Csak jelenlétével, nem működésével zavarja a gyalogosokat a Vito E-Cell
A világon elsőként a Mercedes készít elektromos meghajtású 3,5 tonna össztömegű kisteherautót, egészen mostanáig csak utólagos átalakítások voltak ebben a méretosztályban. A helyi károsanyag-kibocsátás nélküli teherautóval olyan helyekre is lehet árut szállítani, amelyek környezetvédelmi szempontból érzékenyek – például csillapított forgalmú övezetek a városok központjában. A zajtalanság miatt éjjel is a lakók zavarása nélkül tud szállítani a jármű, de például nagy területen fekvő egészségügyi intézményekben is a napszaktól függetlenül lehet vele úgy szállítani, hogy a betegek nem ébrednek fel. Az elektromos Mercedes Vito csendessége azonban megköveteli a gyalogosoktól, hogy körültekintően közlekedjenek, nem hagyatkoznak csak a hallásukra.
Hosszú tengelytáv, hogy legyen hely az akkumulátoroknak a padló alatt
Azzal maga a Mercedes is tisztában van, hogy hiába vannak környezetbarát autók megvásárlását segítő támogatások sok országban Európa-szerte, csak elenyésző számban fognak elektromos hajtású kisteherautót vásárolni, olyan magas a bekerülési költség. Hiába négyszer-hétszer olcsóbb az áram a gázolajnál, a kezdeti befektetés olyan nagy, hogy még hosszú távon is kérdéses a megtérülés a belső égésű motorhoz képest. Ennek megfelelően idén ősszel egy 100 darabos előszériát tervez a Vito E-Cell-ből a Mercedes, 2011-ben további 1000 példány legyártása a cél. Az elektromos Vito gyártásához szükséges beruházásba a Baszk Kormány is beszállt, az ő fennhatóságuk alá tartozik a Vitoriában működő üzem.
Kívülről csak a matrica árulkodik az elektromos működésről, a konnektort a tanksapka-fedél mögé rejtették. Furcsa, hogy a motortér-takaróra is elhelyeztek egy csillagot
Az autó hatótávolsága 130 km, ami elég lehet, hiszen a városi áruterítés során napi 50-80 km-t mozognak a teherautók a felmérések szerint. A 80 km/h-s végsebesség is inkább lakott területen belüli használatot feltételez, a változattól függően legfeljebb 900 kg-os terhelhetőség is elmarad a normál modellektől. Kívülről egyébként csak a matricák árulkodnak az elektromos meghajtásról, a töltő csatlakozását a tanksapka fedél mögé rejtették. A Vito E-Cell orrába szerelt elektromotor 82 lóerő tartós, 95 lóerő csúcsteljesítményű, maximális nyomatéka 280 Nm, ami bőven elég még a teljesen megpakolt jármű mozgatásához is. Az igazi újdonságot az jelenti, hogy ebben a változatban az első kerekek hajtottak. A raktér alatti helyet foglalja el a lítium-ion akkumulátor, amelyet vízhűtés tart az ideális, 30 °C-os működési hőmérsékleten.
Na ez azért már valami!
Eddig nem volt ugye rendes elektromos kisteherautó, ebből lehetett tudni hogy annyira nem jók az elektromos motorok mint a rendesek. De most már úgy látszik haladnak ennek a fejlesztésével, ha már elektromos teherautók fognak mászkálni az lesz az igazán nagy áttörés végre!