Vajon ér bármit is az „Eco” gomb az autóban?

A Toyota legújabb kísérletében a takarékos üzemmódot tesztelték valós körülmények között

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szokatlan kísérletet végzett a Toyota észak-amerikai leányvállalata: arra kérték munkatársaikat, hogy a teszt idején használják Eco üzemmódban autójukat, a cég pedig mérte a fogyasztáskülönbséget. Az eredmények messze felülmúlták a várakozásokat.

Az autóipar minden lehetőséget igyekszik megragadni, hogy csökkentse járműveinek szénlábnyomát. Jelentős időt, pénzt és energiát szánnak új technológiák kifejlesztésére, elfogadtatására és bevezetésére. Ugyanakkor hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy a számtalan tényező között, amely egy jármű energiafelhasználását befolyásolja, ott van az emberi is: a választott vezetési stílus, az utasok viselkedése jelentős mértékben hozzájárulhat a takarékossághoz – vagy épp ellenkezőleg, semmissé teheti a mérnökök, a tervezők erőfeszítéseit. A mobilitási és adatszolgáltatásokra szakosodott Toyota Connected North America (TCNA) ezért arra kérte munkatársait: egy kísérlet erejéig minden utazásuk elején kapcsolják autójukat Eco üzemmódba. Ebben az állásban a jármű központi vezérlő rendszere úgy módosítja a két fő fogyasztó: a hajtáslánc és a klímaberendezés beállításait, hogy azok minél kevesebb energia felhasználásával működjenek.
Hirdetés
A részletek minden esetben eltérőek, az elv azonban hasonló: a rendszerek ilyenkor a hirtelen, nagy energiafelhasználással járó manőverek (legyen szó padlógázas, intenzív gyorsításról vagy az utastér azonnali lehűtéséről) helyett a fokozatosságot választják, és eleve nem engedélyezett a teljes erőkifejtés. A tudatos autófelhasználók eleve így vezetnek, az Eco üzemmód pedig segít ennek a tudatosságnak a megvalósulásában.

Az idén késő tavasszal elvégzett, egy héten át tartó kísérletben valamivel több mint kétezer Toyota-alkalmazott vett részt, akik együtt mintegy 777 ezer kilométert tettek meg Eco üzemmódban.

A kísérlet során az üzemi és fogyasztási adatokat az autók folyamatosan továbbították a TCNA központjába – ez nem valami különleges gyakorlat, a vészhívó rendszerek működését lehetővé tevő adatkapcsolatot a Toyota évek óta, világszerte használja arra, hogy a fejlesztést segítő, anonimizált információkat gyűjtsön az utakon járó autóktól – például, hogy percre kész meteorológiai jelentést készíthessenek. A kísérlet a vártnál is fényesebb eredményeket hozott. A kapott eredményeket a korábban rögzített, több millió kilométernyi átlagos használatot tükröző adatokkal összevetve kiderült, hogy a kétezer ember egyetlen hét alatt összesen 19 346 literrel kevesebb üzemanyagot égetett el. Ez a helyi üzemanyagárak fényében 18 304 dolláros, azaz 6,28 millió forintos megtakarítást eredményezett, de az 570 forintos magyarországi benzin átlagárral számolva már 11 millió forinttal csökkent volna a kollektív kiadás. Az Eco üzemmód aktiválásával összesen 45,24 tonnával csökkent a csapat CO2-kibocsátása – ennyi szén-dioxidot 748 kifejlett fa tíz év alatt tud feldolgozni. Még az eleve takarékos üzemű hibridjárműveknél is sikerült további 4 százalékkal csökkenteni az üzemanyag-felhasználást, a tisztán belső égésű, benzinmotorral szerelt autók esetében pedig megdöbbentő 26 százalékkal csökkent a kibocsátás, azaz több mint negyedével esett vissza a fogyasztás. Ha tehát takarékosabban szeretnénk autózni, méghozzá már ma, a megoldást ne feltétlenül az autóipartól várjuk: vezessünk tudatosabban és használjuk a rendelkezésre álló lehetőségeket! Forrás: Smarter Média
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?