Vajon miként vezessünk, miként világítsunk ködben?
Egyre veszélyesebbek az útjaink, a ködöt fagy váltja hamarosan
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Karácsony és újév környékén sokan hosszabb utakat tesznek meg, bár idén hó nem nehezíti a közlekedést, így is bőséggel van mire figyelni.
Napok óta terjeng a Facebookon, hogy miként kellene, illetve nem kellene használni a ködfényszórót, illetve a ködzárófényt. A téma releváns, hiszen fehér helyett legfeljebb ködös, fátyolos karácsonyunk volt, a köd pedig most még egy-két napig meghatározó marad. Tegnap este figyelmeztetést is kiadott az Országos Meteorológiai Szolgálat, e szerint továbbra is sokfelé lehet ködre, korlátozott látótávolságra számítani. Napközben kissé kitisztul az idő, de napnyugta után ismét romlanak a látási viszonyok - tették hozzá. Az előrejelzés szerint hosszabb-rövidebb napos időszakokra leginkább a Dunántúl délnyugati, nyugati csücskében lehet számítani. A borult, ködös területeken szitálás is bármikor előfordulhat. A legalacsonyabb hőmérséklet általában mínusz 2 és plusz 3 Celsius-fok között várható. A legmagasabb hőmérséklet a borult tájakon plusz 3-6, míg a napos részeken 7-10 fok között valószínű. Szilveszterhez közeledve (a jelenlegi előrejelzés szerint) csökkenni fog a hőmérséklet (egyben tisztul az idő), akár nap közben is fagypont alá kúszhat a hőmérő higanyszála, ami miatt majd az utak jegesedésére kell számítani.
Miként világítsunk ködben? Most azonban még enyhébb a hőmérséklet, sokfelé ködös az idő, ezért most leginkább a ködfényszóró helyes használatát, meg persze a ködben vezetés fortélyait aktuális tisztázni. Utóbbiról már írtunk, reméljük, hogy sokan megfogadták, de a fényszóró-használat szabályairól most mindenképp részletesebben is szólnunk kell. A közösség ereje hatalmas, futótűzként terjedt a napokban, hogy ha utolérnek bennünket, akkor kapcsoljuk le a ködzárófényt. Nos, ezt tessék elfelejteni! Ha zavarná a mögöttünk jövőt, akkor nem is kell használni. A ködfényszóró, illetve a ködzárófény használatáról a KRESZ 44. § 4. pontja ír. "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják." Ez persze sokak számára nem elég konkrét. A 6/1990-es KÖHÉM rendelet azonban részletesebben kitér a használatára:
- Az első ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhők esetén javítsa az úttest megvilágítását.
- A hátsó ködfényszóró lámpa arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét.
Így már világos kell legyen, a ködfényszóró köd, hóesés, felhőszakadás, vagy porfelhő képződése esetén, a hátsó ködlámpa, azaz a ködzárófény pedig kizárólag köd esetén használható! Sokan társítják a távolsági fényszóró esetén ismert (fényjelzés kivételével csak lakott területen kívül használható) szabályt a ködfényszóróhoz is, ám az (indokolt esetben) lakott területen belül is használható. Enyhe ködben azonban nem, oda elegendő a KRESZ már említett 44. § 1. pontját megfogadni: "A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani." A tompított fényszórót tessék tehát használni, és enyhe ködben nem a szúrófényeket kell felnyomni és az előírtnál magasabb tempóval hasítani, hanem inkább arra figyelni az alapvető világítás mellett, hogy tempónkat "az útviszonyoknak és a látási körülményeknek" megfelelően válasszuk meg, és persze hagyjunk a megszokottnál nagyobb követési távolságot (így a kevéssé indokolatlan ködzáró sem fog annyira zavarni). A tempó visszafogásával is érdemes persze ésszel bánni, országúton lehetőleg ne késztessünk senkit se veszélyes előzésre, a másik oldalon viszont tudjuk is elfogadni azt, ha két falu között épp csak 70-80 km/órával mehetünk valaki mögött. Legyünk türelemmel.
Autópályán sokkal szerényebb az autósok egymásra utaltsága, nyugodtan lehet ott is a megengedett 130 km/óránál lassabban (szigorúan jobbra tartással, tehát leginkább a külső sávban) menni, kevésbé fog kifolyni a szemünk, és minden bizonnyal jobban növeljük a menetbiztonságot, mint a ködfényszóróval. Kevésbé fogunk elfáradni, nem mellesleg az autó is kevesebbet fogyaszt, menet közben pedig lehet nyugodtan zenét hallgatni, beszélgetni a családdal.
