A régi 4-es az új 4-es legnagyobb baja, nagyon jó formát kapott ez a generáció
Rogyásig van a használtautó-piac kismotoros kupékkal és kabriókkal. A sportosnak kinéző, valójában hétköznapi használatra szánt modellek mindig is népszerűek voltak, egyedül a miértjük az, ami egy kicsit magyarázatra szorul. Aki nem sportautóként áll ezekhez az autókhoz, annak egyszerű megérteni. Nekünk, akiknek a kupé, vagy kabrió egyet jelent a sportossággal, már kicsit nehezebb, de ez a vevőkör nem is fog találkozni az olyan modellekkel, mint ez a 425d kupé. Ha csak a régi BMW-k között nézünk szét, rettentő sok 1,6-os és 1,8-as E36 és E46 kupét találunk, mind népszerűek voltak új és használt korukban is. Ott van a
218i, amit korábban próbáltam, háromhengeres benzines, valaki mégis megrendelte újkorában, és a tesztem után gazdára is talált, aki boldogan használja. Mert neki pont mindegy, milyen motor van benne, BMW-ből van és kupé, ennyi érv talán pont elég.
M Sport csomag, Shadow Line, népszerű extrák ma is
Ez a tetőív a kupé, nem a fura SUV-k meg crossoverek
Más a helyzet kicsit a dízelek esetében, de egészen eddig sokkal több dízel kabrióval és kupéval találkoztam, mint azt egyáltalán gondoltam volna. Ott volt a
118d kabrió, volt már
420d kabrió is nálam, de hogy ne csak a használtak között keresgéljünk, volt újonnan
420d és
430d tesztautónk is.
Hogy valaminek ilyen sportos kupé formája van, mint a 4-esnek, nem jelenti azt, hogy sportautó áll előttünk.
Ebben a formájában egy szimpla túrakupé, vagy egy kétajtós középkategóriás modell, ami technikailag egy 3-as. Ha abban elfogadott a dízelmotor és lehet népszerű, egy csinosabb karosszériában nem lehet az? Dehogynem, megvan a felhasználási területe, van, akinek nem a motor teszi az autót és egy BMW dízelmotorral is BMW tud lenni, ami főként a mozgásából, a vezethetőségéből, a viselkedéséből fakad. Én ahhoz a táborhoz tartozom, akiknél a dízelmotor kerregő darabos hangja nem passzol a csinos elnyújtott formákhoz, de tökéletesen értem, ha valakinek ez nem szempont. Ellenben azzal, hogy mennyit fogyaszt, és a 18d, 20d, 25d motorok ebben kimondottan jók.
Kupék között is az egyik legszebb forma, még a szürke fényezés is jól áll az első 4-esnek
Keret nélküli az ajtó, krómos a két lapos vese
Amikor megláttam ezt a szürke kupét, egyből az ugrott be, hogy barátom, Te vagy a legnagyobb baja az új 4-esnek. Ez a forma, ezek a vonalak sajnos most is elverik az új modellt, és ez valahol elég szomorú. Már itt is voltak kifogásolható részletek, de ennek a 4-esnek úgy van tekintélye, hogy van tartása, van eleganciája és nem ordít bele az arcodba azzal a felkiáltással, hogy
„Nézd, már nekem is olyan bazinagy rácsom van, mint a többieknek!”. Oltári jó forma minden szögből, az eleje széles, a tető hosszan nyúlik el, a hátulja is egyben van, és itt az M Sport csomag sem annyira drasztikus, mint az újabbakon, itt pont, hogy nagyon is passzol hozzá. 18-as felnik kerültek rá télire, nagyon szépek, és szerintem passzol is hozzá, a nyári szett pedig 19-es, szintén gyári, de kontúros felniken várja a jó időt. A szürke fényezéstől elegáns, igazság szerint ennek a formának majdhogynem minden jól áll, és szerencsére erre a kocsira kellőképpen vigyáztak is, egy ajtórányitásos pici sérülésen túl én nem találtam mást, kívánatos darab első ránézésre is.
