Van még fényhidas Lada? Megkérdeztük az ORFK-t
Cikkünkből kiderül, hogy mivel járnak ma a rendőrök
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A rövid válasz: nincs, de mégis van. Itt a lista, hogy mivel üldözi a rendőrség a bűnt és a gyorshajtókat. Éllovas az Octavia és az Astra.
Már rég elmúltak azok az idők, amikor A Pogány Madonna című film Ötvös Csöpije kiadta a parancsot a kereklámpás Ladát hajtó kollégájának, hogy "Tűz Csucsu". A nyolcvanas évek tipikus rendőr Ladáinak hangulatát örökített meg, az ebben a válogatásban felmagasztalt Dögkeselyű című film feledhetetlen üldözéses jelenete is. Ahogy az utca autói, úgy a rendőrautók is korról korra változnak. A fejlődés megállíthatatlan, ezért jó, hogy van, aki konzervál egy-egy ilyen tárgyi emléket, mint ez a rendőrségi kocka-Lada replika. Aztán elmúlt a kilencvenes évek is, amiben - a tévés/filmes vonalon továbbmenve - Járai őrnagy és "Máté fiam" a Kisváros sorozatban elgurulgattak a BIT-es rendszámú kettes VW Golf rendőrautóval. A filmek azért jók, mert a fiatalok is láthatják, milyen járgányok mentek anno. Persze, ha Audi TT nem is jut minden körzeti megbízottnak, de ettől még a rendőrség járműflottája ma is igen érdekes és kiterjedt.
Az Országos Rendőr-főkapitányságnak eljuttatott kérdésünkben afelől érdeklődtünk, hogy hány darab, meg milyen autó és teherautó szolgálja ma hazánk rendvédelmét. Sok és nagyon sokféle. Sőt, még motorkerékpárok is vannak szolgálatban, íme a lista a kategóriánkénti hivatalos darabszámokkal:
Járműfajta | Darabszám |
Személygépkocsi | 4805 |
Terepjáró személygépkocsi | 952 |
Mikrobusz | 474 |
Autóbusz | 71 |
Áruszállító tehergépkocsi 3,5 tonnáig | 153 |
Tehergépkocsi 3,5 tonna felett | 77 |
Motorkerékpár | 331 |
Különleges gépkocsi | 520 |
Egyéb jármű | 338 |
Nem kell rosszra gondolni, de a talányos egyéb jármű és különleges gépkocsi kategóriában van például tömegoszlatáshoz használható vízágyú, vagy a Honvédségtől származó kétéltű katonai jármű is a TEK kötelékében. Ezeknél persze jóval gyakoribbak azok a spéci rendőrségi kialakítással futó autók, amiket nap, mint nap láthatunk. Nem csak traffipaxozásnál a bokorban, hanem mindenhol, ahol szükség van rájuk. Senki ne gondolja, hogy a rendőrök és az autóik mindennapjai olyanok, mint egy amerikai akciófilmben. A szürke hétköznapokat csak pár kirívó eset fűszerezi, azok mindig be is kerülnek a hírekbe. Autós hajsza sem juthat minden napra. Nem is kell arra gondolni, hogy minden rendőrautó fel van matricázva. Az ORFK válaszából nem tudtuk meg pontosan, mi az arány, de jó pár gépkocsi civil, azaz kinézete alapján nem ordít több száz méterről, hogy jön a yard.
Jó fantázia lenne ezekbe titkos ügynököket beleképzelni, de a hivatalos autóparkot jellemzően ügyintézésre használják. Az igazi államvédelmisek meg attól lesznek titkosak, hogy nem ismerjük fel őket. Logikus, hogy az ő kacsijaikról titkolózni államérdek. Na de visszatérve a rend őreinek autóira, több ismert típus között van pár, ami érdekes, vagy egy kicsit akár vicces is. Kezdjük két keréken; motorok közül a legtöbb, 195 darab BMW-ből van, de mögötte ott a kereken 100 Yamaha. Sajnos pontos típusokat nem tudunk, mégis érdekes, hogy a listán szerepel két Harley-Davidson, adva az amerikai életérzésnek. Érdekes lenne megnézni azt a két szolgálati MZ-t is, ami talán még a baráti szocialista, NDK-s örökségből származó TS vagy Escort lehet.
