A városi áru- és teherszállítás új és olcsó alternatívája a Piaggio Porter NP6 - széles kínálattal, mindenképp szerény szélességgel érkezett a piacra és az utakra
E hó elején jelent meg a hazai piacon a haszonjárművek terén jelentős Foton Motors és az olasz Piaggio együttműködése által, kínai alvázzal, de Olaszországban megépített
Piaggio Porter NP6. Az olasz filmek elmaradhatatlan kellékének számító, háromkerekű Piaggio Ape-hoz mérten egy egész komoly kiállású, valódi teherautó, ám ha a piac többi platósa, például egy Ford Transit, egy Peugeot Boxer vagy egy Renault Master mellé parkolunk vele, akkor játékosan kicsinek tűnik - persze kivétel nélkül - alsó hangon is több mint 1 millió forinttal - olcsóbb is náluk. A szimplakerekes verzió 1,68 méteres adatával mindössze 1 centivel szélesebb a Fiat 500-nál, de az új Fiat 500e már vállasabb nála. Aki próbált már a belvárosban teherautóval manővezerezni, parkolni, az előnyként tudja ezt értékelni, hiszen a
Piaggio "terepe" egyértelműen ott van, a konkurenseinél kisebb teherautóval vetélytársainál érezhetően könnyebb a manőverezés, ami a zöldségesek, kertészek, városi szakik kedvencévé teheti. Ha már terep, a verziótól függően 18,5-20,5 centis minimális, azaz maximális terhelésnél értendő hasmagasságával és első-hátsó terepszögeivel még terepen, azaz a részint burkolatlan úton megközelíthető építkezéseknél is biztonsággal bevethető.
Tesztautónk szimpla hátsókerekes, 1 tonna terhelhetőségű, nagyobb tengelytávú és középeső platóhosszúságú volt
A kínálat döbbenetesen széles.
Szimpla- és duplakerekes (azaz fokozott terhelhetőségű) alap, kétféle tengelytáv, háromféle hosszúság, kicsi és nagy LPG tartály, valamint felármentesen CNG-s verzió is kérhető. Ha már az autógáz szóba került, igen, a Piaggio alapvetően benzinmotoros, 1,5 literes, soros négyhengeres benzinmotort kap, mindenképp LPG-rendszerrel, így hiába 10 liter körüli a fogyasztása, a benzinnél határozottan olcsóbb autógázzal még a gázolajos konkurenseknél is érezhetően olcsóbban autózhatunk vele. Nem mellesleg szerényebb emisszióval és zajterheléssel, ami a városi üzemben nagyon nem mellékes. A felármentes CNG üzemmel még kedvezőbb az emisszió és az üzemköltség is, csak épp CNG vételezési lehetőség kevesebb helyen van, igaz egy nagy flotta esetén akár a saját töltőállomás is kiépíthető.
A mai középkategóriás személyautóknál rövidebb, 4545 mm hosszúságú "közepes" Porter platóhosszúsága 2,53 méter, így 3 EUR raklap is rátehető. A plató mindkét oldala és hátulja is könnyedén lebillenthető
Ha megelégszünk a kisebb, de alapból is 900 kg feletti terhelhetőségű szimplakerekes verzióval, akkor 4215-4545-4815 mm-es hosszúság választható, a nagyobb, akár 1,4 tonna fölötti terhelhetőségű duplakerekes verzió 5095 mm hosszúságú, 3,08 méteres platót adó is lehet, utóbbira 4 raklap is feltehető. A Porter NP6 óriási előnye, hogy akár kisautós hosszúsággal is kérhető, a legrövidebb, 2,2 méteres platóra is kényelmesen felfér 2 raklap. Nálunk egy hátul is szimplakerekes, 2,53 méteres platóhosszúságú, így azon 3 raklapot fogadó, kereken 1 tonna terhelhetőségű verzió járt. Itt nem olyan kemény a hátsó – laprugós – felfüggesztés, mint a duplakerekesnél, így a rugózás is kényelmesebb, terheletlenül persze kemény, de hozzátehetjük, csak a mi rossz útjainkon, jó aszfalton szépen fut a Piaggio is. A tesztautó a kínálat egyik legnagyobb ütőkártyáját, a billenőplatót is megkapta. Bizony, ilyen is kérhető a gyártótól, nem is drágán, nettó 354 ezer forintos felárral.