Ér-e bármit a ködfényszóró? Sokaktól hallottam már, hogy nem is ér semmit a ködfényszóró, míg mások esküsznek rá, hiszen megvilágítja az út szélét is. A kérdés nyilván vitaindító és megosztó. Szerintem mindkét tábor véleményében van igazság. A ködfényszóró alulra világító, erős fény. Nem nyújtja a tompított fénycsóváját, enyhébb ködben (amikor használata nem is indokolt) valóban nem ér szinte semmit sem. Igaz az is, hogy szélesebb, de sokkalta rövidebb tartományban világít, mint a tompított, ezért valóban jobban látható vele az útpadka. Aki viszont már vezetett nagyon sűrű ködben, amikor bizony nem csupán fényszórót kapcsolunk, hanem a tempót is nagyon jelentősen visszafogjuk, akkor bizony érezhető a hatása. Egy kicsikét mi is jobban látunk vele, egy kicsikét minket is jobban látnak. Ritkán indokolt a használata, de akkor jól jön, akárcsak a ködzárófény.
„Azért a telefonnal a kezükben oldaltávolságot tartani képtelen vagy a nagy sebesség miatt kanyart kiegyenesítő autósok sem veszélytelenek.”
Pont erre céloztam az utolsó megjegyzésemben, hogy ezt ne keverjük ide.
Nem egy kategória.
A hátsó felesleges ködlámpázás csak szimplán bunkóság, vagy pancserség. Az említett másik két dolog egészen más.
Azért a telefonnal a kezükben oldaltávolságot tartani képtelen vagy a nagy sebesség miatt kanyart kiegyenesítő autósok sem veszélytelenek. Én sem szeretem az indokolatlanul ködlámpázókat, én kb. évente egyszer kapcsolom be. Viszont azt nem igazán értem milyen veszélyt hordoz magában egy égve felejtett első vagy hátsó ködlámpa. Az első teljesen ártalmatlan mert lefelé világít, a hátsó az lehet zavaró, de azért veszélyesnek nem mondanám. Érdekes, hogy a ködlámpa miatt levillognak, viszont a gyengén világító vagy félig kiégett első-hátsó lámpák és a rosszul beállított, vakító Xenon jóval kevésbé téma.
„…pedig van akkor tulokság az értelmetlen ködzárófény, mint a kézből telefonálás vagy a gyorshajtás.”
A telefonáláshoz és a gyorshajtáshoz semmi közöd, hiszen nem zavarhat (így miért lenne „tulokság”), ellentétben a felesleges és így sötétben meglehetősen zavaró hátsó ködlámpával.
Arról ne kezdjünk vitát, hogy balesetveszélyes, meg hasonlók, mert nem ez a téma, főleg, hogy ez csak részben igaz.
Köszönöm a trollkodást. Erre számítottam.
A 140 körüli tempó biztonságos volt, adott pillanatban, amikor a BMW érkezett. A sebességet csak azért írtam, hogy egyértelmű legyen nem haladtam lassan, nem akadályoztam senkit.
Természetesen ahol sűrűbb volt a köd, ott csökkentettem a tempót. Egyébként ne döntsd már el helyettem egy komment alapján, mi a biztonságos sebesség, hiszen én ültem a volán mögött. Hozzáteszem, hogy egy 100-120-as tempó semmivel sem lett volna biztonságosabb, mert a belső sávban való haladáshoz túl lassú lett volna, a külsőben pedig kerülgetnem kellett volna a teherautókat. A folyamatos sávváltogatás nem hiszem hogy ködben fokozná az autózás biztonságát. Le is írtam, ritkább és sűrűbb ködös részek váltották egymást, nyilván nem fogok 100-zal menni végig, ha voltak tisztább szakaszok is és a ködlámpát sem kapcsolgatom percenként. Volt egyébként olyan szakasz ahol lekapcsoltam mert nem láttam szükségét. A ködzárófény éppen azért hasznos, ha hirtelen belefutsz egy sűrűbb ködfelhőbe, akkor is látható maradsz megfelelő távolságról is.
Összességében továbbra sem értem, miért baj, ha valaki ködös időben (és valóban az volt) kivilágítja magát. Esőben vagy városban nem OK, de a ködös pályán szerintem akár életet is menthet.
Mindenesetre köszönöm az építő hozzászólást…
Pár napja ködös autópályán szinte mindenkinek világított a ködzárófénye és nem zavart . Máskor esős időben és sötétben a sima hátsó világítás is vakított.
„Ütnélek, mert a jó szót nem érted”
(Fanka Deli)
Egy „remek” példaképet választottál. Gratulálok. Tőled ezt vártam:)
A VÉDA erre is adhatna választ. Nem fog tudomásom szerint, pedig van akkor tulokság az értelmetlen ködzárófény, mint a kézből telefonálás vagy a gyorshajtás. Még ha nem is olyan baleseti ok, mint az utóbbi.
Egyetértek Kowalski hozzászólóval ,hogy a túlzott használat a jellemző.
A rend őreinek a sebesség ellenőrzése mellett a világító berendezések működőképességét és használatát/nem használatát jobban kellene figyelni de ugye azért nem lehet olyan egyszerűen bírságolni mint a gyorshajtásért ezért eziránt sajna nagy a közömbösség.Több odafigyelés és egymás iránt érzett tisztelet kellene az utakra is!