Klasszikus elrendezés, nincs itt semmi látnivaló, pont olyan, amilyennek lennie kell
Kulcs nélküli az indítás, kétzónás a klíma, és az egyik legjobb kezelőszervvel irányítható a multimédia
A népszerű M Sport csomag legjobb elemeit az utastérben fogjuk megtalálni.
A kék varrású Alcantara huzat annyira jellegzetes és passzol az 1-estől az 5-ösig mindenhez, hogy szinte lehetetlen hasonlóan harmonikus sportcsomagot találni a kategóriában. Kopás nincs, az ülések tiszták, nagyon jól néznek ki, hátul nyilván sokan nem ültek, pedig a 4-es épp az a kupé, amiben van hátul hely a lábaknak is. A BMW-k anyagai általánosan jól bírják az éveket, kivéve a kormány bőrözését. Eredetileg nagyon puha tapintású bőr kerül az M-es kormányra, ami pár évesen ilyen fényes már, mint ebben az autóban is. Lehetetlen megvédeni tőle, mindben ilyen lesz, az eredeti állapotot nem lehet megőrizni sajnos. Az autó belseje a külsőhöz hasonlóan rendezett, nagyon otthonos annak, aki szereti a BMW-k sofőr felé fordított középkonzolját, a pirosas megvilágítású gombokat és ezt a logikus ergonómiát, amit évtizedek óta frissítgetnek és csiszolnak.
Az M Sport ülések állíthatósága és tartása nagyon jó, az Alcantara huzat eredeti állapotban van
Népszerű és tényleg klassz az Alcantara kárpit, az övet kar nyújtja előre indulás előtt
Visszatérve a dízelmotor dilemmára, a cikk írásakor 49 darab benzines és 41 darab dízelmotoros kétajtós 4-es BMW-t hirdetnek a Használtautó.hu-n, vagyis messze nem állja meg a helyét a kérdés, hogy mégis
„Kinek kell dízel kupé?”. Van rá kereslet épp azért, mert sokan csak egy szép kupéval szeretnének járni, nem pedig egy négyajtós szedán 3-assal. 425d-ből viszont kimondottan keveset találni, ezen kívül még kettőt, abból is az egyik kabrió. Rövid ideig árulták ezzel a hajtással és nem is volt túl sok különbség a 20d és a 25d között teljesítményben. Előbbi 190 lóerős és 400 Nm nyomatékú ez pedig 218 lóerős és 450 Nm nyomatékot teljesít. Számokban ez nem mutat túl sokat, technikailag már kicsit nagyobb a differencia, ugyanis a 25d két turbót használ, egy kisebbet és egy nagyobbat. Ezzel valamennyivel kiegyensúlyozottabb a teljesítményleadás, nincs akkora késedelem induláskor és picit tovább használható ki az ereje, mint egy 20d-nek.
Használták, mert járós autó egy ilyen 425d, a 8-as automata váltóval nagyon kényelmes is
Az egyetlen jellegzetes kopás a kormányé, az M Sport kormány karimája elég kényes
Jól húz a motor, de ebben a formában nem erről szól a 4-es, amit a fogyasztásmérőn látott értékből azonnal megértettem. 6,9-en állt a hosszú távú fogyasztása,a fotózós kör alatt fölment 7,1-re, ritka baráti értékek ezek, ha valaki használni szeretne egy ilyen autót. Neki persze gondolni kell a fenntartási költségekre is, ami a BMW dízelmotorjainál tetemes összeg lehet, ha nem figyelünk oda. Az N47-es hírhedt dízelmotor helyett ebben már a javított B47-es motor szerepel. Vezérműlánc problémákat ennél a motornál már nem jegyeznek - csak nagyon ritka esetben, a megfelelő karbantartások elhanyagolása esetén. Ebben az autóban párezer kilométerrel ezelőtt cserélték a láncot, teljes karbantartáson esett át a motor így most egy jó darabig egészséges is lesz. A karbantartás és a megfelelő használat fontossága nem elhanyagolható, a DPF szűrő automatikus tisztítása gázolaj befecskendezéssel működik - egyenletes, jellemzően autópálya tempónál, így egy ilyen 4-esnél (és gyakorlatilag az összes DPF-es dízelnél - a szerk.) a csak városi használat nem igazán ajánlott, bármennyire is csábító az alacsony fogyasztás és a nyomatékos motor.
