A VW platformtestvérei közül a SEAT Leon a leginkább szemrevaló
Többször is meg kellett dörzsölnöm a szemeimet, amikor az Xcellence felszereltségű Leon kombit nézegettem a konfigurátorban, pedig nem ért felkészületlenül a szám, amit láttam. Hiszen a korábban nálunk járt
ferdehátú változat sem számított olcsónak. Természetesen nem azt szeretném, hogy egy csomag ropi áráért dobáljanak hozzánk autókat, de a jelenleg látható árrobbanást finoman szólva is túlzónak tartom, miközben persze értem a mozgatórugóit. Ettől függetlenül a Leon egy szerethető autó, sőt!
Már-már sportos, de azért a Cuprának tartogatják ezt a posztot
Tudom, elcsépelt, hogy ízlésekről felesleges vitatkozni, de egy autó formáját igencsak nehéz objektíven vizsgálni. A SEAT esetében talán úgy érdemes, hogy a platformtestvéreivel hasonlítom össze, de akkor még mindig ott marad a szubjektum. Mert hát ki vagyok én, hogy a
Golfnál szebbnek ítéljem, megsértve esetleg azokat, akik pont a Golfot látják szebbnek? Úgyhogy félreteszem a szebb, vagy nem szebb összevetést, inkább elmondom, mi az, ami szerintem stílusosabbá teszi. Például a talajra vetített Hola! felirat, amikor kinyitjuk az ajtót. Minden gyártó tudja a trükköt, hogy a márkajelet kivetítse, de milyen kedves már egy köszönés spanyolul. A következő lépés lehetne az individualista vágyak kiaknázásában, hogy választható jeleket vetítsenek az autók, például Batman hívójelét, mielőtt unalmassá válik ez a kis geg. Aztán ott van a Leon felirat folyóírással. Apróság de mégis látványos, ahogy a teljes szélességben végigfutó hátsó lámpák is. Elöl szerintem szintén a Leon a leglátványosabb a konszerntársak közül. Bár az „összehúzott szemöldöke” és a „vigyora” többet sejtet annál, mint amennyire valójában sportos. De hát, arra ott van már a Cupra márka.
Xcellence felszereltségénél csillog a hűtőmaszk, de a 18 colos felnikért felárat kérnek
A folyóírással feltünetetett típusnév is azok közé az apróságok közé tartozik, amelyek kiemelik a tömegből az autót
Az utastérben a Volkswagen konszern puritánsága köszön vissza, ám ezt oldani próbálták némi fautánzatú díszítéssel, ami be kell vallanom, egészen megkapó, hiszen amíg meg nem kapargattam, simán elhittem, hogy igazi fa. A szürkeséget oldja még a sportos kormánykerék az X logóval, illetve a kéttónusú ülések. A szövet/műbőr páros egyébként igényes, tartósnak tűnik. Aztán ott vannak a szellőzőnyílások, amik a hűtőmaszk formáját tükrözik vissza, nálam az ilyen „formatervezési rímek” mindig pirospontot jelentenek. Szintén jó megoldásnak tartom az ajtóburkolatokon végigfutó fénycsíkot, amelyek egyben a holttérfigyelő kijelzőjeként is szolgálnak. Sokkal szembetűnőbb, mint a tükörbe épített megoldások.
De jöjjön a feketeleves is, ami az infotainment kijelzőjén vár. És, ami önmagában egyébként az egyik legjobban működő rendszer a piacon, ezért is kár, hogy a klímakezeléssel belerondítottak. Ráadásul ordít róla, hogy csak azért variáltak a tervezők, hogy valami mást, a megszokottól eltérőt adjanak. Nem kellett volna.
Habár még nem őszülök, de néha őskövületnek érzem magam a digitális korszakban, főleg, amikor fél órába telik, mire kiszúrom a 10 colos érintőképernyő jobb felső sarkában az ülésfűtés ikonját. Ugyanoda kell az utasnak is nyúlkálnia, ha a sajátját akarja állítani, de a hőfok szabályozója is egy csúszka, ami a sötétben nincs kivilágítva. Ellenben a kormánykerék fűtése persze kapott saját gombot. Ezek az apró logikátlanságok csempésznek némi keserű szájízt a Leon használatába, pedig milyen egyszerűen kiküszöbölhetőek lettek volna. Ugyanakkor gyors a rendszer, a digitális műszeregység is személyre szabható, illetve a multifunkciós kormányról voltaképp minden egyszerűen vezérelhető, ami magához a vezetéshez fontos lehet. Egyébként a kombi puttonya alaphelyzetben 620 literes, de egészen 1600 literre bővíthető, szóval elégedett lehet, aki a nagyobb tér miatt teszi le a voksát mellette.
