A magyar autógyártás beszállítóinak extra költségével az alkatrészárak is jelentősen nőnek majd, ez lehet komoly korlátja a hazai autóipar szárnyalásának (Fotó: gyar.mercedes-benz.hu)
Az autógyártók elmúlt években elért jövedelmezősége,
amelyről ebben az anyagban számoltunk be, kedvezően hatott a magyarországi beszállítókra is. Az EY Parthenon elemzése szerint a 2020-as COVID-évet leszámítva a hazai beszállítói ipar évi 7-10 százalékos növekedést mutatott fel. 2021-ben a 250 legerősebb szereplő összesített árbevétele megközelítette a 9500 milliárd forintot. Az eddigi szárnyalás azonban az elemzőintézet szerint megtörhet, mivel idén az energia súlya a járműipari beszállítók költségszerkezetében 4,7 százalékra, vagyis a duplájára nőtt a tavalyi értékhez képest, ami valódi kockázatot jelent a működésükre.
Az iparágban megszokott, hogy a közüzemi kiadásokra 1-3 éves szerződéseket kötnek, amely átmenetileg tompította az emelkedő energiaárak hatását a szektorban. A korábbi, alacsonyabb energiaköltségű megállapodások viszont számos esetben az év végén lejárnak.
Az akár 8-10-szeres áremelkedés valódi hatásai tehát mostantól válnak egyre inkább láthatóvá.
A tevékenységek energiaintenzitásától és a meglévő fix szerződésektől függően az egyes alterületeken eltérően érződik meg a drágulás. Az eddigi tapasztalatok alapján 2022-ben a kerék- és gumigyártók, valamint a hajtásláncok és a külső elemek beszállítóinak nőtt meg markánsan az energiaköltség-aránya.
Az áremelkedésnél sokkal bajosabb, ha egyes beszállítók nem tudják folytatni a nyereséges működést, az ugyanis alkatrészhiányhoz is vezethet, ami tovább nehezíti a gyártást
Az emelkedő árak miatt kialakult költségnövekedést eddig képesek voltak fedezni a gyártók és a beszállítók, azonban hosszú távon átgondolt stratégiára lesz szükség a túléléshez.
„A közüzemi energia-felhasználás csak megújuló energiával, napelemrendszerek és -parkok telepítésével optimalizálható. A legmodernebb technológiák lehetőséget adnak arra, hogy egy vállalat helyben megtermelje akár a teljes fogyasztásának elegendő villamosenergiát, vagy esetleg kiváltsa a gázfelhasználását. Ezek komplex átalakításokat jelentenek, ezért sok esetben érdemes tapasztalt, külső szakértőt is bevonni a folyamatba a siker érdekében” – emelte ki Rózsa Tamás, az EY Parthenon üzletág vezetője.
„A zöld és energiahatékonyságot javító beruházások hitelképesség szempontjából is előnyt jelentenek, mivel a bankok nagyobb eséllyel fogják kedvezőbb elbírálásban részesíteni ezeket a projekteket. Számos hitelintézet kifejezetten nyitott a vállalati energetikai beruházásokra” – tette hozzá.