Csak hátul hajt, a felnik szép állapotúak,a nyárik eggyel nagyobbak
Ledes lámpákat kapott már a 4-es is, a 25d 2,0 literes, de két turbóval
Viszonylag frissen került Magyarországra pár évvel ezelőtt, azóta itthon használják, ami leginkább a futóművén érződik. Miután a motor jelenleg rendben van, és legfeljebb olaj és szűrőcserét fog kérni egy éven belül, érdemes koncentrálni a futómű alkatrészeire.
A 4-es futóműve precíz, feszes rugózású és a szilentek is viszonylag kemények, pláne az M Sport-é, ezeknek nem kedvez a hazai út.
Vezethetősége és közvetlensége miatt azonnal érződik, ha valami nem az igazi, és itt-ott már ennél az autónál is érezni, hogy tudná ezt szebben is. Tekintettel arra, hogy jelenleg sem esztétikai, sem motorjavítási igényei nincsenek, a futómű karbantartása beleszámítható összeg a vásárlásba, és meg fogja érni az új tulajdonosnak. Ebben nincs xDrive összkerékhajtás, ami nálam jó pont, így a kormányzása pont olyan tiszta, amilyennek szerethető egy BMW-ben. Nincs M Sport difi, vagyis játszós autónak legfeljebb hóban lesz jó, minden más esetben semmi meglepőt nem fog okozni, hogy csak hátul kapar. A könnyedsége miatt én ezt mindenképp jó pontként ajánlom felfogni, nem pedig hiányosságnak.
Kiválóak az arányai, vezetni nagyon jó, xDrive nélkül könnyed és nem kevésbé biztos az úttartása, nagyon jó élmény még egy ilyen dízel kupé is
Van benne egy nyolcfokozatú automata váltó is a kényelem kedvéért, egyébként a 25d motor épp azért volt többek számára csábító, mert ez volt a legerősebb még kézi váltóval is kapható 4-es a korában. Igazság szerint a 8-as ZF annyira jól működik mindenben, hogy csak szeretni lehet, gyorsan vált és okosan, hiba nem jellemző rá. Van itt navigációs fejegység az autóipar legjobb kezelőszervével ellátva a középkonzolon, kétzónás klímaszabályzás és persze több lépcsős kipörgésgátló, valamint menetmódválasztó is.
Stílusos megfogalmazása egy ilyen 4-es kupé annak, ha valaki csak közlekedni akar, és semmi szükség két ajtónál többre.
A haverok, családtagok időnként ebbe is beférnek, csomagtartójában is lesz hely egy heti nyaralós cuccnak. Mégis ebben az autóban is az a legjobb, ami az összes kismotoros, vagy dízel BMW-ben, hogy ott van benne az az utánozhatatlan vezethetőség és vezetési pozíció. A sportülések tökéletesen beállíthatóak a kormánnyal együtt, úgy ülünk a 4-esben, hogy minden mozdulatát tökéletesen érezzük. A kormány azonnal reagál, a futómű tapad, a kigondolt manővereket tökéletesen viszi véghez. Ez a 425d-ben is benne van, ha csak egyszer-egyszer kíváncsi ezekre a mozdulatokra a sofőr, akkor is ott lesz, és abban a pillanatban boldoggá fogja tenni, hogy az autója pont azt csinálja, amit kér tőle. Minden más esetben ott a nyomatékos és kis fogyasztású dízelmotor, amitől a hétköznapokban nem egy pazarló sportautó, csak egy jól kinéző kupé, és van, hogy pontosan ennyi kell.
Olyan, mint egy dízel hármas, csak ez dögösebb, járósnak tökéletes, de a dízelmotor hosszú távra való, nem városba