Vajon megbízható egy 9 éves HDi? – Citroën C4 használtteszt
Citroën C4 Coupé 1.6 HDi VTR Plus, 2006 - használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Használtteszten a Citroën C4 Coupé. Sportos, mégis egészen praktikus. De vajon mik a tipikus hibái? Erre keressük a választ.
Miért a Coupé? Alanyunk tulaja nem más, mint a Francia Autók Klubjának vezetője. Ebből adódik, hogy találkozik mindennel, ami előfordulhat egy francia autóval. Az is egyértelmű, hogy szebb állapotban lévő, gyári C4-est nem nagyon találhatunk itthon, mint egy igazi hozzáértőét. Mindig ügyelt, hogy csak eredeti alkatrészek kerüljenek az autóba. 2012-ben indította klubját és nevükhöz köthető a Francia Órák megszervezése, ahol idén már több mint 200 francia autó is részt vett. Azért került a Coupéra a választás, mert sokkal egyedibb, mint az ötajtós, és rendkívül időtálló formájú. Nem mellesleg a Coupé WRC-s múltja is közrejátszott.
Milyen a HDi motor? A közvélekedés szerint a franciák dízele nem rossz. Hivatalosan félmillió kilométerre tervezték az 1.6 HDi-t. A legjobban az olajcsere-periódusra kell odafigyelni. A klubosok szerint a gyári periódusok felejtősek, eleinte elég 10 000 kilométerenként olajt cserélni, később azonban 7-8 ezer km az ajánlott. A Citroën motorjait általában kifejezetten Total motorolajokra fejlesztik, így a C4-esnél sincs ez másképp. Ez a példány csakis Total olajat kapott, abból is azt, ami az adott motor szabványainak megfelel. Általánosságban az előforduló hibák túlnyomó többsége főként az olajcsere hiánya miatt adódik. Ami még kényes a HDi motoroknál, az a Bosch befecskendező, ami pedig az üzemanyagra érzékeny. Fontos hozzátenni, hogy csak itthon és tőlünk keletre van vele probléma, természetesen a rossz minőségű üzemanyagok miatt, amikből az iszap leragad, így a befecskendező hazai átlagban csak 200-300 ezer kilométerig bírja az iramot. Nyilván fontos a jó minőségű szűrők beszerzése, felénk azonban nem elég azok folyamatos cseréje, adalékolás is ajánlott. Egyébként mindegyik köbcentinek más az igénye. Az 1.6-nál erre kell figyelni, no meg persze az alapvető dolgokra, hogy csak üzemmelegen szabad hajtani és hagyni kell visszahűlni a motort - ezeket szem előtt tartva nem kell félni a HDi C4-esektől.
Sajnos több típushibáról is beszámolhatunk, azonban a márkaszervizek segítő hozzáállása segít ezek megoldásában. Ilyen például a csomagtérhez átvezető kábelköteg, ami sok nyitásra törik. Visszahívási kampány is volt ezzel kapcsolatban. Ez az autó 6,5 évesen került a jelenlegi tulajához, hátsó ablaktörlő- és féklámpa-hibával. A márkaszerviz ingyen cserélte a hibás kábeleket. Tipikus hiba ezeken felül az ajtókárpit felhólyagosodás. Ha nem jön elő új korában ez a hiba, akkor később se fog. Említésre méltó még, hogy a hátsó gólyalábon lévő gumi porvédő néha leszáll, és gödörbe menéskor koppan. Olyan hangja van, mintha ki akarna esni a futómű, pedig csupán egy visszaragasztást igényel a porvédő és megszűnik a zaj.
Vezethetőség? 1600-tól 4500-ig húz, dízel létére elég pörgős a HDi. Futóműben nagyon ott van a C4 Coupé, pedig az olcsóbb, csatolt lengőkaros futómű van benne. A C4 felfüggesztése elég puha, de elődjéé még puhább volt. Kanyarsebessége nagyon jó! Két pályanapot is megjárt már az autó. A Hungaroringen kanyarsebességben verte a Fiesta ST-t és tartotta a Subarut. Egyenesben persze azért elhúztak az előbbiek. Az ülés minden irányba állítható, a kormány is fel-le és előre-hátra. A deréktámasz is hozzájárul, hogy a kényelemre egy rossz szavunk se lehessen.
