Fotózás közben, ennél a háttérnél jött a cikk címe: válságmenedzser. Négyajtós, olcsón fenntartható, egészen olcsón meg is kapható a dízel Rio szedán
Dízel és az éves átlagfutása mostanra már 40 ezer kilométer fölötti. Azért már, mert kezdetben egy olyan kolléga használta a négyajtós Riót, aki nem járja folyamatosan az országot, legtöbb ügyfele budapesti, de azért természetesen ő is koptatta Budapesten belül is a Kiát. Azt a Kiát, ami a cég, a Használtautó Kft. egyik autója, s most, hajszálnyit 250 ezer kilométer után lett letéve a parkolóban. Elérte a csereérettséget jelentő negyedmillió kilométert. Én pedig gyorsan lecsaptam rá, s önként jelentkeztem, hogy megyek vele egy kört, lefotózom a hirdetéséhez, meg persze írok róla egy cikket.
Nem a világ dizájnja, de a korabeli négyajtós kisautók között a leginkább formás. A csomagtér 390 literes, az ötajtósénál 120 literrel nagyobb, hiszen a karosszéria is hosszabb (25 centivel)
De mindezek előtt kikérdeztem azt a mindössze két kollégát, aki hajtotta az autót. Alapvetően elégedettek voltak vele, mindketten dicsérték erős motorját, azt, hogy döbbenetesen jól lehet vele előzni. Megjegyezték, hogy autópályára talán jól jönne egy hatodik fokozat. A legutóbbi használó elég pedánsan nézegette minden tankolásnál a fogyasztási értékeket, ami attól függően, hogy mennyit ment autópályán, 4,8-5,2 között alakult, nagy átlagban pedig pont 5 liter, ami eléggé kedvező - pláne a menetdinamika alapján. Hiába, a Rio alig több mint 1 tonna, amihez 110 lóerő és 235 - alacsony fordulatról használható newtonméter bizony combosnak számít, a 100 km/órára gyorsulás álló helyzetből 11,5 másodperc.
Ilyen a beltér 250 000 kilométer után. A sofőr ülésén megnyúlt a kárpit - ez a legnagyobb hiba. Rádiót is vezérlő a kormánykerék, automata a klíma
És mi romlott el az évek során az autón? Semmi - mondták a kollégák, én persze átnéztem annak szervizdokumentációját is, s láttam, hogy nem füllentettek a munkatársak. A Rio szervizperiódusa 15 000 kilométeres, ami olyan szempontból mindenképp kedvező, hogy ilyen közönként lát szerelőt, egyéb okból pedig nem kellett soha szervizbe vinni. Az utolsó előtti, 225 ezer kilométeres revíziónál cserélték az első féktárcsákat és betéteket, utóbbiakból még egy váltás volt korábban. Talán a leginkább jelentős, de szintén nem vészes tétel, hogy 165 000 kilométernél, azaz a 11. szervizlátogatáskor stabilizátor-kitámasztókat kellett váltani. Amúgy valóban csak a kötelezők, folyadékok, szűrők voltak, a biztonság kedvéért pedig befigyelt egy common rail tisztítás folyadékkal 200 000 kilométer után.
A kritikus részek kopása sem vészes. Ha az óraállás felezve lenne, kételkednék, de talán benyalnám. A negyedmilliót futott Rio döbbenetesen egyben van, nem csak takarékos, kellemes autó is
Ennyit az adatbúvárkodásról, aztán szépen elkértem a Rio kulcsát és forgalmiját. Már másfél hete állt a külső parkolóban, esőt és port természetesen kapott, de hálásan kosztűrő fényezése miatt nem volt visszataszító. A riasztó távirányítójával nyílik a központi zár, s fogad a meglepően jó állapotú utastér. Volt néhány ötajtós Riója is a cégnek, ez fiatalabb, megkíméltebb a már tavaly lecserélt autóknál. Egyik használója sem dohányzott, ez egyértelműen érződik is, nincs büdös az utastérben. Szakadás és égésmentesek, nem is kopottak az ülések. A sofőr székén és a jobb hátsó helyen (ahol sokáig gyerekülés utazott) viszont kicsit megnyúlt a kárpit. Ennyi bőven belefér 250 000 kilométernél. A tisztaság ötös skálán négyes, de azért az EZWash-hoz beneveztük a Riót egy kárpittisztításra, legyen csak meg ilyen szempontból a legjobb szint. (A fotókon még az azt megelőző „fellelési” állapot látható.)
