Végre kontroll alá kerülnek az útdíj-bevételek
Ellenőrzés alá került az útdíjpolitika: megalakult a Társadalmi Egyeztető Szervezet (UTESZ)
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Civil kontrollt jelent az útdíjbevételek felhasználására a január közepén megalapított Társadalmi Egyeztető Szervezet (UTESZ).
Nem csupán bevétel az útdíj, azt az úthálózat fejlesztésére, bővítésére kell fordítsa az állam az útdíjtörvény értelmében. Hogy ez valóban így legyen, megalakult az útdíjakat felügyelő Társadalmi Egyeztető Szervezet (UTESZ). Az ellenőrző szerv célja az útdíjpolitika társadalmi felügyelete, amely lehetővé teszi a miniszteri tájékoztatókban közölt adatok vizsgálatát és véleményezését. Az UTESZ ügyvivője az alakuló ülés szervező házigazdája, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) lett. A nemzeti fejlesztési miniszter felkérésére megalakult UTESZ régi adósságot rendez és egy fontos szakmatársadalmi igényt elégít ki. A szervezet célja és feladata, hogy a megtett úttal arányos útdíj alakulását és felhasználását szemmel tartsa. Ennek érdekében rendszeresen vizsgálja és véleményezi majd az útdíjból, illetve a bírságokból származó bevételek felhasználására vonatkozó adatokat, amelyeket a miniszteri tájékoztatók közölnek. Megfogalmazott véleményét pedig az országos napilapokban és az elektronikus média útján teszi közzé.
Az új szervezet tagjai között tudhatja az Autós Életciklus Érdekképviseleti Nagykoalíció Egyesületet, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségét, a Levegő Munkacsoportot, a Magyar Autóklubot, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületét, a Megyei Önkormányzatok Országos Szövetségét, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségét és a NiT Hungaryt.
Az UTESZ alapcélja, hogy a biztonságos és kulturált közlekedés érdekében a közúthálózat fenntartására és fejlesztésére fordított költségvetési források felhasználását ellenőrizze. A szervezet feladata követni a díjmértékek és bírságok szabályainak átláthatóságát, méltányosságát és következetességét, illetve javasolni az indokolatlan kedvezmények és többletterhek megszüntetését. A szervezet munkája kiterjed a „szennyező és a használó fizet” elvek teljesülésének követésére is, amelynek lényege, hogy mindenki olyan arányban fizessen, amilyen mértékben terheli a díjköteles úthálózatot és szennyezi a környezetet.