Végigpróbáltuk a Ford haszonjármű-palettáját

Menetpróba: Ford személy- és áruszállítók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Piaci sikerei ünneplésére különleges haszongépjármű napot szervezett a Ford. A legkisebb Couriertől a legnagyobb Transitig mindent vezettünk.


Különleges haszonjármű napot tartott a sajtó munkatársainak a hazai Ford. Egy napon próbálhattuk a Ford haszongépjármű kínálatának közel minden egyes tagját, a furgonoktól a csapatszállítókig, a kishaszontól a Ranger pickupig. Na jó, egyetlen kivétel volt, ez pedig a Ford Fiesta Van, de szerintem a 12 járművet felvonultató sorból senki sem hiányolta. A rendezvény apropója, hogy a Ford 2012-ben megkezdett haszonjármű-paletta megújító intézkedései mostanra kezdenek beérni. Tulajdonképpen az összes furgonszegmensben jelen vannak, ez pedig, mint megtudtuk, előny a piacon. A stratégia bejött, a Ford 2015 óta haszonjármű-piacvezető Magyarországon, piaci részesedése pedig 8,5%-ról 27,3%-ra növekedett 2017 első negyedévére.

Egészen 1965-ig kell visszanyúlnunk az első valódi Transit modellhez. Azóta 8,5 millió példányt gyártottak és nagy részük a mai napig fut. Az új stratégia óta új értelmet is kapott a Transit szó, mára minden teherautót így hívnak a palettában, míg a személyszállítók Tourneo megnevezést viselnek. Továbbra is a kínálat tetején csücsül a valódi, egyszerűen Transitnak hívott 2 tonnás furgon. Bevezették a legkisebb dobozost, a Courier modellcsaládot és C-Max alapokat adtak a Connectnek, ami így olcsóbb lett. Továbbra is fontos szempont a variálhatóság, csak a Transitból 469 féle különböző alváz, felépítmény, motor, váltó, felszereltség kombináció érhető el. A DEKRA 2017-es tanúsítványa alapján a Ford minden haszongépjárműve kategóriája első helyén végzett az 1 kilométerre vetített üzemeltetési költségek terén.
Szentendréről indulva, Dobogókőn és Esztergomon áthaladva, Perbál felé vettük az irányt, hogy országúti, városi és dimbes-dombos körülmények között is megtapasztalhassuk a legkülönfélébb modellek közötti különbségeket. A nap végére világossá vált, hogy a Fordnak nemcsak személyautói, de haszonjárművei is agilisak, jól vezethetőek, legyen az 1 vagy több tonnás. A legkisebb Courier személyautós üléspozíciót és vezethetőséget ad, irányítása a jókora pizzaszállító puttony ellenére is könnyed volt, 1,5 literes, 95 lóerős dízelével egyértelműen városra szabott. A hosszú és rövid tengelytávval is elérhető Connect egy fokkal teherautósabb, hasonló köbcentis, de már 120 lovas TDCi motorja kegyetlen nyomatékot adott.

Újabb szintugrás a Ford 1 tonnás furgonja, ám csalódás volt a Custom. Egész úton imbolygott a kasztni, a futómű többször keményen felütött, a 2,0 literes 170 lovas dízel ellenére is nehézkesnek, lomhának bizonyult. Kompenzált azonban a Custom Tourneo változata, ami nem titkoltan a prémium csapatszállító vonalat vette fel, és ami jövőre megújul. Végére maradt a népes család legnagyobb tagja, a valódi Transit, valamint háromféle Ranger pickup is várt ránk. Mindkettőre igaz, hogy megvan a tekintélyük az utakon. A Transit meglepően könnyed volt, legalábbis a rövid teszt alatt ennyit lehetett megállapítani, a Rangerről pedig részletes teszttel is szolgálhatunk, aminek minden állítását csak megerősíteni tudom. Még egy limitált szériás Ranger Limited Predatort is próbálhattunk: szegecselt műanyag sárvédőszélesítéseivel, emelt futóművével, tuningfelnijeivel igazi maffiamobil.
Visszatérve a Customre (amiből egyébként hamarosan elérhető lesz a Sport változat is), csapatszállító tesztalanyunk a komfort érdekében már a Ford új 6 fokozatú SelectShift bolygóműves, kézzel is kapcsolható automatájával szerelték. Szintén újdonságnak számít az elsőkerék-hajtású Custom és Transit modellekhez rendelhető egykamrás légrugó, ami segít szinten tartani a terhelt fart, miközben a terheléstől függetlenül megmarad a rugóút is. Utóbbi két változat egyébként az áruszállító változatok mellett elérhető duplakabinos és kombi, azaz csapatszállító kivitelekben is. Már nálunk is vallott, most több modellben is próbálhattuk a Ford új 2,0 literes, 130 és 170 lóerős változatokban elérhető EcoBlue dízelt, amikkel már a teljes kínálat teljesíti az Euro 6 normákat. Most is csendesnek, kulturáltnak bizonyult az olajban futó vezérműszíjas, fokozott zajcsillapítást adó, AdBlue rendszeres motor.
A paletta valóban színes, különleges élmény volt a kisboltos kedvence Transit Couriertől, egészen a nagy szállítmányozó cégek robusztus profittermelő Transitjáig haladni. Pozitívum, hogy a személyautókból ismert sofőrsegéd-rendszerek szinte kivétel nélkül megtalálhatóak a haszonjárművekben, sőt, utóbbiakhoz spéci támogatórendszerek is elérhetőek, mint például az oldalszél-védelem. Szintén tetszett, hogy a személyautókból ismert pontos és precíz váltókat a haszonjárművekből sem spórolják ki, ezzel is hozzátéve a könnyed vezethetőséghez.
Hirdetés

A Ford szerint haszongépjármű-gyáraik a kapacitásuk maximumán teljesítenek, itthon pedig töretlenül vezetnek: az első negyedévben 1288 darabbal a legközelebbi versenytárs eredményét messze túlszárnyalva zártak az élen. Persze ebben közrejátszanak a nagyobb volumenű megrendelések is, mint például a falubusz program. Papp Zoltán, a Ford Magyarország haszongépjármű igazgatója hozzátette: „Míg a kishaszonjármű eladások összpiaci szinten 10%-kal visszaestek, addig a pickupok esetében növekedés tapasztalható.” A jövővel kapcsolatban megtudtuk, hogy az elektromos Transitok érkezése már tervben van, 2020 után várhatóak. Addig is kitartanak a dízelek mellett, és azokból próbálják a lehető legtöbbet kihozni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?