Az NX vásárlók többsége új ügyfél volt a Lexusnál
Előre elárulom: felkötheti a gatyáját a Lexus NX konkurenciája, mert amit most a japánok letettek az asztalra, biztosan imádni fogja a piac. Ez már abból is látszik, hogy itthon látatlanban sikerült eladni 150-nél is több darabot, ráadásul 500-nál is több ügyfél jelezte regisztrációval az esetleges vásárlási szándékát. Szerintem nem döntöttek rosszul! Na, de nézzük, hogy miért is.
Jelenleg közel minden harmadik eladott Lexus egy NX
Nos, az új generáció új hajtásláncokat – köztük a Lexus első plug-in hybrid modelljét – új kapcsolódási lehetőségeket, továbbfejlesztett biztonsági és kényelmi felszereltségeket hoz, természetesen friss dizájnnal egyetemben. Persze jól látható, hogy óvatosan nyúltak a vonalaihoz, megtartva a márkára jellemző vonásokat. Az NX tehát jól felismerhetően NX maradt, mégis teljesen frissnek hat.
Korábban kicsit sajnáltam, hogy a Lexus formatervezői elkezdték letörölni a modellek orráról a különálló menetfényeket, de mostanra megszoktam, sőt kimondottan tetszik az új arculat.
Az NX sem vesztett semmit extravaganciájából az új orrkialakítással, a hatalmas orsóforma hűtőmaszk megmaradt, picit módosított vonalakkal, kicsit átrajzolt rácselemekkel, amik modellváltozattól függően is eltérőek. Az autó oldalán is látványos, ahogy a fény-árnyék vonalakat meghúzták, ezáltal az is, ahogy a különböző napszakokban megtörik rajta a fény. Ha nem is túl hangsúlyosan, de a tetővonalat is megpróbálták kupésítani, hátul pedig a keresztben végigfutó fénycsík dobja fel a látványt. Jól állnak a sárvédődomborítások is a kompakt SUV-nak, és üsse kő, bevallom, hogy még a kamu légbeömlők is, pedig azokat sokszor túljátszottnak érzem egy-egy autón.
Eddig több mint egymillió NX-et adtak el
Óvatosan nyúltak a vonalaihoz
Az első generációhoz képest egyébként a teljes hosszúság 20 mm-rel, a tengelytáv 30 mm-rel, a szélesség 20 mm-rel, a magasság pedig 5 mm-rel növekedett. A GA-K platform 35 milliméterrel szélesebb első és 55 milliméterrel szélesebb hátsó nyomtávot tesz lehetővé, így nagyobb átmérőjű keréktárcsáknak ad helyet. A külsőségekhez érdemes még megemlíteni, hogy az új NX 11-féle színárnyalatban elérhető, a „krómfekete” betétekkel díszített F Sport modellek pedig két saját fényezést is kapnak, magyarán a zafírkék és az F fehér csak ezekhez kérhető.
A magasabb felszereltségű modellek négy projektorral rendelkező LED fényszórókat kapnak, az alapváltozatok kettős LED-es egységeket
Az F Sport modellek egyedi fényezéssel is kérhetők
Az utastér kapcsán egy új kifejezést kell ízlelgetnünk, avagy megtanulnunk: Tazuna. Ez az új filozófia vezérelte a tervezőket az NX belsejének kialakításakor. A japán kifejezés arra utal, ahogyan a lovas a kantárszár segítségével irányítja a lovát, ennek megfelelően pedig középpontjában a vezető közvetlen, intuitív járművezérlése áll. A gyáriak szerint annak érdekében, hogy a vezető kizárólag az útra koncentrálhasson, a legfontosabb információk – a műszeregységen, a központi kijelzőn, a műszereken és az opcionális HUD kijelzőn – úgy helyezkednek el, hogy egy szempillantás alatt áttekinthetők legyenek. És igazat mondanak, mert egyszerűen zseniális a Lexus műszerfala.
Aminek a legjobban örültem, hogy elengedték a tapipad kezét, amúgy meg arany középútra törekedtek, nem a túlzott digitalizációra.
A gyakran használt funkciók továbbra is fizikai gombokat kapnak. A vezetéshez kapcsolódó gombok a kormánykerék környékén találhatók, a hangrendszer és a klíma vezérlői pedig a központi kijelző környékén. A jellemzően álló helyzetben használt gombok is a középkonzolra kerültek. Az üzemmódválasztót is leszedték a kormánykerék mögül. Bár látványos megoldás volt, most sokkal kényelmesebb hozzáférni a tekerőgombhoz a középkonzol érintőképernyője alatt. Apropó érintőképernyő. Talán apróságnak tűnhet, de itt is tetszik, hogy nem csak „beragasztottak” egy téglalap alakú táblagépet. A kijelző jobb oldala ívelt, az ív pedig tovább folytatódik a középkonzolon. Igényes és szemet gyönyörködtető megoldás! Mérete 14 col, az infotainment ráadásul magyarul is érti a hangvezérlést, szia Lexus felszólításra életre kel.