Magyarországon a ködlámpák túlzott használata jellemző, ezért inkább azt kellene a cikkben hangsúlyni hogy városban kivilágított úton alapból nem ködlámpázunk. A piros lámpánál állva ne várjuk már el hogy mögöttünk nagyobb követési távolságra álljanak meg. Zárófény. A nevében is benne van mire való. A kommentekben elég jól leírták hogyan kell(ene) használni.
K. régen mondom ezt én is. De nézz le itt a kommentek közt és megérted miért van annyi barom, mint amennyit az úton látunk szemet kiverő ködzárófénnyel.
„Ütnélek, mert a jó szót nem érted”
(Fanka Deli)
[i]„…140-145 körüli tempóval mentem, közepes-sűrű köd, időnként tényleg sűrű ködfoltokkal tarkítva.” [/i]
Bízom benne, hogy nem mondasz igazat, mert ha valóban ennyivel mentél valóban ilyen látási viszonyok közt, akkor te egy igazi idióta vagy.
[i]„Felcsaptam a ködzárófényt, mint ahogy az autósok 90%-a, szerintem teljesen indokoltan. Ehhez képest jön egy barom BMW-s mögöttem 160 körüli tempóval és messziről majd közelről folyamatosan villogtat a Xenonnal.” [/i]
Megtaláltad a párodat, ő legalább akkora marha volt, mint te.
[i]„Nem igazán értem azóta sem, miért zavar valakit ha vaskos ködben a pályán felrakom a ködzárófényt.”[/i]
Én meg azt nem értem, hogy ahol kell a ködzárófény, ott miért mész 140-nel?
remélem hazudtál, ha nem akkor téged azonnal börtönbe kellene zárni. A BMW-s haveroddal együtt. Közúti veszélyeztetésért.
a dolog végtelenül egyszerű: ha te látod a tükörből a mögötted lévőt, valamelyest fel is tudod mérni a távolságát, ha nem csupán 2 fénypont, hanem tényleg közel van, akkor nyugodj meg Ő is lát téged, akkor is ha nem vakítod el, no ilyenkor kell lekapcsolni. Mindez alapvetően normál közúti közlekedésre értendő. Az autópályán külsőben 80-nal poroszkáló égetheti, mert mellette gyorsan elhaladok, bár a kamionosok lehet felszólalnának ezellen.
Viszont a városi ködlámpázásra nincs mentség, azt szerintem büntetni kellene.
Sorry, de tessék tovább olvasni, ott a következő mondat: enyhe ködben nem szükséges a ködlámpa/ködzáró. Tegnap kb 430 km-t autóztam remek ködben. Ahol volt köd, ott egy autót utolérve sem volt zavaró a ködzáró, ahol nem, ott nyilván le kell kapcsolni, én is lekapcsoltam. Igen, sokan rosszul mérik fel, hogy hol szükséges a ködzáró, de szerintem nem az utolérés, hanem a köd alapján kell kapcsolni.
„A közösség ereje hatalmas, futótűzként terjedt a napokban, hogy ha utolérnek bennünket, akkor kapcsoljuk le a ködzárófényt. Nos, ezt tessék elfelejteni!”
Micsoda orbitális baromság ez!
Remélem a cikkíró is követ majd egyszer egy jogosítványt boltban vett delikvenst esőben… Mert általában 3 állatfajta használ ködlámpát már akkor ha a TV-ben bemondják hogy köd lesz a jövő héten:
1) aki nem érzi magát biztonságban kicsit sem, és ha netán esik az eső akkor Ő már csak 60-nal megy ködlámpával, mert az úgy biztonságos. Na az ilyen szépen fogon egy taxit vagy üljön buszra!
2) tűkön ül szinte mindig, hogy végre használhassa az autója egyetlen beépített extráját…
3) fogalma sincs hogy az autóban mire valók a kapcsolók, és mikor mit kellene fel illetve lekapcsolni.
A hátsó ködlámpa csak és kizárólag arra való, hogy messziről lássanak a többi közlekedők, ezt ugyanúgy le kell kapcsolni, mint a reflektort. Én mindig levillogom az olyan gyökereket, akik a kivilágított városi bevezetőn is ködlámpáznak, leszarom ha én leszek a köcsög.
