Kereken 10 éves modell a 2012-ben érkezett Prius Plug-in Hybrid, ez a konkrét példány pedig olyannyira, hogy 2012 decemberéből való
Drága volt újonnan, drága ma is a Prius Plug-in Hybrid, amit 10 évvel ezelőtt teszteltem ugyan, ám az a cikk sajnos szerkesztőségi rendszer frissítésének áldozataként lett az enyészeté, így csak a
korabeli videóból tudtam visszanézni tapasztalataimat, meg persze a halovány emlékeimből. Szerettem az autót, mint minden hibridet, de emlékszem, hogy hiába töltögettem minden egyes adandó alkalommal, a téli hidegben így is hozott egy 5,5 liter körüli átlagfogyasztást, hiszen hiába elektromos benne a légkondi, a fűtéshez azért rendszeresen beindította benzinmotorját, továbbá emissziómentes hatótávja 10 évvel ezelőtt is annyira volt elegendő, hogy megkapja a zöld rendszámot, azaz gyári érték szerint 25 kilométerre, a gyakorlatban a nagyon megrögzötten elektromosan autózni kívánóknak uszkve 20 kilométeres hatótávot adott.
Alapból 15 colos (195/65 R15 abroncsos), aerodinamikus dísztárcsás alufelniket kapott, de kiegészítőként a holland kínálatban a képen látható könnyűfém kerekekkel is elérhető volt
Hajtása pontosan egyezik a többi Prius 3-aséval, az 1,8-as, Atkinson ciklusú, 99 lóerős benzinmotor a villanymotoros kiegészítéssel 136 lóerős rendszerteljesítményt ad, az e-CVT osztóműves rendszer pedig nyilván többet, 20-25 kilométeren keresztül képes a benzinmotor hanyagolására, hiszen az akkumulátor itt a normál Prius kapacitásának mintegy négyszeresét adja, 4,4 kWh kapacitású. A már külső töltést is fogadó, már nem Ni-MH, hanem lítium-ion telepnek a nagyobb kapacitáson túl van még egy előnye, ami főként ma, az autó 10 éves korában jelent értékét. Ez pedig nem más, mint a tartósság. Na nem mintha a többi Prius, illetve általában a Toyota hibridjei esetén komoly fejfájást okozna az akkumulátor, hiszen 10 éves korig hosszabbítható rá a garancia, azonban utána már elő tud fordulni hiba. A hazai javítóipar, pontosabban a priusosok Bélája erre is viszonylag olcsó megoldást (modulonkénti cserét) ajánl, ami bőven vállalható a rendszer többi elemének elnyűhetetlenségéért cserébe.
Elöl-hátul vaskos díszcsík azonosítja a Plug-in Hybridet, meg persze a jobb hátsó sárvédőn található töltőcsatlakozó és az első sárvédők Plug-in Hybrid emblémája
Ha a Prius modellek közül is a legtartósabbat keressük, akkor a Plug-in Hybrid a nyerő tehát. Viszont meg is kérik ennek az árát! Újkorában a Plug-in felára 3 millió forint körüli volt a „sima” Priushoz mérten. Nálunk nem is lett nagy sláger, Európa nyugatabbi felében, például Hollandiában igen, hiszen ott szerényebb adót kapott, az állami ösztönzővel pedig már kiadta a matek, hogy ezt vásárolják, a fizetőképesebb vevők körében pedig eleve népszerű volt a Prius. Szerencsére vettek a Plug-in Hybridből is bőven, a hazai használtautó-vásárlók pedig most ennek köszönhetően tudnak egyáltalán hozzájutni, hiszen itthon alig fogyott belőle.
A Plug-in Hybrid eleve a Prius 3 faceliftje után érkezett, így már javított minőségű belteret kapott. A kormánykerék jobb alsó küllőjén találhatók a távolságtartós tempomat gombjai, a felső multifunkciós gombok funkciói érintésre a műszerfali kijelzőn is megjelennek. Head-up display alapból járt!
