Van úgy, hogy jobb két kerék, mint négy
Salzburgba autóval, ott viszont biciklivel jobb menni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nem csak a vízpart, a strandolás lehet vonzó nyáron. Salzburg főként az aktív életmódot kedvelőket csábíthatja.
Salzburg belvárosa ma is nagyon hasonló a néhány száz évvel ezelőtti városképhez. Természetesen hintót is lehet bérelni, de jóval olcsóbb és nagyobb szabadságot adó a kerékpározás
Nemrégiben írtunk a Mercedes-Benz CLS első próbájáról, amit a Pappas Auto Salzburg meglátogatásával kötött egybe. Salzburgról pedig tudni érdemes, hogy nem csupán egy város – Ausztria szívében -, hanem egy tartomány is. A város történelme igen jelentős: Szent Bonifác 739-ben püspökséget alapított, amelyet 798-ban érsekséggé emeltek. Salzburg függetlenségét 1275-ben ismerte el a bajor herceg, 1328-tól pedig a Német-római Birodalmon belül önálló állam lett. A só- és az aranybányászatból mindig igen jól, erős várfala mögött biztonságban élhetett, például a véres 30 éves háborút (1618-1648) is jólétben vészelte át. Mindez ma is meglátszik utcáin, mintha az egész egy díszlet lenne. Unesco védettséget élvező óvárosa ennek megfelelően autóktól elzárt. Persze viszonylag ésszel: a hotelek például a kipakolás idejére beengedhetik vendégeiket, akinek utána nem kell keresniük a parkolóhelyet, a belső zóna mellett mélygarázsba tehetik autójukat, hogy aztán a várost gyalog vagy kerékpárral vehessék be.
Bár Salzburg egésze mesés, egyik legszebb pontja talán a Mirabellgarten
Bár a Salzach folyó által Buda és Pest mintájára kettéosztott város távolságai nem túl vészesek, ha például el kívánunk látogatni a városközponttól 7 kilométernyire fekvő, vízi játékairól ismert Hellbrunni kastélyhoz, jól fog jönni a kerékpár, amiből hagyományosat, illetve elektromos rásegítésűt is bérelhetünk. Csak rövidebb távokra nyilván bőven elegendő a hagyományos, ám Salzburg környékén is számos olyan út van, amihez kellemes lehet a villanybringa, amivel komolyabb fizikum nélkül is könnyedén tehetünk meg nagyobb távokat, illetve küzdhetünk le jelentős szintkülönbségeket is. Salzburg ráadásul tartományi szinten állt rá a villanybringák kiszolgálására. Több mint 300 olyan töltőpontot találunk, ahol út közben, jellemzően pihenőknél, éttermeknél tudjuk tölteni az e-bringákat. Ezeknek a töltőknek nem csak az az előnyük, hogy a nehéz saját töltő nélkül táplálják az akkumulátorokat, hanem a hagyományos otthoni egységeknél gyorsabban is teszik. Ráadásul ingyenesen, ami nem is csak pénzügyi okokból fontos, hanem villanyautós tapasztalataink szerint azért is, mert a fizetős töltő sokkalta jelentősebb eséllyel nem működik, ugyanis a fizetőrendszer csak egy újabb pont, ami el tud romlani.
Salzburg városán (tartományi főváros) túl a környék számos pontja, különösen a Hochkönig régió is remek bringaterep, elektromos kerékpárral nem kunszt akár 2000 méteres szint fölé emelkedni
A tölthetőség főként akkor lesz fontos, ha a hegyek felé barangolunk, amiből bőven van Salzburg tartományban. Számos lehetőség kínálkozik, de Hochkönig régió volt az első, ahol a hegyi legelők mellett is épültek töltőpontok, így már 2015-ben elérték a régió teljes bejárhatóságát: akár a 2941 méter magas Hochkönig csúcs is megmászható villanybringával. Így nyilván olyan fizikumú emberek is meghódíthatják, akik hagyományos bringával nem lennének képesek rá. A télen sível bejárható Königstour nyáron bringával is teljesíthető, még hosszabb, 113 kilométeres hosszal és mintegy 5000 méteres szintemelkedéssel. Természetesen nem csak ez az egy, hanem temérdek egyéb túraútvonal is rendelkezésre áll, mi például látogatásunkkor két könnyebb túrát összekötve egy 30 kilométeres, de 900 méteres emelkedéssel járó túrát tettünk. Természetesen villanybringával, ami jelentősen megkönnyítette azt.