Épp a napokban jöttem haza este az M5-ön. 140-145 körüli tempóval mentem, közepes-sűrű köd, időnként tényleg sűrű ködfoltokkal tarkítva. Tényleg csak közelről lehetett észrevenni a ködlámpa nélkül vagy gyenge hátsó világítással közlekedőket, nagyon nehéz volt megbecsülni az ilyen autók távolságát. Felcsaptam a ködzárófényt, mint ahogy az autósok 90%-a, szerintem teljesen indokoltan. Ehhez képest jön egy barom BMW-s mögöttem 160 körüli tempóval és messziről majd közelről folyamatosan villogtat a Xenonnal. Nem értettem, nem mentem lassan, ahogy lehetett lehúzódtam és elengedtem. Rávillantottam, mert nem értettem a viselkedését. Erre föl előttem ki-be kapcsolgatja a ködzárófényt, gondolom az zavarta. Nem igazán értem azóta sem, miért zavar valakit ha vaskos ködben a pályán felrakom a ködzárófényt. Egyébként sem értem ezeket az önjelölt oktatókat, haladok rendes tempóval, KRESZ szerint kivilágítva, el is engedem, mi a fenének villog???
Az előző autómon nem volt ködlámpa, nem is éreztem a hiányát, mert ha köd volt lassabban mentem és kész..
A mostani autómon van gyárilag, és ha úgy látom jónak használom is. Persze indokolatlanul soha..
Egy valamiről nem esett itt szó, az pedig az utak felfestése.. Főleg lakott területen kívül..Nagyon sokat segít ködben, legtöbbször indokolatlanná is tesz a ködlámpa használatát..
Sajnos a hazai utak minősége ebből a szempontból is kritikán aluli.. A Zemplénben élek és erre a régióra ez fokozottan igaz.. A hegyi és erdei utakon igencsak jól jön a ködlámpa, mert felfestés az ugye teljesen nulla.. Úgy legalább az út szélét látom. és az már elég ahhoz, hogy ne az árokba kössek ki..
Egyébként vagyok olyan hülye, hogy szeretek ködben vezetni, főleg sötétben.. Van egy érdekes varázsa.. Olyankor kikapcsolom a rádiót, meresztem a szemem és megyek bele a nagy semmibe.. Marha jó.. 🙂
Hogy a ködlámpa esetében a gyártóknál is teljes a köd, azt az mutatja amikor képesek beépíteni hátra két ködfényt, hogy méginkább megzavarják a mögötte haladót.
Mert a hátsó ködlámpa esetében egy nagy gond van: [b]késlelteti a féklámpa észlelését[/b]. Különösen ha nem egy db, diszkréten alul elhelyezett lámpáról van szó, hanem két hátsó lámpabúrába integrált izzóról. Az ilyet visszadobnám a homologizáción.
Amúgy a képlet egyszerű:
Az [b]első ködlámpa [/b]a kocsi elé világít, szerintem semmi köze senkinek ahhoz, hogy használom-e. Eddig sem ködben hasznáktam, hanem pl erdőben, amikor érdekelt hogy nem bújik meg valami állat az őt szélén. Én ködben semmivel sem láttam jobban vele. Halkan jegyzem meg, amióta xenonos a kocsi, azóta eszembe sem jutott bekapcsolni, teljesen feleslegessé vált. Teljesen megértem hogy felváltotta a DLR.
A [b]hátsó ködlámpa [/b]viszont egy sokkal fontosabb kérdés. Itt arról szól a dolog, hogy ne rohanjanak belénk, ezért az erős piros fény előbb jelez, mint a sima helyzetjelző: vigyázat, 40-nel poroszkál valaki az úton, mert nem érzi biztonságosnak többel. A sűrű köd mellett néha a nagyon intenzív eső is indokolhatja a hátsó ködlámpa használatát. A gond akkor van, ha nem sűrű ködben/esőben továbbra is használják. Ilyenkor amellett hogy van akinek kellemetlen lehet, később veszi észre a féklámpa felvillanását, ami növeli a ráfutásos baleset kockázatát.
Helyzetjelzővel azért járnak sokan, mert ez lett a 2015-s év utólagosan beépített xenonja, vagyis a proli-DRL. Ezekkel egy szinten vannak a ledszallagos srácok.. Egy fokkal „igényesebbek” megveszik a gagyi DRL-t, felfúrják ahová nekik tetszik majd tiltó nélkül rákötik, ezért például helyzetjelzővel együtt kell működtetni.
Nekem utólagos Osram van, rendesen bekötve, másfél év alatt egyszer már cserélni kellett, mert nagy esőben bepárásodik…
DRL: régebben a Skoda úgy oldotta meg, hogy elől kettő, míg hátul egy izzó működött a bal oldalon, nekem ez szímpatikusabb, mint a mostani gyakorlat, ahol csak elől kell égnie. Csak rossz látási viszonyok között kapcsolok tompítottat, egy jó DRL kifejezetten erős fényt ad, szemből elég. Esőben, szürkületben, ködben viszont kötelezően tompítottat kapcsoltatnám, DRL mellé én kötelezővé tenném az automata világítást is
Ködlámpa: a hátsó esőben nagyon zavaró, rengetegen mennek így, nem értem igazán az okát. Ködben hamis biztonságérzetet ad, ha elől-hátul felkapcsolják, attól még nem illik száguldozni. Az, hogy városban nem kapcsolják le, 1-2 villantás a pirosnál, 99% megérti, aki meg nem, azt úgyis leelőzöm az első adandó alkalommal, kár növelni az infarktus kockázatát az ezen való idegeskedéssel.
