gyorsan elő kellett állni egy SUV-val, és csak összedobálták az eddig meglévő alkatrészeket a már meglévő modellekből. A motoroknál a 175 lóerős ígéretesnek tűnik, a CVT-vel viszont nem volt kellően meggyőző, manuális pedig nem volt a menetpróba során. Remélhetőleg idehaza lesz belőle egy ilyen tesztautó, hiszen ez az a hajtáslánc, amivel igazán ütős lehet. A árlista 8,6 milliótól 11,7 millióig tart. A legolcsóbb Zen felszereltséghez még hozzá kell csapni pár extrát, és már a 9 milliót súroljuk alulról. Ha jól felszereltet akarunk, akkor pedig csak CVT-vel választhatjuk az Initiale Paris-t. A hajtáslánc-kínálat és a felszereltségi csomagok kombinációja szűkösnek érződik. A csúcsverzió 11 millió feletti áráért már több konkurensnél is találhatunk hasonló ajánlatot, a Renault ütőkártyája viszont a gazdag alapfelszereltség lehet. A márka híveinek és a nyugodt autózást kedvelőknek minden bizonnyal megfelelő lesz az új Koleos.
Külföldi oldalak azt írják a Maxthonról, hogy egy 5 méter közeli 7 üléses SUV lesz. Ha ezt vesszük alapul, akkor a Maxthon biztosan nem egyenlő a Koleos-szal. Ha lesz Maxthon, akkor az ennek egy hosszított változata lehet plusz 2 opcionális üléssel. Azt nem tudom, hogy ha lesz ilyen, akkor mi lesz a neve. Lehet, hogy csak elé teszik a „Grand”-ot (pl. mint a Scenic, Grand Scenic vagy a Hyundainál Sante fe és Grand Santa Fe). Az biztos, hogy akkor nagy lesz a tülekedés, hiszen a Renaultnál 7 ülésesnek ott van az Espace és a Grand Senic, persze ez a mostani egy igazi SUV, de azért a Renault elsősorban magának csinálna konkurenciát. Más szemüvegen át nézve viszont elmondható (lesz), hogy nagyon széles spektrumú a választék.
Nemrégiben be volt harangozva, hogy lesz egy Maxthon névre hallgató SUV-je is a Renault-nak. Vagy a Maxthon tulajdonképpen egyenlő az új Koleos-szal? Vagy ebből lesz egy hosszított változat és az lesz a Maxthon?
Átcimkézett Nissan X trail?
Az elődhöz képest tényleg óriási előrelépés, főleg az Initiale Paris kivitel extráival szép a beltér. Összességében jó kocsinak tűnik. Az majd kiderül, hogy a listaár lesz-e a valódi ár is. A szegmensben nagy a verseny, majd meglátjuk mire megy a Koleos, amúgy nekem tetszik ez az új Renault design.
A régi Koleosról valamiért azt gondoltam, hogy csak egy átcimkézett Samsung, de a cikk alapján nem az, csak Koreában gyártották. Azt tudom, hogy a Fluence egy átcimkézett Samsung SM3 volt, a Latitude pedig egy Samsung SM5, azt hittem a régi Koleos is ebben a sorban van (volt), mert Koreában Samsung QM5 néven árulták.