Nincs új a nap alatt: a Volvo gyalogosvédelmi rendszerén alapul a vadfelismerő berendezés, de amíg az embergázolást csak alacsony sebességnél próbálja elkerülni az autó, addig az állatfelismerésnél elsődleges szempont, hogy országúti, azaz 100 km/h körüli tempónál is működjön
Vaddal ütközni több szempontból sem szerencsés, egyrészt megsérül az autónk, amit casco nélkül javíthatunk saját zsebre, másrészt a vadásztársaságoknak okozott kárt bizony meg kell téríteni - e témával kapcsolatban
korábbi cikkünkben találhatók részletes információk. A Volvo mérnökeit duplán foglalkoztatják a vadállatokkal bekövetkezett balesetek, hiszen Svédországban nagyon sok a jávorszarvas, tehát "sanszos" lehet a nem kívánt találkozás, másrészt a márka a biztonságosságával szerzett komoly világhírnevet, így már csak presztízs alapon is elvárható tőle az élenjáró kutatás ezen a területen.
Radarral és infra kamerával dolgozik a rendszer, de a felismerést végző szoftver "tanítása" még gyerekcipőben jár - az első lépéseket azonban már megtette a Volvo
A legújabb fejlesztés végeredményére néhány évet még várni kell, de az alapokat voltaképpen már lerakták a svédek. Az S60 modellben debütált gyalogosgázolás elkerülő rendszer elemeit fel lehet használni egy olyan újabb berendezéshez, ami először figyelmeztetne, majd szükség esetén be is avatkozna, ha vadállat keveredne az autó elé. A radarral és infra kamerával dolgozó "állatfigyelő" leginkább este, éjszakai vezetésnél lehet fontos, vagy alkonyatkor, amikor rosszabbak a látási viszonyok. A Volvo technikai szakértője, Andreas Eidehall szerint a működési elv roppant egyszerű: ha a készülék a hatósugarában felismer egy állatot, hangjelzéssel figyelmezteti a vezető, azonban cselekvés hiányában beavatkozik, kvázi lefékezi az autót. Szerencsés esetben az ütközés elkerülhető, vagy legalább csökken a becsapódási erő.
Számítások szerint 2020-ra lehet teljes körűen széria érett a vadfelismerő berendezés
A szakértő szavait olvasva bizonyára sokakban felmerül a kérdés, ha ez a kétségtelenül innovatív és hasznos rendszer ilyen előrehaladott állapotban van, akkor miért szükséges még évekig várni? A válasz egyszerű, a vezérlést végző egységnek meg kell tanítani, hogyan ismerje fel a különféle állatokat, hiszen nem mindegy, hatalmas jávorszarvassal, netán apró rőtvaddal ütközik-e az autó. A lehető legtökéletesebb felismerő-képesség létrehozása pedig hosszú időt vesz igénybe, és ennek érdekében a Volvo munkatársai egy szafari parkban rögzítenek digitális filmeket különféle vadakról, hogy elemezhessék, tanulmányozhassák az állatok viselkedését, szokásait. Andreas Eidehall elmondása szerint első körben a nagytestű vadakra koncentrálnak, hiszen a súlyos balesetek az ezekkel való ütközésekkor keletkeznek, és 2020-ra jöhet el az idő, amikor egy Volvo utasainak nem kell félniük, ha vadállat kerül az útjukba.