Ismerősen Toyota, mégis újszerű a hűtőrács-mentes frontrész
Kutatások és kimutatások sora állítja, hogy a Toyota nem csak a világ legnagyobb, de leginnovatívabb autógyártója is. A Toyota Prius több mint két évtizede mérföldkőnek számított a vállalat és az autóipar világában is. Lehet szeretni, lehet kevésbé kedvelni, de tény, hogy a Prius ikon lett, a környezetbarát autózás egyik legelső megtestesítője. Ennek köszönhető, hogy mára a piacon a legmegbízhatóbbak és legjobban működők között vannak a Toyota hibrid meghajtásai. Ehhez képest meglepő (vagy talán a hosszú ideig tökéletesített technológia miatt kézenfekvő), hogy tisztán elektromos autóval még nem léptek piacra. De minden autógyártó tudja (vagy legalábbis mondja), hogy a villany a jövő, és most végre úgy tűnik, a Toyota is beszáll a jövő technológiájába.
Kupés kialakítás, ami állítólag nem megy a helykínálat kárára
Saját dolgát megnehezítve rögtön hendikeppel indul a Toyota, bZ4X névvel piacra dobni egy modellt vakmerő döntés. Nem a macskám lépett a billentyűzetemre, az elnevezés a beyond Zero 4X rövidítése. A nulla természetesen a zéró károsanyag-kibocsátásra utal, a beyond pedig az ezen túlira - akkor most CO
2 elnyelő lesz a kocsi? Nem valószínű, csak annyit árult el a Toyota, hogy többről lesz szó, mint a karbonsemlegességről. A 4 az összkerékhajtásra utal, meg az X is - biztosra akart menni a Toyota. A "nehéz" erősségű internetes jelszónak is beillő bZ4X elnevezés persze nem biztos, hogy megmarad, mire sorozatgyártásba kerül a modell, de legalábbis a bZ jelölést akár a piacon, akár házon belül használni fogja a Toyota. 2025-ig nem kevesebb, mint 15 akkumulátorral hajtott kocsit mutat be a vállalat, ezekből 7 lesz bZ. Ezek 4 alapelvre épülnek: "Te és a Környezet (ami nem csupán az autó mozgatásához szükséges energiára utal, hanem a visszanyert vagy megújuló energiára, például a napenergiára is); "Te és az Autód" (ennek lényege, hogy egy kifejezetten erre tervezett padlólemezre épített, akkumulátoros elektromos autó a legújabb technológiai fejlesztéseket kínálja, kiváló hálózati kapcsolatot biztosítva a biztonság, a nyugalom és az élvezetes vezetési élmény érdekében); "Te és a Többiek" (ez a villanyautók halkságát és tágasságát, illetve az ezekből fakadó társasági időtöltésre alkalmas helyszínt hangsúlyozza); valamint "Te és a Közösség" (építsünk egy olyan világot, ahol mindenki jobb életet élhet).
Hosszú tengelytáv, rövid túlnyúlások
A bZ4X lesz tehát ennek az új generációnak az első képviselője, ami egy RAV4 méretű SUV. A Subaruval közösen fejlesztett modell összkerékhajtásából és a japán partner tapasztalataiból adódóan jó terepképességeket ígér majd, még akkor is, ha főleg városokban fogják használni a vevők. Teljesítményt, hatótávot és töltéssel kapcsolatos részleteket egyelőre nem árult el a Toyota, mint ahogy azt sem tudjuk, mennyit változik még majd a dizájn. Összességében viszont eléggé sorozatgyártás-érettnek tűnik, ugyanakkor egy újfajta stílusirányzatot is bevezet a Toyota életébe. Érdekes részlet az első fényszórókig húzott fekete sárvédő, a hátsó LED-csíkos fényszórók is újszerűek. A kupés kialakítású tetővonallal jól illeszkedik majd a mai SUV-trendek közé, emellett viszont az új, kifejezetten elektromos autóknak tervezett e-TNGA platform a hosszúra kitolt tengelytávval lehetővé teszi a nagyobb kategóriájú autók helykínálatának biztosítását is. A beltér sem túl futurisztikus ahhoz, hogy ne valósulhatna meg. Egyedül a kormány az, ami jelentős változás, elvégre nem egy kerék. Nemrég épp a
Tesla Model S-ben láthattunk ilyen megoldást, ott sem tűnt kevésbé radikálisnak. A végleges verzió első darabjai bő egy év múlva érkezhetnek meg a vásárlókhoz. Kíváncsian várjuk, lesz-e annyira forradalmi, mint a Prius volt. Vagy már túl késő megelőzni a Teslát és a többi riválist, akik már évek óta gyártanak villanyautókat?
Meg kell szokni az új kormányt
„Saját dolgát megnehezítve rögtön hendikeppel indul a Toyota, bZ4X névvel piacra dobni egy modellt vakmerő döntés.”
Nem is dobott piacra ezzel a névvel semmit, ez ugyanis egy Toyota bZ4X Concept, ahogy a neve is mutatja, egyelőre nem kapható modell.
A Toyota pedig a dízel forradalom után átaludta az elektromos forradalmat is. Remélem pontosan idéztem a klasszikust :-))
Tedd gyorsan hozzá, hogy a legkevésbé innovatív autógyártók egyike, az ellenkezőjét bizonyító kimutatások humbugok, xart se érnek. Ezt maga Grün Zoltán állítja, a te dolgod pedig nem más, mint hogy azon nyomban haptákba vágd magad 😀
25 éves teknikát akarnak rásózni a zemberekre 🙂