10 colos infotainment kijelző jár, illetve digitális a vezető előtti műszeregység is
620-1600 literre bővíthető a csomagtér
Vezetni pedig jó a Leont, nagyon jó. Pedig lényegében ebben is átlagos. Közvetlen a kormány, de nem sportos mértékben. Kényelemre hangolták a futóművet, de kellőképp feszes, hogy magabiztosan forduljon rá a tempós kanyarokra. A 18 colos felnik rontanak kicsit a komfortérzeten, de nem vészes a dolog. A hatfokozatú, manuális sebességváltót kellemes terelgetni, egy picit talán lehetne határozottabban megvezetett a kar, ám ezt is inkább a sportos énem mondatja velem. Vaskos felárért lehet rendelni adaptív futóművet, de nélküle is kellemes társ a Leon.
Igényes az ülések kárpitozása. Hangulatos részlet a gumiabroncsot mintázó szőnyeg
Kicsit szívómotoros az 1.5 TSI karaktere
Főleg a 150 lóerős, négyhengeres, 1,5 literes benzinmotorral. Az biztos, hogy a 150 lóerő bőségesen elegendő a nem egész 1,3 tonnás autó mozgatásához. Habár turbós motorról beszélünk, érdekes módon hasonló a karaktere egy szívó benzinmotorhoz. (Kevésbé diplomatikusan nyomatékszegénynek nevezném). Érzésre egyenletesen érkezik az erő, nem tűnik annyira élénknek alacsony fordulaton, ahogy az a turbómotoroknál megszokott.
Papíron a 250 Nm forgatónyomaték 1500 és 3500/perc fordulatszám között áll rendelkezésre, míg a maximális teljesítmény 5000 és 6000 között. Viszont a valóságban olyan, mintha minden 3000 környékén érkezne, akkor kezd élni.
Márpedig ez a fogyasztásra is hatással van. Szerintem elfogadható a vegyesben mért 7,2 liter, hiszen 150 lóerőről beszélünk, de a katalógusadat ugye nagyon mást ígér. Persze lehet ezt faragni, ha valaki minden idegszálával a lehető legalacsonyabb fogyasztás elérésére koncentrál, de az átlagos vezetési stílus nem erről szól.
Szerényen levettek minden márkajelzést a motorburkolatról
Végül elérkezünk ahhoz a bizonyos szívszorító árcédulához. Az Xcellence felszereltségű kombi az erősebb 1,5-ös motorral és hatfokozatú manuális váltóval 9,5 millió forintról indul. És ez még nem is annyira bőséges felszereltség, mert külön kell fizetni még az okostelefonos összekapcsolhatóságért is, illetve számos vezetőtámogató rendszer feláras, így a tesztautó már közel 11 millió forintot kóstál. Ugyanakkor egymillió forintos kedvezmény is igénybe vehető, amivel újra 10 millió forint alá csökken az ár. Persze nem egyedi eset ez, hiszen a konkurencia árai is hasonló szinten mozognak.
Szépen rajzolták tovább a ferdehátú kasztnit kombivá
Alapáron jár az eco LED fényszóró, de a hátsó LED-fényekkel együtt adott full LED fényszóró már 360 680 forintos tétel
Értékelés
Pozitív
Formaterv, egyedi részletmegoldások, futómű
Negatív
Klímavezérlés, magas ár, a tolatókamera néha akadozik
Árak
Tesztmodell alapára
9 204 870 Ft (2020.11.09.)
Tesztautó ára
9 733 949 Ft (2020.11.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6-6,4 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
250 Nm 1500-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
110 kW (150 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,7 s
CO2-kibocsátás:
127-145 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6-6,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,2 l/100km
„hiszen a konkurencia árai is hasonló szinten mozognak” most akkor nem értem az egész cikknek a lényegét