A villanyautók egyik legdrágább és legfontosabb alkatrésze az akkumulátor: ha nincs áram, akkor nincs utazás sem
Rendszeres téma az autós portálokon, hogy az EU 2035-től csak villanyautókat engedne újonnan forgalomba helyezni (bár van ebben máris némi könnyítés -
lásd itt), ám ez a gyártók jelentős részét nem igazán zavarja: nekik lényegében mindegy, hogy milyen hajtással szerelt autót adnak el, amíg azt nyereségesen meg tudják oldani. A probléma azzal van, ha nem tudnak gyártani és ezzel vásárlóktól esnek el, akárcsak az utóbbi években a chiphiány okán. Éppen ezért a legtöbb gyártó nem magától az átállástól fél, hanem az akkumulátor-ellátás már most is látványos problémáitól. A Volkswagen pénzügyi igazgatója, Arno Antlitz például a Reutersnek mondta el, hogy a vásárlói igényeknél és a fejlesztési költségeknél
sokkal nagyobb problémát jelent majd a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása, így leginkább ez állhat majd útjába az elektromos autók elterjedésének.
Az akkumulátorokért ugyanis már most is kiélezett verseny van. Ahogy arról nemrég beszámoltunk
"A lítium-ion (EV) akkumulátorok piaca és ellátási lánca" című
új Roland Berger tanulmány alapján. A lítium-ion akkuk főbb alapanyagainak bányászata és előállítása majdhogynem az mp3 lejátszók kora óta szinte változatlan a kutatás szerint, az éves várható igénynövekedés pedig 30 százalék feletti, amellyel szinte biztosan nem tud lépést tartani jelen formájában az iparág. Ha ugyanis ideiglenesen elfogy a kitermelt lítium, nikkel, mangán vagy kobalt, az újabb gyártásleállásokhoz, még hosszabb várakozási időkhöz és még borsosabb vételárakhoz vezet, ezzel veszélyeztetheti az autógyártók nyereségét is.
A Volkswagen pénzügyi igazgatója nem a sikeres átállást és nem is a villanyautóik népszerűségét kérdőjelezi meg, hanem az akkumulátorellátást
Ehhez nagyon hasonló állásponton van Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója is, aki már a múlt hónapban figyelmeztetett mindenkit a veszélyről. Szerinte néhány éven belül komoly akkumulátorhiány várható, mert az EU döntése miatt az autógyártók ekkor fogják igazán felpörgetni az elektromos autók eladását, és ekkor kezdik majd el leépíteni a belső égésű motoros, házon belüli konkurenciát.
Ha ehhez nem állnak majd rendelkezésükre a megfelelő akkumulátor-gyártó kapacitások, akkor megint nem lesz mit eladni, azt pedig a közelmúltban már láttuk, hogy milyen.
Egyes hírportálok fenyegető katasztrófaként hivatkozzák a várható eseményeket, ám helyén kell kezelni a dolgot: az autózás nem jár alanyi jogon, főleg nem a magyarországi keresetek fényében, az új villanyautókról beszélve. Tény, hogy senkinek sem jó, ha megáll az autóipar egy része, ám még ez sem biztos: nem kizárt, hogy még a szükséghelyzet előtt sikerül fejlődnie az akkumulátor-gyártásnak is.
Sajnos még nem tudni, hogy sikerül-e előbb felnőnie a feladathoz az akkumulátor-gyártásnak, minthogy hiány lenne