Én az elmúlt 200e km alatt egyszer éreztem a ködlámpa szükségességét, amikor csakis és kizárólag azzal láttam, a tompítottat is lekapcsoltam, mert tényleg semmit sem láttam, lehúzott ablakból kidugott fejjel mentem hússzal szinte folyamatosan dudálva, nehogy elüssek valami állatot, GPS navigált végig.
A sötétben lámpa és láthatósági mellény nélkül halált megvető bátorsággal biciklizők vannak ilyenkor a legnagyobb veszélyben. Gyakran részegen, a kocsmából kerekeznek haza, pedig az Animal Cannibals is elrappelte anno, hogy „hazafelé az út veszélyes”. Az ilyeneknek különösen.
Én nem értem a bringásokat – nincs halálfélelme egy ilyen embernek este a ködben? Sokszor látom azt is, hogy a bringa elejére teszik fel a piros fényű lámpát…megyek az autóval, látom, hogy a szembe sávban ott egy halvány piros fény…és közeledik…megyek tovább és csak közeledik…hát egy bringás volt, aki a hátsó lámpát előre szerelte fel, hátul meg nem égett semmi…az ész megáll.
Nagyon figyelni kell lakott területen kívül a bringásokra este, ködben különösen, mert nagyon hirtelen ott tudnak teremni, ohne lámpa és mellény…Sok biciklisgázolásról hallani a hírekben.
Én nagyon pozitívan csalódtam benne. Szerintem érdemes kipróbálni, csak sajnos elég nehéz beszerezni.
Én nem vettem észre, hogy különösen rosszabb lenne. Van ezekből is több fajta kialakítású, lehet a régebbiekre igaz ez, ahol egy extra búra adta a sárga színt. Mert az biztosan sokat elvesz. De az újak belül vannak valahogy már színezve. Ezeknek szerintem minimális veszteségük van.
Ködös időben a legjobb, minden más esetben viszont gyengébben látsz vele a hagyományoshoz képest.
Na, mégegyszer (igazán észrevehetné a weboldal, hogy linket próbálok küldeni,…)
[url]https://youtu.be/1Luw8g4b4w4?t=3m15s[/url]
Swiftemnél használtam Valeo Aquavision-t. Esőben, ködben nagyon jó volt. Igazi retró 🙂
Most a ködlámpába terveztem venni ugyanilyet, még gondolkodom rajta.
Amúgy a kadmiumsárga fény ezért jó még:
https://youtu.be/1Luw8g4b4w4?t=3m15s
Sokkal hamarabb észrevesznek szemből, nagyon hasznos
A lopakodó 🙂
Én idén áttértem a kadmiumsárga izzókra. Nehéz bizonyítani, de én úgy érzem most ebben a ködös időben kifejezetten jók, sokkal jobban látok velük.
Ma reggel „az autógyártás győztesének”, a Toyota termékének tulajdonosa előttem hátul egy szál ködzárófénnyel és két rendszámtábla izzóval tolta. Köd nem volt persze, csak alig. Ennyire félt, hogy azt sem tudta, az összes hátsó helyzetjelzője ki van égve. A lámpánál kiszálltam, odamentem hozzá, szóltam neki, először azt se tudta miről van szó?
Idióta.
[i]„Ha valaki utolér, akkor automatikusan leveszem a hátsót, s ha én érek be valakit, akkor értelemszerűen az elsőt lövöm le. Ez így korrekt.” [/i]
Akkor jó. Az elsők amúgy nem zavaróak. Manapság már nagyon nehéz beállítani a ködlámpákat, ha azok nem lettek eltekerve, akkor kivétel nélkül lefelé világítanak, nem vakíthatnak.
Sajna gyakori eset a napokban 🙂 Helyszini picsanrugas azonnal
Ebben egyetertunk.
Remelem hamarosan vege lesz ennek az idonek,es elfeljthetem az egeszet. Kiveve a tuning/fillerbaszarinto helyzetjelzosoket
„Amint meglátod a tükörben a mögötted jövő lámpáját, akkor már ő is lát téged. Kimértük egyszer, egészen biztos lehetsz benne. Ha te látod az ő lámpáját, ő is lát téged, le lehet kapcsolni a ködzárófényt!” El is hiszem, mivel ez tény. Ha valaki utolér, akkor automatikusan leveszem a hátsót, s ha én érek be valakit, akkor értelemszerűen az elsőt lövöm le. Ez így korrekt. Én elég ritkán használom a ködlámpákat, de vidéken időnként éjszaka külterületen bizony nagyon jó hasznát lehet venni a használatának. S igen vigyázzunk egymásra! 🙂
Van az a köd amikor indokolt a ködlámpa, szerintem ez tény, de tényleg ritka. A városi araszolgatásnál tényleg felesleges vakítani egymást olyankor be se kapcsolom -mert minek-, viszont a tükörbe reflektorozást mélységesen elítélem, mivel marhára zavaró s balesetveszélyes. Persze én is tapasztalom hogy nagy divat lett az indokolatlan ködlámpázás, de ez szerintem még a kisebbik rossz. Vakít ez tény, de engem sokkal jobban zavar a másik véglet, amikor nincs kivilágítva -főként úgy szemre 20-on éves fiúkáknál tapasztalom szombat éjszakánkén-, illetve a helyzetjelzős közlekedés.
