Utolsó mohikán? – Honda HR-V 1.5 CVT teszt
Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT 2WD teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szívó benzinmotor, kényelmes automatikus váltó és nem hivalkodó méret? Ritka jó kombinációnak hangzik.
Az utóbbi idők egyik legjózanabb összeállítású tesztautója volt a Honda HR-V, amelyet Elegance felszereltséggel kaptunk. Ez a középső szintnek felel meg, és mivel jelenleg csak az 1,5 literes szívó benzines motorral kapható a kompakt szabadidő-autó, kizárólag a váltó típusa lehetett még kérdéses. Szerencsére a kényelmesebb megoldás, a fokozat nélküli automatikus egység került az autóba, szóval minden adott volt, hogy kellemes napokat töltsünk együtt. De mi is az apropója a tesztnek? Nos, egy kicsit felvarrták a kis SUV ráncait.
Bár ez tényleg csak egy nagyon aprócska frissítés, az autó „arcára” pillantva azért egyből gyanús, hogy változás történt a 2019-es modellévre. A legfeltűnőbb a szárnyakat formáló krómdísz, ami vízszintesen végigfut fényszórótól fényszóróig, és magába foglalja a Honda emblémáját is. Alatta látható a fényes fekete hűtőmaszk, amelyek így együtt látványossá, de mégsem hivalkodóvá teszik a HR-V megjelenését. Újak még a kerek ködfényszórók és az azokat körbeölelő, légbeömlőt mintázó műanyag elemek is. Ráadásul a vetítőlencsés, LED nappali menetfénnyel kiegészített lámpatestek az alapfelszereltség részévé váltak. Hátul egy jóval szolidabb krómléc fut végig a sötétített lámpatestek között, de más változást itt nem érdemes keresni.
Az egyetlen dolog, amit én megspórolnék, az a Robust csomag.
Ez lényegében néhány díszítőelemet takar a karosszérián. Elöl ezüst színben pompázik a védőburkolatot mintázó elem, szintén ezüst színűek a küszöb díszei, a külső visszapillantó tükörházak és hátul a diffúzorszerű betét. Mindez 290 285 forintos kiadást jelent, és szerintem egyáltalán nem passzol a 150 000 forintos sötétkék metálfényezéshez, de a konfigurátorban barangolva a többi hét szín esetében sem valami meggyőző. Persze ez már ízlés kérdése is, de ezt a majd 300 ezer forintot inkább elkölteném az utastér otthonosabbá tételére. Például tablettartó vagy kabátakasztó szettel, de a funkcionalitásában haszontalan, ám annál látványosabb hangszórógyűrű világítást is inkább választanám, mint a kályhaezüst dekorelemeket, ráadásul ezek filléres kiadások ahhoz képest.Az utastérben is tetten érhető a frissítés, például a jobb minőségű szövet üléskárpitokon, illetve tovább is fejlesztették az ülőalkalmatosságokat. A deréktámasz és a háttámla átdolgozása még kényelmesebb utazást ígér, és bár több órás utakra nem vittem az autót, a városi rohangálás során maximális kényelmet nyújtottak. Hátul is kifejezetten tágas a fejtér, annak ellenére, hogy meredeken lejtősnek tűnik a tetővonal. Emellett a lábtér is nagyobb, mint amire az autót először megpillantva számítottam, szóval a külső méretek csalókák, ahogy a HR-V alapját adó Jazz esetében is.
Ráadásul kitűnően variálható ülésrendszer (magic seat) segít a hétköznapok során, hogy teljes mértékben kihasználhatók legyenek az autó adta lehetőségek. A csomagtér alaphelyzetben 393 literes, de akár 1533 literesre is bővíthető. Egyszóval igazán jól használható családi autó a HR-V, amely divatos formájával is csábít.
