Valóban ennyire súlyos a Mobiliti töltőhálózatának áremelése?

Közel háromszoros áremelés a Mobiliti villámtöltőin: megéri egyáltalán a jövőben villanyautózni?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Komoly áremeléssel indítja a 2023-as évet a Mobiliti, amely leginkább a villámtöltésnél látszik: a nyers számok mellett arra is hoztunk példákat, hogy ez mennyiben befolyásolja majd a valóságban a villanyautózás árát.

A Mobiliti áremelése már látható az új ártáblázatukban, az egyes töltési opciók esetén 2,7 szeresére nőtt árak biztosan befolyásolni fogják a legtöbb villanyautós költségeit.

De nem minden töltési forma drágult közel háromszorosára, ráadásul ez csak egyetlen töltőhálózat árlistája, így szó sincs arról, hogy innentől a villanyautó lenne a legdrágább közlekedési forma.

A 22 kW-os AC töltők például 145-ről (a jövőben töltőhelyenként változó árazással) 170 és 375 forint közé várhatóak, a 25 kW-os DC töltők ára pedig 165 helyett 305 forintra emelkedik kilowattóránként. Ez tehát - a jelenlegi, más termékköröket érintő árváltozásokhoz képest - egyáltalán nem olyan borsos, az igazán drága változás a percalapú villámtöltésre vonatkozik. A 40 és 50 kW közötti villámtöltők percdíja ugyanis 120-ról 140-240 forintra emelkedik, a 70 kilowattnál "gyorsabb" ilyen oszlopokon pedig percenként 120 forint helyett egységesen 265 forintos percdíjjal kell számolni.

Igazán rosszul tehát csak akkor jártunk, ha a leggyorsabb, 100 kilowatt feletti töltésre van szükségünk, ekkor ugyanis percenként 150 forint helyett innentől percenként 415 forintot kell fizetni.

Tehát a világhálón terjengő félreértelmezésekkel ellentétben nem drágul háromszorosára az elektromos autók töltése, így nem válik még a benzinesnél is drágábbá a villanyautózás. Ha például otthon - nem napelemről és nem is "rezsicsökkentett" áron, hanem piaci áras áramról - tölti valaki az autót, akkor átlagos, 15 kilowattórás fogyasztásnál továbbra is csak 1050 Ft/100 km a végeredmény. Ez még mindig nagyjából másfél liternyi gázolajnak, illetve kevesebb mint 2 liternyi legolcsóbb benzinnek felel meg. Aki nem otthon tölt, hanem mondjuk egy 22 kilowattos Mobiliti töltőn, ami a két szélső érték közé, 250 forintra drágul, akkor 100 kilométerenként 3750 forintért, nagyjából 5 liter üzemanyag árából jön ki a matek, ezzel már valóban fel tudja venni a versenyt a belső égésű motoros autók egy része, de még mindig nem kimondottan drága. Arról nem is beszélve, hogy vannak ennél jelentősen olcsóbb nyilvános töltési lehetőségek, és még az ingyenes megoldások sem tűntek el teljesen.
Hirdetés
Aki már hosszabb utakra is használja az akár 350-400 kilométeres hatótávval rendelkező új villanyautóját, az sem kizárólag a villámtöltőkről él. Ezt a megoldást a legtöbben csak akkor használják, ha távolabbra mennek, mint az elektromos autójuk hatótávolsága: otthon, vagy a megszokott "olcsó töltőn" telített akkuval indulnak útnak. Így a rövidebb hatótávolságú, ám rendszeresen autópályán használt villanyautó is legfeljebb 15 százalékos arányban kapja a leggyorsabb elérhető töltési lehetőséget, ami közel sem biztos, hogy épp egy Mobilitis "ultratöltő" lesz. Legrosszabb, már konkrétan szürreális esetben tehát (a töltések 85 százalékát a legdrágább Mobilitis AC töltőről intézve, a maradékot pedig kizárólag a Mobiliti percenként 415 forintos ultratöltőjén, ráadásul az ígért minimális, 100 kilowattal számolva)

5365 forintból teszi meg a 100 kilométert, ami átlagáron 8,4 liter benzinnek vagy 7,5 liter gázolajnak felel meg, mint lehető legdrágább eshetőség.

Az átlagos villanyautós tankolási költség viszont - saját tapasztalatokon alapuló becsléseim szerint - ennek az utolsó összegnek továbbra is kevesebb, mint a fele lesz. Így bár tény, hogy a Mobiliti töltőhálózata jelentősen drágult, ám ez még nem jelenti, hogy hirtelen a dízel és a benzines autóknál is költségesebbé vált volna a villanyautók üzemeltetése.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Valóban ennyire súlyos a Mobiliti töltőhálózatának áremelése?

Vélemény, hozzászólás?