Előttem ma úgy ment ködzárófénnyel, hogy a felhőn átszűrődött a napfény. No comment.
Tényleg tök fölösleges a ködzárófény, ha nem egyedül vagy. Amint meglátod a tükörben a mögötted jövő lámpáját, akkor már ő is lát téged. Kimértük egyszer, egészen biztos lehetsz benne. Ha te látod az ő lámpáját, ő is lát téged, le lehet kapcsolni a ködzárófényt!
Engem is zavar a ködzárófény, ha ott van előttem. Káprázik tőle a szemem és így egyébként a féklámpa felvillanását is nehezebben érzékeli a hátul jövő.
Figyeljünk egymásra!
Koszonom,13 eve vezetek csak. Eddig nem talalkoztam akkora koddel, hogy szukseg lett volna ra.masok viszont a latotavolsag 1 meteres csokkenese eseten is azonnal kapcsoljak elol-hatul.
Faluhelyen is max ha nincs kozvilagitas tudom elkepzelni. 20 evente korulbelul,ahogy irtad. De nem is ezzel van a baj,hanem amit feljebb irtam.
A legjobb viszont tegnap volt!az istenverte balfasz minimalis kodben kepes volt utolagos, kor alaku szurofennyel menni varosban! Na azt kellett volna picsanrugni kokemenyen
Nem képzelem magam önjelölt rendőrnek, főleg, hogy kimondottan utálom a önkéntes rendőröket.
Kölcsön kenyér visszajár alapon nyomom rá a távfényt.
Ha ő vakít, akkor és is. Ennyi. Az értelmesebbje veszi a lapot a többi meg szenvedjen.
Megelőzni meg nem mindig lehet, főleg városban araszolva nem.
Mellesleg nagyon rühellem az eszetlen birkákat az úton, így ezzel is kifejezem a nemtetszésemet.
„Áruld már el, hogy lakott területen belül mekkora ködök szoktak lenni, hogy szerinted indokolt a használata?” Valószínűleg nem vezettél még eleget, ha nem találkoztál ilyen köddel. Volt már olyan ködben részem egy alföldi kisvárosban, hogy este 3-4 métert láttam csak előre. Ott bizony komoly hasznát vetem a ködlámpának! De tegyük hozzá, hogy az elmúlt 10 évben 2 alkalommal futottam ilyen ködbe.
Most őszintén mi vagy te ember? Talán egy ónjelölt rendőrnek érzed magad, hogy csak így intézkedsz!?? A sötétben talán azért égeti a ködben, hogy a száguldozó barmok ne menjenek bele. Esetleg. Te meg nyomod a reflektort, gratulálok neked. Remélem sose fogsz találkozni egy magadfajta ónjelölt rendőrrel egy ilyen szituban, hogy aztán nehogy a törődésedre egy satufékkel reagáljon a másik jó képességű. Pár éve Kecskemét külterületén láttam egy hasonló szitut, ott még bokszoltak is a fiúk egymással…… Ha a helyzetjelzősre rávillantasz, azt még meg is értem, de hogy ködben a hátsó ködlámpa miért zavar, az magas. Tartsál megfelelő követési távolságot, vagy előzd meg. Ennyi a az egész.
[i]„…100%-osan fölösleges a ködlámpa, egy jó tompított bőven jobb….”[/i]
Budapesten, városban biztosan.
Vidéken s különösen alsóbbrendű utakon nagyon hasznos tud lenni.
Kapod is érte a reflektort. Úgy, hogy egészen biztosan vakítson a tükrödből. Szinte minden nap kijut nekem egy ilyen nyomoult, mint te. Ostoba vagy ecsém, mert a ködlámpát és a ködzárófényt minden olyan autóban külön lehet kapcsolni, amiben gyárilag benne van. Ahol az elsőt utólag tették bele, ott lehet, hogy fillérb….ból nem szereltek be külön relét és kapcsolót, te szerencsétlen.
