Nem véletlenül lett Az Év Autója 2022-ben az EV6, de vajon megéri a felárat a sportos kivitel?
Az emberi szemnek a megfelelő működéshez átlagosan 3-4 másodpercenként szükséges egy pillanatnyi szünetet tartania, ezt a köznyelvben csak pislogásként szokás emlegetni. Ha valami nagyon gyorsan történik, akkor azt az eseményt a legtöbben csak úgy írjuk le, hogy egy szempillantás alatt történt. A Kia EV6 GT a szó legszorosabb értelmében ennyi idő alatt képes álló helyzetből 100 km/órára gyorsulni, ezzel pedig olyan autókkal is képes felvenni a versenyt, mint a Lamborghini Huracán vagy az R8-as Audi. Fontos különbség azonban, hogy az említett sportautókkal szemben az egész család befér, és még a hétvégi bevásárlás sem tűnik hajmeresztő ötletnek minden idők leggyorsabb sorozatgyártású Kia modelljével.
4,70 méter hosszú, viszont a lecsapott tetővonallal ügyesen leplezi méreteit
1,89 méter széles és 1,55 méter magas, ezzel még az élhető kategóriába tartozik, viszont a remek formatervnek ára van, amit a hátsó üléssorban utazók fizetnek meg
az első fényszórót és a hátsó lámpát is nagyon eltalálták, ráadásul a töltőnyílás is szépen elrejtették az autó jobb hátuljára
A kilincseket "meg kell tanulni" használni, de összességében kellemes az élet velük, gyorsan hozzá lehet szokni
A szolid hátsó terelőelem, a neonzöld féknyergek és a 21 colos felnik sokat dobnak a sportosságon
A matricák miatt talán elsőre nem tűnik egyértelműnek, de a mezei EV6-tól szinte semmiben sem tér el a megjelenése, a csomagtérajtón csupán egy szolid plakett jelzi, hogy ez a legélesebb EV6, na meg persze a neonzöld féknyergek is a GT privilégiumai. Ízlés kérdése kinek mennyire jön be a formaterv, viszont azt nem lehet elvenni a koreaiaktól, hogy sikerült valami különlegeset alkotniuk. Szemből nézve a fényszórók fordított V-alakja az érdekes, hátul pedig a csomagtér-ajtón végigfutó féklámpák teszik egyedivé. Természetesen oldalra is jutott fantázia: a hátsó ajtó alján lévő légterelő vonala a kerékjárati ív jelentette szüntet után a féklámpában folytatódik, ezzel egyfajta folytonosságot teremtve a formaterven. A kilincseket sem a hagyományos módon oldották meg, hiszen a karosszériába süllyesztették a jobb légellenállás érdekében, más kérdés, hogy egy fagyos reggelen kellemetlen lehet a bejutás, ha az autót vastag jégréteg borítja.
Első ránézésre nehezen gondolná bárki is, hogy egy gyorsulási versenyen akár egy Huracánt is megtréfálhat az EV6 GT
Az utastérben már sokkal nagyobb különbségeket is fel lehet fedezni a mezei EV6-hoz képest. A féknyergeken felbukkanó neonzöld szín a beltérben is megjelenik, hiszen a varrásokat ezzel az árnyalattal oldották meg, valamint a kormányon lévő extra GT gomb is zöldben pompázik. Persze nem csak a megjelenéssel játszottak, hiszen az első üléssorba Recaro versenyülések kerültek. Az alapkivitelben lévőkkel ellentétben ezek nem elektromosan állíthatók, ez a megoldás viszont kényszerből született, hiszen a gyártó csak kallantyús megoldással szállítja ezeket. Ezentúl viszont rengeteg ismerős elem köszön vissza az alap EV6-ból: a két ívelt, 12,3 colos kijelző, a félig digitális klímavezérlő, vagy éppen a középkonzol elrendezése is egy az egyben ugyanaz. Kár lenne tagadni, a Recaro ülések nagyon sokat dobnak az autón, még hosszabb távon is nagyon kényelmesek, a hosszabb távon sem fárad el a hát, vagy a nyak, és ha jön az ereszd el a hajam, akkor is kiváló oldaltartást biztosítanak.