A kupéváltozat a rally miatt készült el. Nem csoda tehát, az építésből is adódik, hogy érzetre merevebb kasztnit kapott, mint az 5 ajtós változat. Alulról megnézve azonban a két típus alváza nem sokban különbözik. Az ülések jobban tartanak és külsőleg is vadabb a Coupé. 1354 kilójával nehéznek mondható, de a merevsége megadja a sportos hatást.
Eredetiség mindenekelőtt - erre igazán odafigyeltek. Az autó egyetlen nem teljesen gyári része a kormánykerék, ami egy C4 Picasso egyterűből került át. A csere oka egyszerű: jobban nézett ki és jobb a fogása. A rögzített központú kormány később újra lett bőrözve. De akad itt még egy kis turpisság: a motor szoftverfrissítést is kapott, így a pontos mérések alapján már 126 lóerő a teljesítménye és 278 Nm a nyomatéka. Minden más azonban márkán belüli tuning, illetve alakítás, ugyanis a tulaj nem tekint rájuk tuningként. Az összes külső műanyagelem arra az EXC színkódúra lett fújva, amit a Citroën ezer éve gyári színként használ műanyagelemekre. Kapott egy hátsó szárnyat is a Coupé, ami szintén a gyártól lett rendelve. Meg aztán ott vannak az emblémás szelepsapkák, a mélynyomó a csomagtérben, s a mindenkit kedvesen mosolyogtató kadmiumsárgán világító fényszórók, amelyekkel teljesen legálisan fut, s gyűjti a kilométereket. Most még csupán 140 ezernél jár, ami féltávon belül van még a szerencsére még részecskeszűrő nélküli HDi-nél. Az ugyanis 120 ezer kilométerenként cserélendő lenne az 1.6-osnál. Ha az autó megtetszett, bizonyára magad is rájöttél: hosszútávfutáshoz remek a valóságban is gond nélkül 5 liter körül fogyasztó HDi, de rizikófaktorban nyerőbbek a szívó benzinesek.
Ez az 1.6 HDI motor ott van nálam az autóstörténelem kedvenc motorjai között. A maga idejében páratlan volt, a konkurenciának évekbe telt mire hasonló tudású motort sikerült produkálni. Rengeteg modellbe betették, és elég jó hírük volt.
Végül is a csokis sütemény se csokis ha nem tekintek rá úgy?
Ötajtóshoz volt szerencsém (1.6 16V) és kellemesen csalódtam a tipusban; a cikk alanyán pedig tetszik a gyárias… reszelgetés. Saját [url=http://nepitelet.hu/autok/citroen/xsara_picasso_1999/igazi_utazoauto_-_imadnivalo_dog/]Picassom[/url]on is legózok márkán belüli/gyári specifikációknál jobb alkatrészeket, de tuningnak ezt még nem hívnám, hanem inkább testreszabásnak :D.
A kormány nem csak a küllőkben tér el?
“Még csak véletlenül sincs “elcsúszva”, csak ez a szín tipikusan példázza hogyan tréfálja meg az optikát. Ha jobban megfigyeled a jobb oldali karosszéria elem”
De bizony az egész eleje más színű, ha gyári lenne nem lenne más színű, maradjunk ennyibe. Tudom hogy szeretne mindenki hinni az optika hibájában, de ez nem az. Az nem csak a kocsi elején ‘tévedne’. Sajnos az fénykép jobban kihozza a hibákat 😉
Valahogy így, ahogy mondod. Amikor a hülyeség szorgalommal párosul. Ahogy trolljaink esetében is.
