Egyelőre csak látványterven létezik a Nikola Two - itt viszont nagyon szép, ha számít ez valamit
Távol álljon tőlem az összeesküvés-elméletek gyártása, de éppenséggel elég sok tényező utal arra, hogy a Nikola inkább a tőzsdéből szeretne megélni, mint a járműgyártásból. A Tesla részvényeinek óriási mértékű növekedése az utóbbi években egyrészt kiéheztette a befektetőket a hasonló sikersztorikra, árgus szemekkel figyelik a következő árrobbanást az elektromos járműgyártóktól. Másrészt pedig a gyártók oldaláról is többekben megfogalmazódott az ötlet, hogy ezt az igényt ki kellene szolgálni - mi mással lehetne legjobban lemásolni a Tesla tőzsdei szárnyalását, mint egy Nikola nevű elektromos autógyártó vállalattal (a szerb Nikola Tesla után).
A Nikola Tre-ből villanyos és hidrogénes változat is készül (a tervek szerint)
A Nikola legújabb sajtóközleményében már az első mondatban megjegyzik, hogy a vállalat NKLA kóddal van jelen a Nasdaq tőzsdén, ami apró jelzés a cég prioritásairól. Persze tény, hogy egy járműgyártó felépítése a semmiből hosszú évekbe és irdatlan mennyiségű pénzbe kerül, a tőzsdére lépés pedig segíthet megszerezni az ehhez szükséges tőkét. Így volt ez részben a Teslával is, a 2010-es első nyilvános részvénykibocsátás után még két évet kellett várni az első Model S tulajdonosoknak rendelésük átvételére - de az is igaz, hogy Elon Muskék legalább letettek az asztalra egy már korábban gyártásba került modellt, az első Roadstert. A Nikola egyelőre pólókat árul, de részvényei már tavaly június óta nyilvánosan adhatók-vehetők. Közben előfordultak kisebb-nagyobb problémás ügyek is, az amerikai tőzsdefelügyelet éppen vizsgálja a Nikolát értékpapírokhoz kötődő feltételezett csalás miatt, az alapítónak le is kellett mondania elnöki pozíciójáról. Ismerjük be azonban, hogy a fenti tényezőkből nem következtethetünk a céget vezető személyek rosszindulatára, még ha sok is a véletlen egybeesés, attól még lehetnek valóban véletlenek - az ártatlanság vélelme jár mindaddig, amíg az ellenkezője bebizonyításra nem kerül.
A Nikola tervei a következő évekre
Személy szerint szurkolok a Nikolának, az idáig bemutatott tervek és koncepciók fontos előrelépést jelentenének a közép- és hosszútávú árufuvarozás területén, ami globális szinten jelenlegi formájában nagy mértékben hozzájárul a károsanyag-kibocsátáshoz. A Nikola kamionjai, köztük az akkumulátorosként vagy hidrogénes-elektromosként készülő Tre az előbbi meghajtással az 500 km alatti távokra ideális, utóbbival pedig Észak-Amerikában már államközi fuvarokra is alkalmas. A kontinenseket átszelő szállításra pedig a Nikola Two-t szánják, ami csak hidrogénhajtással kerül majd piacra a tervek szerint, 1450 km-es hatótávval. A Nikola ebben az esetben a Tesla előtt is járhat, a szakemberek szerint ugyanis az akkumulátoros-elektromos meghajtás főleg személyautókban hatékony, nagy tömeg hosszú távú mozgatására a hidrogénes-elektromos hajtás a befutó.
A vállalat a hidrogénes Tre első tesztjeit még idén megkezdené, jövőre már közúton is próbálgatnák Észak-Amerikában és Németországban, az első darabok pedig 2023-ban gördülhetnének le a gyártósorról.
Az így kifejlesztett hidrogénes hajtáslánc elemeit szeretnék majd a Two-ba adaptálni, annak első példányait 2024-ben szeretnék leszállítani. Nos, legyen így - ha tényleg sikerül a Nikola terve, jó eséllyel forradalmasítják a közúti árufuvarozást. Közben pedig remélhetőleg jut majd kapacitás a már korábban bemutatott koncepciók sorozatgyártásba vitelére is, szívesen látnánk az utakon a Badger pick-upot, vagy a vízben a Wav villany-jet-skit, amelyek mind-mind szerepelnek a tervekben.