Sokak örömére a motorháztető alatt egy szívó benzines erőforrás dolgozik. A négyhengeres, 1,5 literes motor 130 lóerőt sorakoztat fel 155 Nm forgatónyomatékkal egyetemben. Ezt leginkább arany középútként tudnám definiálni, mert igazából ennél nincs is szükség többre, viszont a kevesebb már nem varázsolna őszinte mosolyt az arcomra.
A nyomaték maximuma 4600-as fordulatnál érkezik, a maximális teljesítmény pedig 6600-as fordulatszámnál, de a CVT váltó soha nem engedte elforgatni odáig.
Óvatos gázpedálkezeléssel a fokozatnélküli váltó is kellemes társ, bár szokni kell picit a viselkedését. Nem lehet vele kirobbanóan nagyokat startolni, kimondottan higgadt sofőröknek való, józan szerkezet. Kell vagy 11 másodperc a 100 km/h tempóig, valamint előzésekbe is megfontoltan kell vele belevágni, főleg, ha „teltházas” az utazás, teletömött csomagtérrel.Ehhez a kényelemhez persze a futómű hangolása is hozzájárul, amellyel inkább a feszesség felé mozdultak el a tervezők, persze bizonyos határokon belül. Nem rázza ki az ember lelkét a rossz minőségű utakon, ám a feszesség jót tesz a kanyarviselkedésnek. Örültem a 16 colos könnyűfém keréktárcsáknak is, mert sokkal előnyösebbek a kényelmes gördülés szempontjából, persze rendelhetők 18 colos változatok is, közel 800 ezer forintos felár ellenében.
Egy erősebb motorral akár még élményautózásra is alkalmas lehetne, mert a kasztni sem annyira magas, hogy érezhetően dülöngéljen és az 1,3 tonnás tömege sem vészes.
Viszont terepezni csak annyira alkalmas, mint bármilyen átlagos, nem túl alacsony szabad magasságú autó. Csupán az első kerekei hajtottak és nem is rendelhető összkerékhajtás hozzá, ami egyáltalán nem baj. Ez egy ízig vérig „városi” terepjáró, nincs szüksége a tömeget és a fogyasztást is növelő összkerékhajtásra, a telekre járásnál úgysem fogja senki komolyabb terepre vinni, ha jól sejtem. Rengeteg hidegindítással, sok városi kilométerrel és hegyvidéki agglomerációs ingázással az átlagfogyasztása 7,8 literre jött ki, ami szerintem elfogadható ettől a motor és váltó párostól.Viszont a városi szót azért is tettem idézőjelbe, mert hosszabb távokra is ideális családi autó a HR-V, nem csak városi vagány. A bőséges kényelmi felszerelés mellett biztonság terén sincs szégyenkezni valója. Az Elegance szinthez jár többek között ráfutásos balesetre figyelmeztető rendszer, holttérfigyelő, táblafelismerő és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer is. Továbbá hasznos a visszagurulásgátló, a parkolóradar és a tolatókamera is. Ahogy fentebb is említettem, ez a felszereltségi szint egy igazán ésszerűen összeválogatott csomag. Az árlistát nézegetve egy kicsit a konkurencia felett jár a Honda, ugyanis az Elegance HR-V 6 899 000 forintért vihető haza manuális váltóval. CVT-vel már 7 299 000 forintot kell kicsengetni érte, a tesztautó ára pedig 7 902 455 forintnál állt meg. Ám az ellenfelek között már nem igazán lehet ekkora szívómotorra akadni, szinte csak a márka által is legfőbb riválisként megnevezett Mazda CX-3-ban található meg, ám annak hátsó térkínálata nem vetekedhet a Hondáéval. Ugyanakkor a Honda motorválasztéka is bővül idén. Nyár elején érkezik az 1,6 literes dízel, illetve az 1,5 literes turbófeltöltéses benzinmotor is, ami valószínűleg előbb-utóbb kiszorítja a szívómotort a palettáról.
Árak
Tesztmodell alapára
7 299 000 Ft (2019.01.13.)
