Vajon az unokáink is láthatnak még 600 lovas, V8-as sportkombikat?

Lenyűgöző, a fizika határait feszegető alkotás az Audi RS 6, de van-e helye az „új, zöld világban”?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Audi RS6 szótári értelemben vett skizofrén, hiszen egy átlagos hétköznapon tágas családi autó, míg igény esetén egy kombi álcába öltöztetett versenyautó. Jelen állás szerint közvetlen utód nélkül tűnik majd el. Vajon szegényebb lesz emiatt a világ?

Sosem voltam még vitorlásversenyen, pedig a szakág csúcskategóriás konstrukciói több hasonlóságot mutatnak az autósporttal, mint azt elsőre gondolnánk. Például a katamaránok szinte teljesen szénszálas műanyagból készülnek, a versenyzőknek pedig két fő ellenfele van egy megmérettetésen: az idő és a vetélytársak. Idén ezt az elmaradásomat pótolhattam az Audi jóvoltából az 56. Kékszalagon, pontosabban annak egy kísérő eseményén, a négykarikás márka által támogatott Speed Challange versenyen. Persze, nem csak hajókázni ugrottam le Balatonfüredre, hiszen itt tartották a Q6 e-tron hazai premierjét. Ám még a leleplezés előtt egy rövid tesztkör erejéig lehetőséget kaptam, hogy az RS6-ossal közelebbről is megismerkedjek.
Hirdetés
Vártam is, meg nem is találkozást, mert egy kombi számomra nehezen sorolható a sportautók közé, viszont a V8, és a közel 600 lóerő mégiscsak jó ajánlólevél, főleg manapság. A balatonfüredi mélygarázsban szép sorban álltak az Audi tesztautói, a kor szellemének megfelelően javarészt városi terepjárók, többnyire plug-in hibrid és elektromos hajtással. A program kezdetén lassan, szép csendben indultak a résztvevők, viszont az RS6 beröffentésekor kivétel nélkül mindenki felkapta a fejét. Az óriási kipufogók és a nyolchengeres motor ordítása a falakról visszaverődve még erőteljesebbnek hatott, és nagyjából ekkor értettem meg a gyakorlatban – amit papíron már tudtam – hogy ez nem csak a családi vakációzásra kitalált kombi. A fekete fényezés ellenére is nehéz összetéveszteni egy mezei A6-tal, hiszen szemből nézve ott az elképesztően agresszív frontrész, amely lényegében az RS 7-ről érkezett. A legtöbb hasonlóságot oldalról mutatja „polgáribb” testvérével, de a műértő szemnek itt is feltűnik a különbség, hiszen az óriási, 22 colos felnik, és a kerámiafékek a kék nyereggel nem éppen egy utazóautó ismérvei. Hátul a két hatalmas kipufogó gondoskodik a sportos hangulatról, viszont a csomagtér-ajtó ugyanaz, mint a sima kombin. Ilyen elemből egyébként nincs sok, ezt leszámítva a tetőlemez és az első ajtók csereszabatosak az A6-tal.
Hirdetés
Az utastérben óvatosabban adagolták a sportautóságot. A kormányt – és az azon található RS gombot – leszámítva nem sok különbség mutatkozik az A6 és az RS 6 között. Persze, a díszbetétek utóbbi esetében karbonmintásak, illetve a start-stop gomb piros keretet kap, illetve a sportülések is különleges dizájnnal rendelkeznek. A műszerfalon itt még nincs utasoldali kijelző, viszont a három képernyő így is adott. A kormány mögött látható a 12,3 colos digitális műszeregység, mellette egy 10,1 colos multimédiás rendszer kezelőfelülete, míg ez alatt egy 8,6 colos panel található, amely a klímavezérlésért felel. Az RS6-tal eltöltött bő három óra alatt egyetlen dologgal nem tudtam megbarátkozni, az pedig éppen az infotaiment rendszer volt. A fizikai gombok módszeres kiirtása az elmúlt években jól megfigyelhető trend, viszont a legtöbb gyártó a multimédiába száműzi a klímapanelt, az Audi viszont a középkonzol és a műszerfal találkozásánál egy saját kijelzőt épített be erre a célra. Ez még egy hagyományosabb autóban is felvet biztonságtechnikai kérdéseket, nem hogy egy közel 600 lóerős, 2,1 tonnás sportkombiban.