2,7 méteres tengelytájának köszönhetően a nem egész 4,5 méter hosszú Prius 3 is elég tágas, még ha hátsó lábtérből elődje, a Prius 2 még hajszálnyit nagyobbat is ad
Itt már az összes elektromos ablak egy érintésre végigfutó volt, a navigáció az online kapcsolat nélküli rendszerek körében a jobbak közül való, a kijelző elektromos felhajtásával tehetünk be CD-t, a középkonzol alagútja alá tároló is került, ott találhatók a kétállású ülésfűtés-kapcsolók is
Most egy ismerős által Hollandiában megkaparintott példányt vezettem közel 200 kilométeren keresztül, és elmondhatom, használtan még nagyobbat domborít a Prius Plug-in Hybrid, mint újkorában. Felára ma is van, de ma már nem csak abszolút értékben, hanem százalékosan is szerényebb, mint újkorában volt. Így is elmondható, hogy 5 millió forint alatt nem is érdemes ezzel a modellel szemezni, de annyiért tényleg csak a nagyon sokat futottak kaphatók meg, szóval jobban tesszük, ha 6 millió forintos belépővel számolunk. Ha nem a vételárral, de még ha az egyik leginkább elnyűhetetlen modellről van szó, a 3-4-5 százezer kilométeres futásokkal előbb-utóbb a szervizeléssel fogjuk rákölteni az árkülönbözetet, ilyen futással ugyanis a hengerfej-problémák még egy Prius esetén is fel tudnak merülni.
Nem kér sok törődést a Prius, de természetesen fontos, hogy azt azért kapja meg. Ilyen a 15 ezer kilométerenkénti olajcsere, a gyári előírás a 0W-20-as kenőanyag, de az 5W30 még nem öli meg a motort
Ez a kereken 10 éves, tehát 2012-es példány a 208 ezer kilométeres futásával a kevesebbet használtak közül való, gondoljunk bele, alig több, mint évi 20 ezer kilométer ment bele, ennyit simán kalkulálhatott az a szerencsés tulaj, aki 10 évvel ezelőtt az akkori autóipar kvázi csúcsmodelljébe ülhetett bele. 10 év távlatából nem csak az az elismerésre méltó, hogy mi minden került bele, hanem az is, hogy ezek ma is mind hibátlanul működnek. Most nem is azt domborítanám, hogy mind a négy ablak egy érintésre végigfutó, hogy hibátlanul szuperál a kulcs nélküli nyitás-indítás és a kormányállástól függő segédvonalakat rajzoló tolatókamera, hanem inkább a távolságtartós tempomatot, a "nagynavis" érintőképernyő 10 évesen is működő nyitórendszerét, ami szükséges ahhoz, hogy a kijelző mögött táplálhassuk CD-vel az audiorendszert, de még inkább azt, hogy 208 ezer kilométerrel és nem friss cserével is felső nívón lévő a motorolaj. Ehhez nyilván nem csak a motorkonstrukció, hanem az is hozzájárult, hogy ennél az autónál is szépen tartották a periódusokat, amikor kellett, akkor cserélték az olajat, ha már utántöltögetni nem kellett. De fontos még megemlíteni a halogénnél jóval erősebb fényt adó, az eddigi 10 év tapasztalata alapján örök életű LED fényszórót is, amit számos autó ma is megirigyelhetne.
Bár a kormánykerék kopott, ezen nem szabad fennakadni, sofőrfüggő, hogy mennyi idő alatt lesz ilyen
Ez a bőrbelsős autó kopott, de könnyen felújítható kormánykereke ellenére szép állapotú, igaz én is jobban szeretem a sima plüssverziót, de tény, hogy ez takaríthatóbb. Ahogyan még a Prius 4 esetén, a Prius 3-nál is műanyagkormányos volt az alapkivitel ahhoz még kihangosító sem járt, de a multifunkciós gombok, amelyek jelentése érintésre a vetített digitális kijelzőn is megjelenik, mindenképp járt, csupán a kihangosító és távolságtartós tempomat gombjai voltak felszereltségfüggőek. Ebben az autóban az amúgy napelemes, a ventilátor hajtására is képes napfénytető kivételével minden volt, ha jól emlékszem, az nem is volt elérhető a plug-in hybridhez. A nagyobb akkumulátor ugyanis eleve növelte kicsikét a saját tömeget, illetve a csomagtér padlórekeszéből is elvett, épp csak a töltőkábeleknek jutott hely, azok viszont beférnek a hátsó „pincébe”, amúgy pedig nem kisebb a csomagtér, mint a többi Prius 3-ban.
Padlórekeszével csorbult ugyan a csomagtér a nem tölthető verziókhoz mérten, de így is elég nagy, 443 literes, támladöntéssel sík padlóval bővíthető
Bár a legtöbb használttesztnél röviden próbáljuk csak ki az autókat, ezzel a Priusszal közel 200 kilométert mentem, 4,3 l/100 km fogyasztással, kellemesen, az utasteret fűtve, a távolságtartós tempomatot is gyakorta használva. Szépen tette a dolgát benne minden, az amúgy frissen vásárolt autó múltjáról pedig annyi infó állt rendelkezésre, hogy „a kötelezőket megkapta”. Amennyire hibátlan állapotúnak tűnt, szinte borítékolható, hogy a jövőben is meglesz azokkal. Még jó, hiszen abszolút értékben ma sem olcsó egy ilyen, kvázi szerény futású Plug-in Prius, még akkor sem, ha a modell első modellévéből, 2012-ből való. Ehhez hasonlót 6 millió forint alatt aligha találunk a még mindig emelkedő használtautó-árak alapján.