A legnagyobb mutatvány kétségkívül az elektrohidraulikus, gombbal és álló motor mellett is üzemeltethető billenőplató. A hátfal ilyenkor automatikusan nyílik, leengedésekor azonban helyére kell igazítani
Balra a plató és a gázüzem kapcsolója, utóbbit mondjuk nem kell nyomkodni, érdemes mindig gázüzemben járni, az automatika mindenképp benzinnel indít, majd gyorsan átáll LPG-re. Jobbra a feláras nagyobbik gáztartály, előtte a hidraulikaolaj tartálya
Aki szokott sódert, homokot, földet, vagy bármi egyéb ömlesztett árut szállítani, annak nagyon hamar ki fogja termelni a felárát a billencs kialakítás. De persze kérhető millió egyéb is, a gyártótól összesen 1400 konfiguráció érhető el, s a forgalmazó a hazai felépítménygyártókkal is szinte bármit össze tud rakatni, ha a legolcsóbb, alvázas kialakításból indulnánk ki. Van ugyanakkor gyári furgon és akár az EU szabványoknak megfelelő konyhás felépítmény is, ha tehát valaki most szeretne büféskocsis vállalkozást indítani, a méretosztály legolcsóbb teherautójaként érkezett Piaggióval minden eddiginél könnyebben teheti meg.
A rövid orrban csak a segédberendezéseket, az üzemfolyadékokat és a hűtést, valamint az emelőt találjuk
Ahogyan a szerény méretek is leginkább városi használatban kedvezőek, úgy kitalálható, hogy a Piaggio hajtása is. A sofőrfülke alá épített 1,5 literes, blokkjával és hengerfejével is alumínium ötvözet, lánchajtású benzines maximális teljesítménye 106, LPG üzemben 102 lóerő. Nyomatéka 136, LPG üzemben 132 Nm, de azt is magas, 4500/perc fordulaton adja le. Teherautótól szokatlanul pörgetni kell, amihez mondjuk partner az alapból is rövid áttételezésű, ráadásul a gyakorta nehéz teherrel, vagy komolyabb emelkedőkön közlekedők számára (felármentesen) rövidített áttétellel, így jobb kapaszkodóképességgel is kérhető ötfokozatú váltó.
A 1,5 literes benzinmotor klasszikus elv szerint, hosszában, a tengelyek közé és a hátsó kerekeket hajtva, az ülések alá került
A technika egyszerű és őszinte, és az a megdöbbentő, hogy a klasszikus építésmóddal – tengelyek közötti motor, hátsókerékhajtás –
valódi gép-élményt ad a Piaggio, jóleső érzés vezetni.
Városban nem zavaró a hangja, érezhetően halkabb, mint a dízelek. Ám mivel már az országúti 90 km/órás tempónál is 3000/perc az ötödik fokozatban adódó fordulatszám, a motor ott már jól hallható, s azonnal ráébreszt, nemhogy nem a Budapest-München, de még csak nem is az országon belüli ingázásra van a Piaggio. Végsebessége 120 km/óra, de autópályán sem jó vele 100 fölött menni. Ha viszont időnként adódik egy-egy út a másik városba, azért gond nélkül le lehet vele tudni, arra pedig nincs jobb eszköz nála, hogy a tüzép-teleptől az építkezésre hordjuk az anyagokat, vagy a telephelyről a szerszámokkal autózzunk a címekre.
Alapáron jár az elektromos kormányrásegítés, a fordulókör a teherautók körében és a hátsó hajtás, azaz a kellően kitekerhető első kerekek miatt a méretekhez képest is szerény. A műszerfal dizájnja egészen mai
Utasfülkéje a külméreteknek megfelelően korlátozott, de éppen elegendő helykínálatot adó. Eltagadhatatlan, hogy az ülések alá épített motor miatt az üléspozíció is magas. A rövid fülke miatt pakolótér nem jutott az ülések mögé, meg aztán alájuk sem, hiszen ott a motor. De jó pont, hogy a kesztyűtartó használható méretű, egy polc fölé is jutott, a mennyezeten elöl van szemüvegtartó, az ajtózsebek palacktartósak. A műanyagok természetesen egyszerűek, de
a műszerfalra olyan finomság is jutott, mint a gumírozott telefontartó, aminek aljába USB-csatlakozó is került, így bár gyári navigáció nem is rendelhető, a melósok zsebében is ott lapuló okostelefon gond nélkül és biztonságosan megoldja a kérdést.
Ötletes, jópofa, tökéletesen funkcionális a gumírozott, stabil telefontartó, aminek aljába USB töltőcsatlakozó is került
Szerény formázásúak, de rövidebb távú utakra tökéletesen megfelelők a némi kék dizájnnal is feldobott, magasra épített ülések
A rövid távokhoz tökéletes kényelmet adók az ülések, az olaszok ráadásul hűek önmagukhoz, hiába egy puritán munkaeszköz a Porter, egy kis dizájn, némi kék díszítés és egy kék Piaggio felirat az ülésekre is jutott, a felszereltség is meglepően korrekt. Ahogyan a külső berendezések meghajtásához felármentes az előkészítés, úgy a sofőrlégzsák, a központi zár, az elektromos szervokormány, a műszerfali (USB-s) telefontartó, az elektromos (a sofőrnél egy érintésre leszaladó) ablak, de még a fényszóró és az ablaktörlő automatikus kapcsolása is alapáron jár. Légkondicionálót és Bluetooth-kapcsolatos rádiót a nettó 315 ezer forintos felárral adott második (Plus) felszereltségtől, utasoldali légzsákot és felső részével fényezett első lökhárítót a további 118 ezer forintos pluszt jelentő (Top) csúcsfelszereltségnél kapunk.
