Vágtában teszteltük a legizmosabb Mustangot
Ford Mustang Boss 302 villámteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A 4000 példányra limitált Ford Mustang Boss 302 szériából hivatalosan csak egy példány hajózott át Európába - az a példány, amit röpke fél órára mi is meghajthattunk.
Persze már a Boss sem olcsó, közel duplájába kerül a legolcsóbb Mustangnak. Kultikus darab, első kiadását 1969-ben gördítette ki a Ford, s a mai napig az egyik legáhítottabb veteránautónak számít. Sokáig nem is kívánta a Ford ismét elővenni a nevet, a gyáriak is érezhették, hogy az újabb Mustang nemzedékek nem lettek volna méltók a névre. Egészen tavalyig, ugyanis a 2005-ben megjelent ötödik generáció 2009-ben érkezett frissítésével még egy kicsit közelebb került az eredeti vonalaihoz és rangjához is. Tavaly úgy döntött a Ford vezetése, hogy ismételten jöhet a Boss 302, mely nem egy rendelhető extracsomagot, hanem tetőtől talpig áttervezett modellt és limitált példányszámot jelent. Az elsősorban az USA számára gyártott sorozatból mindössze egy példányt hajóztattak át az öreg kontinensre, hogy a Ford Europe flottájában is legyen egy, mely által az itteni újságírók és újságolvasók is megízlelhetik, milyen is a legenda legeredetibb képviselője.
Az Észak-Amerikából érkezett, s a pihenőidejét a Ford németországi központjában töltő tesztautó érdekes módon angol rendszámot visel. Érdekes összeállítás, ráadásul természetesen balkormányos autóról van szó. Elsőre kicsit érthetetlennek tűnik a helyzet, aztán hamar beugrik a megfejtés: a britek közlekedési szabályzása van annyira rugalmas, hogy nem akadnak ki az E-betű nélküli fényszórókon, világítótesteken. A legtöbb szemlélődő persze nem jut el a rendszám elemzéséig, és ennek két oka is van. Egyrészt az eredeti Mustangot modern, retrós előadásban hűen visszaadó forma kellően köti meg a tekintetet, másrészt a Boss 302 nagyon gyors, ha tapossák neki, álló helyzetből 4 másodperc alatt éri el a 60 mérföld/órás tempót, amit felénk 96 km/óraként ismerhetünk. A számunkra meghatározó 0-100 km/órás értéket 4,3 másodpercesnek mondják, bár lehet, hogy fals adat, 4 km/órás sebességkülönbséghez 0,3 másodperc túl nagy eltérésnek tűnik.
Az előbbi gyorsulási értékek eléréshez 5,0 literes, hengerenkénti négyszelepes, és a tengerentúlon még messze nem annyira megszokott változó szelepvezérlésű, 444 lóerős, 515 Newtonméter nyomatékú V8-as segíti a Bosst, melynek végsebessége elektromos korlátozással 250 km/óra lehet – azaz e verzió méltó ellenfele az európai szupersportkocsiknak is. A lényeg itt azonban mégis inkább a megjelenésen és az előadáson van.
A 4,78 méter hosszú, 1,88 széles és 1,4 magas kupé valódi négyüléses, és amíg be nem ülünk, nem is hinnénk, hogy átlagos magassággal hátul is el lehet férni. Hátra jutni mondjuk nem egyszerű, de már az is jó pont, hogy valóban el lehet vinni egy-két felnőttet hátul is. Ülni persze elöl jobb, főként az önzáró Torsen-diffivel csomagban adott Recaro versenyülésekben és főként a bal egyben, ahol Alcantara kárpitba varrt, menüből programozható rásegítésű, közvetlen, 2,5 fordulatos kormányt markolhat a sofőr. A gyújtáskulcs elfordítására gyönyörű orgánummal indul a motor, ami alapjáraton higgadtan jár, s ha szolidan autózunk, még kipufogójával is halk. Ha viszont nagy gázfröccsöket is adunk, a négy kipufogóvégből a két, kívülről nem látható, padlólemez alatti csőnél az oda telepített tárcsákban is körbejár a motorból kifújt levegő, s gyönyörű szólamokat ad.
