Újabb elektromos teherautókkal bővítette flottáját az ALDI, ám ennek nem csak a zöldebb imázs építése az oka
Hogyha bárki is azt feltételezte volna, hogy ebben a kérdéskörben az autópályákon zajló, hosszútávú áruszállításról lesz szó, akkor őt már jó előre le kell, hogy lombozzam. Hosszabb távokon ugyanis a hatótáv és a mielőbbi célba érés jóval fontosabb tényező, mint a fogyasztás. A teherautózás, kamionozás azonban nem ér véget az autópályák lehajtóinál, rengeteg nagy vas mozog a városokban, illetve egy adott, kisebb régióban, amikor árut terítenek. Erre használja Magyarországon az ALDI is az elektromos kamionjait. Az üzletlánc az országban elsőként állított forgalomba 2021 végén elektromos nyerges vontatót, később szóló teherautót, most pedig egy újabb nyerges vontatóval és egy 26 tonnás teherautóval bővül az elektromos flotta. Ezek a teherautók a fővárosi és a Pest vármegyei üzleteket fogják áruval ellátni a jövőben.
A bővítésre azok után került sor, hogy a vállalat kielemezte az e-teherautók eddigi több mint 150 000 kilométeres futásteljesítménye során szerzett működési és üzemeltetési tapasztalatokat. A döntésben fontos szerepet játszott, hogy a cég különböző időjárási körülmények és útviszonyok között, terítő útvonalakon összehasonlító fogyasztásméréseket végzett ugyanolyan kialakítású és terhelésű dízel-, illetve elektromos meghajtású járművek között. A mérés után egyértelműen bebizonyosodott, hogy az elektromos hajtáslánc gazdaságosabb fogyasztási eredményt hoz, mint a dízel verzió. 2024-ben például egy tavaszi napon ugyanakkora terheléssel, ugyanolyan időjárási és forgalmi körülmények között szállították ki az árut a biatorbágyi logisztikai központ és a XIII. kerületi Pannónia utcai üzlet között. A dízel szóló teherautó 117 kilométeren 28,89 liter gázolajat használt fel, míg az elektromos változat ugyanezen az útvonalon 183 kWh fogyasztást ért el.
Az előbbi eredmény a saját becsléseink szerint nagyjából 11 ezer forintos üzemanyag-kiadást jelent, míg a dízel kamion fogyasztása a 17 ezer forintot is meghaladja azon az egy útvonalon.
Kiderült továbbá az is az áruházlánc közleményéből, hogy nem fordult elő a 150 ezer megtett kilométer alatt egyetlen olyan meghibásodás sem az elektromos teherautókkal, ami miatt ne lehetett volna folytatni a fuvart, ez pedig ismételten kulcskérdés a szállítmányozásban. Nyilván az sem utolsó szempont, hogy ezek a járművek éppen ott járnak, ahol az emberek közvetlenül érzékelik a károsanyag-kibocsátásukat, illetve azt sem szabad elfelejteni, hogy a dízel járműveknek szervizeltetés és hosszútávú fenntartás terén sem ideális a városi használat.