A dizájn mindenképp jár, a Bluetooth-kapcsolatos rádió a második felszereltségi szinttől
A Piaggio legjelentősebb ütőkártyája a piacon legszerényebb ára. Oké, a méretei is a legszerényebbek, viszont azok számára, akiknek elegendő egy kisebb teherautó, akik munkaeszközükkel csak egy kisebb területet járnak be, tökéletes választás.
Hiszen a szükségesnél nagyobb kabátban járni sem kényelmes, itt pedig a méret helyett költhetünk a megfelelő kialakításra, azaz tökéletes céleszközt rakhatunk össze a saját elvárásinknak megfelelően. Az alvázas, alap hosszúságú bázisverzió nettó 5,629 millió forintról indul, de még a hosszabb tengelytávú, csúcsfelszerelt és billenőplatós tesztautó ára is 7 millió forint alatti (konkrétan 6 889 764 Ft), oké a nagyobb (46 literes) LPG tartállyal már 7 204 724 Ft.
Bár az akár 2,8 tonnás saját tömeg mellett a 1,5 literes, gázzal is etethető benzinmotor leginkább városi forgalomhoz ad elegendő dinamikát, egyszer-egyszer a gyorsforgalmi utakra is fel lehet hajtani, a kamionok tempója gond nélkül tartható
Ha valamiért, hát a nagyobb gáztartályért érdemes fizetni, hiszen a rendszer okosan működik, hidegindítás után még télen is 1-2 perc után, azaz a kapun kiállás után néhány száz méteren belül automatikusan átkapcsol a szerényebb emissziójú és költségű gázüzemre a gyári rendszer. A 15 helyett 45 literes gáztartály pedig azt eredményezi, hogy nem kell legalább 150 kilométerenként, elég akár 450 kilométerenként tankolni az olcsóbb üzemért. A benzintartály persze további 450 kilométer hatótávot ad, s jegyezzük meg, temérdek olyan munkakör van, ahol a 150 kilométeres „hatótáv” is elegendő akár egy hétre is, szóval az alap tartály sem feltétlen elvetendő. A lényeg, hogy nézzük meg a saját igényeinket, annak megfelelően válasszunk, ehhez a Piaggio meglepően széles konfigurációs lehetőséget ad, a temérdek felépítmény mellett a felármentes fehéren túl szürke, kék, bordó és narancs fényezés is elérhető, hogy cégünknek megfelelő dizájnt kaphasson, vagy például a településen belüli útkarbantartók számára is tökéletes választás legyen.
Józan ész szerint az építőanyag-áruházaknál, tüzép-telepeken és a városi árufuvarozásban is gyakori látvánnyá kell váljon a Piaggio, hiszen olcsó, helytakarékos, a dízelekhez mérten tisztább és olcsóbb üzemű is
Cikkünket a Grand Automotive Kft, a Piaggio Commercial forgalmazója a Porter NP6 első tesztlehetőségével támogatta.
Értékelés
Pozitív
Városbarát méret, kedvező ár, csendes üzem, billenőplató, hasmagasság és terepszögek, széles kínálat
Negatív
Kevés pakolóhely a fülkében
Árak
Tesztmodell alapára
5 629 921 Ft (2022.03.02.)
Tesztautó ára
7 204 724 Ft (2022.03.02.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
78 kW (106 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
136 Nm 4500 1/min-nél
Gyári vegyes fogyasztás:
9,5-11,8 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
billenőplatós
Csomagtér maximális szélessége:
1680 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1680 mm
Csomagtér hossza:
2530 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d full
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
5 fokozatú manuálua
Nyomaték:
136 Nm 4500 1/min-nél
Teljesítmény:
78 kW (106 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyári vegyes fogyasztás:
9,5-11,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
190-215 l/100km
Zárható differenciálművet neki szériában, de legalább opcióként!
Gyanúsan hosszú volt az orra, aztán rájöttem, hogy azért, mert a korábbiak Daihatsu alapúak voltak, ez meg már kínai. Mondjuk ebben a kategóriában legalább lehet keresnivalója a kínaiaknak – már csak az őrült haszonjármű hiány miatt is. Kíváncsi vagyok, hogy a zárt kisbusz változatot piacra lehetne-e dobni Európában (személyautóként törésteszt és biztonsági felszerelések hiányában kétlem).