Balra az utolsó nullázás (sanszosan 12V akkucsere) óta megtett elektromos kilométerek, jobbra a hibrid utak hossza. Ezt az autót bizony nem sokat töltögették, ami szinte érthető is azok után, hogy hibridként használva is kiváló
Balra az általam vezetett közel 200 kilométer 4,3 literes átlaga, jobbra a vásárlás utáni bő 2600 kilométer 5,5 literese és a töltés utáni 21,7 kilométeres, mai is tudott elektromos hatótáv
A Prius Plug-in Hybrid egyetlen komoly "hibája" talán az, hogy túl jó hibrid töltögetés nélkül is. Városi üzemben akkor is zömében elektromosan haladhatunk, ha előtte nem dugtuk be a konnektorba, vagy egy töltőoszlopba. Akárhonnan is töltjük, 1 fázison, 12 amper felvételére képes, így legfeljebb 2,5 óra a töltési ideje. Töltőcsatlakozója még Type1-es, ami nem képes a kábel reteszelésére. Ha valaki sűrűn tölti, tényleg benzinpárán elvegetálhat, ha viszont valaki "csak" a zöld rendszámért és a tartósabb akkumulátorért választja, az is 5,5 liter körüli átlaggal számolhat, első magyar tulajdonosánál a vásárlás óta, sok-sok és nem is lassú autópályázással megtett több mint 2600 kilométerét az említett fogyasztással, na meg persze hibamentesen teljesítette, de ez aligha meglepetés.
Ma is nagyon jól használható, kiváló utazóautó, rövid távra pedig elektromosan is használható a Prius Plug-in Hybrid. Nálunk még mindig zöld rendszámra, így a legtöbb városban ingyenes parkolásra jogosult
„Nem kér sok törődést a Prius, de természetesen fontos, hogy azt azért kapja meg. Ilyen a legfeljebb 20 ezer kilométerenkénti olajcsere, a gyári előírás az 5W-30-as kenőanyag!”
Elég szomorú, hogy még felkiáltójel is került a mondat végére, mivel a kocsi előírt olajcsere periódusa 15 000 km, a gyári előírás pedig a 0W-20-as motorolaj. Talán nem a képen látható Ford specialistára kellett volna bízni a karbantartást, hanem olyanra, aki el tudja olvasni a gépkönyvben szereplő előírásokat.
Jogos, jobb a 0W30, de az 5W30 még nem tragikusan rossz választás.
Nem 0W-30, hanem 0W-20.
Csak el kell olvasni a gépkönyvet :
„Az Ön Toyota gépjárművébe a
gyártás során SAE 0W-20 olajat
töltöttek. Ez a legjobb választás,
mivel kedvező fogyasztási adatokkal
rendelkezik, és hideg időben
is könnyű indítást biztosít.
SAE 0W-20 helyett használhat
SAE 5W-30-at is. A következő
olajcsere alkalmával azonban le
kell cserélnie SAE 0W-20-ra.”
Köszönöm az észrevételt, javítottam.
Pont ezért akartam írni, én is. Ez nem nevezhető gondos karbantartásnak. Hol a márkaszervíz a Ford helyett.
Nem a márkaszerviz hiánya a probléma, hanem hogy ezek szerint a legalapvetőbb karbantartási utasításokkal sincsenek tisztában. Miért raktak bele 5W-30-at? Az volt elöl a polcon?
Az olajjal kapcsolatban két megjegyzés:
Ausztriában márkaszervize válogatja, volt olyan Toyota hely, ahol rácsodálkoztak, hogy kifejezetten 0W-20-at kértem („azt ugye tudja, hogy 25 €-val drágább lesz” – válaszom „azt ugye tudja, hogy ez a gyári előírás”) 🙂
/többet ide nem mentem, a másik szerviznél azt mondták, hogy természetesen és, hogy japán import olaj/
Indításnál amíg lehet, elektromos hajtással megy, a benzinmotor állandó, 1500-as fordulaton melegszik, viszonylag állandó, de nem nagy terheléssel. Ennek egyik hozadéka a tartósság a másik, hogy 15 ezer km után is világosbarnás a motorolaj.
OBD2-n szoktam nézni a motor hőmérsékletét, városban télen kb. 10 perc alatt le tud hűlni 50 fok alá, és akkor ráindítja a benzinmotort. Gondolom ez ugyanígy van a plug-in-nél is.