Két új szerzeménye között Craig Jackson
Szinte biztosra veszem, hogy az autószerelmesek hallottak már a Barrett-Jackson árverésekről. Na jó, ha mégsem, akkor lássunk egy kis gyorstalpalót!
A vállalatot 1971-ben Craig Jackson szülei, illetve Tom Barrett alapították. A hetvenes, nyolcvanas években igazi régivágású aukciókat rendeztek. Az igazi fordulat 1995-ben következett be, amikor Craig Jackson átvette az irányítást szüleitől. Craig a vaskalapos aukcióból egy szabályos show-t csinált. '95-től kezdve akár online is lehetett licitálni, sőt még a tévében is közvetítették a rendezvényt. Napjainkra az egyik piacvezető autókat árverező céggé vált a Barrett-Jackson, mely hatalmas kultusszal rendelkezik Amerikában. Igazán egyedi és különleges autócsodákat tesznek kalapács alá, az évente négyszer, szerte Amerikában megrendezett aukcióikon. idén januárban, Scottdales-ben több mint 140 millió dollár értékben keltek el a különböző járművek. Miközben a licitek pörögtek pár tízezer dollártól egészen több millióig, addig a Hemminngs egy igen érdekes interjút csinált az esemény atyjával, Craig Jacksonnal.
Mr. Jackson privát gyűjteményét a legkülönfélébb négykerekűek alkotják, melyeket használ is. Érdekes kérdés azonban, hogy mint tulajdonos, hogyan vélekedik arról, hogy számos üzletember csupán befektetési céllal vásárol oldtimereket. Saját példájából kiindulva, annyit válaszolt, hogy például ő két darab új Shelby GT500-at vásárolt. Mivel az egyik a 001-es sorozatszámú, tehát igen értékes, ezért azt ő is megőrzi érintetlenül az utókornak, viszont a másikat használja majd. Ugye, milyen kézenfekvő megoldás?!
A világ egyik legértékesebb privát gyűjteményeként tartják számon Mr. Jackson kollekcióját
Ez a fajta pozitivitás elég jól körvonalazza nekünk Mr. Jackson szemléletét. Kifejezetten bizakodóan vélekedik a jövővel kapcsolatban annak ellenére is, hogy egyre több, nyugat-európai ország belátható időn belül kitiltja a belső égésű járműveket. Azonban a vállalat vezetője nem látja ilyen drasztikusnak a dolgokat, hiszen, 1973-ban is volt olajválság, és pont annak következtében jelentek meg majd terjedtek el Amerikában a manapság is hatalmas népszerűségnek örvendő turbóval ellátott import sportautók. Így szinte biztos benne, hogy az elektromos éra is egészen új távlatokat fog nyitni az élményautózásban.
A legérdekesebb azonban mégis az aktuális trendek, melyek most vannak jelen a Barrett-Jackson aukciókon. Ki gondolta volna, hogy az emberek és az eladott autók életkora között tisztán látható összefüggések vannak? Az utóbbi öt évben a náluk vásárlók átlag életkora tíz évvel csökkent, csak úgy, mint az eladott autók életkora. Öt évvel ezelőtt a négykerekűek átlagosan '68-asak voltak, azonban mára ez az átlag 1978-ra mászott fel. Így könnyen elképzelhető, hogy az ilyen neves árveréseken is olyan 1980-85-ös autókkal találkozhatunk hamarosan, mint például a hazánkban a "zöldséges merci" gúnynéven futó W123-as Mercedes. Vajon mi lehet ennek az oka? - merülhet fel a kérdés. Azonban a válasz korántsem olyan bonyolult Craig szerint, mint azt mi gondolnánk. Legtöbbünknek az álomautója a gyerekkorából eredeztethető. Ezért olyan népszerűek mostanában a Ford Broncók például, hiszen a most vásárló gyűjtök és átalakítók is Broncoóban, vagy ahhoz hasonló SUV-ban nőttek fel. Ők voltak az első ilyen generáció, akik ma körülbelül 40-50 évesek. Ezáltal egyre több és több különleges terepjáró tűnik fel az árveréseken.
Az idei scottdales-i aukció egyik gyöngyszeme volt ez a Restomod Camaro
A következő generációnak (az ezredfordulósoknak), azonban egészen más elképzelései vannak a klasszikus autókkal kapcsolatban. Ők más típusok és fajták iránt érzik azt a zsigeri vágyat és áhítatot, ami végtére is összeköt minket autóbolondokat. Ezáltal a más iránti vágy által teremtettek egy teljesen új stílusirányzatot, amit restomodnak neveznek. A legutóbbi Barrett-Jackson aukción 700 darab ilyen, restomod klasszikust adtak el. Sőt Mr. Jackson szerint ez még csak a kezdet. Azonban az a döntés, hogy olyan tradicionális autós árveréseken is árulnak restomodokat, mint például a Barrett-Jackson is, hatalmas port kavart. Eddig az ilyen aukciókon javarészt szuper ritka, szinte kizárólag eredeti és korhű autókat lehetett kapni. Viszont a restomod egy teljesen más műfaj. Ugyan megtartják a klasszikus autó eredeti megjelenését javarészt, azonban a lemezek alatt egy merőben más technika dolgozik, ami teljesen új. Így az autó úgy néz ki, mintha egy 70-es évekbeli érintetlen klasszikus volna, de igazából új, például a legmodernebb Camaro motor röcög benne egy hétsebességes automata váltóval, modern futóművel és tárcsafékekkel. Tehát a végeredmény az lesz, hogy a hetvenes évekbeli autónk, mind a mai napig nem csak látványra, hanem vezetés közben is hatalmas élményt nyújt. Ennek tudatában, már nem is meglepő, hogy egyre kedveltebb ez a stílus, melyet nem csak olyan amerikai vasakon csinálnak, mint az a fent látható Camaro, hanem világszerte szinte minden old- és youngtimeren. A műfaj neves európai képviselői közé tartozik a Singer, illetve az Eagle. Akik előszeretettel nyúlnak hozzá régebbi 911-es Porschékhoz vagy éppen Jaguar E-Type-okhoz, hogy töménytelen mennyiségű kézi munkával igazán extravagáns és különleges mesterműveket építsenek.
A Singer és az Eagle több százezer dolláros autócsodái
Szerintem a fenti képek után mindannyian értjük, hogy miért nevezik sokan ezt a stílust egyfajta modern művészetnek. Hiszen tulajdonképpen két világot lehet összekapcsolni egy autóban, a múlt ámulatba ejtő formáit a jelen végletekig csiszolt technikáival. Az aukciók világában is egészen új szakértőkre van szükség, akik az eredetiség mellett egy-egy restomod autó művészeti értékét és kurrensségét is fel tudják mérni, továbbá azt, hogy milyen minőségű alkatrészekből szerelték össze őket, és hogy maga az összeszerelés mennyire volt igényes és részletekbe menő.
Végszónak pedig Craig Jackson és vállalata elve cseng talán a legszebben, miszerint a céljuk az, hogy minél több új, lelkes rajongót vonzzanak a hobbiba, hogy minél többen érdeklődjenek a legkülönfélébb négykerekűek után. Ha pedig a fesztivál keretében sikerült felfedni az autózás csodálatos világát, ( márpedig sikerült, hiszen minden aukciójuk 40%-ban új érdeklődőket vonz), akkor a létező legnagyobb gondot fordítják rá, hogy örömöd leld benne. Persze az autókat meg is kell fizetni, a mostani víruskrízis pedig egy újabb kérdést is elénk dobhat: vajon az oldtimerek jobb befektetések, mint a banki termékek?