Így mutatták be, hogy mire képes a technológia, a tesztidőszak során viszont valós körülmények közt használták a rendszert (Fotó: MTI)
A Bosch által kifejlesztett rendszer működését bemutató keddi budapesti sajtótájékoztatón Borbás Péter, a BKV villamosüzem-igazgatója elmondta: évek óta kutatják, hogy milyen módszerek segíthetnek a forgalombiztonság növelésében. Elmondta, hogy éves szinten egymillió kilométerre vetítve 2,3 balesetet okoznak villamosok.
Tavaly 365 balesetben volt érintett villamos, ezek közül 47 esetben volt hibás a villamosvezető, és mindössze három balesetben történt személyi sérülés.
Borbás Péter kiemelte, ugyan az előbbi szám nem jelentős, de az a céljuk, hogy még ezt is csökkentsék. A másik fontos célkitűzésük, hogy javítsák a társaság munkavállalóinak munkakörülményeit - mondta, hozzátéve, hogy a villamosvezetők munkája rendkívül stresszes. Szőke Zoltán, a Bosch automatizált vezetés fejlesztéséért felelős alelnöke közölte, a cég által kifejlesztett rendszert fél éve két - a 41-es vonalon közlekedő - Tatra villamosra telepítették. Az autóipar csúcstechnológiáját, kamera- és radarszenzorokat hozták el a városi közösségi közlekedésbe - mondta.
A tesztidőszak során több mint ötszáz esetben segített a rendszer a járművezetők figyelmének megerősítésével csökkenteni a kockázatokat a mindennapi közlekedésben (Fotó: MTI)
Szőke Zoltán Kitért arra is, hogy a rendszer számos európai országban és Debrecenben is bizonyított már. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ötven százalékkal csökkent azoknak a baleseteknek a száma, amelyekben villamos is érintett - közölte a szakember. Az ütközéselkerülő rendszert minden sínpályára egyedileg kalibrálják.
A kamerarendszer figyeli a villamospálya környezetét, felméri a mozgásokat, a rendszer megpróbálja előre jelezni az esetleges veszélyhelyzeteket, míg a radarral a sínpályát figyelik, ez képes akár 70-80 méter távolságból lehetséges akadályokat észlelni.
Amikor a rendszer akadályt észlel, akkor hangjelzéssel jelez a villamosvezetőnek, aki így időben megkezdheti a biztonságos fékezést - ismertette Szőke Zoltán. Elmondta azt is, hogy a technológia kifejlesztésében a Bosch budapesti fejlesztési központja is részt vett, a rendszer szenzorait és kameráit a vállalat hatvani telephelyén gyártják. A közreadott sajtóanyag szerint a beüzemelési fázisában a rendszerrel felszerelt villamos több ezer kilométert tett meg. A két Tatra villamosra szerelt rendszer már az első útján több mint tíz esetben jelzett, de az elmúlt három hónapos tesztidőszak során csaknem ezer jelzést jegyeztek fel.
Természetesen nem teljesen hülyebiztos a rendszer: ha a nagy forgalomban autóval, kerékpárral, netán futva, az utolsó pillanatban a villamos elé ugrasz, akkor továbbra sem fog tudni időben megállni az akár száz tonnás szerelvény (Fotó: BKK)
Forrás: MTI