A legújabb pápamobil a hidrogénnel tankolandó, abból a levegővel áramot termelő Toyota Mirai, ami melléktermékként csupán vizet bocsájt ki
Bár a katolikus egyház fejét évszázadokon keresztül hordszéken (sedia gestatoria) szállították hivatalos megjelenései során, nekem a pápamobilként egy Mercedes G-osztály van a szemeim előtt, nem véletlenül. A 12 férfi által hordozott, díszes trónust II. János Pál pápa beiktatásakor, 1978-ban vonultatták vissza, és bár az egyházfők már ezt megelőzően is mutatkoztak gépkocsikban, hivatalosan ekkor született meg a pápamobil.
Az évtizedek során terepjáróktól városi kisautókig, azaz a G-osztálytól Fiat Pandáig a legváltozatosabb járművek szolgáltak a különlegesen átalakított pápamobil alapjául: az aranyozott, hófehér járművekben rendszerint egy emelt platformon foglal helyet a pápa, hogy a felvonulások alkalmával fogadhassa a hívek köszöntését.
A pápa az aktuális körülményekhez igazodva ülve és állva is utazhat a néma üzemű pápamobilban, a ki- és beszállást lépcső segíti
A több tucat jármű között voltak terepjárók, páncélozott limuzinok és kisbuszok, ám egyik sem volt annyira környezetbarát, mint az az autó – pontosabban az a két autó – amelyet a Toyota Motor Corporation és a japán püspöki konferencia közösen ajándékozott a Vatikánnak. Ferenc pápa nem először találkozik a hidrogén üzemanyagcellás technológiával, hiszen amikor 2019 novemberében Nagaszakiba és Tokióba látogatott, szintén egy Toyota Mirai alapokra épülő pápamobilon utazott.
Őszentsége jellemzően nem kedveli a hivalkodást; a mindennapokban rendszerint tömegközlekedéssel vagy a vatikáni flottából kölcsönzött, átlagos autókkal utazik, korábban
egy Opel Ampera-e-t is kapott. A Toyota Mirai még inkább előremutató hajtásláncával és zéró károsanyag-kibocsátásával a fenntartható közlekedés ma létező legfejlettebb eszköze, még a tisztán elektromos Opelnél is előremutatóbb. Ez pedig összecseng Ferenc pápa környezetvédelmi törekvéseivel.
Egy hidrogéntöltéssel 500 kilométer megtételére is képes a Toyota Mirai
A Toyota mérnökei a pápamobiloknál szokásos átalakításoknak vetették alá az autót. Úgy módosították az autó hátsó kialakítását, hogy Ferenc pápa ülve és állva egyaránt kényelmesen, a hívek tekintetétől kísérve utazhasson; az emelt üléshez praktikus lépcső segítségével léphet fel. Emellett az autót LED-es világítási rendszerrel szerelték fel, a kerékdobokon a Vatikán diplomáciai lobogóit helyezték el, a puritán, fehér felületeket a Vatikán aranyozott címere díszíti.
Az autót a pápa vatikáni rezidenciájának közelében adták át a napokban Őszentségének. Az autógyártót a Toyota Motor Europe alelnöke, Miguel Fonseca, valamint a Toyota Motor Italia vezérigazgatója, Mauro Caruccio képviselte az ünnepségen; jelen volt még Domenico Makoto Wada atya, a japán püspöki konferencia tagja, valamint Seiji Okada, Japán vatikáni nagykövete.
Egy osztrák rádióban cikizték ma, hogy 400 km a hatótávolsága, de a legközelebbi hidrogén töltőállomás Rómától 500 km-re van 🙂