Íme a Cupra első villanyautója, a Born - spanyol dizájn és életérzés az MEB platformon. A Volkswagen ID.3-nál 6,1 centivel hosszabb, 1,2 centivel alacsonyabb, a többi méretük azonos
Barcelonában született, ott tervezték a sportos modelljeiről ismert Cupra elektromos autóját. A Born pont olyan, amilyennek lennie kell, sportos, temperamentumos, passzol a spanyol világba. Alapjait persze jól láthatóan a Volkswagen ID.3 adja, de ez csöppet sem meglepő, amikor a Leon is a Golf alapjaira épül. Oké, itt picit erősebb a kapcsolat, hiszen a Born gyártása nem spanyol, Zwickauban készül, az ID.3-mal közös gyártósoron. A rokonság főként oldalról és hátulról feltűnő, szemből a gépháztető és a lökhárító között hűtőmaszk nélküli,
hunyorító orrával a Born arca egyedi.
Látványos, eltalált domborításokat kapott a gépháztető, optikailag kiemeli az emblémát
Alulra nem csak légbeömlő, annak cizellált rácsozatát folytató 3D mintasor is került, ezektől, a temérdek apró részlettől lesz különleges, ékszer-szerű, egyértelműen prémiumautós a Born - joggal indul így az Év Magyar Autója összevetésben a prémium elektromos autók között. Díszítésből jutott a C-oszlopra, az ajtókárpitokra és a műszerfalra is.
Ebben az autóban van fantázia, egyértelműen jobb benne az anyagminőség, mint az ID.3-ban.
Ráadásul a Volkswagen ID.3-mal azonos áron ígérik a piacra, amivel még akkor is nyerő lenne különlegesebb megjelenése és jobb beltere miatt, ha csak ennyi lenne a különbség.
Hátul a Born is dobfékes, de egyedi felnijei semmit sem mutatnak abból. A tölthetőség jövő évtől egyenáramról akár 170 kW-os is lehet, amivel 7 perc alatt betolható 100 kilométernyi hatótáv
De a Born nem csak egy átöltöztetett és jól felszerelt ID.3 – ami egyébként hátsókerékhajtású, a tengelyek közé épített akkumulátoros, alacsony súlypontú villanyautóként szintén elég jól vezethető –, hanem az azonos platformon egy valóban másik modell. Kormányzása közvetlenebb, első MacPherson futóművet 1,5, a hátsó multilinket 1 centivel ültették lejjebb, a tengelyek közötti tömegarány 50:50. Egyedi tervezésű, jól kitalált (a hátsó dobféket kitakaró) felnijei 18-20 colosak, alapból is 215 mm széles abroncsokkal. A csúcs, 20 colos felni 235/40 R20-as abroncsokat kap, amikkel remekül tapad a kanyarokban. Legalábbis a kátyúkat nem ismerő spanyol utakon. Hogy a hazai kátyúsokon mit fog tudni az adaptív lengéscsillapítós rendszer, azt majd később ismerhetjük csak meg.
A Cuprára jellemző bronz színű betétekkel és az igényesebb kárpitokkal sokkal minőségibb a beltér, mint az ID.3 esetén. Az izmosabb verzióban a kormánykerékről válthatók a menetmódok, a csúcsverziónál az ESP is teljesen kikapcsolható
A helykínálat az ID.3-ból ismerősen jó, az ülések viszont a Cuprához készültek, főként elöl sokkalta komfortosabbak
A sportosabb megjelenés és vezethetőség mellett a Born megőrizte mindazt, ami az ID.3-ban jó: a 4,34 méteres hosszhoz mérten bámulatosan tágas az utastér, a berendezés pedig az alapok megtartásával, de teljesen egyedi. A műszerfalon talán csak a kijelzők és a kapcsolók azonosak az ID.3-mal, igaz itt alapáron nagyobb, 12 colos a központi érintőpanel. A kormánykerék a Cupráé, ahogyan az ülések is újak. Alapból is sportosak, döbbenetesen jól tartanak, több órás utazáshoz is nagyon kényelmesek, az oldaltartás pedig még nem eltúlzott, a ki-beszállás nem problémás, opcióként masszázs funkciós, teljesen elektromos első ülések is elérhetők. A Born gyártását már most teljesen CO
2 semlegesnek mondja a Cupra, kárpitjaihoz, például az ülések jó tapintású szövetéhez is a tengerekből kihalászott plasztik hulladékokat használnak fel. Ez önmagában is elismerésre méltó, de a Born vélhetően különleges megjelenése, kényelme és vezetési élménye miatt fogja megnyerni a legtöbb vevőjét.