Lábtérben épp elegendő, fejtérben korrekt, széltében három felnőttnek természetesen szűkös, de kettőnek úri a helykínálat hátul. A sofőr ülése sincs kiülve, ma is kényelmes. Karfája nem mindenkinek az
A helykínálat természetesen kisautós, hiszen a Rio négyajtósan is kisautó. Igazi menedzserszedán. Átlagmérettel azért négy felnőtt, két szülő és két gyerek még inkább gond nélkül befér, a 390 literes csomagtér átgondolt pakolással nyaraláshoz is elegendő. A bővítés természetesen szedánosan korlátozott, szűk a csomagtéri átjáró. Használói kritika, hogy a csomagtérajtó belseje pőre lemez, én inkább azt panaszolnám, hogy kívülről csak kulccsal nyitható. Ezek a legnagyobb problémák...
Négy elektromos ablak, 2 DIN-es gyári audiorendszer USB-vel és MP3-olvasással. Utólagosan pedig jó minőségű Nokia kihangosító, rablásgátló és riasztó is van
Ennek a példánynak van egy kis szépséghibája: jobb oldali küszöbe horpadt. Nem vészes kár, évek óta így van, nem rozsdásodik. Induljunk! A hideg reggelen közepesen hosszú izzítás után éled a CRDi. Hidegen sem vészes a hangja, melegen pedig meglepően csendes, járása is egészen rezonanciamentes. A Rio legjobb pontja egyértelműen a (változó geometriájú turbós, Bosch common rail befecskendező rendszeres) motorja, de a többi sem rossz. Átlagos a végállásai között három volánfordulatos kormány, jó átlagos a váltó, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros sablon futómű a viszonylag ballonos 175/65 R14-es Continental téli gumikkal egészen jól szűri az úthibákat, kanyarban semmi meglepőt nem hoz, higgadt használatra tökéletes. A kuplung még a gyári, igen, majd biztosan kell cserélni, de jó hír, hogy szinte filléres az alkatrész (a teljes szett listaáron 45 ezer Ft körüli, abból jön még a legtöbb helyen nem szerény kedvezmény).
Használható méretű az utastér, kikapcsolható az utaslégzsák és még téli gumi (Continental WinterContact TS800) is van rajta
Ellátmányát tekintve a Rio józan. Légzsákból mondjuk lehetne több, itt csak elülsők vannak, viszont az összes ablak elektromos (a sofőré lefelé automata, egy érintésre automatikusan végigfutó), a klíma szintén automata, a 2 DIN méretű gyári CD-rádiós fejegység MP3-olvasós, és van USB-csatalkozó is.
Közel 6 éves, természetesen nem hibátlan. A fényezett kilincsekről helyenként pattogzik a festék, az egyik küszöb horpadt. Viszont nincs ennél olcsóbb hasonló a piacon
Vezetés közben morfondíroztam, hogy milyen óraállást tudnék elhinni ebben az autóban, a kijelzőről olvasható 252 ezres felét, akár 125 ezer kilométer alattit gond nélkül. Ennél jobb reklám nem kellhet a Kiának. Ez az autó viszont valós, számlákkal igazolt múltjával, 252 ezer kilométerrel eladó. 1,299 millióért
hirdettük meg a Használtautón, nincs ennél olcsóbb hasonló korú dízel Rio.
Plusz ha tartós bérletes autó lenne, nem a hasznaltauto.hu kft. árusítaná.
Nyilvánvaló. Amit írtam nyílt végű lízing esetén igaz.
Tartósbérlet esetén ez lehetetlen. A cég nem lehet vásárló, az autókat pedig liciten értékesítik.
Kár ez a szerviz periódus mantra.
Közszférában működő több százas céges flottánál is a gyári előírásokat tartva (ha 30 ezer, akkor annyi), egyáltalán nem ritka a bőven 200 ezer fölött futott autó.
Kár ezért a hisztiért.