Tesztautó ára
7 902 455 Ft (2019.01.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 6600 1/min-nél
Nyomaték:
155 Nm 4600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
Végsebesség:
187 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4294 mm
Szélesség:
2019 mm
Magasság:
1605 mm
Saját tömeg:
1324 kg
Össztömeg:
1790 kg
Tengelytáv:
2610 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
393-1533 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
930-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1270 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
540 mm
Csomagtér hossza:
810 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1580 mm
Raktérnyílás szélessége:
1120 mm
Raktérnyílás magassága:
860 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
CVT
Nyomaték:
155 Nm 4600 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 6600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
187 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,9 s
CO2-kibocsátás:
122 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Kéziváltóval oké. Az a cvt nem kell bele. Már ha ilyet akarnék venni.
Ezt a jó kis szívó benyás motort miért nem kaphatta meg a Civic az 1 lityós 3 hengeres kávédaráló helyett? Örök rejtély marad…..
Igen, ez egy jó kérdés. Ha már csináltak egy ilyen 130 lovas szívó motort, ami ezek szerint megfelel a környezetvédelmi követelményeknek, még fogyasztani is egész jól fogyaszt, beletették a Jazz-be, meg ebbe is, miért nem tették a Civicbe? Mondjuk az 1000-res 129 lovas helyett, vagy mellett. Én mondjuk akkor is inkább a 182 lovassal venném a Civic-et, de ha a literes turbós vagy a 130 lovas szívó között kellene választani, a szívót választanám.
Ez a motor is már közvetlen befecskendezéses, tehát nem a klasszikus értelembe vett “igénytelen” szívó. Bár nyilván a turbó hiánya miatt kevesebb hibaforrás, de nagynyomású befecskendezés ebbe is van, kokszosodni is fog.
A rejtett kilincsmegoldást meg már jó lenne ha elhagynák a gyártók, vagy használhatóvá csinálni. (lásd Toyota C-HR)
Az igaz, hogy direkt befecskendezéses, de ez nem VW. Nem is Audi. Honda még nem kokszosodott, legalábbis én még sohasem olvastam ilyenről, de ettől még lehetett persze.
A rejtett kilinccsel meg mi a baj? Én simán használom. Nekem is valami ilyesmi, semmi gond vele.
Az összes direkt befecsis motor kokszosodik, a vw/audi max azért van jobban szem előtt, mert tsi-ből régóta és rengeteg futkos. De pl. Toyota, Hyu/Kia direkt bef. motorok is ugyanúgy kokszosodnak.
+a Honda aszem nemrég ugrott bele a közv. bef.-be.
Nem csípem a rejtett kilincset, dizájn ok, szép is volt egy 156-oson (aszem tán azon volt először..?) de mikor mindenre rárakják…. mikor városi kisautót kerestünk, az új Swiftnél pl. ez egy nagy mínusz volt… (aztán amúgy állítólag volt is baj vele, úgy hallottam akadt a kilincs rajtuk)
C-HR megoldása hibátlan.
Van olyan is mikor nem az “egész” kilincset kell húzni, (pl. az adott generációs Leon) csak a belső részt még az úgy ahogy, de pl. az a megoldás ami ezen is van nekem nagyon nem esik kézre… ez is egy szempont, mivel 2 gyereket furikázok napi szinten.
Lehet, hogy tényleg kokszosodni fog, de a 3 év teljeskörű garanciához adnak még +5 évet a fődarabokra. Ennek persze feltétele a rendszeres márkaszervizes szervizeltetés, de ez így rendben is van. A kilincs meg szokás és ízlés kérdése amivel nem lehet vitába szállni, de nekem meg pont, hogy jó pont. A kisebbik lányomnak úgyis ki kell nyitnom, a nagyobbik meg magának intézi, de pl. nagyon idegesített a régi kocsimon a karcolások az ajtó festésén a kilincs mögötti részen. Ez legalább itt letudva.