😀
Jó látni, hogy van olyan aki ért hozzá. Így meg merném venni. A ismerősömnek van egy Berlingo 1.6 Hdi-je, amikor megkérdeztem mikor cserélik benne az olajat csak álmos pofával annyit mondott, hogy “20.000-renként, apósom autószerelő és Berlingo szakértő”. Előtte is tudtam, hogy vannak hozzáértők és vannak autószerelők, a legveszélyesebb mégis az ha valaki úgy tartja magát szakértőnek, hogy közben végtelen hülye hozzá. 😀 Gondoltam is rá, hogy na majd, aki ezt a kocsit megveszi 200.000km-rel, az majd mennyit fog vele szívni.
Köszönöm, azt hiszem 11 évesen kora ellenére jó kondiban tartom. Mondjuk én is ragaszkodom a gyári kenőanyaghoz hogy csak egy példát említsek.
Szép állapotban van a tiéd is 🙂
Köszi!
A Turtle wax műszerfalápolóját szoktam használni. Tény, hogy csillogósabb és zsírosabb, de talán beivódva sikerül megelőzni az esetleges repedezést.
Nagyon szívesen! Mi autó fanatikusok tartsunk össze. Egyébként az olasz járműipart képviselem. De nem vetem meg más nemzet járműveit sem. Főleg azokét nem, amelyek formailag nem a nagy átlagba tartoznak. És most nem azért mert épp egy Citroen szerepel a cikkben, de baromira bejön a C4 formája. Még egyszer tényleg őszintén gratulálok a verdához, vigyázz rá!!!!
Itt az én verdám,
[url]http://kepfeltoltes.hu/view/150919/P1030534_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/url]
Igaz néhány dolgot változtattam rajta, de azok mind csak azt a célt szolgálták hogy fiatalabbnak tűnjön, igen a sokak által gusztustalannak tartott hűtőrács is benne van, de megvan a régi is. Néha cserélgetem, most például a fekete van felrakva.
Nekem tetszik, nagy becsben tarthatták.
Bár legközelebb matt műszerfal ápolót használjon inkább a tulaj, ne a csillogósat (vagy szilikont?) 🙂
Azért durvább kommentekre számítottam…csalódtam be3nnetek fiúk 🙁
Köszönöm Piet 🙂
Üdv.: A tulaj
Még csak véletlenül sincs “elcsúszva”, csak ez a szín tipikusan példázza hogyan tréfálja meg az optikát. Ha jobban megfigyeled a jobb oldali karosszéria elem (szándékosan nem írok sárvédőt) a 7-es képen sötétebb, a 8-as képen pedig világosabb. Mielőtt pálcát törsz más felett kérlek figyeld meg a részleteket. 😉 Az én verdámon például a lökhárítóknak van egy picivel sötétebb árnyalata pedig nem volt újrafényezve. És nem is Citroen hanem Fiat. Egyébként őszinte gratulációm a tulajdonosnak, kár hogy nem belőle van több aki ennyire vigyáz a kocsijára. Mondjuk én is ilyen vagyok különben. 🙂
Ha adna a kocsijára akkor nem lenne az első sárvédő 3 árnyalattal elcsúszva a többi mellett 😉
“Két pályanapot is megjárt már az autó. A Hungaroringen kanyarsebességben verte a Fiesta ST-t és tartotta a Subarut.”
Vicces!
Talán meg kéne nézni, hogy ki is ült a kormánynál, mert arról nem az autó tehet.
A főoldalon lévő kép beszédes: a C4-es rákanyarodik egy lejtőre, pont úgy, ahogy az anyacég PSA is ezt tette. A szépen formatervezett ipari hulladékaikat már nem veszi be a gyomrunk.
Nincs ezzel az autóval és a tesztel se semmi baj! Aki használtan dízelt vesz, az mindig nagyobb rizikót vállal. A Tc-t meg hagyjuk már, elfogult demagóg bagázs! Akinek nem tetszik vagy nem jön be, az ne vegyen ilyet.
“Hivatalosan félmillió kilóméterre tervezték az 1.6 HDi-t.” Igen, igen, de az autó nem csak motorból áll. Egy újabb hasznavehetetlen használtteszt, elfogult tulajdonossal – aki normális használttesztet akar olvasni, irány a TC. A kocsi formája viszont díjnyertes, azzal nem vitatkozom – az ötajtós még ennél is jobb.