Előre nem csak az embléma, a márka felirata is felkerült
Elöl-hátul LED-esek a fényszórók, hátul össze is kötötték őket, sőt a modellnév is belekerült a lámpákba
A kínálat 150-231 lóerő közötti, egyelőre az ID.4-ből is próbált 204 lóerős verziót sikerült többet vezetni, de egy rövid városi körön a 231 lóerős, E-Boost csomagos csúcsverziót is. Igaz még csak a 2,9 helyett 2,6 másodperces 60 km/órára gyorsulását sem sikerült megízlelni, nemhogy a 7,3 helyett 6,6 alatti 0-100-ast. Hogy a hajtásláncot áthangolták az ID.3-hoz mérten, azt mutatja az is, hogy az azonos teljesítményű „alapmodell” 7,5 helyett 7,3 másodperc alatt ér 100-ra, gázreakciója is élénkebb, menetmódokkal még hangolható is. Lesz egy 45 kWh-s akkuval kínált, 150 lóerős belépőmodell is, de nálunk nem lesz elérhető. Hazánkban a 204 lóerős lesz az alap, a 231 lóerős – átmeneti csúcstöltésű – e-Boost opciójával, alapáron is 58 kWh-s, de az e-Boost csomagos esetén akár 77 kWh-s akkumulátorral, azzal akár 540 kilométeres hatótávval. Ám vigyázat, a nagyobb akkus csak négyüléses, így meggondolandó, hogy megéri-e a cipelni a nagyobb telepet, amikor már az 58-assal is 420 kilométeres a hatótáv.
A C-oszlopra a beltérben több helyen elsütött rombuszos díszítés került
Mindenképp hátul hajt, ha letérnénk a kiépített utakról, leginkább a csökkentett hasmagasság szab határokat, a villanymotor teljesítménye ugyanis nagyon finoman szabályozható
A vezethetőség a kisebbik akkus, 204 lóerős Born esetén is nagyon-nagyon meggyőző, a többiről egyelőre nem tudok érdemben nyilatkozni. Ha igaz az, hogy a Born olcsóbb lesz, mint az ID.3, ami persze leginkább azonos felszereltséggel reális, akkor tényleg nagyon nyerő lehet az ID.3 ellenében, de a villanyautók piacán is. Tényleg élmény vezetni, miközben 400 kilométer feletti hatótávjával teljesen használhatónak, teljes értékű autónak számít már. Az ajánlat persze nem véletlen lehet jó: a 2018-ban indított Cupra nem csak egy modellt, hanem egy teljes márkát kell még bevezessen. Dinamikájuk eddig is megvolt, de a Born most még egy jókora löketet adhat nekik, de még a villanyautók elfogadásának és elterjedésének is, hiszen való igaz: ennél jobb vezethetőségű, tömegeknek szóló, nem csillagászati árú villanyautó nincs másik a piacon, ezért pedig jár a kalapemelés!
Hátul természetesen diffúzoros a lökhárító, légterelős a csomagtérajtó. A Cupra Born pedig sikergyanús, mert vezethetőségével egyértelműen új dimenziót hoz a tucat villanyautók körébe
Egy felesleges márka felesleges modellje? A Cuprával gyakorlatilag beismerte a VW, hogy a Seat 30 éves „spanyol Alfa Romeo” imidzs építése egy totális bukás volt, erre beígérnek egy „na ez most már tényleg sportos lesz!” márkát, s rögtön ki is adnak egy dobfékes családi villanyautót amibe csak maga a VW nem látja bele az Alteát, mint a korábbi korszak csúfos kudarcát.
„ennél jobb vezethetőségű, tömegeknek szóló, nem csillagászati árú villanyautó nincs másik a piacon, ezért pedig jár a kalapemelés!”
Tesla Model 3. Mondom ezt úgy, hogy egyáltalán nem vagyok Tesla rajongó, de annak még mindig kevesebb bénasága és gyermekbetegsége van, mint a bugos VW platformnak.
„Ebben az autóban van fantázia, egyértelműen jobb benne az anyagminőség, mint az ID.3-ban.” – ez a két állítás milyen kapcsolatban van egymással?
„Hátul természetesen diffúzoros a lökhárító, légterelős a csomagtérajtó. A Cupra Born pedig sikergyanús, mert vezethetőségével egyértelműen új dimenziót hoz a tucat villanyautók körébe” – mi ez a hülyeség? Az egy műdiffúzor. Ha diffúzor lenne, akkor nem a lökhárítón lenne, hanem az autó alján…
Mit tudhattunk meg ebből a cikkből, amit egy gyári brosúrából nem? Természetesen semmit.