Míg az új autók piacát a Suzuki és a Vitara uralja, a használtakén más a kedvenc
Nem lesz rekordév az idei, ezt nagyjából mindenki tudja, ahogyan alighanem az is nyílt titok, hogy bármelyik cég most aláírná azt, hogy jövőre a tavalyi eredményét hozza majd. És mi újság az ideivel? Szektoronként más-más a helyzet, a vendéglátásnak tavasz óta tudjuk, hogy "kampó", s a legújabb korlátozások alapján a következő két hónap sem fog ezen már szépíteni. Az új autók piacának alakulásáról
a hó elején írtunk utoljára, ott nagyjából 20%-os visszaesést mutat az év eddig eltelt 10 hónapja, ugyanakkor az október egészen biztató adatot hozott, akkor ugyanis csak 4%-kal csökkentek az eladások (Forrás: DATAHOUSE Kft.). Más, meglepően érdekes a helyzet azonban a használt autók piacán!
Amennyiben a használtak forgalomba helyezését, azaz az importot nézzük, éves szinten is 16% feletti a visszaesés, októberben pedig csaknem 24%-os volt a hiány. A tartósan 360 forint körüli euró árfolyam, valamint a Közlekedési Hatóság leterhelt vizsgaállomásai miatt hónapokra nyúló üzembe helyezés igencsak hátráltatja az importot. A hazai tulajdonosváltások ugyanakkor meglepő stabilitást mutatnak - igaz, e téren az októberi számok még nincsenek meg. Szeptember végéig, azaz az év háromnegyedében viszont mindössze 2,1%-os elmaradás látható csupán a tavalyi évhez mérten (szintén a DATAHOUSE adatai szerint), ráadásul úgy, hogy egyelőre csak a március, április, május hónapok voltak mínuszosak, a többi kisebb-nagyobb pluszt mutatott.
Legyen szó tulajdonosváltásról, importról vagy a Használtautó.hu felületén indított keresésről, a használt piac kedvence az Opel Astra
A Használtautó.hu statisztikái még egy hatalmas meglepetést mutatnak: a koronavírus felpörgette a piacot, a meghirdetett autók gyorsabban találnak gazdára.
A piacvezető autóhirdetési oldal felületét hónapról hónapra csaknem 2 millió honfitársunk keresi fel (Forrás: dkt.hu), a szájt több mint tízezer látogatójának válaszadása alapján 91,5%-ban azért mert vásárolni szeretnének, a maradék 8,5% százalék pedig eladni. Na persze végül rendre jóval kevesebben vásárolnak végül autót, sok az álmodozó, a nézelődő, aki csak majd egyszer fog vásárolni, de az idei számok alapján havonta 65 ezer ember mégiscsak elad, illetve vásárol a hazai piacról. A nagy számok törvénye alapján legtöbbjük a Használtautó.hu felületéről teszi.
Meglepő fordulat: csökkent a hirdetések átlagos futási ideje a Használtautó.hu felületén, a már hazánkban lévő autók gyorsabban találnak gazdára
A böngészők zöme, 47,5%-a az 1-3 millió forint közötti tartományból választ, ami persze nem meglepő, hiszen a 14,4 év átlagéletkorú autópark zöme itt található. Némileg nőtt ugyanakkor az olcsóbb, 1 millió forint alatti autók kereslete, hiszen a koronavírus növelte az egyéni mobilitás iránti igényt, az autózás luxusát most azok is meg kívánják engedni maguknak, akik korábban lemondtak róla. Egy jó állapotú olcsó autó az árérzékeny piacon - a beállított
hirdetésfigyelőknek köszönhetően - akár percek alatt elkelhet, ugyanakkor ha az átlagos forgási időket nézzük, a drágább modellek esetén sem kell túl komoly többlettel számolni a forgási idő kapcsán.
A piac ráadásul a csökkenő import mellett egyre éhesebb a hazai használt autókra.
Míg tavaly elég stabilan 34,4-36,7 nap között mozgott a hirdetések átlagos futási ideje, idén pont a koronavírus pörgette fel a piacot. Míg az első negyedévben még a tavalyihoz hasonló, 33 napos átlagos hirdetési időt láthattunk, a második negyedévben ez már drasztikusan, 25,8 napra csökkent. Aki tehát most meghirdeti autóját, azzal számolhat, hogy az egy hónapon belül el fog kelni. Persze átlag szerint, a gyors eladáshoz mindenképp megfelelő hirdetés és megfelelő árazás szükséges -
ehhez praktikus tanácsokat korábbi cikkünkben írtunk. A saját magunk általi eladással időt tölteni mindenképp megéri, hiszen már egy átlagautó esetében is százezreket spórolhatunk ahhoz mérten, mintha egy kereskedésnek adnánk le szeretett járgányunkat.