Az utastér anyaghasználatára nem lehet panasz, szinte minden elemre odafigyeltek, nem igazán találkozni olcsó, kopogós műanyagokkal
Az műszerfalat egyértelműen a két ívelt, 12,3 colos kijelző uralja, amelyek nagyon szép képet adnak, és a multimédia felépítése is ésszerű, könnyű használni
Szerencsére a klíma külön kezelőszervet kapott, bár itt sem találkozni gombokkal a két tekerőtől eltekintve, érintésérzékeny ez is
A középkonzolt logikusan építették fel, minden kézre esik, emellett nagyon jól néz ki
A részleteket sem csalták el, bár az ajtókon a zongoralakk szerintem fölösleges, és az ujjlenyomatokat is kegyetlenül gyűjti
A csomagtér 480 literes, de a 60:40 arányban dönthető ülésekkel akár 1260 literig is bővíthető
A különbségkereső után viszont érdemes a számok világában elveszni egy csöppet, hogy megértsük, miért kerül majd' 5 millió forinttal többe a GT kivitel, mint az alapmodell összkerekes GT-line felszereltségi szinttel. Utóbbi – a tesztpéldányhoz hasonlóan – mind a négy keréken hajt, az összteljesítménye pedig 325 lóerőre és 605 newtonméteres nyomatékra jön ki, 185 km/órás végsebességgel és 5,2 másodperces nulla-százas sprinttel. Ezzel szemben a GT sokkal erősebb, 585 lóerős rendszerteljesítményt présel ki magából 740 newtonméteres nyomatékkal, a végsebessége pedig majdnem 80 km/órával magasabb, hiszen 260 km/óráig is képes gyorsulni, de ami a legmeghökkentőbb, hogy mindössze 3,5 másodperc alatt futja a százas sprintet álló helyzetből. Az alapmodellben hátul szolgálatot teljesítő 217 lóerős motor a GT esetében az első tengelyt hajtja, hátra pedig egy ennél is erősebb, 367 lovas elektromos erőforrás került. Ez már ahhoz is elég, hogy a drift módot aktiválva hátsókerekes autót varázsoljunk belőle, ráadásul ilyenkor a vezetéstámogatók is megengedőbbek, és csupán a gumicsikorgás marad. A már emlegetett GT mód is csendre inti a közutakon egyébként hasznos és többnyire pontos segédleteket, viszont itt nem az autó hátuljának a dobálása a cél, hanem a Huracánok és társai megszégyenítése, ugyanis az EV6 ekkor szabadítja az aszfaltra a brutális erejét. Ezek mellett természetesen jutott az autóba takarékos üzemmód is, amely hasznos lesz egy meredekebb kör után, hiszen míg az alapkivitel WLTP ciklus szerint 506 kilométert képes elmenni egy töltéssel, addig a GT csupán 424-et – legalábbis papíron.
Elöl egy apró frunk (csomagtér) is helyet kapott, ami 20 literes
A 77,4 kilowattórás akkumulátor ilyen teljesítmény mellett éhes jószág, ugyanis 200 kilométer elég volt ahhoz, hogy 70 százalékot veszítsen az energiatartalékjaiból, viszont 5 és fél óra alatt már vissza is töltötte a 22 kilowattos oszlopon a felhasznált energiát, így egy éjszaka alatt simán feltölt, ha nincs nullára merítve. A fogyasztás 27,8 kilowattórára jött ki 100 kilométerre vetítve, amely elsőre irgalmatlanul soknak tűnik, de mivel a Kia is inkább az élményautó kategóriába sorolja az EV6 GT-t így ezt fölösleges felróni neki. Már csak azért sem érdemes nagyon a fogyasztáson problémázni, mert már a kereskedésben is igencsak megkérik az árát a GT-nek. Szerencsére az indulóárban minden benne van, egyedül a különleges fényezés dobhat a vételáron. A tesztautó Moonscape szürke fényezése a 31 490 000 forintos alapárat további 495 ezer forinttal dobja meg, így a végösszeg 15 ezer forint híján 32 millióra jön ki.
Remek élmény az EV6 GT-vel a közlekedés, de pályanapra nem igazán vinném, mert a kanyarokban hamar elvérzik, ezért pedig elsősorban az igencsak gyengén hangolt kormánymű tehető felelőssé elsősorban, de a 2 tonna feletti saját tömeg sem segít a helyzeten sokat
Értékelés
Pozitív
Elképesztő gyorsulás, bátor formaterv, kényelmes első ülések
Negatív
Hátul kicsi fejtér, kevésbé jól hangolt kormánymű
Árak
Tesztmodell alapára
31 490 000 Ft (2023.12.27.)
Tesztautó ára
31 985 000 Ft (2023.12.27.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
436 kW (593 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
3,5 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
crossover
Motor és váltó
Teljesítmény:
436 kW (593 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
3,5 s