Új az utastér tervezési filozófiája
Folytatva az újdonságok sorát, fontos megjegyezni, hogy a szélvédőre vetített HUD-on felvillannak a lehetőségek, amikor a kormánykeréken az érintésérzékeny gombokhoz nyúlunk, ez nagyban megkönnyíti a vezető dolgát, hiszen nem kell lenéznie a kormánykerékre, hogy ellenőrizze, tényleg a megfelelő funkciót aktiválja-e. Szintén ügyes megoldás a vezeték nélküli telefontöltő lapjának az „eltüntethetősége”, természetesen telefonnal együtt, hogy az alatta található tárolórekesz is használható legyen. Végül az ajtónyitó gomb… nem is értem, hogy eddig miért nem jutott eszébe a mérnököknek ez a fajta kialakítás. Az új elektromos rendszer a hagyományos belső ajtókilincset helyettesíti, a gomb az ajtópanel könyöklője alatt található. Állítólag a japán otthonokból ismert, shoji papírbetétes tolóajtói ihlették ezt a funkciót és természetesen biztonsági nyitásgátló funkcióval is rendelkezik a rendszer, amely a holttérfigyelő segítségével megakadályozza az ajtók nyitását akkor, ha hátulról jármű közeledik, vagy épp kerékpáros. Az ülésekre nem vesztegetnék sok szót. Úgy jók, ahogy vannak. Nagyon kényelmesek, bár a menetpróba rövid volt, úgy éreztem, ezer kilométert is örömmel ücsörögnék bennük. A csomagtér megnőtt 40 milliméterrel, de magassága megegyezik az elődmodellével, viszont így is 545 literes alapból, de a hátsó ülések ledöntésével 1436 literesre növelhető.
64 szín választható a belső hangulatvilágításhoz
A csomagtér alapból 545 literes, a PHEV külön kábeltároló rekeszt kap
Jöjjön az NX szíve, ami egy 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú benzinmotor, amit egy 134 kW-os első villanymotor egészít ki. Illetve az összkerékhajtású változatokban egy 40 kW-os hátsó elektromotor is található, ilyen a konnektoros hibrid is. De először nézzük az öntöltő hibridet (350h), amelynek rendszerteljesítménye 244 lóerő, ami 7,7 másodperc alatt gyorsítja a modellt 100 km/órára. A menetpróbán a fedélzeti számítógép szerint 6,8 litert fogyasztott 100 kilométeren, és hozta az igazi stresszmentes vezetési élményt. Kényelmes, csendes, az elöl vadonatúj kialakítású MacPherson, hátul pedig kettős keresztlengőkaros futómű nagyszerűen simítja ki az úthibákat az adaptív lengéscsillapítókkal. Ugyanakkor a fokozatnélküli váltóját (ami valójában nem váltó, hanem eCVT osztómű) szokni kell, de ezt minden CVT váltó esetén elmondom, szóval kicsit szubjektív az érzés.
A konnektoros hibrid, a 450h+ rendszerteljesítménye 309 lóerő, 18,1 kilowattórás akkucsomagja a padlólemezen kapott helyet (a HEV modelleken a hátsó ülések alatt van), nagyobb tömege pedig jól érződik a tempós kanyarokban. Előnye a tisztán elektromos üzem, minimum 69 kilométert tud így megtenni WLTP mérés szerint, de városi ciklusban ez 89-98 kilométer is lehet. Lítium-ion akkumulátorát pedig 2,5 óra alatt lehet feltölteni a 6,6 kW-os fedélzeti töltő segítségével, 230 V/32 A-es csatlakozással. Ám itthon a Lexus előzetes tervei alapján az öntöltő hibridből fogy majd több, már csak az árszabás miatt is.
Itthon a HEV lesz a népszerűbb
Mielőtt az árakat elárulom, még meg kell említenem a továbbfejlesztett biztonsági rendszereket is, hiszen ezek is nagyban megkönnyítik a vezető dolgát. Az adaptív tempomat például együttműködik a táblafelismerő rendszerrel, amely minden eddiginél több táblára reagál, például a figyelmeztetésekre és a stop táblára is. Ha a rendszer a sebességkorlátozás változását észleli, figyelmeztetheti a vezetőt, hogy ennek megfelelően módosítsa a sebességet. A sávváltást támogató asszisztens most már autópályán automatikusan elvégzi a sávváltáshoz szükséges kormányzást, a teljesen automata parkolósegéd pedig távirányítással is bővül majd 2022-től. Szóval az árak: az öntöltő hibrid (HEV) 14 990 000 forintról indul, a konnektoros hibrid (PHEV) pedig 22 590 000 forintról, szóval valószínűleg tényleg sűrűbben látjuk majd az utakon a „sima” hibrid NX modelleket.
