Családbarát méreteivel, modern formájával, opcionálisan pedig 150 lóerős négyhengeressel és kombi karosszériával ez a "kis" Skoda sokak kedvencévé válhat
A Skoda a sokak által várt Fabia bemutató előtt még azért gyorsan hozzávágott a nagyvilághoz egy csokornyi profi fotót egy igen szépre álcázott kész autóról. Mindezek mellett rengeteg adatot és információt is nyilvánosságra hoztak. Az autó méretei a képek szempontjából fontosak, a jó arányoknak és a viszonyítási pontok hiányának köszönhetően ugyanis még mindig nem egyértelmű a fotók alapján, hogy mennyit is nőtt az új Skoda kisautó. Spoiler alert: sokat. A motorpaletta viszont az egész infócsomag legérdekesebb részletét is tartalmazza, egy 150 lóerős négyhengeres opcióját, amelynek hála a Fabiával nem csak a kombiváltozat, de a negyedik henger sem tűnik el a méretosztályból. A motor minden bizonnyal pontosan az, amit a
Volkswagen Golfban és a
SEAT Leonban is megkaphatunk.
Az új Fabia nem csak az elődjéhez képest jóval nagyobb, a platformtársait - tehát a Polót, az Audi A1-et és a SEAT Ibizát - is maga mögé utasítja ezen a téren, ráadásul a hossza kivételével minden más téren a használtan ma is népszerű negyedik generációs Golfnál is nagyobb. Az autó 4,107 méter hosszú, 1,78 méter széles, 1,46 méter magas.
Az új Fabia méretei a jelenlegi generációhoz, és a négyes Golfhoz hasonlítva - zölddel jelöltem a legjobb adatot a sorban, pirossal pedig a legrosszabbat
A módszer és a jelölés ugyanaz, csak belevettem az összehasonlításba az új Dacia Sanderót, ami méreteivel a kisautó platform ellenére már-már a nagyobb méretosztályt kóstolgatja - az új Fabia így már nem nyer egy kategóriában sem, de nem is marad el sokkal a francia/román konkurenstől
Jól látható, hogy a Skoda akár családi megoldásnak is szánja a kisautót, ami már nem is olyan kicsi. Ennek a döntésnek köszönhetjük valószínűleg a 150 lóerős négyhengeres motort és a kombi változatot is. Hasonlót láthatunk a Dacia Logannál, ahol a Clio platform ellenére mindig inkább az aktuális Megane méreteit próbálták megcélozni a
románok franciák, de márkán belüli példával élve az első Octavia is inkább a Passat vevőit támadta a Golf műszaki alapjairól. Természetesen a nagyobb méretosztályból lefelé tekintgetve a kisebb platformra nagyobb autó építése mindig jár kompromisszumokkal - legtöbbször főként hátsó lábtér és vezethetőség szempontjából - talán ezért sem ugrik ekkorát a Fabia,
éppen annyival nagyobb csak a társainál, amennyivel még senki sem nézheti Golf-vetélytársnak.
Gyönyörűen kidolgozott részletek és a modern technológia nyomai mindenütt a közeli fotókon
Természetesen a már említett platform az új Fabia alatt az MQB-A0, amelynek képviselői közt nem csak a legnagyobb, de a legpraktikusabb is lesz a cseh testvér. 50 literrel nőtt a tárolókapacitás a csomagtérben az elődmodellhez képest, így elméletben, ha minden kis rést kihasználunk,
akár 380 liternyi Pilsnert vagy Kozelt - személyes preferencia kérdése - is el tud majd szállítani.
Ez a szám egyébként a legújabb Golf csomagtartóméretével egyezik meg, gyanítom, ebből marketingszöveg lesz majd a Skoda-szalonokban. Márkacsoporton kívülre tekintgetve is igen nagy ez a szám, a Corsák, 208-ak és Cliók között is, de még az új Sanderót is bőven felülmúlja a csomagtér. Az ülések lehajtásával ráadásul közel 1200 liternyi raktér válik elérhetővé, ám a kombi változatnak hála akinek ez nem elég, annak sem kell nagyobb autó után néznie. A lehajtott üléses kapacitás, a majd 10 centis plusz tengelytáv és az autó külső arányai is igen komoly hátsó lábtérnövekedésre utalnak. A nagyobb méret ellenére a kocsi súlya állítólag csökkenni fog az elődhöz képest, valamint a kategória legjobb légellenállásáért is csatába indultak a mérnökök, sikerrel. Ez az adat 0,32-ről 0,28-ra csökken, részben az aktívan változó radiátorlezárónak köszönhetően, amelyet az autó frontjának alsó részén helyeztek el.
Nagyon jól eltalált arányok, nem bántóan kisautós formaterv - viszonyítási pont nélkül akár jóval nagyobb autó is lehetne a képek alapján
Motorok terén nem csak a négyhengeres változat visszatérése meglepő, marad ugyanis a szívómotor is, igaz az csak háromhengeres változatokban. A többesszám nem elírás, két szívómotor opciót is kínálni fog a Skoda a Fabiához, ezek lesznek a belépő motorok. A középkategóriát az egyliteres, három hengert duruzsoltató TSI képviseli majd, a csúcsváltozat pedig a már említett négyhengeres, 150 lóerős Volkswagen TSI szívet kapja meg. Ez a motor kizárólag hétsebességes DSG-vel és hengerlekapcsolással lesz elérhető, és még így is merész vállalás a környezetvédelmi normák és a fogyasztáscsökkentési verseny tükrében, így ez a változat valószínűleg jelentősen elszeparálódik majd vételár tekintetében a többitől. A környezetvédelmi előírások témakörénél maradva, annak amolyan zárszavaként megemlítendő, hogy minden motor részecskeszűrős lesz, a dízelek pedig egyáltalán nem térnek vissza.
Egyes fotókon kimondottan jól áll neki még ez a zöld színnel okosan feldobott álca is
Az autóban ezen felül ott lesznek a full LED-es fényszórók, a virtuális műszeregység, a nagytablet a középkonzolon, tehát igazából minden modern kütyü, amire csak szükségünk lehet. Biztonság terén is helyén van a dolog, 9 légzsák jár majd, további érdekesebb fícsör pedig az opcionálisan rendelhető 10 literrel nagyobb tank. Állítólag a SimplyClever részleteket sem hagyták ki a kocsiból, 43 olyan apróság található benne, amelyet kimondottan a vásárlók igényeit figyelve alakítottak a lehető legpraktikusabbra.
A Fabiák sora végén a lepel alatt az új modell, már nem sokáig kell várnunk rá, hogy teljes valójában, álca nélkül láthassuk
Biztos, hogy még idén leleplezik az autót, valószínűleg a platformtársak frissítésével körülbelül egyidőben. Mindez nem véletlen, a házon belüli konkurenciának ugyanis igencsak fel kell majd kötnie a nadrágot, ha jobb akar lenni a cseh kisautónál. Ha a bemutatóig esetleg tovább vizsgálnátok az álcázott jövevényt, a galériában több mint 40 hivatalos fotót találhattok róla, érdemes végignézni őket, mert bár a legapróbb részletek még így is rejtve maradnak, ritkán látni ilyen jó fotókat álcázott autókról.