Terepjáróból az ide sorolt, de valójában maximum szabadidő-autónak mondható Skoda Yetiből van a legtöbb, 555 példány. Ez érthető, hiszen a legutóbbi nagy beszerzéskor is érkezett a típusból. Gyakoriságban második a 199 darabos Nissan Pathfinder készlet, és itt a régi ismerős, a Lada Niva is, amiből ma is fut még 113. Sőt, elméletileg vehetne a rendőrség újat is belőle (4x4 néven), mert tavaly óta megint kapni itthon új Ladát. Mikrobuszból 105 darabbal a T5-ös, előző szériás Volkswagen Transporter a leggyakoribb típus, de nyolcvan feletti egységgel ott van a szeren a Ford Transit és a Mercedes-Benz Sprinter is.
Térjünk át a számunkra legérdekesebb személyautókra! Koronaékszerként van hazánk rendőrségének négy darab Audi TT Coupéja, de akad A6 és A8 is, nyilván protokolláris célokra. Német prémiumból szép szám a 153 Audi A3 Limousine, de még szebb a 225 Mercedes-Benz B-osztály. Itt a listában szerepel a Mercik között E321, E322 és E323 is. Ilyenről még csak nem is hallottunk - feltehetőleg elírás. Vannak olyan vicces, lesajnált, olcsó családi szedánok is a kötelékben, mint az egyetlenegy Fiat Albea és két Renault Thalia. Régi Lada persze már nincsen, de mintegy húsz évvel ezelőtti mementóként akad az F szériás Astrából 41. Persze, újabb G-ből is van 164, J-ből 152 és a kettővel ezelőtti H széria ma a leggyakoribb rendőrautó, abból 1239 fut. Számomra meglepetés, hogy van 102 darab SEAT Cordoba is, ezek biztos nem fényhíddal közlekednek, én legalábbis még soha egyet nem láttam. Ugyanígy civilgyanús a 212 darab Suzuki Swift és a 99 SEAT Toledo nagy része.
Az átlagosnál vagányabb típusból is van olyan, ami gyakori. 99 gyárilag erős és kemény Skoda Octavia RS figyeli, hogy halad a péntek délutáni balatoni kocsisor vagy az ünnepekkor ingázó vendégmunkások hada. A "zseniálisan vicces" német Cobra 11 sorozat szlogenjének csak az első fele igaz rájuk, miszerint körzetük az autópálya, de tempójuk, azért nem halálos. Egyébként RS-eket az új Audik érkezése előtt gyakran lehetett látni delegációk felvezetőautójaként. Komoly mennyiség a kereken 500 darab Skoda Fabia is, de még szebb a rendőrség második leggyakoribb autója, az Octavia, amiből minden évjárattal és változattal együtt összesen 1134 példányt lehet összeszámolni. A jó kis hármas Volkswagen Golfok is annyira régiek, hogy azokból már csak egy fut, van viszont 106 a személyautók közé sorolt Caddy és 126 szintén nem éppen mai Bora is. Az új rendőrautókat korábbi anyagunkban már megmutattuk, most más fába vágjuk a fejszénket. Ha szabad lesz, akkor kipróbálnánk a még szolgáló, de sokat látott rendőrautókat is.
A régi típusok trafizásra használatosak (pl.. fekete HZZ-s VW Vento. Érdemes figyelni rájuk. Van grafitszürke is meg sötétített üvegezésű.
A régi típusok trafizásra használatosak (pl.. fekete HZZ-s VW Vento. Érdemes figyelni rájuk. Van grafitszürke is meg sötétített üvegezésű.
Nem kell ütni vágni. A nálunk lévő Opelek nem nagyon eszik az olajat. A Skoda 1.4 Tsi viszont igen, ő eszi rendesen, de töltjük is bele szorgalmasan. Tehát oda van figyelve rá. Az audi „főnöki” járgány így keveset fut, nem tudom eszi e az olajat. A legnagyobb hiba a 30.000 km-es olajcsere periódus a rendőrautók esetében. Hiszen azt normál használat esetén ajánlják. De rendőri használat mellett is be van tartva, ami szerintem közel sem normál használat. Ez árthat a motorblokknak szerintem. Normál használatú autónál sem tartom normálisnak a 30.000 km-enkénti olajcserét, a saját autómba is évente vagy 10.000 km-enként cserélem. De ez nem a rendőr autót használó rendőrökön múlik.
Mert ütik vágják ész nélkül, egyáltalán nem vigyáznak a szolgálati autóra. Aztán meg fikázzák.
akkó mit vegyenek?
Az opelek tele vannak gyári hibábal és hengerfejesek lesznek , az audik meg zabálják az olajat…..