Óvatosan nyúltak a vonalaihoz
Kicsit árnyékban maradt a Lexus ES frissítése az
új NX érkezése miatt, de azért érdemes róla beszélnünk, mert még ha nem is dübörög a luxuslimuzinok piaca, megvan a maguk közönsége nekik is. Én pedig maximálisan megértem ezt a vásárlóközönséget, jómagam is azt a fajta kényelmet preferálom a SUV modellekkel szemben, amit egy ilyen autó adhat. Az ES pedig mindent megtesz azért, hogy adjon a tulajának: kényelmet, élményt, esztétikai gyönyört.
Viszont a kamerás tükörrel lehet, hogy kicsit átestek a ló túloldalára, de ezt a menetpróba rövidsége alapján nem merném teljesen magabiztosan kijelenteni. Ám mielőtt rátérek erre a kis technikai csemegére, nézzük, hogyan újult a forma. „Provokatív elegancia” – ilyen az ES formaterve a Lexus szerint, és ha megengedtek egy kis szubjektív ömlengést, akkor maximálisan egyet is tudok ezzel érteni. Kategóriájában kiemelkedően merész vonalakkal rajzolták meg, járókelőként is öröm a szemnek, ha egy ilyen autó elhalad az ember előtt. Szerintem. Aztán persze nyugodtan lehet ezzel vitatkozni, de az biztos, hogy a Lexusnál is érezték, nem szabad nagyon hozzányúlni a frissítésnél.
Szemtől szembe is időbe telt, mire felfedeztem a változásokat, például a hűtőrács kevesebb függőleges lamelláját.
Persze ez a sima 300h modellre értendő, mert az F Sport más hűtőmaszkot kap, illetve az első lökhárítójára is nagyobb légbeömlő imitációt. De vissza a kipróbált változathoz, amelynek a fényszóróit is újratervezték, egészen pontosan a belső elrendezés változott. A nappali menetfények formája pedig úgy alakult át, hogy jobban láttassák a háromdimenziós formát. Most már időjáráshoz igazodó világítással is kérhető az ES, amely ködös időben segít a látóteret növelni. Emellett új felnik érkeztek 17 és 18 colos méretben (az F Sporthoz 19-es is), valamint új fényezések, az acélszürke és a platina.
Új lamellák a hűtőrácson, új felnik, új elrendezés a lámpákban, ezeket hozta a frissítés
Bent pedig maradtak gombok! Tapintható, nyomkodható, igazi gombok! Imádom őket! Legalábbis a klíma és a rádió számára megmaradtak, de szerintem továbbra is jóval egyszerűbb és biztonságosabb fizikai gombokkal kezelni őket, mint egy érintőképernyőn matatni. Persze akad az is, 12,3 col méretben a középkonzol tetején, amit 5 fokkal a vezető felé fordítottak és 112 milliméterrel előrébb helyeztek a jobb kilátás, illetve rálátás érdekében. Az infotainment természetesen kompatibilis az okostelefonos alkalmazásokkal legyen az almás vagy nem almás,
éééééésssss megmaradt a tapipad is, de nem kell aggódni, az NX megmutatta, hogy ezt már elengedték a Lexusnál, az új modellből már eltűnik. Továbbá a friss ES-ben már ott az új klíma, amiben egy érzékelő elemzi a belső tér páratartalmát, valamint az utastér és a szélvédő hőmérsékletét, és az adatok alapján úgy állítja a szellőzést, hogy elkerülje a szélvédő párásodását. Ráadásul egy olyan megoldást is alkalmaznak a rendszerben (nanoe X), ami elősegíti a vírusok és baktériumok kiszűrését, megszünteti a kívülről érkező kellemetlen szagokat, illetve nem szárítja ki a hajat és a bőrt. Előbbiről nem tudok nyilatkozni, de a bőröm tényleg nem száradt ki a fejemen sem.
Maradtak még fizikai gombok. Új belső kárpit színek is rendelhetők
Tökéletesen illik az ES-hez az öntöltő hibrid hajtáslánc. Európában nem is lehet másféleképp kapni. A 300h jelölésű modellben a Toyota, akarom mondani a Lexus 4. generációs rendszere dolgozik, amelyben a 2,5 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotor és egy kompakt villanymotor gondoskodik a kerekek mozgatásáról. A rendszerteljesítménye 218 lóerő és a WLTP vegyes ciklus alapján a legalacsonyabb fogyasztás akár 5,2 liter/100 kilométer is lehet. A menetpróbán az 5,5 literes átlagot tudta hozni, ami becsületére válik egy ekkora autónak.