Lehet játszani lámpánál, parkolóban, s gyorsulni óriásikat is. Lehet gumit füstölni is, bár azért az elgondolkodtató, hogy van-e értelme a hajtott hátsó kerekeknél 285/35 ZR19, elöl amúgy „csupán” 235/40 ZR 19-es abroncsokat ilyen öncélúan amortizálni. Konkurens lapok szerkesztői szerint van, így aztán amikor így tettek, mi is nyomtuk az exponálógombot, hadd lássák olvasóink, lehet így is. Azonban lehet higgadtan autózni is, bár a higgadtság itt talán a közlekedési szabályok – többé kevésbé – betartására szorítkozik. Ki ne próbálná ki legalább 50 km/óráig, hogy miként gyorsul a legizmosabb gyári Mustang? Cefetül, ahogyan veszettül jól lassul is az elöl 355, hátul 300 mm átmérőjű Brembo féktárcsákkal. Szokatlan a váltó, ami a Boss 302 esetében csakis kézi lehet, ugyanis elképesztően rövid úton, elképesztően precízen mozog, a nagyra hízott golflabdányi gömböt így élmény tologatni, de azt is élmény kipróbálni, hogy a V8-as az amerikai blokkokra egyáltalán nem jellemző módon könnyedén pörög akár 7500 1/perces leszabályozásáig, városban azonban ezt ízlelve már egyesben is megvan a gyorshajtás.
A gyors menet után az amúgy elöl 11, hátul 1 milliméterrel ültetett 5 fokozatban, csavarhúzóval állítható keménységű lengéscsillapítókkal szerelt futóműről nagyjából annyit tudunk elmondani, hogy a merev hátsó bizony keresztirányú úthibán odébb tud pattogni, amúgy a csillapítás egészen jó, kanyarban pedig nagyjából fogalmunk sincs, milyen, városi forgalomban amúgy kellemes. A tesztkör végeztével természetesen nehéz megválni a kocsitól, a fedélzeti számítógép szerinti, 20 litert közelítő fogyasztási érték persze segít, ám szívfájdító végül a vételárra nézni. A Mustang Boss 302 alapverziója 42 995 amerikai dollár, amit fölösleges forintosítani, itthon a Boss sosem lesz kapható, a 2014-ben, a Mustang 50 éves évfordulóján bemutatkozó új nemzedék talán, ám a teljesítményéhez mérten olcsó kultuszautó ára akkor is biztosan 7 számjegyű, azaz vélhetően nem is szerény mértékben 10 millió forint fölötti lesz. Addig marad az álmodozás és a szürkeimport, a tesztgép fotózásakor össze is futottunk egy hagyományos GT-t hajtó honfitársunkkal, aki „hagyományos”, tehát 412 lóerős, 5,0 literes, kevésbé pörgős V8-assal szerelt Mustangját Amerikában mintegy 30 ezer dollárért, egy fapados, alapmotoros, középkategóriás tucatautó itthoni áráért vette, most pedig az itthoni üzemanyagárakkal is vállalja a higgadt, elővárosi forgalomban is 17 l/100 km körüli átlagfogyasztást. Akárhogy is nézzük, a Mustang nem a mi autónk, ám egy érdekes legenda, egy jó kaland.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
4951 cm3
Teljesítmény:
327 kW (445 LE) 7400 1/min-nél
Nyomaték:
515 Nm 4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,3 s
Végsebesség:
250 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
11,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4778 mm
Szélesség:
1877 mm
Magasság:
1400 mm
Saját tömeg:
1647 kg
Tengelytáv:
2720 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
380 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Hengerűrtartalom:
4951 cm3
Hengerek/szelepek száma:
8/32
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
515 Nm 4500 1/min-nél
Teljesítmény:
327 kW (445 LE) 7400 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
250 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,3 s
Gyári vegyes fogyasztás:
11,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
18 l/100km
Másfél évtizede tűnődöm és valóban kíváncsi lennék, hogy mi az oka, hogy egy ilyen valós imázzsal lévő autót mint a Musztáng nem hozzák Európába. Ha szürke importban, csak Magyarországon ezer db felett értékesítenek egy szériát, miért nem éri meg! Helyette hihetetlen pénz pocsékolt el a Ford a „Probe” és társai fejlesztésére marketingjére és bukására!