Hmm, szerintem a még németeket sem fogja megszorongatni hát még a piacvezető svédet…
Érdekes módon erről a hazai cikke szeretnek megfelejtkezni de a prémiumközepes SUV-k között évek óta az XC60 a favorit az EU-ban (ahogy elnézem a carsalesbase Q2-es adatait egy rövidebb interregnum után megint).
A kifutó NX valahol a futottak még kategóriában volt bár Lexus léptékkel valóban fontos modell. 🙂
De ha a Rav4 sikeres talán ez is az lesz.
Az tény és való, hogy a Volvo szárnyal a kategóriában EU-ban. Viszont Magyarország eléggé „németpárti” ebben a szegmensben, ezért tettem fel így a kérdést. 🙂
2021 H1 :
1 Ford Kuga 62.587
2 Toyota RAV4 55.840
3 Volvo XC60 41.963
4 BMW X3 38.560
5 Mercedes-Benz GLC 38.425
Az NX és a RAV4 egypetéjű ikrek, nem kell, hogy raklappal fogyjon a Lexus, ha a Toyota a második…
Én 2.5 éve használok egy Honda CRV Hybridet.
Ez idő alatt 97.000 km mentem vele.
Nem volt még Japán kocsim ez az első, és ez az első ami a 97.000 km alatt soha semmilyen hibát nem produkált, még kicsit sem.
Ez alatt a szervíz költség a 97.000 km alatt 4×54.000 Ft bruttó volt. Most megyek 100.000 re az is 54.000 Ft lesz. Szóval ezt még senki nem tudja. Jövőre szemezek Én is az NX el.
Amúgy semmi bajom a kocsival, szerintem egész szép lett, a predátor pofa gáz, de lassan ennyi hiba mindenkinél becsúszhat (húhh, ott a BMW iX aminél csak hiba van a dizájnban).
A belső is okés, az árak meg amúgy is elszálltak mindenkinél, amennyire látom.
húhh, ott a BMW iX aminél csak hiba van a dizájnban-
biztos azért mert nem olyan letisztult forma :))) de kérdezd meg N-t ő majd megmondja a tutit, lehet azt is hogy ismerkedj a magyar nyelvvel:)))
Hm, a belső ajtókilincs gomb kombóra többet is szánhatott volna a tesztelő, mert máshol nagyon szidták, hogy értelmetlen és kényelmetlen megoldás..és béna is.
Mi benne az értelmetlen és béna?
A dupla húzású kicsi kilincsecske, de ezt nem én írtam..teszt cikkben volt..
Azt kérdeztem, hogy mi a baj a kilinccsel. Azt írtad, hogy béna. Miért béna?
” mert máshol nagyon szidták,”
ezen mi nem érthető?
” mert máshol nagyon szidták,”
ezen mi nem érthető?
Én nem máshol olvastam, hanem itt, ezért kérdeztem tőled, hogy mi a konkrét probléma azzal a kilinccsel.
Ezt akartam én is tudni, szerinted mért kérdeztem a tesztelőt, hogy mi a véleménye? a cikkben egy sort szentel a dolognak, kép nincs róla, pl a vésznyitó meg sincs említve.
Tisztázzuk.
30 éve figyelem a különböző statisztikákat, megbízhatóságról, vevő elégedettségről. Magyarországon valóban a német autók dominálnak, de a listákon mindig a Lexus van az élen. A Ford és a Volvo a sor túlsó végén. Az első hatban európai márkák nem nagyon találhatók. Az európai gyártók már csak nagy haszonnal eladni akarnak, jó minőséget gyártani nem….
” Az európai gyártók már csak nagy haszonnal eladni akarnak, jó minőséget gyártani nem….”
Itt a kulcsmondat.. pontosan!
Ezért vettem új Suzukit… ha több pénzem lett volna autóra, Toyotát veszek. Ha meg kőgazdag lennék akkor Lexust.
Én nem csak statisztikákat nézegetek de veszem a fáradtságot hogy ki is próbáljak autókat és akár még árajánlatokat is kérjek.
Én pedig pont azt látom mintha a Lexus leginkább a nem létező nevéből akarna megélni és meglehetős sztárallűrökkel áll hozzá az értékesítéshez.