960 liter is lehet a hatótávolsága az 50 literes üzemanyag-tartállyal
Ahogy az egy luxuslimuzinhoz illik, szinte néma csend uralkodik az autóban, javítottak a hangszigetelésen, illetve a hagyományos külső tükrök elhagyásával is csökkenteni lehetett a szélzajt. Persze a fokozatnélküli nyomatékosztás miatt erőteljes gázadáskor a motor azért bőg egy kicsit, de ez megszokható. Hopp, de álljunk csak meg egy szóra! Nincs visszapillantó tükör? Nos, igen, lehet rendelni kamerás megoldást is, ám ez úgymond egy kétélű fegyver. Ahogy említettem csökkenthető vele a szélzaj, valamint a légellenállás, ami hatékonyabb működéshez vezet, hiszen a nagy tükörlapok helyett csak egy kicsike nyúlvány kell a kamerának. Ezeknek a képét pedig az A-oszlopra szerelt kis képernyőkön lehet lesni, és amikor indexelünk, akkor a látótér is megnő.
Érdekes megoldás, de az a százegynéhány kilométer, ameddig a menetpróba tartott, nem bizonyult elegendőnek, hogy átszokjon a sofőr agya az új megoldásra.
A szemem egyszerűen mindig távolabb tévedt, oda, ahol a hagyományos tükrökhöz szokott. Eközben persze már elkezdődött a sávváltó manőver, úgyhogy mire észbe kaptam, hogy hova is kéne nézni, már végeztem is. Szerencsére egyszer sem volt az útban senki, mert nem biztos, hogy észrevettem volna így. Persze ez nem újdonság az ES-ben, de ezt a rendszert is továbbfejlesztették.
A sajtóanyag szerint a lecsökkentett interferencia-hatás pontosabb képek megjelenítését teszi lehetővé akkor is, amikor napos és árnyékos részletek keverednek.
Ötletes, de sok időbe telik megszokni
Apropó sávváltás és kanyarodás, a GA-K platformra épülő ES hátsó futóművének torziós merevsége megnőtt a frissítés során, köszönhetően a bekötések egyfalúról kétfalúvá alakításának. Ez jobb kanyarviselkedést eredményez, még nagyobb sebességnél is. Gondoltak még a fékekre is a mérnökök, hiszen a fékszabályozást is tovább tökéletesítették. A fékrendszert újraprogramozták, a fékpedál formáját megváltoztatták, illetve csökkentették a vibrációkat. Végül a biztonsági rendszereket sem hagyták érintetlenül, még precízebbre faragták őket. A kamera és a radar működése is finomabb lett: megnőtt a látószög, ezzel nagyobb területet látnak be, így még megbízhatóbb az ütközés előtti biztonsági rendszer működése, ami a kerékpárosokat nappali fénynél, a gyalogosokat pedig gyengébb fényviszonyok mellett is érzékeli. A két eszköz ráadásul támogatja a kereszteződés kanyarodási asszisztens működését is, amely érzékeli a szembejövő járműveket és az úttesten átkelő gyalogosokat. Szintén újdonság a vészhelyzeti kormányzási asszisztens, ami segít korrigálni, ha egy gyalogos nagyon közel bukkan fel, a tempomat pedig kanyarodási sebességet szabályozó funkcióval bővült, ami automatikusan csökkenti a sebességet, ha úgy érzékeli, hogy túl nagy a tempó az aktuális kanyar bevételéhez.
A friss ES már várja az ügyfeleket a márkakereskedésekben, legkevesebb 15,74 millió forintért, ami már egy kétmillió forintos kedvezménnyel csökkentett ár.
Én fogékony vagyok minden újításra. A kerékívet mutató tolatókamera és a 360-as felülnézeti parkolókemera azonnal meggyőzött, de ez a digitális tükröt még nem érzem kiforrottnak (eddig Audikban láttam, meg asszem a kis villamos Hondában).
Kellene egy Jobs féle valaki aki egy kicsit átgondolja ezt, mielőtt beleteszik az árlistába, mert másnak is van.