Nem csak a sofőrön múlik, hogy megáll-e az autó egy akadály előtt, sanszosan mindannyiunknál jobban vezet Janika, ám használt téli gumival ő is ugyanannyival nagyobb fékutat kapott, mint mi a teszten
Immár harmadik éve készítjük
téligumi-tesztjeinket a nonstopgumi.hu csapatával karöltve. Idén a megfelelő hőmérséklet érdekében rendre éjszaka végzett mérések kielemzése után meghívtuk a média számos képviselőjét is a teszt helyszínét adó mogyoródi Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrumba, hogy nézzék meg, ismerjék meg tesztünket, az egyetlen hazai gumiteszt-sorozatot. Elhívtuk ifj. Tóth János hétszeres magyar ralibajnokot, azaz mindenki Janikáját is, hogy ne csak saját magunk beszéljünk az abroncsok fontosságáról, hanem legyen egy független szakértő is, olyan valaki, aki már nálunk is több garnitúrát elhasznált.
A hétszeres abszolút ralibajnok nemcsak azért jött örömmel, mert szerinte is nagyon fontos, feltétlenül ajánlott a téli gumik használata és a biztonságos közlekedés, hanem a kíváncsiság is hajtotta, hogy vajon milyen különbségek vannak az egyes téli gumik között. Neki és a meghívottaknak nem csak a tesztünkben is látható diagramokat, mérési eredményeket tudtuk megmutatni, hanem a teszthez is használt Ford Focusokon a legmarkánsabb különbségeket mutató abroncsokat is és azt, hogy miként viselkedik egy jó téli gumival, a tesztünk szerinti legjobb Goodyear UG9-cel és egy nyárival vagy akár használt téli gumival az autó. Szimultán méréssel tudtuk demonstrálni, hogy a jeges útfelületet mintázó nedves műgyantán már 40 km/órás tempóról is több mint egy autóhossznyi az új tesztgyőztes téli gumi előnye a használthoz mérten. És természetesen azt is, hogy a differencia még többszörös a nyári abroncshoz képest.
Ifj. Tóth János, Janika - hétszeres magyar ralibajnok. Alapvető fontosságúnak tartja a jó téli gumit, október óta olyannal autózik, jellemzően háromévente cseréli őket
„Nagyon érdekes volt végignézni a teszteredményeket, már maga a mechanizmus, ahogy kipróbálják az abroncsokat, is megér egy misét” – mondta ifjabb Tóth János. –
„A Tanpálya számomra nem jelentett újdonságot, jó néhányszor jártam már itt, s javaslom is mindenkinek. Egyrészt azért, mert itt vannak a legtapasztaltabb instruktorok az országban – jó néhány ismerős arcot láttam –, és mert a pálya felszereltsége is jó. Javaslom a friss jogsisoknak, és azoknak, akik keveset mentek téli viszonyok között, vagy úgy általában nagyon keveset vezetnek. Ugyanis télen, amikor megváltoznak a látási és felületi viszonyok, nem árt egy kis rutint magukba szívni, hogy tudják, milyen nehézségek jöhetnek szembe. A téma örökzöld, de nem lehet róla eleget beszélni, mert ma is sokan gondolják: nem rakatom fel a téli gumit, hiszen úgyis keveset megyek. De van az a helyzet, amikor el kell indulni, és téli gumi nélkül bizony ez nagyon veszélyes” – tette hozzá ifjabb Tóth.
Janika elárulta továbbá, hogy ő már október óta téli abronccsal jár, nem kockáztatja azt, hogy esetleg egy hajnalon vagy késő este nyári gumival fusson talaj menti fagyba. Kérdeztük arról is, hogy jellemzően hány szezont megy el egy-egy téli garnitúrával: háromnál jellemzően nem többet. Igaza van, a téli abroncsok ugyanis már a negyedik, ötödik szezonra sokat veszíthetnek gyári képességeikből. Tesztünk szerint is jobb volt a használtnál a legtöbb abroncs, a használt téli gumi egyedül a négyévszakos abroncsokat, a kínai Imperial Snowdragont és természetesen a nem az évszaknak megfelelő nyárit tudta megelőzni. Utóbbival egyértelműen nem javallott a téli közlekedés, de az természetesen leginkább jó abroncsokkal ajánlott, azokon fog múlni, hogy célba tudunk-e is jutni hóban, fagyban is, azokon fog múlni, hogy meg tudunk-e állni, akár csak egy esős napon, a városi forgalomban.
Téged is emlékeztetlek arra, hogy ebben az átmeneti időszakban a téli abroncs nem azért kell, mert napközben nagy a kockázat, hanem a reggeli és esti időszakokban. Olyankor bizony már 0 fok közelébe is lekúszik a hőmérséklet, nem ritkán fut bele az ember szitálásba és bizony adódhat úgy, hogy el kell indulni autóval és akár hó is eshet.
Ha valaki garantáltan csak száraz időben autózik, és garantáltan csak napközben, akkor valóban hiszti a téli gumi. De ehhez az kell, hogy ha a kockázatos időszakokban kellene autóba ülni, akkor emberünk ezt garantáltan ne tegye meg, illetve ha kockázatossá válik számára nyári abroncson a közlekedés, akkor azonnal álljon meg és hagyja ott az autóját.
Ugye, hogy nem életszerű ez a helyzet?
Lehet, hogy nem itt olvastam, de volt hasonló cikk ezen a nyáron is.
De ha február végén vagy márciusban megint leesik 2 méter hó, akkor remélem otthon marad az autód a nyári gumijaival.
Azzal miért nem foglalkozik senki,hogy pl. októberben feltett téli gumival 15fokos „melegben” mennyivel hosszabb a féktáv? kenődik mint a sz@r… Azaz veszélyezteti a forgalomban lévő többi autóst! Viszont ha valaki 2-3 fokban nyári gumival közlekedik nahh az már egy tömeggyilkos… Én is használok téli gumit de akkor amikor már indokolt nem 15 fokban! 1hete raktam át a lemezfelniket téligumival a kocsira de még most sem volt rá nagyon szügség. max 3 hónap mulva repül is vissza a nyári,mert sokkal jobb ha nincs hó!
„Janika szerint is fontos a téli gumi”
Fasza lett volna , ha azt mondja: ááá, csak 100-as benzin legyen meg 300 lóerő:)
Most őszintén, ki szerint nem fontos?
Valóban vicces ez a hisztéria a 4 évnél idősebb téli gumival. Nem sok alapja van.
Talán azt gondolják, hogy mindenki határon autózik?
Az Auto Bild tesztjén ismét leírták, hogy száraz és vizes úton egyértelműen jobb a minőségi nyári gumi a legjobb télinél is. Sajnos a hőfokot nem emelték ki, de valószínűsítem, hogy kb. 0 fok felett ez a helyzet, mert nem lenne logikus +10 fokban hasonlítani.
Így egész korrekt, bár a 15 évet elég erősnek érzem 😀
…megfelelő tárolás mellett, ez sajnos kimaradt az idézetből pedig úgy lenne igaz. Csak pár apróság az egész, de ritkán látni normális tárolást, még a gumis műhelyekben se sikerül mindig.
Nem kell lecserélned. De ugye nem sokkal vezetsz jobban nála? Legalább ennyit ismerj el.
:-DDD
Megtarthatja. Nem használhatja…megtarthatja. Eldobni tehát nem kell.
:-DDD
Dipéomatikus válasz.
menőmanó? Ő se tud vezetni mi?