Minden nap meg kellene jelenjen egy ilyen cikk, hogy valami halvány fény elkezdjen pislákolni az elmétekben.
a másik jó bevételi forrás lehetne ez a sok degenerált, akinek a retkes halogénja pont telibeveri a fejed (hálistennek a foncsoros,tükrös szenyonosak már fogynak, de még mindig van pár állat)…számomra érthetetlen miért nem mennek ezekre rá a zsaruk….100%-ban életveszélyesek ezek este, előről is, hátulról is….
igen, itt pl. pesten, mindig van pár rettenetesen idióta kretén, aki kb 1 KILOMÉTERES LÁTÓTÁVOLSÁG MELLETT (nem viccelek) is égeti azt a retkes zárófényt….pirosnál pedig két lábbal tapossa mellé a féket a rettenetesen idiótája 😀 ilyenkor sajnálom, h nem vagyok rendőr,…rengeteget büntetnék az tuti, lenne haragosom bőven….. 😀 de legalább megtisztulna az út ;]]]
én kb az utolsó 10-15 évben 1x voltam akkora ködben (akkor is csak a határban a semmi közepén!) ahol nem tudtam haladni a megengedett sebességgel…csak 30-40nel. kb 2 „csíknyi” látótávolság….de falvakban és városban, teljesen elfogadható volt már akkor is (és zárófény nélkül is láttad már a másikat jó előre).
ködlámpám van, de nem használom, mert sz@rabbul látok vele…újabb gépeken nincs is ilyen sz@r, 100%-osan fölösleges a ködlámpa, egy jó tompított bőven jobb….és ez ködben.
aki a városban égeti az első ködlámpákat, gyors 10 rongyos bírsággal díjjaznám (vagy 100, ha drága géppel van, de jellemzően a proli 20 éves rozsdaboglyásak küldik nekik jampiba, mert „nézzítek ma’ van ködlámpám’ mekkora extra!” )
aki meg kis ködben nem lát egy hátsó lámpát, vagy tompítottat szemből azoktól elvenném a jogsit, egész egyszerűen nem alkalmasak a vezetésre.
DRL-ről annyit, hogy csak úgy engedném, hogy a hátsó is kapcsolódjon fel vele (nekem úgy van), szóval érthetetlen baromságnak tartom az audi féle elején megy, hátul nem megoldást.
Úgy gondolom, nagyon ritka felénk az a köd, hogy szükség legyen városon belül ködzárófényre.
Engem egyébként az is bosszant, hogy hogyan vezethetnek forgalomban olyan felelőtlen emberek, mint pl. aki 10 méteres látótávolságnál képes 90-nel előzni, majd amikor a másik agysebészt, aki DRL-lel jön szemből, észreveszi a semmiből, bepánikol és rámhúzza a kormányt, én pedig fékezni nem nagyon merek, mert a harmadik tehetséges, valamilyen megmagyarázhatatlan vonzalom miatt, 20 kilométer óta a csomagtartómra tapadva jön mögöttem.
Engem sokkal jobban zavarnak az olyanok, akiknek szarul van beállitva a fényszóró magasság, és ahogy egyre jobban közelednek az éjszakába, szó szerint semmit nem látni az útból. Jó próbálja ilyenkor az ember a sáv jobb szélét nézni és lassítani, de egy tök idegen úton ez elég stresszes hosszú távon.
Az ilyen fullra kivilágított karácsonyfa kamionokról nem is szólva..
Egyszerű a képlet: akkor kell ködzárófény, ha már te sem mersz menni a megengedett sebességgel.
Azaz városon belül már csak 30-cal mersz menni
Lakott területen kivül 60 alatt.
Autópályán 90-100 alatt.
Ha ennél többel mersz menni, akkor valószínűleg teljesen felesleges a zárófény, mert a normál helyzetjelző is megteszi.
Mindazonáltal nem értek egyet a cikk írójával, hogy ha utolér valaki és lekapcsolod a lámpát, akkor nem is kellett volna.
Mindig vannak marhát, akik az ésszerű sebesség felett közlekednek, nekik kell a zárófényt, hogy még időben meg tudjon állni. Viszont ha utolér, akkor érdemes lekapcsolni a zárófényt. Főleg mert esetleg előzni is akar (hadd menjen), és felzárkózik ránk…
Ezekben a mostani ködös időkben sok eszetlen balfékkel lehet találkozni, akik égetik a hátsó ködlámpát, ha kell, ha nem.
Nappal még egye fene, de sötétben kifejezetten zavaró.
Én ha beérek egy ilyen balféket azonnal rányomom a távfényt, hogy érezze a törődést. Volt aki észbe kapott és lekapcsolta (sőt meg is köszönte), de a legtöbb nem kapcsolja le.
Egy igazi isten b.rma még vitatkozni is nekiállt, amikor kiszálltam és kértem, hogy kapcsolja le.
Ő nem kapcsolja le, mert köd van és akkor annak égnie kell. Megjegyeztem, hogy idiótákkal nem vitatkozom és otthagytam a fr.ncba.
A csúcs, aki valóban helyzetjelzővel, vagy abszolút lámpa nélkül közlekedik a ködben. Ezekre nincs is szó.