Az előző NX csak Lexus léptékkel volt sikeres, amúgy szabad szemmel alig látható eladási számok jellemezték (a BMW X4 mögött, ami azért egy eléggé résmodell).
Fejezd már be ezt az épületes marhaságot… Nem az itteni piacra szánják a Lexusokat, nincs európai design- vagy fejlesztési központjuk, európai kulcsfiguráik. Totál h***ének nézed amúgy az embert? Hogy kiragadsz a világból egy részt, ahol gyengébben muzsikál, ezzel arra utalva, hogy hamarosan vége lehet, mint a botnak? Szerinted a többi olvasó most jött le a falvédőről? Idecitáljak egy másik földrészt, ahol meg mindez fordítva van? És az mi a túró, hogy „soha nem létező nevéből”? De jó lenne, ha jegelnéd magad, ecsém…
Több hülyeséget nehéz lenne egy kommentbe sűríteni. Nagyjából mindegyiket megválaszoltam már (nyugodtan keresd vissza), de immunis vagy az érvekre. Hülyeségekből próbálsz légvárakat építeni és gondosan elkerülöd a releváns tényeket.
Nem vagyok kíváncsi az alternatív valóságodra, ami csak a h***e fejedben létezik. A vevőelégedettségi felmérések hadán való trónolás biztos nem presztízsépítő tényező. Neked az fáj, hogy Alfát vagy Jaguart sose láttál még az utolsó előtti helyen se… Mérhetetlenül ostoba vagy, nem csoda, hogy újabban nem nagyon látni már a „munkásságodat”. Én is szégyellném magam a helyedben…
„alternatív valóságodra”: hány autót vettél, hány féle autót vezettél az elmúlt pár évben?
Hidd el senkis sem fog vagizással vádolni, amiatt kérdezem hogy láthassuk, milyen nem alternatív valóságban élsz te, a reklámhírek szféráján kívül.
Speciel az én esetemben ez évben a legnagyobb változatosságot autómegosztóknak köszönhettem (Drivenow). Ehhez nem kell egy vagyon volt hogy olcsóbban közlekedtem velük mint a BKV-val.
De azért igyekszem mindig valami újat tapasztalni autós vonalon is, a Müncheni autószalonért pl 1500km-t utaztam. Két tank benzin és egy szállás mondjuk nem pénz kérdése csak szabaidőé 🙂 https://egzostive.com/we-travelled-800kms-to-see-the-iaa-was-it-worth-it/
Ha ránézel az egzostive-ra láthatod a munkásságom 🙂 Az idnexről kb minden blog eltűnt, ami meg autós vonalon maradt az már nem fér bele a NER propagandába…
Minden esetre felmerül a kérdés, hogy te miért nem szégyenled magad ha nincs autót tapasztalatod és csak sajtóhírekre építed nagyívő ideológiáidat?
Neked egy röpke üléspróba „autós tapasztalat”? 😀 Felszínkapargatásnak is kevés, de te valami rejtélyes ok miatt azt hiszed, behuppansz, belepukizol tetszőleges autókba és te vagy az atyaúristen… Hogy te pillanatnyi benyomásokon alapuló próbakörök után képes vagy azt állítani, hogy a Lexusnak nem létezik „neve”. Ez olyan, mintha én kiállnék a világ elé, és azt mondanám: „Nem akarok EV-forradalmat! Csak a testemen keresztül!” És tényleg azt remélném, hogy ettől az majd megszűnik… Na, ilyen vagy te, remélem, magadra ismersz… Más embereknek is van véleménye, tapasztalata, de azt hiszed, a tiéd felül tud írni egy tömegét…
Utolsó kérdésre válasz: egy Csikós Zsolttól, egy Szörényi Andrástól vagy egy Göbitől elfogadható, hogyha utánajáráson, netes turkáláson alapuló infókra építve mond nagyívű dolgokat, készít használtautós videókat, de ha egy „halandó gipszjakab” teszi ugyanezt, az már nem oké? Több százezres nézettsége van a közvetett infókra épített videóiknak… Bár én videókat nem csinálok, de szintén különböző forrásokból informálódok, ahogy sokszor te is(a Toyota motorproblémákkal bezzeg nagyon naprakész voltál). A személyes tapasztalat egy dologra jó: hogy azt hidd, a tapasztalatod általános(ami nem biztos, hogy így van). Ha valaki alatt megáll egy Lexus, annak onnantól minden Lexus vacak lesz, és aki alatt sose volt baja egy Renault-nak, az híresztelni fogja, hogy a francia autógyártás maga a csoda. Tényleg bele kell mennem, hogy ez mennyire téves? 😀