Utolsó tánc? Debütált a 864 lóerős, kézi váltós Pagani Utopia

Vérbeli analóg hipersportautó a Pagani harmadik új modellje, ami szemet gyönyörködtető formát öltött

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Bemutatta új modelljét az olasz hipersportautó-gyár, viszont a végletekig művészien kidolgozott autó mögött a koncepció is egészen más. Hiszen az Utopia szakít a jelenlegi trendekkel és egy minden elektrifikációt nélkülöző, V12-es mesterműként ölt alakot

Horacio Pagani - a saját nevét viselő márka alapítója - korunk talán egyik legnagyobb autóipari géniusza. 1999-ben a Pagani Zonda bemutatása óta a most érkezett Utopia csupán a harmadik teljesen új modellje a márkának. Elődje, a Huayra debütálása óta több mint tíz év telt el. Ez idő alat, pedig Horacio állítása szerint számtalanszor kezdték újra az Utopia koncepciójának megformálását, míg végül összeállt a jelenlegi, kifejezetten a régi iskolát követő, pusztán a vezetési élményre koncentráló hipersportautó. A legtöbb konkurens már nem sokáig épít elektromos rásegítés nélküli 12 hengeres motorokat az autóiba, és főleg nem kínál manuális váltót, mi több manapság ebben a ligában szinte szokatlannak tűnik a megoldás. A Paganinál azonban nem akartak aktuális trendeket követni, hanem az igen kiváltságos vásárlóik visszajelzéseire támaszkodva megalkották a saját jövőjüket.
Hirdetés
A Paganik és a művészet mindig igen közel álltak egymáshoz, talán ez az Utopia esetén csúcsosodik ki a leginkább. Nézzétek csak meg ezt a gyönyörű, az elődökhöz képest letisztult formatervet, amit a '60-as évek versenyautói inspiráltak. Ugyanakkor közelebbről szemlélve olyan elképesztő részleteket pillanthatunk meg, mint például kis a bőrcsatok, a míves visszapillantó vagy éppen a hátsó lámpák formálta, magával ragadó alakzatok. A gépcsoda úgy rendelkezik hajmeresztő aerodinamikai megoldásokkal, hogy azt a lehető legkevésbé akarták a dizájnesztétika rovására írni, így nélkülözik a hatalmas hátsó spoilereket, illetve légbeömlőket. Ezért használtak aktív hátsó légterelőt, ami két állítható részből áll és az aktív futóművel összhangban mozgatja az autót.
Nem sok típust illetnek meg irodalmi nevekkel, de ez a jármű Thomas More 1516-ban megjelent Utopia című könyvétől kapta a nevét, amely a filozófus ideális világát írja le. Sokunk ideális világát, pedig a lemezek alatt találjuk, ugyanis a 12 hengeres, duplaturbós, a Mercedes-AMG által kizárólag a Paganinak gyártott erőforrás előtt mindenki kalapot emel. Már csak azért is mert

864 lóerő és 1100 newtonméter leadására képes a hatliteres egység, és több mint 7000-ig forgatható. Persze mindezt a márkától már szinte megszokott lehengerlő hangorkán társaságában.

Az igazi meglepetés azonban akkor ér minket, mikor viszkető tenyérrel feltépjük a felfele nyíló ajtókat és túldigitalizált képernyőkavalkád helyett egy tűpontosan kidolgozott vintage hangulatú beltérben találjuk magunkat. Azonnal feltűnik a fő attrakció, az iparági műremeknek számító nyílt kulisszás, hét fokozatú kézi váltó. Az eggyel óvatosabb vásárlók hétfokozatú automatizált kézi sebességváltót is választhatnak, amely a Pagani állítása szerint a lehető leggyorsabban kapcsolható, spirális fogaskerekekkel ellátott váltó. Az efelett húzódó műszerfal övvonala a Huayrát idézi, a középre tett kerek műszerek és a kapcsolók, pedig a kortalan dizájn magasiskoláját képviselik.
Hirdetés
Természetesen - hipersportautó lévén - a súlycsökkentésre is hatalmas figyelmet fordítottak a mérnökök, nem meglepő tehát, hogy a komplett karosszéria szénszálas anyagokból építkezik. Ízléses részlet még a kipufogórendszer, mely kerámia bevonattal ellátott titánból készül és alig több mint 6 kilogrammot nyom. Így az autó össztömegét sikerült 1280 kiló alatt tartani, ami egy egészen bravúros mutatvány, tekintve, hogy számos vetélytárs 4-500 kilóval is nehezebb.
Hirdetés
Ellentétben a kilókkal, az árazás tekintetében természetesen nem lőtt alá a konkurenciának a Pagani, így körülbelül 2,5 millió eurót kellene leszurkolni egy Utopiáért. Kár azonban búslakodni, hiszen mind a 99 darab gépcsoda - melyek legyártását 2023-ban kezdi a Pagani - már elkelt.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?