Várjuk meg az igazi M-et – BMW X4 M40i
Lehetne ez kerekebb is - BMW X4 M40i teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Valószínűleg kisebb lenne a hiányérzetem, ha nem tudom, milyennek kéne lennie. Az első X4 M40i-től nagyon messze van élményben, na persze minden más téren alaposan lekörözi.
Sokszor próbáljuk az értelmét keresni egy-egy modellnek, amik ha elsőre nem is szólítanak meg személyesen minket, valamiért létrejöttek, csak nem mi vagyunk az a szűk réteg, akinek ez szól. Hogy kinek szól az X4? Nyilván akinek nagy az X6 és nincs szüksége az X3 adta praktikusságra, vagyis a hátsó sorban ritkán fognak ülni. Az első X4 is egy furcsa szerzet volt, valójában külsőre is érdekesen mutatott, pláne arányai miatt, de valójában csak azért lehet, mert egészen szokatlan még mindig a szemnek egy ilyen jószág. Az új X4-gyel ezen valamelyest javítottak, a friss vonalvezetés jóval letisztultabb és ehetőbb, az arányai is jobbak, elölről olyan, mint az X3, hátulról pedig valami egészen új, szerintem egyébként passzol hozzá a két vékony lámpapár.
A dizájn ízlés kérdése, egy kölyök elefánt buflák kis teste tud aranyos lenni, és egy mamut is biztos szép volt a maga idejében. Az X4-hez különös perverzió kell, de mint SUV (SAV) kupé szerintem az egyik legszebb – már ha csak közülük lehet választani. Mutatós, pláne az M-es sallangokkal, ezen most a téli 19-es felnik vannak, de ne zavarjon meg, van rá nagyobb is, valamint a Phytonic kék fényezés is egészen egyedi. Jól passzol hozzá az M Performance Cerium szürke árnyalata, amivel az alapvetően króm kiegészítőket vonták be. Ilyen színű a fenekén díszelgő X4 és M40i felirat is, utóbbira az igazi béemvések már csorgatják a nyálukat messziről.
Ez még nem az X4 M, szerencsére, hanem csak a csúcs benzines kivitel, amivel jól kibabrált a sors.
Ha valaki hallotta már az előző X4 M40i-t, az tudja, mennyire istentelenül tahó hangon képes megszólalni. Ez volt az egyik szexepilje, a felpörgő sorhatos mellé kis rotyogtatással indult, Sportban meg kinyílt a szelep, durrogott, csattogott, szörcsögött gázelvételkor, amire tudom, semmi szükség, és én is azt hittem, egészen mostanáig, amikor is hiányzik. Az új X4 állítólag még inkább hangos és szebb orgánumú, és ha keresünk róla videót, ott hallani is, de a márka hivatalos oldalán lévő hanganyag is olyan, amilyennek kéne lennie. A tesztautó viszont olyan, mintha az egész M-es kipufogórendszer hiányozna belőle; erre egyetlen logikus magyarázatot találtam. Az M Performance csomag része alapáron az M Sport csomag, ami tartalmazza a kipufogórendszert is, külön nem lehet kérni, ez itt mégis hiányzik. Az autóiparban viszont most furcsa dolgok történnek a WLTP miatt és erős a gyanúm, hogy az X4 M40i-t is ez herélte ki, szabályosan. Legalábbis más magyarázat nem létezik arra, hogy ez itt nem szól, csak hangszórókból…
Jó-jó, a sorhatos hangja szép és kívülről is hallani, de ennél egy 540i is szebben szól sajnos, így a játékos jellegét alaposan elvesztette, mire Európában piacra került. Persze, menni azt nagyon tud, 4,8 másodperc a gyári 0-100-as érték, a téli gumik miatt most ezt biztosan nem produkálja, de
6 másodpercen belül van érzésre, ami azért szédítő teljesítmény, fizikailag is.