Erről az előrejelzésről kb. 2 hete egy sokkal részletesebb, elemző cikket linkeltem be egy másik topikban itt az autonavigátoron.
Termelhetik az olajat, de már nem fog kelleni senkinek. Nagy pofára esés lesz, ha ebbe belekezdenek. Árral szemben úszni nem célszerű. 10-15 év múlva közlekedésre már egyáltalán nem fogunk olajat használni.
A tényeket akkor sem cáfolhatod meg, amik messze nem arra utalnak, hogy nem lesz üzemanyag.
http://www.energiacentrum.com/news/az_egyesult_allamok_illetve_eszak_amerika_lesz_az_olajtermeles_motorja.html
Szólott a normális ember, akinek nem kívánatos a zajszennyezés az élőhelyén ezen a Földön.
A 80-as években 9 forint volt a gázolaj.
Szólott egy nyugdíjas, kinek füle már érzékeny és bottal kergeti a mustangos, vagy motoros huligánokat! :DD hehehehe Egyébként viccet félretéve; a hetvenes években is ez volt a téma mindig, hogy na majd most elfogy az összes üzemanyag. Ma sem szól másról. Teljesen manuálisan irányítják az árakat felfelé úgy, hogy a kitermelés hiánya, illetve a „ma” meglévő mennyiség erre, ilyen mértékben okot messze nem adhatna. Béke Veled is kedves autós társam! U.i: én is támogatom az alternatív/megújuló energia forrásokat. De van egy élmény amit csak a benzin tud megadni! 😉
Az autó itt kezdődik: [url]http://www.origo.hu/auto/20120409-nyaron-jon-tesla-model-s.html[/url]
Az élmény is. Mindenben odaveri ezt a Ford Mustangot.
A Fordot nem 50 év múlva, hanem már most sincs miből megtankolni. Aki ilyet használ pazarló életmódot folytat, ami a jelenlegi társadalmi-gazdasági körülmények között közfelháborodást kelt.
Ennyi üzemanyagot elfüstölni emberiség ellenes bűntettnek számít.
Zajongani és ezzel mások nyugalmát, lelki békéjét megzavarni szintén az.
A közlekedési múzeumba való ez a Ford Mustang, de az útra nem. (Tábla: ilyet használtak az ősemberek, amikor még fillérekbe került a benzin. Egyes egyedek örültek a fülsiketítő hangjának is, mert még ennyire primitív szellemi fejlettséget értek csak el.)
Hülyeségnek tartom, hogy 50év múlva nem lesz mivel itatni, mivel folyton lehet kapni híreket az olajról; „Amerika lehet az új Arábia, az új kitermelés technológiának köszönhetően több olaja lesz, mint az arab államoknak együttvéve.” Vagy szinte fél évente lehet hallani újabb és újabb felfedezett helyekről, ahonnan jön az anyag! Nem kell itt félni, csak a vad kapitalista-globalista, világuralmi kampósok egyre telhetetlenebbek és mindig többet akarnak. Csak kell egy jó kifogás, hogy miért annyi az annyi.
lattam oket reggel 8:30 korul: legalabb 5 jott velem szemben, amikor epp a szentmihalyi uton haladtam.