Alaposan megviselte az idő ezt a 356 C-t
A Porsche legelső, eleinte még Ausztriában készülő modellje a 356 volt, amit sokan máig az egyik legszebb autónak, de legalábbis a legszebb Porschénak tartanak. A 911-es elődjének is tekinthető, hiszen túrakupé stílust kapott, melyben hátul helyezkedett el a boxermotor. 1948-tól 1965-ig készült a modell, melyet ez idő alatt természetesen többször is frissítettek, utoljára 1964-ben, ez lett a 365 C. Ekkor már a legelső 911-es is gyártásban volt, azonban akkora volt az igény a kifutó sportautó iránt, hogy kis ideig párhuzamosan gyártották utódjával. Nem is csoda, hiszen a 356 egy könnyű, agilis sportkocsi volt, míg a 911 akkori változata súlyosabb és nehezebben irányítható.
Ismét régi fényében csillog ez a példány, elöl a ritka, sárga ködlámpákkal
Egy ilyen 356 C-t újíttatott fel Claus Meirich, a ruhr-vidéki Porsche rajongó, aki 20 ezer euróért vásárolta meg a leharcolt állapotú járművet. Az 1964-ben gyártott darab három tulajdonost szolgált, akik közül az utolsó 1974-ben parkolta le műhelyébe, ahol több mint 40 évig autógumi-tornyok mögött rozsdásodott. Pár éve aztán eszébejutott a már 74 éves tulajnak, micsoda csoda is van az ő birtokában, felvette a kapcsolatot egy 911 klubbal, akik közvetítőként eladták az autót Meirichnek. Ő az eredeti vételáron felül további 125 ezer eurót költött a restaurálásra, így a teljes költség nagyjából 50 millió forintnyi összegnek felel meg.
Ahol csak lehetett, eredeti alkatrészeket és gyártási folyamatokat alkalmaztak
Az autó felfedezésekor jó hír volt, hogy sem az 1600 köbcentis, négyhengeres boxer motor, sem a négysebességes kézi váltó nem hiányzott, ám a rozsda számos alkatrészt tönkretett, a beltérben pedig egerek pusztítottak. A Ruhr-vidéken azonban szerencsére számos klasszikus Porschékkal foglalkozó műhely van, akik szakértelmének köszönhetően új életet nyert ez a 356 C. A teljes alváz el volt rozsdásodva, a karosszéria is alaposan elkopott, és a motor is túl sokáig nem volt beindítva ahhoz, hogy könnyen fel lehessen éleszteni. Cserélték az akkumulátort, az ajtók küszöbjeit, a teljes alvázat, a sárvédőket, a tengelybakokat és az ajtópaneleket, hegesztést viszont sehol sem alkalmaztak, hanem az 1964-es gyártási folyamathoz hűen mindent szegecseltek. A motort, a sebváltót és a belteret is megjavították, ráadásul ahol csak lehetett, eredeti pótalkatrészeket használtak.
A 356 C újítása a tárcsafék volt, melynek helyigénye miatt a felnik laposabbak, mint az elődmodelleken
A 356 C-t többek között az akkor innovatívnak számító tárcsafékek különböztetik meg az elődváltozatoktól, melyek szintén felújításra kerültek, csakúgy, mint a vörös bőrhuzat az üléseken. A kocsiban az eredeti Blaupunkt Frankfurt rádió szól, újrakalibrálták és -fényezték a műszerblokkot, a krómozott felületeket ismét csillogóvá tették, elöl pedig büszkén világítanak a ritkaságnak számító sárga Hella ködlámpák. A figyelemreméltó, aprólékos munkának köszönhetően a 75 lóerős sportautó képes az eredeti 175 km/h-s végsebesség elérésére, ám Meirich általában inkább csak 120-ig hajtja, 4500-nál pedig nem pörgeti feljebb a motort (a maximális fordulatszám 5200). Elmondása szerint 10 litert fogyaszt 100 km-n (csakis a magasabb oktánszámú benzint tankolja bele), de minden harmadik tankoláskor fél liter olajat is kell tölteni a motorba. Saját maga is meglepődött, milyen csodás vezetési élményt nyújt ez a fél évszázados sportautó, aminek bár sokba került a felújítása, az értékét valószínűleg tartani fogja: a hasonlóan jó állapotban lévő darabok 50 millió forint fölötti árakon cserélnek gazdát.
Ismét működnek a műszerek is
Gyönyörű lett. Nagyon furcsa lehet egy ilyen apróságban ülni egy mai 911-es után, de még a korabeli telivér olasz vagy angol GT-k után is durván más élmény lehetett 70 éve…