Hirtelen defekt esetén ne fékezzünk, egyenletesen lassítsuk az autót, ha hasonló sérülés van az abroncson, forduljunk gumishoz azonnal
Temérdek témát nem lehet túl sokszor, vagy elégszer felhozni, ezért ahogy az a szezon megkezdésekor lenni szokott, újra előkerült a nyári autózás veszélyeire való felhívás is. A Continental abroncsgyártó, az ORFK-OBB és a Magyar Autó Klub ismét közös sajtótájékoztató keretén belül világított rá a fontos részletekre, azokra, amikre mindenképp figyelnünk kell, mielőtt hosszú útra indulunk. A megfelelő abroncs kiválasztása (amihez nagy segítség lehet
gumitesztünk) csak egy a sok fontos teendőnk között. Amit rendszeres gumitesztjeink folyton bizonyítanak, az egy örök érvényű szabály, miszerint télen téli, nyáron pedig nyári abroncs teljesít megfelelően. Az abroncsok ellenőrzése persze nem csak nyaraláskor lép érvénybe, figyeljünk a futófelület mélységére, melyet akár egy 100 forintos érmével is elvégezhetünk, ha a külső pereme már nem tűnik el a barázdában, ideje abroncsot váltanunk. Utazáskor vegyük figyelembe a szokatlan terhelést az utasok és a csomagokra való tekintettel, ennek megfelelően állítsuk be az abroncsok nyomását is.
Figyeljünk a profilmélységre, az abroncsok korára és a bennük lévő levegő nyomására
Nézzük át az abroncsokat sérülések kapcsán, belefúródott csavar, szög, esetleg repedés esetén azonnal forduljunk gumishoz, de ha nincs ilyen, akkor is érdemes már csak a centrírozás és levegőnyomás beállítása érdekében, hogy biztonságosan autózhassunk akár több ezer kilométert a nyaralás során. Arra, hogy defekt esetén mit is kell tennünk, amikor meg is kell állnunk az autóval, már Óberling József, a Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője hívta fel a figyelmet. Minden ilyen esetben első az utasok biztonsága, mindenkinek ki kell szállnia az autóból és a szalagkorlát mögé húzódnia, csak az legyen az autó körül, aki kereket cserél és ő is minden esetben láthatósági mellényben, az elakadásjelző háromszöget kihelyezve, autópályán legalább 100 méterrel a félreállt autó mögé.
Nem megfelelő profilmélységgel nagyobb az esély a vízen felúszásra
Fontos tehát a szellemi felkészültség, hogy mit kell tennünk ilyen helyzetben, de legalább annyira fontos, hogy vezetés közben éberek legyünk. A nyári hőségben és a tűző napon autózva légkondi használata mellett is éri erős hőterhelés a sofőrt, legyen nálunk megfelelő mennyiségű folyadék. Figyeljünk arra is, hogy nagyobb étkezés után fáradtság törhet ránk, így várjunk kellő időt, mielőtt autóba ülünk. A balesetek számát illetően pozitív eredményekkel szolgált Óberling József, a 2019-es év első öt hónapjában 7%-kal kevesebb baleset történt Magyarországon és 20%-kal csökkent a halálos kimenetelű balesetek száma. Az arány, miszerint a balesetek 1/3-a nyáron történik, továbbra sem változott, így ebben az időszakban fokozottan figyeljünk vezetés közben. Szintén javuló tendenciát mutat a biztonsági öv használatának aránya, a 2016 óta működő VÉDA rendszernek is köszönhetően 90% fölötti arányt mutatnak az első ülésen becsatolt sofőrök és utasaik. A hátsó ülésen helyet foglalók kevesebb mint 60%-a csatol övet, ami viszont messze van még az ideálistól, vagyis a 100%-tól.
Nyáron történik a balesetek 1/3-a, a fáradtság, az extrém hőterhelés fokozottan veszélyes