Az elektromos kerékpár ugyanúgy infrastruktúrához kötött, mint az elektromos autó. A hegyi töltőpontok szerencsére megvannak a Hochkönig régióban
Egy töltőpont jellemzően 2-4 kerékpár egyidejű töltéséhez elegendő, így természetesen ezekhez is megéri időben érkezni, nagyobb csoportnál már logisztikázni kell a töltéssel, persze ez is megoldható
A túrához használt – nem kispályás, de nem is vérprofi – e-bike-ok újkori ára 3-4 ezer euró körüli, ami hallatán sokan felhördülhetnek, hogy nálunk ennyi pénzért autót szokás venni, de fontos megjegyezni, hogy bérelni már napi 30-40 euró körül lehet a villanybicikliket. Ráadásul a legtöbb helyi szálláshely által adott Hochkönig kártyával nem csak a helyi felvonók használhatók ingyen, hetente kétszer vezetett túrákhoz is lehet csatlakozni, ami természetesen erősen ajánlott. A túravezetők tudják, hogy hol melyik csapáson érdemes haladni, mikor merre ajánlott menni.
Az ilyen látványokért éri meg felkapaszkodni a hegyekre. Az igazán kemény arcok hagyományos bringával vagy gyalog teszik, az e-bike viszont többek számára is lehetőség, persze a felvonók is használhatók
Bár a kerékpározás, különösen a hegyen kiváló lehetőség ahhoz, hogy még közelebb kerüljünk a Salzburg tartományban és különösen a Hochkönig régióban érintetlensége miatt festői természethez, aki a technikásabb kerekezésre vágyik, több úgynevezett flowtrail pálya közül is választhat. Itt ugyebár csakis lefelé, de kanyargós úton kell haladni, s bár tekerni nemigen kell, a mutatvány nem egyszerű. Mi például a 2 kilométeres, de 285 méteres szintcsökkenést adó Maria Alm-i pályát próbáltuk ki. Persze koca bringásként, felfelé nem az uphill pályán tekerve, hanem a télen a síelőket szállító felvonóval menve.
Ha biztosan ülünk a nyeregben, lefelé igen komoly tempókat is el lehet érni - persze erősen ajánlott a bukósisak és akár az egyéb védőfelszerelés is
Salzburgba természetesen autóval jobb menni. Ha a várost nézzük, megállások nélkül mindössze 5 óra alatt elérhető Budapestről, azaz ha reggel időben indulunk, gond nélkül ebédelhetünk már ott. Időjárása hajszálnyit enyhébb, de csapadékosabb, mint a hazai, míg Hochkönig régióban, pláne magasabbra túrázva nyáron kellemesen hűvös levegőt élvezhetünk. Megfontolandó ajánlat a nyári kánikulában.
Nem vagyunk kezdők Salzburg vonalon de ez a Mirabellgartenes fotó fenomenális lett, így még nem láttam a várost, pedig azt hittem kiveséztem.
Autós szemmel érdemes megemlíteni hogy a vár alatt hegy (Mönchsberg) teljes egésze egy több szintes parkoló, sok-száz autónak. Nem olcsó a parkoló de a célnak megéri.
Autóval meg a kontinens egyik legszebb turisztikai régiójának kellős közepén találjuk magunkat. Hallstadt, Salzwelten, Dachstein, és a nlmet oldalon ott a Königsee.
Autók iránt érdeklődőknek pedig ott a Porsche család személyes gyűjteménye, amely a kontinens talán leginkább gyerek-barát autómúzeuma, a Fahrtraum ( http://egzostive.com/porsche-fahrtraum-2017/ ) bő fél óra Salzburgtól.
A másik nagy autós zarándokhely, a Red Bull tulajdonos Mateschitz birodalma a Hangar 7, ami a Salzburgi reptér mellett található ( http://egzostive.com/a-salzburgi-hangar-7-a-naplemente-szineiben/ ).
A gyerekek imádták, mert nagyon sokszínű, a semleges alu épületben egy rakás Red bull tarka-barka jármű, Jet packtől a Cobra harci helikopterig. Ingyenesen látogatható és nem a lenyúlásról szól, de aki szeretne de egy vagyont el lehet szórni a szuvenír boltban vagy a Michelin csillagos Ikarus étteremben.