A villanyautók számának ugrásszerű növekedése várható egy friss kutatás eredménye szerint - a képen látható Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq iV, Hyundai Ioniq 5 összevetését itt találod
Az Ernst & Young Global Limited kutatás globális eredményei szerint a potenciális autóvásárlók 41 százaléka venne elektromos autót idén, közülük 78% leginkább környezetvédelmi okokból döntene így. Felárat a megkérdezettek közel kétharmada fizetne egy elektromos járműért. Továbbra is a kezdetleges infrastruktúra a legnagyobb visszatartó erő, a hagyományos járművekre voksolók 34 százaléka emiatt nem váltana villanyautóra.
Ez közel sem meglepő, hiszen a már villanyautó tulajdonosoknak is elsősorban a töltőpontok hiánya (84%) és az alacsony töltési sebesség (78%) jelenti a legnagyobb problémát.
Fontos viszont megjegyezni, hogy a kutatásban Ausztrália, Kanada, Kína, Németország, India, Olaszország, Japán, Új-Zéland, Szingapúr, Dél-Korea, Svédország, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok lakosai vettek részt, így a válaszok eltérhetnek a hazai helyzettől.
Dugó Budapesten: vajon itthon is ugyanilyen arányban váltanának villanyautóra a sofőrök?
Ezzel kapcsolatban pozitívan látja a helyzetet Vékási Tamás, az EY Adótanácsadás Üzletágának vezetője, aki a kutatással kapcsolatban elmondta:
„Az igény az elektromos mobilitásra egyértelmű. A jelenleg elérhető adókedvezményeknek köszönhetően most úgy válhatnak úttörővé a hazai cégek fenntartható megoldások alkalmazásában, hogy közben kézzelfogható költségmegtakarítást érnek el” Hozzátette:
„Környezetbarát beruházásokhoz hazánkban számos kedvező adózási lehetőség érhető el, amit érdemes a területet jól ismerő adótanácsadóval egyeztetni. Ebbe a kategóriába tartozik az is, ha egy vállalat töltőállomások, elektromos közlekedési eszközök használatát biztosítaná munkavállalói részére” – tette hozzá.
Az EY kutatásának átlagát eltérő életvitelű, az autókhoz is máshogy álló országok lakói adják: balra az 1,6 milliós lakosságú ám 2,2 millió parkolóhellyel rendelkező Philadelphia látható, jobbra pedig az 1,8 milliós lakosságú Hamburg, ahol kevesebb mint fele ennyi hely jut az autóknak, ráadásul a parkolóhelyek nagy részét a város peremére tolták ki
Érdemes megjegyezni, hogy bár a kezdetleges töltőhálózat Magyarországon még több vevőt tántorít el, az alapvető értékei egy személyautónak hasonlóak, legalábbis ha összevetjük az EY adatait
a Bosch nemrég nyilvánosságra hozott hazai eredményeivel. Az EY által megkérdezett vásárlók többségének is a saját gépkocsi nyújtja például a legnagyobb biztonságot és kényelmet, illetve fontos az is, hogy a jármű mindig kéznél legyen, akárcsak itthon.
Nem szabad viszont elfelejteni azt sem, hogy az EY kutatásának végeredménye több, nagyon különböző jellegű minta összevonásából adódik össze.
Lényegében a zöldprogramjairól híres Svédország és Németország számait a hazánknál is autóbarátabb Ausztrália és Egyesült Államok adataival együtt kezelve kapták ezt az eredményt. Mindenhol egységesen megjelent viszont, hogy a home office elterjedésének hatására az autóval munkába járás visszaesése várható, míg a magáncélú utazás hamarosan újra elérheti a járvány előtti szintet.