Ja, városban általában nagyon-nagyon nagy szükség van a ködlámpára. Sőt, sötétedés után, éppen érzékelhető van ködben a legnagyobb haszna.
Kövessük egymást 200 méterre, mert ködlámpázik az előttünk levő.
Áruld már el, hogy lakott területen belül mekkora ködök szoktak lenni, hogy szerinted indokolt a használata?
Városban tudvalevőleg olyan nagy sebességek vannak, hogy szükség van rá, tényleg.
Lehet használni, de értelme nulla. Simán észre lehet venni, ha van előtted valaki, még akkor is, ha épp áll. Még féklámpa nélkül is, de mivel állandóan tapossák az emberek álló helyzetben, így teljesen mindegy.
Nagy ködben semmi gond nincs a hátsó záró fénnyel, de kis ködben ki kell kapcsolni. Tényleg kiégeti a szemet, a Tiédet is, szerintem ez senkinek sem esik jól. A ködlámpának kis ködben semmi értelme sincs, nem lehet vele jobban látni.
[b]Pont arról szól a cikk, hogy sok zsigerből anti ködlámpa önbíráskodó fazon terjeszti a baromságot a facebookon, hogy kapcsolják le a hátsó záró fényt[/b]. Erre itt is megjelent már pár, aki MEG SEM ÉRTI A CIKKET, vagy el sem olvassa.
Azért vana hátsó fény, hogy NE MENJ KÖZELEBB, égjen is ki aszeme a köcsögnek, aki ködben is húsz centire tapad az ember mögött.
A másik vadbarom önbíráskodó fazon, aki azt hiszi lakott területen belül nem lehet használni, sőt tilos, no az ilyen alapember elkezdi reflektorozni a szembejövőt kur aanyázással egybekötve. Tipikus idióta barom, balesetveszélyes az, amit Ő művel.
Jól beállított első ködlámpa senkinek nem zavarhatja a szemét, mert lefelé világít, nem előre. (Kivétel, ha valaki annyira berúgott, hogy a hátán fekve akar átkelni az úttesten)
Jobb autókban külön lehet kapcsolni az első- és a hátsó ködzáró fényt, szarabbakban csak egyszerre. Inkább az EU-s törvénynek kellene kényszeríteni agyártókat, hogy tegyék lehetővé minden új eladott autóban ezt az egyszerű feature-t. Többet használ, mint a keréknyomás szenzor, ami csak a lehúzásról szól…
Ez így van!
A másik dolog: Nem tudom, hogy hogy kezdett el terjedni az a marhaság, hogy emberek [b]HELYZETJELZŐVEL közlekednek[/b] autópályán, és lakott területen kívül! Azonnali bírság az ilyennek. És ami ténlyeg a legrosszabb, hogy terjed. Egyre több barom használ helyzetjelzőt lakott területen kívül. A kedvencem, amikor az igénytelen senkiházinak az egyik még ki is van égve 🙂
Agyonverném! Pont 3 napja volt belőle majdnem frontális ütközés, ugyanis az előttem haladó előzésbe kezdett úgy, hogy a semmirekellő jött helyzetjelzővel, szürke autóval.
És ahogy már előttem kaktusz leírta: ahogy meglátnak egy ködpamacsot, onnantól arra a napra már kötelezőnek érzik a használatát.
Ez vonatkozik városi közlekedésre is. Világítanak elöl-hátul, ha kell, ha nem. Este van, sötét van, megjelenik egy ködpamacs, ezek meg megállnak a pirosnál, tapossák a féket, égetik a ködlámpákat, te meg ott csücsülsz mögöttük és zsémbelsz (én legalábbis).
A kedvencem pedig: Amelyik autóban van DRL, automatikusan azt hiszik a tulajok, hogy ködben az is elég. Nem, nem elég, gyökerek 🙂 Már csak azért sem, mert általában a DRL-ek – valamilyen zseniális gondolkodás alapján – csak elöl világítanak. Megyek ködben az autópályán, az ember meg világítás nélkül megy 110-el a külsőben. Villogok, kapcsolgatom a lámpát, erre megelőzöm, és látom, hogy az ember ott pöffeszkedik, és hasít a DRL.
Tehát:
Helyzetjelző: NEM! Tompított fényszóró. Nem menő a helyzetjelző, még akkor se, ha tuning-kék
Ködlámpa városban: Nem láttam még akkora ködöt, hogy indokolt lenne a használata, de legalább mindenki úgyhagyja.
Ködlámpa bárhol máshol:Ha indokolt, és ha utolérnek, a hátsó (ködzárófényt) kapcsold le, mert már vannak mögötted.
A probléma ott van, hogy sokan egy ködpamacsra is felkapcsolják a ködlámpákat, tavasszal meg kikapcsolják. A gyorshajtás mérése mellett ezeket az autósokat is ki kellene szedni a forgalomból, és ha nem is büntetni, de szólni nekik, hogy kapcsolják le.