Hirdetés
Az Audi sportkombija viszont nem a klíma állítgatásáról szól. Az RS 6 lényege a motortérben keresendő. A „környezetvédelem” jegyében 48 voltos lágy hibrid hajtáslánc kerül az autóba, amelynek szívét 4,0 literes V8-as blokk adja 591 lóerővel és kerek 800 newtonméterrel. A márka állítása szerint az elektromos rásegítéssel akár 0,8 liter benzin is megspórolható 100 kilométeren, de az autó vételárát, és a gyári 12,1-12,7 /100 kilométeres fogyasztást figyelembe véve aligha ez lesz a fő szempont a vásárlásnál. A pokoli teljesítményt a quattro hajtásnak köszönhetően mind a négy kerékre eljut, ráadásul beállítástól függően akár 85 százalékban a hátsó tengelyre. Tekintélyt parancsoló számok, de mit jelent ez a gyakorlatban? Talán egyetlen autónál sem olyan fontos szétválasztani az üzemmódokat, mint ebben az esetben. A kormányon található RS gomb lenyomásával életre kel egy kombiba csomagolt „versenyautó”, amely kőkemény futóművel, azonnali gázreakcióval és pokoli kanyartempóval szórakoztatja a sofőrt. A rajtprogram aktiválásával pedig még tovább fokozható az élmény: elméletileg 3,6 másodperc alatt futja álló helyzetből a 100 km/órát, de a remek oldaltartással rendelkező vezetőülésben aligha a stoppert fogja figyelni a vezető, hiszen az indulás pillanatában az RS 6 az orrát az ég felé mereszti, a repülőgépektől éppen csak az különbözteti meg ezen a ponton, hogy nem emelkedik el az aszfalttól. Habár üresen 2,1 tonnás a saját tömege, mégis remekül lehet íven tartani a tempós kanyarokban, sokkal többet megenged, mint amit az ember elsőre gondolna. De ha már egy nyolchengeres blokk duruzsol a motortérben, akkor érdemes a hangélményről is néhány szót ejteni! Az elődhöz képest halkabb (az EU-s szabályozás miatt), de még így is remekül szól RS módban. A járókelők szinte kivétel nélkül felkapták a hangorkánra a fejüket, viszont utána többeknél némi hitetlenkedést véltem felfedezni, hiszen a vészjósló hang a laikus szemnek egy átlagos családi kombihoz társult. Az RS módot kikapcsolva egy abszolút másik arcát mutatja az Audi sportkombija. A kipufogószelepek bezárnak, a futómű lágyabban ringatózik, a kormányzás pedig jóval könnyedebbé válik. Comfort módban tűnik csak fel igazán, hogy az RS 6 szegről-végről az A6 rokona, ugyanis ekkor a szolidabb kivitelhez hasonlóan viselkedik. Jelen állás szerint az RS 6 közvetlen utód nélkül távozik majd az Audi palettájáról, hiszen a nemrég bemutatott A6-os kizárólag elektromos hajtáslánccal érhető el a márka új nevezéktanának megfelelően. Ennek értelmében a páratlan jelöléssel ellátott járművekben maradnak a belső égésű motorok, míg a párosak csak elektromosként lesznek rendelhetőek. Így még van esély egy újabb V8-as kombi érkezésére, de kérdés, szüksége van-e a világnak ilyen autókra? Az Audi nyilván hosszas piackutatás után készítette el az eddigi modelleket is, így egyértelmű, hogy igény mutatkozik az ehhez hasonló autókra, így az egy fokkal relevánsabb kérdés inkább úgy hangzik, hogy a gyártó az EU-nak vagy a vásárlóknak akar jobban megfelelni? Minden bizonnyal ezt az idő fogja eldönteni, de az elmúlt hónapok nyilatkozatai a felső vezetés részéről, inkább abba az irányba tendálnak, hogy az Audi igenis szükségét érzi, az erős, teljesítményorientált benzines autóknak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?