Az ilyen céges lízingelt autókat első körben a cég dolgozóinak szokták felajánlani, hiszen ők ismerik, látták, vezették, hátha kell nekik vagy valamelyik rokonnak, stb.
Úgy látszik, ezt a dolgozói kört annyira nem mozgatta meg az autó, hogy megvegyék.
Olyan szép cikket írtak erről az autóról, hogy biztosan hamar elkel. 🙂
Nem méltánytalanul persze.
Szia!
Tudok segíteni Neked kuplung ügyben.
Kérlek írd meg, mikori a kocsi, motorszám, meg hogy manuális váltós-e.
Köszi!
Tamás
Nekem is alkatrészáruházból lett volna, márkaszervíznek a közelébe sem megyek…
Ez sem márkaszervizből van, hanem alkatrészáruházból! Minden esetben érdemes azokban is megnézni az alkatrészeket!
Ami engem meglepett, hogy 45 ezer körül teljes kuplung szettet lehet kapni hozzá. Az én Opel Corsa C.(1.0 benzin) tipusú „válságautómhoz” erre az alkatrészre nemrég 80 ezer körüli árajánlatot kaptam (persze utángyártott alkatrész).
Igen, ennek a Riónak egészségesen 15 ezer kilométeres a szervizperiódusa. Sokunknak szimpatikusabb, mint a 30 ezres. Amit egyébként „akár 30 ezresként” írnak a gyártók, városi használatban például mindenképp gyakrabban ajánlott.
„165 000 kilométernél, azaz a 11. szervizlátogatáskor”
Tisztelt szerzö!
A fent idezett reszlet alapjän, akkor 15e km-kent volt olajcseren az auto? Ha igy van, akkor ez igy rendben van. Ami bosszant, hogy multkor elmereültem a mobile.de es hasonlo oldalakban, 5 eves korig neztem kombi dizel autokat, föleg nagyon nagy reszben cegesek (csodäk nincsenek). A km älläs nem erdekelt, de amit eszrevettem az egy kicsit zavart. Az egyik peldaul egy insignia volt, de lehetne mondeo, passat kombi, tipikus nemet ceges autok, ahol a 3 eves kocsiban 177e km volt. Ez meg rendben is van, de ott mär nem kaptam szikrät, hogy a szervizlätogatäsokat is felsorolta a kereskedö, ami alapjan jelen km futäsnäl 4, azaz negy alkalomrol beszelünk. Tehät a 30e km-s periodust se sikerült betartani. Es ez nem a kinälat alja volt. ertem en , hogy a tribologia fejlödött, de ennyit azert nem. Ez alapjän ez a Kia egy „tulszervizelt” peldäny, sok gond nem lehet a kesöbbiekben vele. Sok sikert az eladäshoz!
„165 000 kilométernél, azaz a 11. szervizlátogatáskor”
Tisztelt szerzö!
A fent idezett reszlet alapjän, akkor 15e km-kent volt olajcseren az auto? Ha igy van, akkor ez igy rendben van. Ami bosszant, hogy multkor elmereültem a mobile.de es hasonlo oldalakban, 5 eves korig neztem kombi dizel autokat, föleg nagyon nagy reszben cegesek (csodäk nincsenek). A km älläs nem erdekelt, de amit eszrevettem az egy kicsit zavart. Az egyik peldaul egy insignia volt, de lehetne mondeo, passat kombi, tipikus nemet ceges autok, ahol a 3 eves kocsiban 177e km volt. Ez meg rendben is van, de ott mär nem kaptam szikrät, hogy a szervizlätogatäsokat is felsorolta a kereskedö, ami alapjan jelen km futäsnäl 4, azaz negy alkalomrol beszelünk. Tehät a 30e km-s periodust se sikerült betartani. Es ez nem a kinälat alja volt. ertem en , hogy a tribologia fejlödött, de ennyit azert nem. Ez alapjän ez a Kia egy „tulszervizelt” peldäny, sok gond nem lehet a kesöbbiekben vele. Sok sikert az eladäshoz!
De miért a gyárinál kisebb gumik? Eredetileg 185/65 R14. A kisebb gördülőkör jól átvágja a vezetőt. Megy 40-nel, az óra meg mutat 50 felett.