Az összkerékhajtás a hátsó tengelyre irányít alapból és kikapcsolt kipörgésgátlóval nem is nagyon pakolja előre a nyomatékot, hiába az xDrive, ezzel ugyanúgy keresztben lehet autózni. Ez persze a téli gumik miatt is lehetséges, a 354 lóerőnek - ami egyébként kevesebb mint az elődé, és az 500 Nm nyomatéknak nehéz parancsolni tapadás nélkül. Ezzel most volt egy másik probléma is, a nyálkás burkolaton nehezen lehetett mit kezdeni az orrtolásával és többször kontrollálatlanul csúszkált le az ívről. Ha a körülmények kiadják, értsd száraz az aszfalt akkor őrületeset fordul nagy tempónál is, de kanyarvadászatra azért nem ezt választanám.Szóval játékra annyira nem jó, a lámpától gyorsulgatás is hamar értelmét veszti, úgyhogy közlekedjünk vele rendesen. Azt mondják, 9,1 liter a fogyasztása vegyesben, ennek ellenére 13,5 liter úgy zuhant le a torkán, hogy észre se vettem. A váltó és a motor nagyon jó összhangban dolgozik, ez mindig is tetszett a BMW-kben és végső esetben, ha valakit nem zavar a szintetikus hang, akkor neki ott a hanggenerátor Sport módban, de nekem ez így annyira nem kerek. Éppen ezért nem mondanám, hogy ebből megéri a sorhatos, sőt, egy 30i is kellőképpen dinamikusan mozgatja, de akár egy dízel is jó párosítás hozzá, a 25d meglepően kerek volt. A kormányzás is kissé szintetikus, lehetne pontosabb is, a futómű a hétköznapokban jó pont és elképesztően csendes tud lenni, de az M-es keményítés miatt az úthibákat nehezen viseli.
A Merino bőrkárpit az Individual részlegből érkezett, nagyon jól passzol hozzá ez a barna árnyalat, de úgy általában jó hangulatú az utastér. Számos helyen láthatjuk az M, és az X emblémát is, nehogy elfelejtsük, miben ülünk, de talán a viszonylag kevés zongoralaknak örültem igazán. Elöl kiváló a helykínálat, jó az M-es sportülés, de a Q8-at próbálva utána azért nem voltam már annyira elégedett. Ergonomikus a belső kialakítás, mindent logikus helyen találunk, ha kihagyok valamit, csak azért van, mert más BMW-nél már volt róla szó. Itt mindenképp fontos a hátsó üléssor, ami a lecsapott tető miatt igencsak szűkös. Korábban is katasztrófa volt, most sem sokkal jobb a helyzet,
180 fölötti magassággal ne büntessünk senkit azzal, hogy ide kell ülnie.
Nem tűnik nagynak a csomagtér, pedig papíron 525 liter, aminek már messziről is szemmel láthatónak kéne lennie. Az az érzésem még mindig, hogy az X4 és hasonszőrű kategóriatársai sosem négy személynek szóltak, hanem max kettőnek, de ha egy valamit tanácsolhatok, akkor egy sima 4-essel mindenképp stílusosabb leszel. Nagynak tűnik, de mégsem az. Játékosnak tűnik, de annyira nem az, gyors mint a fene, persze, de 300 kilométerenként tankolni nem hinném, hogy sokan szeretnek egy olyan autóba, amivel észre sem veszik az autózást. Ez most nem jött át, pedig a hajtás miatt minden esélye megvolt, de valójában a karosszéria sem az, amire azt mondom, hogy megéri,
sokkal inkább egy X3, ha már ekkora testre vágyunk, és akkor a 28 millión is belülre esnénk - de ennyiért már M4 is van.
Árak
Tesztmodell alapára
20 711 000 Ft (2019.01.25.)
Tesztautó ára
28 314 100 Ft (2019.01.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2998 cm3
Teljesítmény:
260 kW (354 LE) 5500-6500 1/min-nél
Nyomaték:
500 Nm 1550-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,8 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
9,0-9,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4733 mm
Szélesség:
1938 mm
Magasság:
1621 mm
Saját tömeg:
1825 kg
Össztömeg:
2430 kg
Terhelhetőség:
605 kg
Tengelytáv:
2864 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
525 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
910-970 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
255 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-570 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1230 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
510 mm
Csomagtér hossza:
920 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1780 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
1045 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
2998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
500 Nm 1550-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
260 kW (354 LE) 5500-6500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,8 s
CO2-kibocsátás:
205 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
9,0-9,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
13,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)