Vatanen vs. Röhrl. A Monte-Carlo Rali legnagyobb csatája
100 éves a Monte-Carlo Rali 3. rész
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A raliversenyzés történetének legnagyobb győzelmeként emlegetik, amikor az 1985-ös Monte-Carlo Ralin Ari Vatanen elpáholta a Monte király Walter Röhrlt.
Még csak pár hónapja futott a 205-ös, de már kezdte átvenni az uralmat a rali világbajnokságon. Az Audinál érezték, hogy fejleszteni kellene, de a Monte-Carlo Rali miatt nem aggódtak, hiszen nehéz volt elképzelni, hogy Walter Röhrlön kívül más is meg tudja nyerni a versenyt.
Tévedtek. Már a rajttól Ari Vatanen diktálta a tempót. A második szakaszon ugyan kicsúszott, de a kilencedik gyorsaságin visszavette a vezetést Röhrltől.
A 16. gyorsasági rajtjában Vatanent négy percet várakoztatták, de a menetlevelét nem javították ki. Így amikor a következő gyorsaságira megérkeztek, négy perccel korábban csekkoltak, amiért nyolc perc büntetés járt. Tipikus navigátor hiba, amibe azonban időnként a legtapasztaltabbak is beleesnek.
[kepallojobb=453086]Az Audi csak Röhrl tudásában reménykedhetett[/kepallojobb]
„Terry (Harryman, Vatanen navigátora) hibája volt, bocs Terry!” – mesélte Vatanen évekkel később. „Nyolc perc büntetést kaptunk, amivel négy és fél perc hátrányba kerültünk Röhrllel szemben. Egyszerűen nem hittem el, hogy ez történt velünk. Még soha sem vezettem a Monte-Carlo Ralit, és ilyen módon elveszíteni az első helyet… Azonnal telefonáltam Ritának (Vatanen felesége) Angliába, hogy üljön az első gépre és jöjjön szurkolni. Terry nagyon maga alatt volt, de mondtam neki, hogy felejtse el, ami történt, mert ha valaha szükség volt rá, hogy tökéletesen olvassa az itinert, akkor az most van: támadni fogunk.” Aki ismeri Vatanent, az tudja, hogy ez azt jelentette, hogy ha kell, a falon is átmegy, és nem született még olyan ember a földön, aki gyorsabban tudna közlekedni Vatanennél, amikor elhatározza, hogy támad. Mire a mezőny Monte-Carlóba ért, az utolsó esti szakaszok előtt, már csak két perc volt a finn hátránya.
„Ez a két perc nem lesz elég holnap” – szögezte le Walter Röhrl, aki nagyon sokat kritizálta az orrmotoros Audi Quattrót, amely a középmotoros Peugeot 205-ös mellett valóban egy kicsit elavult technika volt. Viszont Röhrl zsenialitását mutatja, hogy még ezzel az autóval is ott tudott lenni az élen. Amikor azonban nekiszegezték a kérdést, hogy ez azt jelenti, hogy a Peugeot túl gyors az Audinak, akkor csak mosolygott rajta: „Csak annyit tudok, hogy Ari túl gyors nekem.” Ez pedig a legnagyobb elismerés volt, amit egy versenyző kaphatott. És persze arról is sokat elárul, hogy milyen ember is volt Walter Röhrl.
A későbbi 85-ös világbajnok Timo Salonen tíz perc hátránnyal lett harmadik Peugeot-val, míg a világbajnoki cím védője, Stig Blomqvist húsz percet kapott Audi Quattrójával.
„Minden kétséget kizáróan ez volt pályafutásom legnagyobb győzelme” – mondta Vatanen. „Mentálisan nagyon erősnek kellett lennem, és hinnem magamban, hogy meg tudom csinálni. Emlékszem Jean Todt (a Peugeot-csapat akkori vezetője) és a főmérnökünk is zokogtak a célban, hatalmas nyomás volt rajtunk, de megcsináltuk. Soha többet nem tudtam úgy vezetni, mint akkor.”